De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Dag Bisschop. Ik heb de % doorgegeven voor beleggers in individuele aandelen. Wil je die hoofdbrekens niet, beleg dan in IWDA en ETF's.the_bishop schreef: ↑9 augustus 2025, 18:48Dat zeggen de "experten" als d'Hoore, Paepen, Reweghs en andere nitwits ook altijdchesini schreef: ↑9 augustus 2025, 10:36 Je moet blijven focussen op de kernparameters van de bedrijven zelf:
Praktische vuistregel voor “gezond” bedrijf:
Groei omzet: 5–15% p/j
Groei winst per aandeel (EPS): 8–15% p/j
Groei aandeelkoers (incl. dividend): 8–12% p/j
Een bedrijf dat dit 10 jaar volhoudt behoort tot de bovenste 10–20% van de markt.
Maar de kern van de beurs zijn en blijven de goedgeleide bedrijven.![]()
En dan maar selecterenen....
slechter doen dan een ETF op de wereldindex![]()
Ga jij ze efkens selecteren en beter doen dan het gemiddelde chesini?
Welke bedrijven moet ik kopen om beter te doen dan de wereldindex?
Misschien eens wat filpjes bekijken van John Bogle op youtube en ga je tot de conclusie komen dat voor 90% van de particulieren gewoon "de markt" kopen een veel betere keuze is.
Als gij denkt bij de 10% uitzonderingen te zijn ga uw gang... 90% kans dat het foutloopt![]()
Laatst gewijzigd door chesini op 10 augustus 2025, 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag Bisschop. Ik heb de % doorgegeven voor beleggers in individuele aandelen. Wil je die hoofdbrekens niet, beleg dan in IWDA en ETF's.the_bishop schreef: ↑9 augustus 2025, 18:48Dat zeggen de "experten" als d'Hoore, Paepen, Reweghs en andere nitwits ook altijdchesini schreef: ↑9 augustus 2025, 10:36 Je moet blijven focussen op de kernparameters van de bedrijven zelf:
Praktische vuistregel voor “gezond” bedrijf:
Groei omzet: 5–15% p/j
Groei winst per aandeel (EPS): 8–15% p/j
Groei aandeelkoers (incl. dividend): 8–12% p/j
Een bedrijf dat dit 10 jaar volhoudt behoort tot de bovenste 10–20% van de markt.
Maar de kern van de beurs zijn en blijven de goedgeleide bedrijven.![]()
En dan maar selecterenen....
slechter doen dan een ETF op de wereldindex![]()
Ga jij ze efkens selecteren en beter doen dan het gemiddelde chesini?
Welke bedrijven moet ik kopen om beter te doen dan de wereldindex?
Misschien eens wat filpjes bekijken van John Bogle op youtube en ga je tot de conclusie komen dat voor 90% van de particulieren gewoon "de markt" kopen een veel betere keuze is.
Als gij denkt bij de 10% uitzonderingen te zijn ga uw gang... 90% kans dat het foutloopt![]()
Laatst gewijzigd door chesini op 10 augustus 2025, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Waarom geef jij dan jouw versie niet waarom IWDA nog steeds negatief staat?
Want dat was de vraag

Zoals alle blinde Trump-aanhangers kun je alleen de Trump-propaganda na-apen.
En schelden. Dat is ook jullie specialiteit. Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten, beginnen jullie te schelden. Ook hierin apen jullie Trump na.
Als het over de inhoud gaat, en feiten en cijfers, dan is jullie hoofd compleet leeg. Net zoals Trumps hoofd compleet leeg is.
Dat Trumps hoofd leeg is, heeft te maken met zijn dementie (*). Ik kan mij niet voorstellen dat jullie allemaal aan het dementeren zijn.
