Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Ik zal dan maar de voorbeeldportefeuille van 100.000 EUR in kernenergie-aandelen zelf ophoesten want Mister Kernenergie Himself heeft er geen voor handen. Zoals altijd.
Voorbeeldportefeuille (€100.000)
Aandeel / positie.....................Gewicht
Cameco (CCJ) 25 %................... €25.000
Constellation Energy (CEG) 30 %....€30.000
GE Vernova (GEV) 20 %...............€20.000
BWX Technologies (BWXT) 15 %.....€15.000
NuScale Power (SMR) 10 %...........€10.000
- VincentVega
- Hero Member

Wie zich ergert aan de vele taalfouten van een ander is dus een psychopaatchesini schreef: ↑2 augustus 2025, 12:14Die manier van discussiëren heb ik vooral van U geleerd. De leerling begint de meestertovenaar te overtreffen.VincentVega schreef: ↑2 augustus 2025, 11:59
Ik heb nooit gezegd "kerncentrales à volonté" (zonder bijkomende "-e", je Frans is al even schabouwelijk als je Nederlands).
Die uitspraak maak jij ervan: iemand die niet alle kerncentrales eensklaps wegwil maar pleit voor bevoorradingszekerheid, die wordt automatisch dat soort van uitspraken in de mond gelegd. Het zegt heel veel over jouw manier van discussiëren.
On topic:
* EDF was al grotendeels van de Franse Staat (voor zowat 84%). De plannen om EDF volledig te nationaliseren dateren al van enkele jaren geleden en worden ingegeven door het feit dat het een pak eenvoudiger is om belangrijke investeringsbeslissingen te nemen als je niet steeds rekening moet houden met kleine aandeelhouders.
By the way, velen hier - vooral SG'ers uit jouw ideologische stroming - pleiten toch ook voor een nationalisatie van de energiesector in België?
* wat de kostprijs van kernenenergie betreft: ik zal jouw redenering van "elektrolyse via groene waterstof" hanteren: het feit dat landen zoals Nederland, Frankrijk, enz ... bereid zijn om te investeren in nieuwe kerncentrales bewijst dat het financieel haalbaar moet zijn. Anders zouden ze het toch niet doen?
Spijtig dat U Uw obsessie voor spelfouten niet op alle forumleden uitwerkt. Nu dat verklaart wel Uw psychopathisch gedrag. Maak er U geen zorgen over. Psychopaten focussen zich nu eenmaal op een beperkt aantal slachtoffers. Maar mocht je naar boven gekeken hebben in Uw post, daar staat weldegelijk "kerncentrales a volontée". Ben jij het dus weldegelijk die dit citeert ? Je lijkt mij heel verward. Ben je de controle over al je fake nicks kwijtgeraakt ?
U hebt waarschijnlijk in Uw leven al veel cursussen stromingsleer gevolgd. De Wet Van Bernouilli zal U wel niet vreemd zijn dan. Doe zo verder met Uw stromingsanalyse. Nog zo een kernmerk van psychopaten: achter alles iets zoeken. Vooral complexe samenzweringstheorieën. Ik denk dat U in Uw jeugd te veel naar Silence Of The Lambs en Hannibal Lector gekeken hebt.
En helemaal On-Topic. Wacht maar eens op de uitkomst van de zogenaamde nieuwe investeringen in kernenergie. Veel succes. Ik hoop dan ook dat U dan heel veel aandelen koopt en ook al gekocht heeft in die business. Aandelen gekocht hebben van wie is dan de vraag. EDF: overgenomen door de staat. Rosatom: nee dat is Rusland. CGN: nee dat is China. Constellation Energy: ja. dat is de VS. Go for it. KepCo: Zuid-Korea. Go for it.
Hoeveel % van Uw portefeuille zit er in kernenergiegerelateerde bedrijven dan wel ? Laat eens weten. Toch minstens 25% voor een kernenergiefanaat als U. Geef mij dan ook eens een voorbeeldportefeuille voor 100.000 EUR. Of moet ik die in Uw plaats geven ? Zoals zo dikwijls op dit forum.
Goed, liever een geletterde psychopaat dan het ongeletterde slachtoffer van een psychopaat
En je weet blijkbaar ook al niet meer wie wat als eerste schrijft: de zinsnede “kerncentrales a volontée” is wel degelijk eerst door jou gebruikt.
On topic: omdat ik kernenergie niet afval en pleit voor een mix van energiebronnen om onze verslaving aan fossiele brandstoffen af te bouwen en om de CO2-uitstoot te beperken, ben ik voor jou een “kernenergiefanaat”? Het zij zo.chesini schreef: ↑28 juli 2025, 08:48
Zegt hierboven mijnheer "kerncentrales a volontée" aka VincentVega.
