Start aandelen en ETF
TIP
Re: Start aandelen en ETF
Ik zou vooral heel rustig blijven op deze moment.
Een deel parkeren in obligaties, een deel cash aanhouden en een deel(tje) nu beleggen en dan gespreid verder aankopen.
Eventueel automatisch maandelijks laten aankopen want dit zelf doen blijft moeilijk. Voor de kids koop ik sowieso maandelijks met kleinere bedragen maar ik heb mezelf er toch weer op betrapt dat mijn laatste ETF aankopen weer dateren van april. Ik volg zelf de richting deels van de fear and greed index en wanneer deze onder de 25 zit begin ik sowieso te kopen en dat is me nog nooit slecht bevallen.
En luister vooral niet teveel naar de media, vandaag nog maar eens opgemerkt.
13 juni 2024, Koers Lotus €8640.
“De laatste tijd raadde ik niemand nog aan om een aandeel van Lotus te kopen”, zegt Pascal Paepen, professor aan de KU Leuven en medeoprichter van Spaarvarkens.be. “Ik dacht dat het zou terugvallen. Vandaag verander ik mijn mening.”
29 juli 2025 Koers Lotus €7500.
“Lotus Bakeries is dan weer heel duur op dit moment. Dat moet eerst wat goedkoper worden om interessant te zijn”, zegt Paepen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
U bent een verstandige belegger.karine schreef: ↑29 juli 2025, 11:54Ik zou vooral heel rustig blijven op deze moment.
Een deel parkeren in obligaties, een deel cash aanhouden en een deel(tje) nu beleggen en dan gespreid verder aankopen.
Eventueel automatisch maandelijks laten aankopen want dit zelf doen blijft moeilijk. Voor de kids koop ik sowieso maandelijks met kleinere bedragen maar ik heb mezelf er toch weer op betrapt dat mijn laatste ETF aankopen weer dateren van april. Ik volg zelf de richting deels van de fear and greed index en wanneer deze onder de 25 zit begin ik sowieso te kopen en dat is me nog nooit slecht bevallen.
En luister vooral niet teveel naar de media, vandaag nog maar eens opgemerkt.
13 juni 2024, Koers Lotus €8640.
“De laatste tijd raadde ik niemand nog aan om een aandeel van Lotus te kopen”, zegt Pascal Paepen, professor aan de KU Leuven en medeoprichter van Spaarvarkens.be. “Ik dacht dat het zou terugvallen. Vandaag verander ik mijn mening.”
29 juli 2025 Koers Lotus €7500.
“Lotus Bakeries is dan weer heel duur op dit moment. Dat moet eerst wat goedkoper worden om interessant te zijn”, zegt Paepen.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
De beste strategie is nu onmiddellijk beleggen.Samsara schreef: ↑29 juli 2025, 11:023 weken is wel heel erg snel maar topic starter spreekt over een jaar.karine schreef: ↑28 juli 2025, 10:48
Lang leve de media.
Trends, De Tijd, HLN, De Belegger, ik zie dat er maar één optie is momenteel en dat is aandelen kopen.
Waarom moet men steeds volop aandelen gaan kopen wanneer de beurzen ATH noteren??
Benieuwd hoelang het feestje nog blijft duren.
@Finny
Van Eck en Hanef defense ETF's.
Iets wat twee jaar na elkaar 40-50% stijgt, handjes mooi afhouden.
Dergelijke topic etf's moet je op momenten kopen zoals dit jaar in april. Inmiddels zijn we weer +-40% gestegen.
Ook iets dat je vaker tegenkomt is dat cashprobleem.
Ik wil die €125K binnen de 12 maanden beleggen want nu brengt het niets op.
Stel ook de vraag eens wanneer er 20% afgaat wat het dan nog opbrengt.
Collega ging met dergelijk bedrag naar een grootbank(ook bij ATH beurzen) en binnen de 3 weken was alles belegd. Even later een correctie en de man heeft er jaren slecht van geslapen. Uiteindelijk is alles wel goed gekomen maar leuk was anders.
