Oprichting vennootschap voor fiscale optimalisatie
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Oprichting vennootschap voor fiscale optimalisatie
Gezien de belasting op personen, overweeg ik de oprichting van een vennootschap voor fiscale optimalisatie.
Hoe begin je aan zoiets ? Hoe doe je dat dus in concreto ?
Wat zijn de eventuele voor- en/of nadelen waarmee rekening te houden ?
Hoe begin je aan zoiets ? Hoe doe je dat dus in concreto ?
Wat zijn de eventuele voor- en/of nadelen waarmee rekening te houden ?
Re: Oprichting vennootschap voor fiscale optimalisatie
Welke activiteiten wilt u onderbrengen? Wat is het maatschappelijk voorwerp?
Dat is vraag 1 die u zich moet stellen om een rechtmatige vennootschap op te kunnen starten.
Dat is vraag 1 die u zich moet stellen om een rechtmatige vennootschap op te kunnen starten.
Laatst gewijzigd door Moneyking op 2 juli 2025, 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dus het zou gaan om een beleggingsvennootschap.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 21:10 Activiteiten: beleggen in bedrijven op een fiscaal vriendelijke manier
Maatschappelijk doel: hoe bedoel je ?![]()
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Geen idee, maar die naam klinkt wel redelijk, waarvoor maakt dat uit ?Moneyking schreef: ↑2 juli 2025, 21:14Dus het zou gaan om een beleggingsvennootschap.EarthNvstr1 schreef: ↑2 juli 2025, 21:10 Activiteiten: beleggen in bedrijven op een fiscaal vriendelijke manier
Maatschappelijk doel: hoe bedoel je ?![]()
Ah neen, het gaat over eigen vermogen; het is een patrimoniumvennootschap!
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik dacht even dat u het vermogen van externe beleggers wou beleggen, maar het gaat over eigen vermogen dus - het beheer van uw eigen patrimonium.
Waarom is dat van belang? Los van de verschillende rechtsvormen heeft elke vennootschap zo wat zijn eigen fiscale eigenaardigheden.
Eigenlijk zou ik nu moeten vragen naar de omvang en samenstelling van het vermogen maar ik denk dat het dan stil wordt
Waarom is dat van belang? Los van de verschillende rechtsvormen heeft elke vennootschap zo wat zijn eigen fiscale eigenaardigheden.
Eigenlijk zou ik nu moeten vragen naar de omvang en samenstelling van het vermogen maar ik denk dat het dan stil wordt

- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik weet niet wat "patrimonium" betekent, maar ik veronderstel dat je weet waarover je het hebt.
Ok. Van welke moet ik op de hoogte zijn om mijn fiscaliteit te optimaliseren ?
Zelf bewoonde woning met domicilie ter waarde van 500K in België en 500K aan beleggingen.
Alleenstaande.
Geen openstaande schulden.
Een doorsnee "sterke schouder" laten we zeggen.

Maar ik ben flexibel om eventueel wijzigingen aan te brengen in bovenstaande indien nodig voor fiscale optimalisatie.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 2 juli 2025, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Eigenlijk is het niet moeilijk om een patrimoniumvennootschap op te richten:
- stap naar een accountant en kijk of je een goede klik hebt
- maak simulaties wat je nu betaalt en wat je zou betalen - maak een financieel plan. In theorie is een belegbaar vermogen (dus geen gezinswoning) van 1 miljoen euro soms genoeg. Als het gaat over de verhuur van 5 appartementen bijvoorbeeld, in een pand waar je veel kosten wil maken.
- als het de moeite is: kies een notaris waar je beiden een goed gevoel bij hebt. Op zich is die notaris niet belangrijk, maar de kans bestaat dat je die mens nog heel vaak gaat zien als je gaat groeien.
- maak simulaties wat je nu betaalt en wat je zou betalen - maak een financieel plan. In theorie is een belegbaar vermogen (dus geen gezinswoning) van 1 miljoen euro soms genoeg. Als het gaat over de verhuur van 5 appartementen bijvoorbeeld, in een pand waar je veel kosten wil maken.
- als het de moeite is: kies een notaris waar je beiden een goed gevoel bij hebt. Op zich is die notaris niet belangrijk, maar de kans bestaat dat je die mens nog heel vaak gaat zien als je gaat groeien.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ja, zover waren de meesten al wel denk ik, maar we zitten hier op Spaargids hé ...Moneyking schreef: ↑2 juli 2025, 21:37 Eigenlijk is het niet moeilijk om een patrimoniumvennootschap op te richten:
Edit: dus ik wil zelf boekhouder spelen ... wat moet ik doen in concreto ...
Denk je hier echt aan? Je gaat niet de eerste zijn die met zo'n vraag naar een boekhouder stapt.
Ik heb mij destijds nog geinformeerd en was aangenaam verrast over de omvang van kleine patrimoniumvennootschappen.
Het zijn echt niet allemaal huisjesmelkers met 20 appartementsblokken. Maar ik denk dat we allebei weten dat het met 1 miljoen euro wel echt de ondergrens is he. Misschien als je 10 appartementen gaat verhuren in Charleroi.
Ik heb mij destijds nog geinformeerd en was aangenaam verrast over de omvang van kleine patrimoniumvennootschappen.
Het zijn echt niet allemaal huisjesmelkers met 20 appartementsblokken. Maar ik denk dat we allebei weten dat het met 1 miljoen euro wel echt de ondergrens is he. Misschien als je 10 appartementen gaat verhuren in Charleroi.
Misschien kunnen de andere forumleden ook iets doen?
Gewoon passief in hun zetel denken ze er het hunne van.
Gewoon passief in hun zetel denken ze er het hunne van.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Waarover gaat het dan wel?