Dat was de vraag voor jij je begon te moeien:
(*)
‘He has trouble completing a thought’: bizarre public appearances again cast doubt on Trump’s mental acuity
Adam Gabbatt
Joe Biden was hounded for his age-related gaffes, but Trump’s increasingly strange behavior has largely been ignored
Sun 3 Aug 2025 16.00 CEST
Donald Trump’s frequently bizarre public appearances, which this month have seen the president claim, wrongly, that his uncle knew the Unabomber and rant unprompted about windmills on his recent trip to the UK, have once again raised questions about his mental acuity, experts say.
For more than a year Trump, 79, has exhibited odd behavior at campaign events, in interviews, in his spontaneous remarks and at press conferences. The president repeatedly drifts off topic, including during a cabinet meeting this month when he spent 15 minutes talking about decorating, and appears to misremember simple facts about his government and his life.
During his presidency, Joe Biden was subjected to intense speculation over his mental acuity – including from Trump. After Biden’s disastrous debate performance in June 2024, when he repeatedly struggled to maintain his train of thought, scrutiny over Biden’s fitness eventually led to him not running for re-election.
Trump, however, has largely been saved the same examination, despite examples of confusion and unusual behavior that have continued throughout his second term and were on full display on his recent trip to the UK.
Trump’s Truth Social posts make no sense – what do they say about his mentality?
Read more
Over the weekend Trump, during a meeting with the European Commission president, Ursula von der Leyen, abruptly switched from discussing immigration to saying this: “The other thing I say to Europe: we’ve – we will not allow a windmill to be built in the United States. They’re killing us. They’re killing the beauty of our scenery.”
Trump proceeded to speak, non-stop and unprompted, for two minutes about windmills, claiming without evidence that they drive whales “loco” and that wind energy “kills the birds” (the proportion of birds killed by turbines is tiny compared with the number killed by domestic cats and from flying into power lines).
The abrupt changes in conversation are an example of Trump “digressing without thinking – he’ll just switch topics without self-regulation, without having a coherent narrative”, said Harry Segal, a senior lecturer in the psychology department at Cornell University and in the psychiatry department at Weill Cornell Medicine.
For years, Trump has batted away questions about his mental acuity, describing himself as a “stable genius” and bragging about “acing” exams – later revealed to be very simple tests – which check for early signs of dementia.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
De enige reden waarom de IWDA dan YTD 2025 negatief staat zijn de tarieven van Trump. Maar bon, niet komen klagen met de winsten over de afgelopen jaren. Een gek aan het roer kost nu eenmaal geld.KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 11:14Waarom geef jij dan jouw versie niet waarom IWDA nog steeds negatief staat?
Want dat was de vraag
En schelden. Dat is ook jullie specialiteit. Bij gebrek aan inhoudelijke argumenten, beginnen jullie te schelden. Ook hierin apen jullie Trump na.
Als het over de inhoud gaat, en feiten en cijfers, dan is jullie hoofd compleet leeg. Net zoals Trumps hoofd compleet leeg is.
Dat Trumps hoofd leeg is, heeft te maken met zijn dementie. Ik kan mij niet voorstellen dat jullie allemaal aan het dementeren zijn.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
KleineSpaarder is weer eens ontsnapt uit zijn dwangbuis 

Kleine Spaarder, kan jij uw posts niet beperken tot de essentie aub svp ? Je debiteert hier telkens ganse bladzijden. Waarom ? Ik lees dat niet meer hoor. Telkens als ik zie dat de post van u komt scroll ik door zo snel als ik kan. Er over is er over.KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 11:14Waarom geef jij dan jouw versie niet waarom IWDA nog steeds negatief staat?
Want dat was de vraag
Dat Trumps hoofd leeg is, heeft te maken met zijn dementie (*). Ik kan mij niet voorstellen dat jullie allemaal aan het dementeren zijn.
