Federale regering zomerakkoord
TIP
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Het probleem is dat als iemand “het systeem” wil veranderen er een golf van kritiek komt omdat sommige partijen en vakbonden een deel van hun kiespubliek zien getroffen worden.vortex schreef: ↑5 augustus 2025, 19:51Je hebt mij nergens horen zeggen dat het de schuld van de langdurig werkloze is. Het is namelijk de schuld van het systeem dat dit in de hand werkt. Ik begrijp maar al te goed dat wanneer een eindeloze werkloosheidsuitkering volstaat om rond te komen en terug gaan werken amper een hogere koopkracht oplevert men kiest om in de hangmat te blijven liggen. En ja, niet iedereen kan of zal terug gaan werken, voor wie geen eigen middelen heeft en niet kan of wil gaan werken is er nog altijd de hangmat van het OCMW. Dat het voor die groep die hun werkloosheidsuitkering verliezen een aanpassing zal zijn, spreek ik niet tegen.FoxCatcher70 schreef: ↑5 augustus 2025, 19:11
Zou die het dan motiverend vinden te lezen dat de langdurige werkloosheid waarin die zit diens eigen schuld is?
Los van dit alles, zou er slechts een type langdurig werkloze zijn, of zou er eerder een grote diversiteit binnen die groep zijn? Kan je daarover dan algemene uitspraken doen?
Er is inderdaad een opvangnet voor het het echt nodig heeft, het leefloon.
In tegenstelling tot een werkloosheidsuitkering - bedoeld voor wie werkzoekende is - is een leefloon wel bedoeld voor wie geen of een laag inkomen (lees: geen werk) heeft, ongeacht of je werk zoekt of niet.
De verwachtingen naar diegenen die hun werkloosheidsuitkering na 2 jaar gaan verliezen zijn:
1/3 vindt plots wel werk
1/3 zal een andere uitkering krijgen (zoals leefloon)
1/3 zal geen werk zoeken en geen andere uitkering krijgen
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Newbie
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 jan 2025
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
En waarop zijn die verwachtingen gebaseerd?
Verder is het niet (meer) juist dat een leefloner de keuze heeft niet naar werk te zoeken. Wie niet bereid is te werken, heeft geen recht op een leefloon, tenzij er medische redenen of billijkheidsredenen zijn. Een leefloner zal dus in de meeste gevallen nog steeds een werkzoekende zijn, je bent ook verplicht om je in te schrijven of ingeschreven te zijn bij de VDAB.
Verder is het ook zo dat een werkende recht kan hebben op een leefloon, als die onvoldoende inkomen/bestaansmiddelen kan halen via zijn werk en daarnaast geen of onvoldoende andere inkomsten heeft. Denk bijvoorbeeld aan iemand die heel onregelmatig werkt en van de ene interim naar de andere gaat, en tussendoor ook periodes kent dat die geen werk heeft.
Kijk, ik snap dat je het allemaal mooi in simpele hokjes wilt hebben, maar de realiteit is toch iets ingewikkelder.
Verder is het niet (meer) juist dat een leefloner de keuze heeft niet naar werk te zoeken. Wie niet bereid is te werken, heeft geen recht op een leefloon, tenzij er medische redenen of billijkheidsredenen zijn. Een leefloner zal dus in de meeste gevallen nog steeds een werkzoekende zijn, je bent ook verplicht om je in te schrijven of ingeschreven te zijn bij de VDAB.
Verder is het ook zo dat een werkende recht kan hebben op een leefloon, als die onvoldoende inkomen/bestaansmiddelen kan halen via zijn werk en daarnaast geen of onvoldoende andere inkomsten heeft. Denk bijvoorbeeld aan iemand die heel onregelmatig werkt en van de ene interim naar de andere gaat, en tussendoor ook periodes kent dat die geen werk heeft.
Kijk, ik snap dat je het allemaal mooi in simpele hokjes wilt hebben, maar de realiteit is toch iets ingewikkelder.