Spreiden, spreiden en nog eens spreiden in producten en in tijd.
Over welke termijn zou jij die 125k beleggen?
De geschiedenis leert dat wachten op een daling veel grotere verliezen oplevert dan het verlies dat je hebt door niet op de bodem te kopen.
Keer op keer is bewezen dat "timing the market" niet werkt. Het klinkt geniaal: wachten op een dip, en dan kopen. Alleen: het werkt niet. Het is puur gokken, en zoals steeds met gokken: 10% heeft geluk. De 90% anderen niet.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Omdat de beurzen bijna altijd ATH noteren.
De beurzen stijgen: dat is de reden dat mensen beleggen. Als de beurzen steeds zouden dalen, dan zou niemand beleggen.
En aangezien de beurzen als trend steeds stijgen, staan ze bijna altijd op ATH.
Ik hoop dat je dat snapt. De prijs van brood stijgt steeds. De broodprijs staat dus steeds op ATH.
Als je geen brood wil kopen omdat het ATH staat, ga je nooit meer brood kopen. Aandelen dalen soms wel wat, maar op termijn is het zoals brood: de prijs gaat omhoog.
Onderstaande grafiek is logaritmisch. Het volgt bijna een rechte lijn. Dat wil zeggen dat het exponentieel stijgt, laat ons zeggen aan 10% per jaar. Maar schiet me niet dood als het maar 9% is.
Niet willen beleggen op ATH wil zeggen dat je bijna nooit kunt beleggen.
Veel succes als je wilt gokken op een dip. Het kost je heel veel geld.

Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 29 juli 2025, 12:17, 3 keer totaal gewijzigd.
En hoe kun jij dat weten als een kleine spaarder?KleineSpaarder schreef: ↑29 juli 2025, 12:02De beste strategie is nu onmiddellijk beleggen.
De geschiedenis leert dat wachten op een daling veel grotere verliezen oplevert dan het verlies dat je hebt door niet op de bodem te kopen.
Keer op keer is bewezen dat "timing the market" niet werkt. Het klinkt geniaal: wachten op een dip, en dan kopen. Alleen: het werkt niet. Het is puur gokken, en zoals steeds met gokken: 10% heeft geluk. De 90% anderen niet.

- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Tot je vergelijkt met wat je gehad zou hebben als je direct al je cash belegd zou hebben.
Huh? Gebruik jij medicatie?KleineSpaarder schreef: ↑28 juli 2025, 17:24 Deze worden nu al belast aan 30%.
Met de meerwaardetaks worden ze belast aan 40%. Dat is best veel.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Kleine spaarder heeft volkomen gelijk. Vandaar dat de banken ook al je geld in één keer beleggen.
Er is echter één probleem.
Je belegt morgen 125K en volgende week gaat er 20% oftewel 25.000 EUR vanaf.
Deze keer duurt het geen maanden maar jaren vooraleer de beurs herstelt. Ik heb bij een collega gezien welk ongeluk en slapeloze nachten hem dit bezorgt heeft. Dat is het allemaal niet waard.
Dip afwachten doe ik niet. Ik beleg heel het jaar door Maar bij bloedrode beurzen verhoog ik gewoon mijn aankopen.
Beleggen is en blijft deels psychologisch en op die manier haal ik niet het rendement van alles in één keer te beleggen maar slaap ik wel nog steeds heel goed.
Er is echter één probleem.
Je belegt morgen 125K en volgende week gaat er 20% oftewel 25.000 EUR vanaf.
Deze keer duurt het geen maanden maar jaren vooraleer de beurs herstelt. Ik heb bij een collega gezien welk ongeluk en slapeloze nachten hem dit bezorgt heeft. Dat is het allemaal niet waard.
