Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Moest dat niet meetellen, dan ontploft België.
Groot risico dat ROVERHEID nu inzage in effectenporteuilles gaat krijgen, waardoor een aantal optiebezitters en -schrijvers als speculanten kunnen beschouwd worden, en ze daardoor minstens 33 % aan hun been hebben.
Kwam ik net tegen.
4/ Hoe zal de fiscus (verkochte/gekochte) opties behandelen? In feite is de premie die je ontvangt bij het schrijven (verkopen, red.) van opties een vergoeding voor het aangaan van een (contractuele) verplichting (tot verkoop/aankoop van aandelen). (lezer Sébastien Bonny)
Er zijn heel veel vragen over opties. Sommige zaken weten we al met zekerheid, andere nog niet. Zeker is dat als u een calloptie of een putoptie koopt en later met winst verkoopt, die winst onder de meerwaardebelasting valt. Er is ook duidelijkheid wat er gebeurt bij de aankoop en vervolgens uitoefening van een calloptie.
Als u aandelen verwerft via de uitoefening van een calloptie, dan zijn die aandelen onderworpen aan een meerwaardebelasting op het moment dat u die aandelen verkoopt. Zelf hebt u die aandelen gekocht tegen de uitoefenprijs van de calloptie. Maar voor de berekening van de meerwaardebelasting, wordt als aankoopprijs rekening gehouden met de (hogere) koers van het aandeel op het moment van de uitoefening, en dus niet met de uitoefenprijs.
Het is nog onduidelijk hoe het zit met opgestreken premies, bij de verkoop van opties. En het is onduidelijk wat er gebeurt in geval van de uitoefening van geschreven calls en puts, waarbij aandelen respectievelijk verkocht en gekocht worden tegen de uitoefenprijs van de optie.
4/ Hoe zal de fiscus (verkochte/gekochte) opties behandelen? In feite is de premie die je ontvangt bij het schrijven (verkopen, red.) van opties een vergoeding voor het aangaan van een (contractuele) verplichting (tot verkoop/aankoop van aandelen). (lezer Sébastien Bonny)
Er zijn heel veel vragen over opties. Sommige zaken weten we al met zekerheid, andere nog niet. Zeker is dat als u een calloptie of een putoptie koopt en later met winst verkoopt, die winst onder de meerwaardebelasting valt. Er is ook duidelijkheid wat er gebeurt bij de aankoop en vervolgens uitoefening van een calloptie.
Als u aandelen verwerft via de uitoefening van een calloptie, dan zijn die aandelen onderworpen aan een meerwaardebelasting op het moment dat u die aandelen verkoopt. Zelf hebt u die aandelen gekocht tegen de uitoefenprijs van de calloptie. Maar voor de berekening van de meerwaardebelasting, wordt als aankoopprijs rekening gehouden met de (hogere) koers van het aandeel op het moment van de uitoefening, en dus niet met de uitoefenprijs.
Het is nog onduidelijk hoe het zit met opgestreken premies, bij de verkoop van opties. En het is onduidelijk wat er gebeurt in geval van de uitoefening van geschreven calls en puts, waarbij aandelen respectievelijk verkocht en gekocht worden tegen de uitoefenprijs van de optie.
Ik zie ook niet direct waarom deze belasting veel gaat opbrengen.
De rijken vallen er al tussenuit.
Velen zijn gehuwd waardoor ze al aan €20.000 komen.
Of er nu zoveel zijn die jaarlijks €20.000 aan meerwaarden binnenhalen?
De rijken vallen er al tussenuit.
Velen zijn gehuwd waardoor ze al aan €20.000 komen.
Of er nu zoveel zijn die jaarlijks €20.000 aan meerwaarden binnenhalen?