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Het criterium "werk moeten zoeken" weegt in de praktijk toch een pak zwaarder door bij een werkloosheidsuitkering dan bij een leefloon. Het laatste kan je krijgen als je geen (of onvoldoende) inkomsten of andere bestaansmiddelen hebt. Ook de opvolging zit iets anders in elkaar (een sociaal assistent is geen arbeidsbemiddelaar).FoxCatcher70 schreef: ↑6 augustus 2025, 13:55 Verder is het niet (meer) juist dat een leefloner de keuze heeft niet naar werk te zoeken. Wie niet bereid is te werken, heeft geen recht op een leefloon, tenzij er medische redenen of billijkheidsredenen zijn. Een leefloner zal dus in de meeste gevallen nog steeds een werkzoekende zijn, je bent ook verplicht om je in te schrijven of ingeschreven te zijn bij de VDAB.
Verder is het ook zo dat een werkende recht kan hebben op een leefloon, als die onvoldoende inkomen/bestaansmiddelen kan halen via zijn werk en daarnaast geen of onvoldoende andere inkomsten heeft. Denk bijvoorbeeld aan iemand die heel onregelmatig werkt en van de ene interim naar de andere gaat, en tussendoor ook periodes kent dat die geen werk heeft.
Als je als leefloner geen werk vindt of onvoldoende moeite doet om werk te vinden, wat gaat de Sociale Dienst (ex-OM) dan doen?
Geen leefloon meer uitkeren en die persoon dus gewoon op straat zetten?
Ik denk het niet ... de praktijk is wel iets anders dan de theorie. Dat zou je toch moeten weten.
Het volstaat om behoeftige te zijn en een werkelijke verblijfplaats te hebben in België om "financiële steun te krijgen die het equivalent is van een leefloon" (bron: VVSG).
Een recent voorbeeld in Anderlecht heeft aangetoond hoe "moeilijk" het is om een leefloon te kunnen krijgen. Je moest zelf niet in Anderlecht wonen, laat staan dat je moet bewijzen dat je werkzoekende bent. Gewoon wat vragen beantwoorden (al dan niet met leugenachtige antwoorden) en that's it. In Vlaanderen is het wel zo dat je (pas) sinds maart 2024 moet kunnen bewijzen dat je ingeschreven bent bij de VDAB (dat geldt niet in Brussel of Wallonië). Wat er gebeurt met je leefloon als de VDAB vindt dat je onvoldoende inspanningen levert om werk te zoeken is onduidelijk. Je moet je enkel laten inschrijven, niet werk vinden of niet aantonen dat je veel inspanningen doet om een job te vinden.Personen die geen recht hebben op een leefloon, omdat ze niet voldoen aan een van de voorwaarden, maar die wel in een vergelijkbare situatie zitten als een leefloongerechtigde, krijgen financiële steun equivalent aan een leefloon. Die personen moeten wel hun werkelijke verblijfplaats hebben in België en behoeftig zijn.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- VIP member
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 22 dec 2008
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Personen die minder dan 66% werkonbekwaam zijn, kunnen niet terecht bij het RIZIV.
Deeltijdse ziekteuitkering bestaat niet maar zou volgens mij wel een oplossing kunnen bieden, net als een combinatie van DEELTIJDS vervroegd pensioen met deeltijds werken enz.
Niet iedereen is geschikt om meer dan 4 uur per dag te (blijven) werken, laat staan om full time te presteren.
Bij onvoldoende bestaansmiddelen komen zij ook bij het leefloon terecht.
Deeltijdse ziekteuitkering bestaat niet maar zou volgens mij wel een oplossing kunnen bieden, net als een combinatie van DEELTIJDS vervroegd pensioen met deeltijds werken enz.
Niet iedereen is geschikt om meer dan 4 uur per dag te (blijven) werken, laat staan om full time te presteren.
Bij onvoldoende bestaansmiddelen komen zij ook bij het leefloon terecht.
-
- Newbie
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 25 jan 2025
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Ok, ik ben niet op de hoogte van hoe de voorwaarden in de praktijk worden toegepast, maar feit blijft dat er een dergelijke voorwaarde in theorie wel bestaat en zo kan toegepast worden. Ik betwijfel overigens ook dat jij er wel goed van op de hoogte bent. Ik vermoed dat het ook afhangt van gemeente tot gemeente en de ene gemeente zal misschien iets strikter zijn dan de andere (de sleutel ligt bij de 'billijkheidsredenen': wat als billijkheidsreden geldt en wat niet, is niet exact vastgelegd).VincentVega schreef: ↑6 augustus 2025, 14:33 Als je als leefloner geen werk vindt of onvoldoende moeite doet om werk te vinden, wat gaat de Sociale Dienst (ex-OM) dan doen?