Dip afwachten doe ik niet. Ik beleg heel het jaar door Maar bij bloedrode beurzen verhoog ik gewoon mijn aankopen.
Beleggen is en blijft deels psychologisch en op die manier haal ik niet het rendement van alles in één keer te beleggen maar slaap ik wel nog steeds heel goed.
Medicatie of niet...winst op obligatietrackers passeert eerst Reynders taks(30%)en in de toekomst nog vermoedelijk meerwaardetaks.(10%).patrick4 schreef: ↑29 juli 2025, 12:26Huh? Gebruik jij medicatie?KleineSpaarder schreef: ↑28 juli 2025, 17:24 Deze worden nu al belast aan 30%.
Met de meerwaardetaks worden ze belast aan 40%. Dat is best veel.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Vermoedelijk ?
Laat u toch geen blaasjes wijsmaken!
Als er reeds Reynders-taks betaald wordt, dan is de meerwaardetaks wellicht/hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Spreiden in de tijd (wat velen, ook ik, aanraden) is nog iets helemaal anders dan "wachten op een daling" of "timing the market".KleineSpaarder schreef: ↑29 juli 2025, 12:02De beste strategie is nu onmiddellijk beleggen.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
En op welke bron baseer jij je om deze bewering te maken?EarthNvstr1 schreef: ↑29 juli 2025, 12:47Vermoedelijk ?
Laat u toch geen blaasjes wijsmaken!
Als er reeds Reynders-taks betaald wordt, dan is de meerwaardetaks wellicht/hoogstwaarschijnlijk niet van toepassing.
De Tijd:
Toenmalig minister van Financiën Didier Reynders (MR) voerde in 2006 een taks in op beleggingsfondsen die in obligaties beleggen. ©BELGA
Peter Van Maldegem
02 juli 2025 12:12
Met een meerwaardebelasting die boven op de al complexe Reynderstaks komt, worden buitenlandse vermogensbeheerders nog meer afgeschrikt om hun beleggingsfondsen in ons land aan te bieden, menen fiscaal advocaten. Ook sectorfederatie Beama hekelt de 'bijzonder ingewikkelde berekeningen' die nodig zullen zijn.
In tegenstelling tot eerdere berichtgeving, die gebaseerd was op een technische nota van een regeringspartij na het akkoord over de meerwaardebelasting, zal de Reynderstaks voor beleggingsfondsen dan toch volledig in zijn huidige vorm blijven bestaan.
De taks, genoemd naar voormalig minister van Financiën Didier Reynders (MR), is een taks van 30 procent op meerwaarden die beleggers bij verkoop realiseren op het vastrentende gedeelte van hun beleggingsfondsen. Alle (kapitalisatie)fondsen die minstens 10 procent in obligaties of andere vastrentende effecten beleggen, komen in aanmerking. Het gaat dan niet alleen over pure obligatiefondsen, maar ook over de gemengde fondsen die zowel in aandelen als in obligaties beleggen. Samen vertegenwoordigen de fondsen die onder de taks vallen bijna 60 procent van de 310 miljard euro die Belgen in fondsen aanhouden.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 29 juli 2025, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Op geen enkele specifiek, want er is bij mijn weten nog geen authoritatieve bron hierover publiek beschikbaar.KleineSpaarder schreef: ↑29 juli 2025, 12:57 En op welke bron baseer jij je om deze bewering te maken?
En merk de woorden "wellicht/hoogstwaarschijnlijk" op, net zoals Gg70 trouwens "vermoedelijk" schreef ...
Er circuleren verschillende mogelijke versies en/of interpretaties.
O.a.: https://nl.wikipedia.org/wiki/Meerwaard ... lgi%C3%AB)
"De Reynderstaks blijft behouden, maar enkel voor de componenten die niet onder de meerwaardebelasting vallen, dit zijn hoofdzakelijk de intresten en coupons."
Edit: en in uw stukje uit De Tijd staat zelfs niet eens wat je beweert