Maar ik ben wel heel benieuwd naar mijn vermeende beleggingsportefeuille.
Blijkbaar meen je nu ook al dat je helderziende bent
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Hero Member

Je blijft volharden in de boosheid met je bewoordingenchesini schreef: ↑2 augustus 2025, 13:00 Ik zal dan maar de voorbeeldportefeuille van 100.000 EUR in kernenergie-aandelen zelf ophoesten want Mister Kernenergie Himself heeft er geen voor handen. Zoals altijd.
Mijn echte beleggingsportefeuille ziet er helemaal anders uit. Ik ben zelf coöperant bij een (groene) energiecoöperatie
Ik moet je helaas een 0 op 10 geven. Normaal gezien geef ik minstens een 1 (voor de inspanning) maar met bovenstaande portefeuille en je taalgebruik verdien je een dikke nul.
Ik wacht nog altijd op Uw kernenergieportefeuille. De mijne staat online hoor. Zie hierboven in het topic. Waar is die van U ?VincentVega schreef: ↑2 augustus 2025, 13:11Wie zich ergert aan de vele taalfouten van een ander is dus een psychopaatchesini schreef: ↑2 augustus 2025, 12:14
Die manier van discussiëren heb ik vooral van U geleerd. De leerling begint de meestertovenaar te overtreffen.
Spijtig dat U Uw obsessie voor spelfouten niet op alle forumleden uitwerkt. Nu dat verklaart wel Uw psychopathisch gedrag. Maak er U geen zorgen over. Psychopaten focussen zich nu eenmaal op een beperkt aantal slachtoffers. Maar mocht je naar boven gekeken hebben in Uw post, daar staat weldegelijk "kerncentrales a volontée". Ben jij het dus weldegelijk die dit citeert ? Je lijkt mij heel verward. Ben je de controle over al je fake nicks kwijtgeraakt ?
U hebt waarschijnlijk in Uw leven al veel cursussen stromingsleer gevolgd. De Wet Van Bernouilli zal U wel niet vreemd zijn dan. Doe zo verder met Uw stromingsanalyse. Nog zo een kernmerk van psychopaten: achter alles iets zoeken. Vooral complexe samenzweringstheorieën. Ik denk dat U in Uw jeugd te veel naar Silence Of The Lambs en Hannibal Lector gekeken hebt.
En helemaal On-Topic. Wacht maar eens op de uitkomst van de zogenaamde nieuwe investeringen in kernenergie. Veel succes. Ik hoop dan ook dat U dan heel veel aandelen koopt en ook al gekocht heeft in die business. Aandelen gekocht hebben van wie is dan de vraag. EDF: overgenomen door de staat. Rosatom: nee dat is Rusland. CGN: nee dat is China. Constellation Energy: ja. dat is de VS. Go for it. KepCo: Zuid-Korea. Go for it.
Hoeveel % van Uw portefeuille zit er in kernenergiegerelateerde bedrijven dan wel ? Laat eens weten. Toch minstens 25% voor een kernenergiefanaat als U. Geef mij dan ook eens een voorbeeldportefeuille voor 100.000 EUR. Of moet ik die in Uw plaats geven ? Zoals zo dikwijls op dit forum.![]()
Goed, liever een geletterde psychopaat dan het ongeletterde slachtoffer van een psychopaat![]()
En je weet blijkbaar ook al niet meer wie wat als eerste schrijft: de zinsnede “kerncentrales a volontée” is wel degelijk eerst door jou gebruikt.
On topic: omdat ik kernenergie niet afval en pleit voor een mix van energiebronnen om onze verslaving aan fossiele brandstoffen af te bouwen en om de CO2-uitstoot te beperken, ben ik voor jou een “kernenergiefanaat”? Het zij zo.chesini schreef: ↑28 juli 2025, 08:48
Zegt hierboven mijnheer "kerncentrales a volontée" aka VincentVega.
Maar ik ben wel heel benieuwd naar mijn vermeende beleggingsportefeuille.![]()
Blijkbaar meen je nu ook al dat je helderziende bent![]()
Typisch: mijnheer is zelf coöperant bij een (groene) energiecoöperatie. En komt hier weken en maanden neuten over de voordelen van kernenergie. Wat een hoop gezijk zeg. Intussen heeft hij dat van de coöperant al weggedaan. Maar ik heb het wel staan in mijn screen images. Wat een hoop gezijk. Jesus Christ. Die komt hier iedereen de gordijnen injagen met zijn kerncentrales en dan is hij een coöperant in groene energie. Hoe fake kan je zijn ?