Geen leefloon meer uitkeren en die persoon dus gewoon op straat zetten?
Ik denk het niet ... de praktijk is wel iets anders dan de theorie. Dat zou je toch moeten weten.
Wat je zeker niet mag doen, is de wantoestand in Anderlecht zien als representatief voor hoe een OCMW te werk gaat.
De verwachting dat er nu wel een relatief grote groep bij het OCMW zal aankloppen door het beperken van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd, zou er wel toe kunnen leiden dat gemeenten strenger gaan zijn, omdat die maar een beperkt budget zullen hebben. Een ander probleem is het tekort aan maatschappelijk werkers.
Vooral Les Engagés heeft nog kunnen bekomen dat de federale regering iets meer steun zal geven aan de OCMW's dan oorspronkelijk voorzien, maar het is nog maar de vraag of dat voldoende zal zijn. Want de verwachting dat 1/3 werk vindt, 1/3 uit de statistieken verdwijnt en 1/3 een leefloon zal aanvragen, waarop is dat gebaseerd?
Ik citeer uit volgend artikel:
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 08743.html
De regering Di Rupo heeft destijds de inschakelingsuitkeringen in de tijd beperkt (tot max 3 jaar, de huidige regering De Wever zal dit vanaf 2026 beperken tot max 1 jaar). De regering De Wever gaat er dus van uit dat de wijziging van de werkloosheidsreglementering destijds gericht naar schoolverlaters als basis kan dienen om de gevolgen van een algemenere beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd in te schatten.Bij de cijfers knelt het schoentje. Niemand weet goed hoeveel mensen hun uitkering zullen verliezen: de ramingen gaan van 100.000 tot 130.000 en zelfs 190.000. Inschatten wie van die groep bij de OCMW's zal belanden, is nog meer nattevingerwerk. De regering denkt dat een derde aan de slag gaat, een derde geen uitkering nodig heeft en een derde een leefloon zal aanvragen, maar ze baseert zich op een oude studie van de regering-Di Rupo over de uitkeringen voor jonge schoolverlaters.
Dat is een groep die niet te vergelijken is met de langdurig werklozen. 'De inschatting lijkt op weinig gebaseerd. Ze sluit de doorstroom naar de ziekte-uitkering uit en houdt er ook geen rekening mee dat mensen zich eerst in de schulden zullen steken en op termijn toch bij de OCMW's terechtkomen', zegt De Wilde.
Kan je dat dan nog een realistische inschatting of verwachting noemen, of is het meer een blinde gok?
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Niemand heeft een glazen bol en kan de toekomst voorspellen. De toekomst zal uitwijzen of die verhoudingen kloppen. Misschien wordt het wel 40/25/35% of 30/40/30% of nog een andere verhouding.FoxCatcher70 schreef: ↑6 augustus 2025, 18:52Ok, ik ben niet op de hoogte van hoe de voorwaarden in de praktijk worden toegepast, maar feit blijft dat er een dergelijke voorwaarde in theorie wel bestaat en zo kan toegepast worden. Ik betwijfel overigens ook dat jij er wel goed van op de hoogte bent. Ik vermoed dat het ook afhangt van gemeente tot gemeente en de ene gemeente zal misschien iets strikter zijn dan de andere (de sleutel ligt bij de 'billijkheidsredenen': wat als billijkheidsreden geldt en wat niet, is niet exact vastgelegd).VincentVega schreef: ↑6 augustus 2025, 14:33 Als je als leefloner geen werk vindt of onvoldoende moeite doet om werk te vinden, wat gaat de Sociale Dienst (ex-OM) dan doen?
Geen leefloon meer uitkeren en die persoon dus gewoon op straat zetten?
Ik denk het niet ... de praktijk is wel iets anders dan de theorie. Dat zou je toch moeten weten.
Wat je zeker niet mag doen, is de wantoestand in Anderlecht zien als representatief voor hoe een OCMW te werk gaat.
