Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Die 10k vrijstelling hadden ze beter niet gedaan, als je tob en bid/ask gaat bekijken moet je al goed tellen om er paar 100 euro aan over te houden. Die politiekers kunnen ofwel niet tellen, of het is bewust.
Alle, even denken.
Met de 10k vrijstelling kan je tijdens je pensioen jaarlijks 10k meerwaarde afhalen zonder belastingen; een mooie toevoeging aan je pensioen.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 10 juli 2025, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Men moet het wel heel relativeren :
10 k vrijstelling = 1000 euro maximum in de pocket ( daarvan moet nog de beurstaks van 0,35 % worden afgetrokken en indien men dezelfde aandelen vlug opnieuw koopt, dan ook nog eens de beurstaks van de aankoopkosten en het makelaarsloon van de broker.
10 k vrijstelling = 1000 euro maximum in de pocket ( daarvan moet nog de beurstaks van 0,35 % worden afgetrokken en indien men dezelfde aandelen vlug opnieuw koopt, dan ook nog eens de beurstaks van de aankoopkosten en het makelaarsloon van de broker.
Taks die je niet moet betalen, is taks die je niet moet betalen.paul schreef: ↑10 juli 2025, 17:38 Men moet het wel heel relativeren :
0,12% beurstaks die je ook vandaag zou moeten betalen, dus daar verandert niets.
Waarom zou je opnieuw kopen als je op pensioen bent?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Dan hadden ze al beter de vrijstelling afgeschaft en geen meerwaardebelasting heffen op personen vanaf bv. 60 of 65 jaar. Dan zouden zij die voor hun pensioen hebben gespaard en het een vermogen hebben opgebouwd ontzien worden, zou het simpeler zijn en de staat meer opbrengen.
Ik zou meer moeten betalen dan in het huidige voorstel, want hoewel ik zelden verkoop, gebeurt dat weleens; maar ik zou het eerlijker en veel simpeler vinden.
Net als ze van mij per direct de vrijstelling op spaarboekjes mogen afschaffen en het terugkrijgen van de dividenden.
Make Spaargids " Great Again ! "
Geen meerwaardediefstal op zilver, platina en palladium, great!! Vergeet dat laatste, is fysiek niet of nauwelijks aan te geraken net als rhodium, maar kijk eens wat platina het voorbije jaar heeft gedaan… of dit jaar alleen, acht laat maar, ik wil Ali Baba en zijn 140 ministers niet op nieuwe ideeën brengen.
Dan gaan ze allemaal zilver, platina en palladium kopen ?
Goud kan men dat ook zelf smelten en er bv ringen enz van maken, is dan ook de Conner-Matrakkentaks nog van toepassing als men die ringen verkoopt ?
Platina, that ship has already sailed Paul minstens 1 jaar te laat, Palladium geraak je niet aan (ik hak al wat langer met dit bijltje), Zilver is nog vlot te krijgen maar én je hebt de premiums en het is volumineus.
Bizar dat goud toch wordt belast, nu goed, genoeg wegen om daar vanonder te geraken

Kan je ( ons ) de reden geven hoe men aan de meerwaardetaks voor goud kan onderuit komen ?
Misschien wel op een discrete manier en een tijdje nadat de wet in het staatsbland is verschenen.
Heb een tijdje geleden hier al wel een tip gelezen.
Misschien wel op een discrete manier en een tijdje nadat de wet in het staatsbland is verschenen.
Heb een tijdje geleden hier al wel een tip gelezen.
Dat geldt alleen maar voor munten en kleine baartjes. tot 10.000 euro p.m. meen ik.
Dat geldt alleen maar voor munten en kleine baartjes. tot 10.000 euro p.m. meen ik.
En een aantal mensen zal ook graag particulier van u kopen voor de middenprijs. Allebei de partijen blij.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad zo had ik het ook begrepen tot 10 000 euro in heb buitenland ( het zou per maand kunnen blijkbaar )
Staafjes van méér dan 100 gram zitten al boven die drempel.
Mensen die graag particulier kopen voor een middenprijs, kunnen later ook vragen krijgen ( van bv. de fiscus ) als ze het verkopen ? Bewijs van datum van aankoop enz.
-
- VIP member
- Contacteer:
Als je het geld niet nodig hebt en je koopt terug na de 'jaarlijkse' beurscorrectie van 10%, kan je zeg 9% meer eenheden terug aankopen (geen 10% meer eenheden vanwege de kosten). Je portefeuille groeit dan behoorlijk via een boost aan extra meerwaarde.B7H4long schreef: ↑10 juli 2025, 18:02Taks die je niet moet betalen, is taks die je niet moet betalen.paul schreef: ↑10 juli 2025, 17:38 Men moet het wel heel relativeren :
0,12% beurstaks die je ook vandaag zou moeten betalen, dus daar verandert niets.
Waarom zou je opnieuw kopen als je op pensioen bent?
Het punt is inderdaad enkel verkopen tot het vrijgestelde bedrag aan meerwaarde. Zowel om het bij je pensioen bij te leggen, als wanneer je zou terugkopen (na 'jaarlijkse' 10% beurscorrectie).
Door het FIFO systeem gaat dat enkel in het begin wat opbrengen, vandaar dat ik het de eerste jaren zeker zou doen.
[EDIT]: Ik deed het vroeger ook maar die FIFO meerwaarde gaat nu wel tegenwerken, als je bvb. grote posities van hetzelfde bij eenzelfde broker staan hebt.
Gelukkig is mijn IWDA over 5 brokers verspreid en de XAIX over 3, dat helpt

Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 11 juli 2025, 08:30, 5 keer totaal gewijzigd.