(*)
‘He has trouble completing a thought’: bizarre public appearances again cast doubt on Trump’s mental acuity
Adam Gabbatt
Joe Biden was hounded for his age-related gaffes, but Trump’s increasingly strange behavior has largely been ignored
Sun 3 Aug 2025 16.00 CEST
Donald Trump’s frequently bizarre public appearances, which this month have seen the president claim, wrongly, that his uncle knew the Unabomber and rant unprompted about windmills on his recent trip to the UK, have once again raised questions about his mental acuity, experts say.
For more than a year Trump, 79, has exhibited odd behavior at campaign events, in interviews, in his spontaneous remarks and at press conferences. The president repeatedly drifts off topic, including during a cabinet meeting this month when he spent 15 minutes talking about decorating, and appears to misremember simple facts about his government and his life.
During his presidency, Joe Biden was subjected to intense speculation over his mental acuity – including from Trump. After Biden’s disastrous debate performance in June 2024, when he repeatedly struggled to maintain his train of thought, scrutiny over Biden’s fitness eventually led to him not running for re-election.
Trump, however, has largely been saved the same examination, despite examples of confusion and unusual behavior that have continued throughout his second term and were on full display on his recent trip to the UK.
Trump’s Truth Social posts make no sense – what do they say about his mentality?
Read more
Over the weekend Trump, during a meeting with the European Commission president, Ursula von der Leyen, abruptly switched from discussing immigration to saying this: “The other thing I say to Europe: we’ve – we will not allow a windmill to be built in the United States. They’re killing us. They’re killing the beauty of our scenery.”
Trump proceeded to speak, non-stop and unprompted, for two minutes about windmills, claiming without evidence that they drive whales “loco” and that wind energy “kills the birds” (the proportion of birds killed by turbines is tiny compared with the number killed by domestic cats and from flying into power lines).
The abrupt changes in conversation are an example of Trump “digressing without thinking – he’ll just switch topics without self-regulation, without having a coherent narrative”, said Harry Segal, a senior lecturer in the psychology department at Cornell University and in the psychiatry department at Weill Cornell Medicine.
For years, Trump has batted away questions about his mental acuity, describing himself as a “stable genius” and bragging about “acing” exams – later revealed to be very simple tests – which check for early signs of dementia.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Waarom geef jij dan jouw versie niet waarom IWDA nog steeds negatief staat?the_bishop schreef: ↑10 augustus 2025, 11:35 KleineSpaarder is weer eens ontsnapt uit zijn dwangbuis![]()
Want dat was de vraag

KleineSpaarder, dit is de stand van de MSCI:KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 12:30Waarom geef jij dan jouw versie niet waarom IWDA nog steeds negatief staat?the_bishop schreef: ↑10 augustus 2025, 11:35 KleineSpaarder is weer eens ontsnapt uit zijn dwangbuis![]()
Want dat was de vraag
MSCI World YTD (USD, bruto) +0,59 %
MSCI World YTD (EUR, netto) +9,40 %
Bron: ChatGPT Deepsearch.
Dus klets maar verder uit uw nek.Vooraleer je nog iets debiteert check het aub svp eerst op CHATGPT DEEPSEARCH. Bij deze.ik zei dus: genoeg is genoeg.
Laatst gewijzigd door chesini op 10 augustus 2025, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
De vraag was: waarom is het vreemd.
Mijn antwoord was:
Ik heb daar Chatgpt niet voor nodig en ik geef tenminste een antwoord op de vraag.KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 08:34Niets vreemds aan.
IWDA belegt grotendeels in de US. Trumps idiote tarieven trekken de waarde dus catastrofaal naar beneden. Gelukkig belegt IWDA ook in Europa, Japan, ... of IWDA stond nog veel negatiever.
Jij doet dit:
Vraag: Hemeltje lief, 20 euro voor 2 kilo tomaten. Wat raar. Hoe komt dat?
Jouw antwoord: omdat een kilo tomaten 10 euro kost.
Het klopt wat je zegt maar je bent er niets mee.
