Federale regering zomerakkoord
TIP
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Federale regering zomerakkoord
Ook +1.VTEC schreef: ↑14 augustus 2025, 08:50 Moesen heeft gemakkelijk praten, rustig vastbenoemd jobke als prof gehad. Netjes zelf op pensioen gegaan op 65 (niet 70, Univ laat dat trouwens niet toe), en als kers op de taart een toppensioen.
Vanuit die ivoren toren is het gemakkelijk om te toeteren dat werken tot 70 logisch is net als nog meer belastingen heffen voor de middenklasse.
Alleen nog de randopmerking dat de professor Wim Moesen hier op dit forum vooral door progressief-links (zoals FoxCatcher) wordt geciteerd omdat Moesen vindt dat de belastbare basis momenteel te beperkt is. Hij pleit voor meer en hogere belastingen, o.a. op vermogens, op beleggingen, op huurinkomsten enz… Ook wil hij een hoger BTW tarief.
Voer op de molen dus voor links: meer belastingen en nieuwe belastingen.

Want dan moet er niet op uitgaven (zoals in de SZ) worden beknibbeld.
Maar als ik een paar andere ideetjes van de professor geef, zoals pensioen pas op 70, dan is Wim Moesen plots niet meer zo populair in links-progressie middens

Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Onze trouwe partijsoldaat wil graag de indruk wekken dat alles geruisloos passeert. Geen slapende honden wekken, weet je wel.chesini schreef: ↑14 augustus 2025, 12:53Denk jij dat een werknemer in de privé durft te staken ? Die komt regelrecht op een zwarte lijst te staan. Vergeet opslag, vergeet promotie. En die vliegt ook nog eens als de eerste buiten. Leef jij in BE of net als Carpe ergens in het buitenland of ergens in een hangmat los van de reële wereld in BE ?vortex schreef: ↑14 augustus 2025, 12:46
Inderdaad ja, de klassieke beroepsstakers hebben ook in 2025 al veel gestaakt, net zoals ze dat in alle voorgaande jaren ook al veel te veel gedaan hebben, dat is dus geen referentie. Maar buiten die spijtig genoeg "normale" stakingshinder is er nog maar weinig gestaakt en is er in de privaat sector ook maar weinig bereidheid om te staken voor het behoud van eindeloze werkloosheidsuitkeringen en andere hangmatten, de privileges van sommige ambtenaren enz...
Nog een geluk dat de openbare sector redelijk gevrijwaard is van "sancties" tegen stakers en zij het deels mee opnemen voor de privésector die dank zij lieden als u defacto monddood is en veroordeeld is tot de moderne slavernij en in het beste geval een index-aanpassing die de inflatie nog niet haalt. Waarom denk je dat de ambtenaren het niet slecht hebben ? Omdat ze mogen vechten voor hun privileges. In tegenstelling tot de privé.
Volgens mij ben jij een dubbeldikke egoïst die met een dikke company car rondrijdt op kosten van de de sociale zekerheid BE. Bij deze.
Maar dat er nu niet meer gestaakt is dan vorig jaar, lijkt mij nonsens. En ik hoor eigenlijk alleen maar boze en ontevreden mensen.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Blijkbaar toch te moeilijk voor jou.
Als ze nu tot 25 studeren, zijn ze nu nog geen 55.
Dat eeuwig vakken meenemen bestaat nog niet lang. Wie dat gedaan heeft, is hoogstens 35.
Veel van degenen die het nu oneerlijk vinden dat ze hun werkloosheidsvergoeding kwijt raken, zijn al 20 jaar of langer "werkloos". Ze zijn al werkloos van hun 35e of hun 40e of nog veel vroeger. Ze moeten nu niet klagen dat ze als oudere geen werk meer vinden.
Welke baas zou iemand willen die al 20 of 30 jaar werkloos is? Die willen gewoon niet werken, en ze hebben nooit willen werken.
PS: iemand die tot zijn 25e "studeert" is 2 keer een zware kost voor de maatschappij. Kost heel veel voor het onderwijs + gaat nog niet werken en levert dus geen bijdrage aan de maatschappij.