Ah, je bedoelt meetellen zoals in meetellen voor meerwaardetaks? Ja natuurlijk, als het al niet aan een hogere taks onderworpen is.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Daar gaat het niet om. Het gaat om het principe. Een taks met vrijstelling nu, een hogere taks zonder vrijstelling binnenkort.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
"en hogere taks zonder vrijstelling binnenkort"
Wegens "administratieve vereenvoudiging" , nu maken ze er met opzet een braaksel van, zodat ze binnenkort inderdaad zonder vrijstelling kunnen doen.
Wegens "administratieve vereenvoudiging" , nu maken ze er met opzet een braaksel van, zodat ze binnenkort inderdaad zonder vrijstelling kunnen doen.
-
- VIP member
- Contacteer:
Hadden de rechtse partijen niet kunnen bedingen, dat de tarieven en voorwaarden enkel bij wet (via het parlement) kunnen verhoogd worden, dan nu via simpel ministeriëel besluit?
Ik blijf er bi:j NVA én zelfs MR zijn medeplichtig.
Ik blijf er bi:j NVA én zelfs MR zijn medeplichtig.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 4 juli 2025, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Zolang je het zelf moet aangeven.
Velen zullen er zelf niet meer aan uit kunnen, zal nogal een knoeiboeltje worden.
Blijkbaar zou het niet evident zijn om cryptos te belasten
https://www.vfb.be/artikel/meerwaardebe ... e-gevolgen
https://www.vfb.be/artikel/meerwaardebe ... e-gevolgen
Heb iets gevonden waarin staat dat opties ook belast worden
( eveneens staat er een strategie in om de meewaardebelasting te beperken )
https://curvo.eu/nl/artikel/meerwaardebelasting-belgie
Wie gaat dat allemaal nog correct kunnen aangeven?paul schreef: ↑4 juli 2025, 13:10Heb iets gevonden waarin staat dat opties ook belast worden
Denk dat veel mensen nog meer afkerig van beleggen gaan worden nu.
Neen. Een nieuwe wet moet aan het parlement worden voorgelegd, de parameters van een bestaande wet veranderen niet. Eens de knoppen er zijn kan de minister eraan draaien.spaarfreakje schreef: ↑4 juli 2025, 12:53 Hadden de rechtse partijen niet kunnen bedingen, dat de tarieven en voorwaarden enkel bij wet (via het parlement) kunnen verhoogd worden, dan nu via simpel ministeriëel besluit?
Bovendien zouden de andere partijen nooit akkoord gegaan zijn. Heb je die version history gezien van het document dat Van Quickenborne op Linked-In gezet heeft?
klopt helaas.karine schreef: ↑4 juli 2025, 13:14Wie gaat dat allemaal nog correct kunnen aangeven?paul schreef: ↑4 juli 2025, 13:10
Heb iets gevonden waarin staat dat opties ook belast worden
Denk dat veel mensen nog meer afkerig van beleggen gaan worden nu.
Als de ROVERHEID nog eens komt zagen dat wij hun staatsBOMS willen kopen, dan hoop ik dat er geen kat die nog wil kopen o.a. uit weerwraak.
Men zou aan de univerisiteit een nieuwe studierichting kunnen oprichten : master en doctor in de kennis van het invullen van de papieren voor de meerwaardebelasting.
Heb gelezen dat er vele buitenlandse beleggingsfondsen niets meer met belgische beleggers willen te maken hebben, zo een papierwinkel
-
- Full Member
- Contacteer:
De speculatie zit hem in de aankoop. Als dat aandeel vervolgens bovengemiddeld goed presteert en je verkoopt, dan handel je als een goede huisvader door je winst veilig te stellen.EarthNvstr1 schreef: ↑3 juli 2025, 18:08Voor de fiscus ben je als persoon geen speculant, maar kan de winst van een bepaalde transactie als speculatief belast worden aan 33%.
Vermits een transacties met verlies niet wordt belast als speculatieve transactie, valt die gewoon "onder goede huisvader".

En wat dan nog met je andere spaarrekeningen. Valt de 1020€ vrijstelling dan weg en wordt deze naast je beleggingen gelegd? Want dan heb je nog maar 9000€ vrijstelling...
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.