Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Of hoe je van wit geld zwart geld maakt, geniaal

- MeneerParmentier
- Sr. Member
- Contacteer:
Dus eigenlijk de wekelijkse boodschappen met goud doen. Dat dan ook nog eens in het buitenland moet verkocht worden. Ik denk dat ik het toch bij mijn digitale maaltijdcheques ga houden.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Paul Schreef :Blijkbaar wordt langetermijnsparen van de Matrakkentaks vrijgesteld.
https://www.keytradebank.be/nl/onze-blo ... rijgesteld.
"Wel is zeker dat de meerwaarde uit een groepsverzekering, pensioenspaarverzekering, pensioenspaarfonds en langetermijnsparen wordt vrijgesteld."
Blijkbaar is Pascal Paepen daar niet zo zeker van, voor mensen die hun pensioensparen of langetermijnsparen laten staan na hun pensioen.
"Toch blijven er ook bij de pensioenspaarders nog losse eindjes, merkt Pascal Paepen op. “Mensen die hun pensioenspaarpot laten staan nadat ze met pensioen zijn gegaan en daarbovenop nog meerwaarde kunnen realiseren, dreigen wel weer onderworpen te worden aan die meerwaardebelasting. Dat is nog niet duidelijk."
Als de ROVERHEID één meerwaardetaksvriendelijk produkt overlaat, dan gaat iedereen dat produkt kopen.
( Behalve de staatsbons natuurlijk )
( Behalve de staatsbons natuurlijk )
Bijvoorbeeld. Maar het is een bizar wereldje waar ook veel cash in omgaat, je geraakt er zo vanaf bij iet of wat juwelier, zolang het geen absurde bedragen zijn no questions asked…
-
- VIP member
- Contacteer:
Conner heeft al publiekelijk verklaard dat pensioensparen VOLLEDIG buiten schot blijft maar weeral domme uitspraak. Juridisch heeft Paepen gelijk.
Tenzij pensioensparen verplicht op te nemen valt na taxatie van 8% maar dat is ook contractbreuk.
Volgens mij nochtans logisch: foto op 60j (referentiewaarde) maar het populisme van onze politici staat een juridisch sluitende regeling in de weg

De term matrakkentaks lijkt me zeer misplaatst. Het blok heeft niets met deze taks te maken.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Goud is al dag en jaar een vehikel om "zwart" geld in te parkeren, maar dat wist je niet zeker ...
Tevens is het zoals door Georg ( dacht ik ) al werd aangehaald, je gebruikt dat gewoon als boodschappengeld en het is opgelost; GENIAAL toch !
En zelfs daar slaag je de bal, als wel vaker, compleet mis want als ik munten of staven waar ik een factuur van heb in Spanje verkoop is dat daar mooi WIT geld waar ik mee kan doen wat ik wil. Want het is niet omdat ik het hier niet zou aangeven in de meerwaardebelasting dat het ineens ZWART geld zou worden ! Enkel een fout in de aangifte.
Make Spaargids " Great Again ! "
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
Die geven nu meestal wel niet de beste prijzen maar je zal er, particulier al zeker, makkelijk van af raken.
Het grootste pijnpunt ligt zich in de bewijslast. Goud kan je op zoveel manieren hebben vergaard, doorheen je leven, ( tientallen jaren geleden ) beurzen, particulieren of zelfs winkels waar ze toen geen factuur gaven en nu ga je ineens voor elk muntje een aankoopdatum en prijs moeten kunnen voorleggen ?? Wat een kroterij de NVA hier toch van aan het maken is, niet normaal ...
Make Spaargids " Great Again ! "
-
- VIP member
- Contacteer:
De beleggende spaarders zullen dus zelf via hun aangifte moeten bewijzen dat ze bepaalde effecten in het verleden duurder aangekocht hebben dan de referentiewaarde op 31/12/2025 (in gebeurlijk geval).
Maar daarvoor moeten ze het 'gemiddelde' van hun aankoopkoersen nemen.
Theoretisch moet dat het 'gewogen gemiddelde' zijn: (aantal(1)*koers(1)+aantal(2)*koers(2)+....)/(aantal(1)+aantal(2)+...)
maar men heeft het in de pers enkel over 'gemiddelde'.
Misschien omdat men snapt dat het door veel beleggende spaarders wellicht toch verkeerd gaat berekend worden?
We wachten af.
Maar daarvoor moeten ze het 'gemiddelde' van hun aankoopkoersen nemen.
Theoretisch moet dat het 'gewogen gemiddelde' zijn: (aantal(1)*koers(1)+aantal(2)*koers(2)+....)/(aantal(1)+aantal(2)+...)
maar men heeft het in de pers enkel over 'gemiddelde'.
Misschien omdat men snapt dat het door veel beleggende spaarders wellicht toch verkeerd gaat berekend worden?
We wachten af.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 12 juli 2025, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Neen, is FIFO.spaarfreakje schreef: ↑12 juli 2025, 09:18 Maar daarvoor moeten ze het 'gemiddelde' van hun aankoopkoersen nemen.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
-
- VIP member
- Contacteer:
FIFO is enkel voor aankopen vanaf 1/1/2026.
Wedden?
Wedden?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat zou zodanig onwerkbaar zijn, dat je wellicht gelijk hebt. Politici houden daarvan. Of beter: ze denken dat ze logisch zijn maar ze snappen er niets van