Wie er na 2 extra jaren nog niet door is, zou 50.000 of 100.000 euro inschrijvingsgeld moeten betalen.
Wie er na 1 extra jaar niet door is, zou 20.000 euro inschrijvingsgeld moeten betalen.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Afaik is dit een uitspraak van Geert Noels, niet van Wim Moesen?VincentVega schreef: ↑13 augustus 2025, 21:19 Nog enkele andere uitspraken van professor en begrotingsexport Wim Moesen:
- over pensioenen: “Trek de pensioenleeftijd op naar 70: dat is de logica zelve”
Ben je zeker dat werkloosheid (met uitzondering van tijdelijke werkloosheid) meetelt als gelijkgestelde dagen?mondeo17 schreef: ↑14 augustus 2025, 08:19 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/07 ... uitzonder/
Wat hebben je als 55+ eigenlijk gepresteerd als je NIET aan 30 jaren van 156 dagen komt? Wetende dat invaliditeit, ziekte en werkloosheid gelijkgestelde dagen zijn?
Voor vervroegd pensioen gaat het niet meer meetellen, waar je ook 156 dagen/jaar moet hebben om een pensioenjaar te hebben.
Het is natuurlijk ook lulkoek om te verwachten dat iemand die tot zijn 25 jaar naar school gaat en met vervolgens slechts 30 jaar loopbaan op zijn 55 op kosten van de gemeenschap in de hangmat kan gaan liggen, die tijden zijn voorbij, daar heeft de overheid niet het geld voor. De regeling zoals ze nu is, minstens 42 loopbaan jaren voor vervroegd pensioen of anders op 67 op wettelijk pensioen is OK en bestaat al langer dan deze regering. Afschaffen van eindeloze werkloosheid is eveneens OK, ook daar is geen geld voor en je kunt niet verwachten dat mensen langer werken terwijl er tienduizenden in de hangmat van werkloosheid hun pensioen liggen afwachten.
Van wat ik allemaal hoor, zal het niet in Vlaanderen zijn dat ze al 20 jaar doppen. In Brussel worden ze meestal niet eens opgevolgd. Daar kan dat dus.KleineSpaarder schreef: ↑14 augustus 2025, 14:00Blijkbaar toch te moeilijk voor jou.
Als ze nu tot 25 studeren, zijn ze nu nog geen 55.
Dat eeuwig vakken meenemen bestaat nog niet lang. Wie dat gedaan heeft, is hoogstens 35.
Veel van degenen die het nu oneerlijk vinden dat ze hun werkloosheidsvergoeding kwijt raken, zijn al 20 jaar of langer "werkloos". Ze zijn al werkloos van hun 35e of hun 40e of nog veel vroeger. Ze moeten nu niet klagen dat ze als oudere geen werk meer vinden.
Welke baas zou iemand willen die al 20 of 30 jaar werkloos is? Die willen gewoon niet werken, en ze hebben nooit willen werken.
PS: iemand die tot zijn 25e "studeert" is 2 keer een zware kost voor de maatschappij. Kost heel veel voor het onderwijs + gaat nog niet werken en levert dus geen bijdrage aan de maatschappij.
Wie er na 2 extra jaren nog niet door is, zou 50.000 of 100.000 euro inschrijvingsgeld moeten betalen.
Wie er na 1 extra jaar niet door is, zou 20.000 euro inschrijvingsgeld moeten betalen.
Maar dat Vlamingen die heel erg op de huid gezeten worden door VDAB, maar gewoon niet goed in de arbeidsmarkt liggen, mee gestraft worden, daar heb jij nul empathie voor. Genoteerd.
Weer dat dwangidee dat iedereen die dopt daar voor kiestvortex schreef: ↑14 augustus 2025, 15:00Het is natuurlijk ook lulkoek om te verwachten dat iemand die tot zijn 25 jaar naar school gaat en met vervolgens slechts 30 jaar loopbaan op zijn 55 op kosten van de gemeenschap in de hangmat kan gaan liggen, die tijden zijn voorbij, daar heeft de overheid niet het geld voor. De regeling zoals ze nu is, minstens 42 loopbaan jaren voor vervroegd pensioen of anders op 67 op wettelijk pensioen is OK en bestaat al langer dan deze regering. Afschaffen van eindeloze werkloosheid is eveneens OK, ook daar is geen geld voor en je kunt niet verwachten dat mensen langer werken terwijl er tienduizenden in de hangmat van werkloosheid hun pensioen liggen afwachten.