Hier dus nogmaals ter herhaling. De MSCI heeft YTD noch in EUR noch in US$ een negatief rendement. Ondanks alle inspanningen van Trump om de beurzen en indexen te kelderen. Dus je moet de zaken niet verdraaien. Word wakker. Denk je echt dat je slimmer bent dan CHATGPT ?KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 13:18De vraag was: waarom is het vreemd.
Mijn antwoord was:
Ik heb daar Chatgpt niet voor nodig en ik geef tenminste een antwoord op de vraag.KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 08:34
Niets vreemds aan.
IWDA belegt grotendeels in de US. Trumps idiote tarieven trekken de waarde dus catastrofaal naar beneden. Gelukkig belegt IWDA ook in Europa, Japan, ... of IWDA stond nog veel negatiever.
Jij doet dit:
Vraag: Hemeltje lief, 20 euro voor 2 kilo tomaten. Wat raar. Hoe komt dat?
Jouw antwoord: omdat een kilo tomaten 10 euro kost.
Laatst gewijzigd door chesini op 10 augustus 2025, 13:31, 2 keer totaal gewijzigd.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Alweer geef je geen antwoord op de vraag

De vraag staat niet in het Trump-propaganda boek, en dus kan geen enkele Trump fan er een antwoord op geven.
@laeka: ik wil graag het antwoord van de Trump fans weten; niet van iemand met kennis van zaken zoals jij

Het antwoord staat hierboven al meerdere keren. De MSCI staat YTD niet negatief, noch in $, noch in EUR. En de IWDA is een spiegeling van de MSCI.KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 13:29Alweer geef je geen antwoord op de vraag![]()
De vraag staat niet in het Trump-propaganda boek, en dus kan geen enkele Trump fan er een antwoord op geven.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Voor de goede orde, we hebben het over World Index(SM).
Dus als MSCI positief is, is IWDA negatief.
Als MSCI negatief is, is IWDA positief.
Hemeltjelief. En iedereen die in IWDA belegt, denkt dat hij de MSCI volgt

En alweer heb je de vraag niet beantwoord: waarom is het vreemd dat ... Wat is de onderliggende reden, wat is de root cause.
Wat dan volgens u, notoire gazettendebiteur van de Spaargids, is het verschil dan in % YTD 2025 tussen de MSCI en de IWDA ? Zeg het mij.KleineSpaarder schreef: ↑10 augustus 2025, 13:37Voor de goede orde, we hebben het over World Index(SM).
Dus als MSCI positief is, is IWDA negatief.
Als MSCI negatief is, is IWDA positief.
Hemeltjelief. En iedereen die in IWDA belegt, denkt dat hij de MSCI volgt
En alweer heb je de vraag niet beantwoord: waarom is het vreemd dat ... Wat is de onderliggende reden, wat is de root cause.
Geef mij dus de YTD 2025 van de MSCI en de IWDA in EUR en in Dollar. Dan zullen we verder spreken. En geef ook maar de bron vanwaar u uw data haalt.
Mij moet je niet uitleggen wat een root cause analysis is. Ik heb meer Toyota Best Practices gedaan dan u in uw ganse leven nog zult doen.
Maar om een root cause analysis te doen, moet je eerst weten waarop. Dus stuur eens door wat uw problemstelling is waarop er een root cause moet gebeuren.
Laatst gewijzigd door chesini op 10 augustus 2025, 15:08, 11 keer totaal gewijzigd.
KleineSpaarder, je vraagt de mensen om op je vraag te antwoorden. Waarom zouden ze?
Ze hebben jou al zo vaak gevraagd op te houden met al die onzinnige lappen tekst.
Wat was jouw antwoord daar steeds op? Gewoon niets, helemaal niets.
Ze hebben jou al zo vaak gevraagd op te houden met al die onzinnige lappen tekst.
Wat was jouw antwoord daar steeds op? Gewoon niets, helemaal niets.