Je hebt 10000 aandelen vroeger aangekocht aan 50€ gemiddeld. In 2026 koop je 5000 aandelen bij aan 75€. Later in 2026 verkoop je er 2000 aan 90€.
Nu moet je mij eens uitleggen hoeveel meerwaarde je zult betalen op die laatste transactie met jouw systeem van FIFO pas vanaf 1/1/2026.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
-
- VIP member
- Contacteer:
Ik verander in uw opgave de gemiddelde aankoopprijs vroeger in 95€ (ipv 50€) om het gekker te maken.
Het zou logisch zijn als men eerst die van vroeger als verkocht beschouwt en dan hangt de meerwaarde af van de referentiekoers op 31/12/2025.
Als die 91€ was, is er geen meerwaarde.
Was die 80€ dan zal een (Belgische) broker 2000*(90-80) = 20000 in rekening nemen en zonder meer 2000€ taks inhouden.
Maar de belastingplichtige kan dan in zijn aangifte een herberekening maken tov de gemiddelde aankoopprijs van vroeger en is er nog geen meerwaarde, want 2000*(90-95) < 0
Niet lager, want historische minwaarden mogen niet verder verrekend worden.
Merk op:
Ook al zou bvb de eerste 2000 van vroeger aangekocht geweest zijn à 70€ of aan uw oorspronkelijke 50€, vanwege het gemiddelde (gewogen of gewoon maakt een verschil) is er GEEN MEERWAARDE.
Helemaal te gek wordt het als u er 11000 zou verkopen eind 2026 (ipv 2000).
Wellicht moet het dan opgesplitst worden in 10000 van vroeger en 1000 van in 2026 recent bijgekocht…
Het zou logisch zijn als men eerst die van vroeger als verkocht beschouwt en dan hangt de meerwaarde af van de referentiekoers op 31/12/2025.
Als die 91€ was, is er geen meerwaarde.
Was die 80€ dan zal een (Belgische) broker 2000*(90-80) = 20000 in rekening nemen en zonder meer 2000€ taks inhouden.
Maar de belastingplichtige kan dan in zijn aangifte een herberekening maken tov de gemiddelde aankoopprijs van vroeger en is er nog geen meerwaarde, want 2000*(90-95) < 0
Niet lager, want historische minwaarden mogen niet verder verrekend worden.
Merk op:
Ook al zou bvb de eerste 2000 van vroeger aangekocht geweest zijn à 70€ of aan uw oorspronkelijke 50€, vanwege het gemiddelde (gewogen of gewoon maakt een verschil) is er GEEN MEERWAARDE.
Helemaal te gek wordt het als u er 11000 zou verkopen eind 2026 (ipv 2000).
Wellicht moet het dan opgesplitst worden in 10000 van vroeger en 1000 van in 2026 recent bijgekocht…