Moet toch zeker binnen de 2 jaar lukken. Al worden ze natuurlijk in die 2 jaar alleen maar ouder en minder interessant voor werkgevers (wegens gap in CV).
Laatst gewijzigd door mver op 14 augustus 2025, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Het telt NIET mee. Jaloezie, zonder zelfs maar goed te kijken naar de feiten.J Lawieck schreef: ↑14 augustus 2025, 14:16Ben je zeker dat werkloosheid (met uitzondering van tijdelijke werkloosheid) meetelt als gelijkgestelde dagen?mondeo17 schreef: ↑14 augustus 2025, 08:19 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/07 ... uitzonder/
Wat hebben je als 55+ eigenlijk gepresteerd als je NIET aan 30 jaren van 156 dagen komt? Wetende dat invaliditeit, ziekte en werkloosheid gelijkgestelde dagen zijn?
Voor vervroegd pensioen gaat het niet meer meetellen, waar je ook 156 dagen/jaar moet hebben om een pensioenjaar te hebben.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ik dacht dat het juist omgekeerd is: enkel tijdelijke werkloosheid telt mee volgens mijJ Lawieck schreef: ↑14 augustus 2025, 14:16Ben je zeker dat werkloosheid (met uitzondering van tijdelijke werkloosheid) meetelt als gelijkgestelde dagen?mondeo17 schreef: ↑14 augustus 2025, 08:19 https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/07 ... uitzonder/

De discussie gaat hier blijkbaar vooral over de 30 jaar werken en de gelijkgestelde prestaties … maar niemand heeft het over de slechts 156 dagen die per jaar moeten gepresteerd worden (of gelijkgesteld).
De overheid rekent met een 6-dagen werkweek (zaterdag dus inclusief). Er zijn dus 312 werkdagen op een jaar en je moet slechts 50% ervan gewerkt hebben (of gelijkgesteld) gedurende 30 jaar.
Iemand die op zijn 55e nog geen 30 x 156 dagen gewerkt heeft (of gelijkgesteld) is dus de pineut. Maar die 55 plusser heeft dus nog niet het equivalent van 15 jaar voltijdse arbeid gepresteerd!!!!
Halftijdse jobs gaan ze aan niemand meer kwijtraken. Wie riskeert dat nog? Maar niet erg, gewoon 5 hamburgerjobkes (flexi-jobs) van maken. Levert de maatschappij geen belasting op. Zal zeker goed zijn voor de begroting
.

- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Rekenen is echt niet jouw sterkste punt. Met een halftijdse job (50%) voldoe je nog steeds, zij het nipt, aan de vereiste 156 dagen per jaar

HALFTIJDSE jobs niet meer kwijtraken? Enkel voor zover het al dan niet meetellen van de arbeidstijd om als 55 plusser meer dan 2 jaar werkloos te “mogen” zijn een belangrijke overweging is bij iemand die MINDER dan 50% DEELTIJDS wil gaan werken.
Ja, dat bedoelde ik.VincentVega schreef: ↑14 augustus 2025, 15:31Ik dacht dat het juist omgekeerd is: enkel tijdelijke werkloosheid telt mee volgens mij![]()
Als enkel tijdelijke werkloosheid meetelt en 'gewone werkloosheid' niet, verbaast het me niet dat zoveel 55+ hun uitkering dreigen te verliezen.
Ik heb geen moeite met eerder linkse proffen zoals Moesen en Schoors (beide verstandig) of eerder rechts als Peersman (mee gestudeerd). Ik luister, lees en vorm wel mijn eigen opinie.
(Mijn vader zaliger was prof, maar in de Toegepaste Wetenschappen geen Menswetenschappen, dus ik weet vrij goed over welke bedragen het gaat qua inkomen / pensioen). In de winter van zijn leven was de factuur van het WZC echt geen probleem hoor...
(Mijn vader zaliger was prof, maar in de Toegepaste Wetenschappen geen Menswetenschappen, dus ik weet vrij goed over welke bedragen het gaat qua inkomen / pensioen). In de winter van zijn leven was de factuur van het WZC echt geen probleem hoor...
Eerste & : het gaat natuurlijk over dat nipt. Dan mag er niks meer bijkomen.VincentVega schreef: ↑14 augustus 2025, 15:56Rekenen is echt niet jouw sterkste punt. Met een halftijdse job (50%) voldoe je nog steeds, zij het nipt, aan de vereiste 156 dagen per jaar![]()
![]()
![]()
HALFTIJDSE jobs niet meer kwijtraken? Enkel voor zover het al dan niet meetellen van de arbeidstijd om als 55 plusser meer dan 2 jaar werkloos te “mogen” zijn een belangrijke overweging is bij iemand die MINDER dan 50% DEELTIJDS wil gaan werken.
Tweede & : weer voor mensen die niet vooruitdenken. Die risico willen lopen. En dat met een regering die zelf zegt dat je ze niet mag vertrouwen. Dat alle regels en vooruitzichten voortdurend op de helling staan. Het begin van het begin ...
Jij bent echt zo iemand die vanuit een gemakkelijke zetel eens verwaand gaat doen over al de rest.