De verwachting dat er nu wel een relatief grote groep bij het OCMW zal aankloppen door het beperken van de werkloosheidsuitkeringen in de tijd, zou er wel toe kunnen leiden dat gemeenten strenger gaan zijn, omdat die maar een beperkt budget zullen hebben. Een ander probleem is het tekort aan maatschappelijk werkers.
Vooral Les Engagés heeft nog kunnen bekomen dat de federale regering iets meer steun zal geven aan de OCMW's dan oorspronkelijk voorzien, maar het is nog maar de vraag of dat voldoende zal zijn. Want de verwachting dat 1/3 werk vindt, 1/3 uit de statistieken verdwijnt en 1/3 een leefloon zal aanvragen, waarop is dat gebaseerd?
Ik citeer uit volgend artikel:
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 08743.html
De regering Di Rupo heeft destijds de inschakelingsuitkeringen in de tijd beperkt (tot max 3 jaar, de huidige regering De Wever zal dit vanaf 2026 beperken tot max 1 jaar). De regering De Wever gaat er dus van uit dat de wijziging van de werkloosheidsreglementering destijds gericht naar schoolverlaters als basis kan dienen om de gevolgen van een algemenere beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd in te schatten.Bij de cijfers knelt het schoentje. Niemand weet goed hoeveel mensen hun uitkering zullen verliezen: de ramingen gaan van 100.000 tot 130.000 en zelfs 190.000. Inschatten wie van die groep bij de OCMW's zal belanden, is nog meer nattevingerwerk. De regering denkt dat een derde aan de slag gaat, een derde geen uitkering nodig heeft en een derde een leefloon zal aanvragen, maar ze baseert zich op een oude studie van de regering-Di Rupo over de uitkeringen voor jonge schoolverlaters.
Dat is een groep die niet te vergelijken is met de langdurig werklozen. 'De inschatting lijkt op weinig gebaseerd. Ze sluit de doorstroom naar de ziekte-uitkering uit en houdt er ook geen rekening mee dat mensen zich eerst in de schulden zullen steken en op termijn toch bij de OCMW's terechtkomen', zegt De Wilde.
Kan je dat dan nog een realistische inschatting of verwachting noemen, of is het meer een blinde gok?
Maar op zich doet dat er ook niet toe: of het nu enkele procenten meer of minder is, is bijzaak. Waar het om gaat is wat het effect van de maatregel is.
Jij focust jezelf in jouw commentaren op de werklozen die in de groep van leefloners terecht gaan komen.
Maar belangrijk is ook dat een andere groep plots wel werk vindt (waarom nu wel en vroeger niet kan je jezelf afvragen ?). En dat er ook nog een groep is die gewoon uit de statistieken verdwijnt (en dus niet de moeite doet om werk te vinden of een andere uitkering aan te vragen).
De laatste 2 groepen zijn dus zuivere besparingen, voor de eerste groep is er enkel een verschuiving van werkloosheidsvergoeding naar leefloon.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 963
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Dat er zaken moesten geburen in een failliet land als dat van ons, is normaal, wat Bartje Quisling heeft gebaard is echter een monster waar zelfs Frankenstein van zou sidderen ...
En dan spreken we nog niet over de verkwistingsdrang van Theo Quisling met geld dat er niet is ...
Maar wel over het zomerakkoord. Dat mensen na 2 jaar van de werkloosheid worden geooid, zo zonder meer, is niet normaal; er wordt niet gekeken naar de voorgeschiedenis, leeftijd, gezondheid of eender wat ... Ongelofelijk maar waar ...
Wie straft Bartje Quisling nu het meest ? Het "profitariaat" of mensen die heel hun leven gewerkt en gespaard hebben en op een latere leeftijd pech hebben, gezondheid of verlies van job ?? De eerste groep gaat van den dop naar een leefloon, de tweede groep gaat na 2 jaar naar letterlijk NIETS, nada, noppes terwijl ze heel hun leven hebben bijgedragen en gewerkt ! En ondertussen worden ze nog eens genaaid met de meerwaardebelasting ...
En dan vragen er zich nog af waarom ik dat stuk vuil een Quisling noem ...
Als er één principe is dat die man nog niet heeft verraden, ik hoor het graag ... Zelfs ChatGPT kan je zo direct een lijst maken van al zijn programmapunten, kiesbeloften en uitspraken die hij één voor één VERRADEN heeft !
En dan spreken we nog niet over de verkwistingsdrang van Theo Quisling met geld dat er niet is ...
Maar wel over het zomerakkoord. Dat mensen na 2 jaar van de werkloosheid worden geooid, zo zonder meer, is niet normaal; er wordt niet gekeken naar de voorgeschiedenis, leeftijd, gezondheid of eender wat ... Ongelofelijk maar waar ...
Wie straft Bartje Quisling nu het meest ? Het "profitariaat" of mensen die heel hun leven gewerkt en gespaard hebben en op een latere leeftijd pech hebben, gezondheid of verlies van job ?? De eerste groep gaat van den dop naar een leefloon, de tweede groep gaat na 2 jaar naar letterlijk NIETS, nada, noppes terwijl ze heel hun leven hebben bijgedragen en gewerkt ! En ondertussen worden ze nog eens genaaid met de meerwaardebelasting ...
En dan vragen er zich nog af waarom ik dat stuk vuil een Quisling noem ...


Als er één principe is dat die man nog niet heeft verraden, ik hoor het graag ... Zelfs ChatGPT kan je zo direct een lijst maken van al zijn programmapunten, kiesbeloften en uitspraken die hij één voor één VERRADEN heeft !
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Federale regering zomerakkoord
Zijn belofte van Vlaamsche onafhankelijkheid heeft mr De Wever , wat bedoelt u overigens met Quisling ? , gelukkig ook begraven.
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 828
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
De heer historicus premier Bart De Wever snapt inderdaad, in tegenstelling tot de die hard hardliners van het Vlaemsche Blok, hoe het politieke spel gespeeld moet worden en dat je compromissen moet sluiten om mee te kunnen regeren. Zoals op federaal vlak, waar je ook altijd een aantal Franstalige partijen moet meekrijgen in je verhaal om een coalitie te kunnen vormen.
Quisling was een Noorse collaborateur, fascist en racist … een beetje zoals de Blokkers Filip Den Chinees Dewinter en Gerolf Baardemans. Alleen heeft die Quisling ooit echt bestuurd en Dewinter en Baardemans enkel hun broek versleten (en zakken gevuld) op de oppositiebanken.
Quisling was een Noorse collaborateur, fascist en racist … een beetje zoals de Blokkers Filip Den Chinees Dewinter en Gerolf Baardemans. Alleen heeft die Quisling ooit echt bestuurd en Dewinter en Baardemans enkel hun broek versleten (en zakken gevuld) op de oppositiebanken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Federale regering zomerakkoord
Bestaat wel degelijk. Mijn collega zijn vrouw werkt deeltijds en krijgt deeltijds een ziekte-uitkering. Voormiddag werken, namiddag thuis.spaarfreakje schreef: ↑6 augustus 2025, 16:07 Personen die minder dan 66% werkonbekwaam zijn, kunnen niet terecht bij het RIZIV.
Deeltijdse ziekteuitkering bestaat niet maar zou volgens mij wel een oplossing kunnen bieden, net als een combinatie van DEELTIJDS vervroegd pensioen met deeltijds werken enz.
Niet iedereen is geschikt om meer dan 4 uur per dag te (blijven) werken, laat staan om full time te presteren.
Bij onvoldoende bestaansmiddelen komen zij ook bij het leefloon terecht.
Re: Federale regering zomerakkoord
https://vlaamspatientenplatform.be/nl/a ... hervattingspaarfreakje schreef: ↑6 augustus 2025, 16:07 Personen die minder dan 66% werkonbekwaam zijn, kunnen niet terecht bij het RIZIV.
Deeltijdse ziekteuitkering bestaat niet maar zou volgens mij wel een oplossing kunnen bieden, net als een combinatie van DEELTIJDS vervroegd pensioen met deeltijds werken enz.
Niet iedereen is geschikt om meer dan 4 uur per dag te (blijven) werken, laat staan om full time te presteren.
Bij onvoldoende bestaansmiddelen komen zij ook bij het leefloon terecht.
-
- VIP member
- Berichten: 1120
- Lid geworden op: 22 dec 2008
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Dat is progressieve werkhervatting met de uiteindelijke bedoeling (vrij snel) terug volledig (of 4/5de) aan de slag te gaan.
Alleszins zal het RIZIV je op die manier terug werkbekwaam verklaren.
Trouwens een belangrijke voorwaarde is dat je VOLLEDIG arbeidsongeschikt moest geweest zijn.
Dat is niet wat ik bedoel.
Alleszins zal het RIZIV je op die manier terug werkbekwaam verklaren.
Trouwens een belangrijke voorwaarde is dat je VOLLEDIG arbeidsongeschikt moest geweest zijn.
Dat is niet wat ik bedoel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Federale regering zomerakkoord
En dat lijkt mij een gezond uitgangspunt, we gaan naar "wie in staat om te werken kan niet oneindig op kosten van de gemeenschap blijven teren" in plaats van "al wie niet kan of geen goesting heeft, krijgt een comfortabele hangmat". Sociale zekerheid dient als vangnet voor diegene die hulp of een uitkering nodig hebben, het is geen hangmat voor iedereen die wel kan maar niet wil. Het sociaal systeem kan de free riders niet blijven opvangen, dat gaat ten koste van diegene die wel hulp nodig hebben en er is gewoon geen geld meer voor.FoxCatcher70 schreef: ↑6 augustus 2025, 13:55 Verder is het niet (meer) juist dat een leefloner de keuze heeft niet naar werk te zoeken. Wie niet bereid is te werken, heeft geen recht op een leefloon, tenzij er medische redenen of billijkheidsredenen zijn.
-
- Sr. Member
- Berichten: 265
- Lid geworden op: 12 jan 2014
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Dat heb ik ook altijd gedacht. Schandalig !voorheenCP1234 schreef: ↑6 augustus 2025, 23:07 Dat mensen na 2 jaar van de werkloosheid worden geooid, zo zonder meer, is niet normaal; er wordt niet gekeken naar de voorgeschiedenis, leeftijd, gezondheid of eender wat ... Ongelofelijk maar waar ...
Wie straft Bartje Quisling nu het meest ? Het "profitariaat" of mensen die heel hun leven gewerkt en gespaard hebben en op een latere leeftijd pech hebben, gezondheid of verlies van job ?? De eerste groep gaat van den dop naar een leefloon, de tweede groep gaat na 2 jaar naar letterlijk NIETS, nada, noppes terwijl ze heel hun leven hebben bijgedragen en gewerkt !
En wie zijn degenen die van de werkloosheid naar het ocmw gaan. Ongetwijfeld de grote groep vreemdelingen en nieuwkomers die amper gewerkt hebben en daarna in de werkloosheid zijn gaan hangen. Daarna hebben ze vaak nog hun hele familie laten overkomen om mee te profiteren.
Die hebben nooit iets bijgedragen of al iets opgebouwd qua spaarpot of huis. En het geld dat ze al verdiend hebben is opgegaan aan hun veel te grote gezinnen of opgestuurd naar het thuisland om hun familie ginder te steunen.
Belgen die werkloos worden hebben vaak al wel lang gewerkt en een spaarpot aangelegd en na 2 jaar mag je dat hele appeltje voor de dorst beginnen opeten tot 0 alvorens je nog maar bij het ocmw mag gaan aankloppen. Je mag daarna ook nog je huis verkopen en dat eerst opdoen, terwijl de vreemdelingen de ocmw pot al aan het plunderen zijn.
Dat stuk vuil van een De Wever straft onze eigen mensen die lang gewerkt hebben en wat ongeluk krijgen keihard !

WOEST wordt ik daarvan ! Ik heb hier de hele inboedel kort en klein geslagen !

Wie gaat dat allemaal betalen ? ?
Den bloembakpisser die alles wegsmijt aan nutteloze straaljagers en het corrupt Oekraïne ?
Re: Federale regering zomerakkoord
Jah, je krijgt de politici waar je voor gestemd hebt zeker.
Hopelijk gaan de oogjes van al die NVA stemmers nu open.
Hopelijk gaan de oogjes van al die NVA stemmers nu open.