Laatst gewijzigd door chesini op 2 augustus 2025, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member

Moest je eens de moeite nemen om te lezen wat anderen schrijven dan zou je niet verbaasd zijn dat ik lid ben van een energiecoöperatie. Nogmaals, ik pleit voor een mix van energiebronnen omdat we met enkel zon en wind er niet komen (zeker niet omdat ze weersafhankelijk en dus heel volatiel zijn).chesini schreef: ↑2 augustus 2025, 13:16Ik wacht nog altijd op Uw kernenergieportefeuille. De mijne staat online hoor. Zie hierboven in het topic. Waar is die van U ?VincentVega schreef: ↑2 augustus 2025, 13:11
Wie zich ergert aan de vele taalfouten van een ander is dus een psychopaat![]()
Goed, liever een geletterde psychopaat dan het ongeletterde slachtoffer van een psychopaat![]()
On topic: omdat ik kernenergie niet afval en pleit voor een mix van energiebronnen om onze verslaving aan fossiele brandstoffen af te bouwen en om de CO2-uitstoot te beperken, ben ik voor jou een “kernenergiefanaat”? Het zij zo.
Typisch: mijnheer is zelf coöperant bij een (groene) energiecoöperatie. En komt hier weken en maanden neuten over de voordelen van kernenergie. Wat een hoop gezijk zeg.
Als we fossiele brandstoffen willen afbouwen (en dat is voor mij prioritair) dan hebben we kernenergie nodig (toch zeker voor nog een aantal jaren).
- VincentVega
- Hero Member

Neuten … gezijk… gezijk … fake … en dan verwacht je dat ik braaf aan jouw vragen ga voldoen?chesini schreef: ↑2 augustus 2025, 13:16Ik wacht nog altijd op Uw kernenergieportefeuille. De mijne staat online hoor. Zie hierboven in het topic. Waar is die van U ?VincentVega schreef: ↑2 augustus 2025, 13:11
Wie zich ergert aan de vele taalfouten van een ander is dus een psychopaat![]()
On topic: omdat ik kernenergie niet afval en pleit voor een mix van energiebronnen om onze verslaving aan fossiele brandstoffen af te bouwen en om de CO2-uitstoot te beperken, ben ik voor jou een “kernenergiefanaat”? Het zij zo.
Typisch: mijnheer is zelf coöperant bij een (groene) energiecoöperatie. En komt hier weken en maanden neuten over de voordelen van kernenergie. Wat een hoop gezijk zeg. Intussen heeft hij dat van de coöperant al weggedaan. Maar ik heb het wel staan in mijn screen images. Wat een hoop gezijk. Jesus Christ. Die komt hier iedereen de gordijnen injagen met zijn kerncentrales en dan is hij een coöperant in groene energie. Hoe fake kan je zijn ?
Eerst en vooral: IK MOET JUST NIKS! En al zeker niet als je het zo vraagt
En verder: het is “gezeik”, zo moeilijk is dat toch niet? En bedankt om U en Uw te gebruiken in de discussies met mij. Taaladvies leert mij:
U (hoofdletter?)
Vraag
Wanneer schrijf je u met een hoofdletter?
Antwoord
Net als de andere persoonlijke voornaamwoorden schrijven we u doorgaans met kleine letters. We schrijven U alleen met een hoofdletter om naar een heilige persoon of godheid te verwijzen.
Ik gebruik de U om specifiek aan te geven dat U mij niet kan betrappen op een mogelijk gebrek aan respect. Dus voor U ganse ladingen U. Met plezier. En geef eens Uw kernenergieportefeuille door als je er een hebt tenminste. Wat ik betwijfel.VincentVega schreef: ↑2 augustus 2025, 13:31Neuten … gezijk… gezijk … fake … en dan verwacht je dat ik braaf aan jouw vragen ga voldoen?chesini schreef: ↑2 augustus 2025, 13:16
Ik wacht nog altijd op Uw kernenergieportefeuille. De mijne staat online hoor. Zie hierboven in het topic. Waar is die van U ?
Eerst en vooral: IK MOET JUST NIKS! En al zeker niet als je het zo vraagt![]()
En verder: het is “gezeik”, zo moeilijk is dat toch niet? En bedankt om U en Uw te gebruiken in de discussies met mij. Taaladvies leert mij:
U (hoofdletter?)
Vraag
Antwoord
Net als de andere persoonlijke voornaamwoorden schrijven we u doorgaans met kleine letters. We schrijven U alleen met een hoofdletter om naar een heilige persoon of godheid te verwijzen.
Laatst gewijzigd door chesini op 2 augustus 2025, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- Hero Member

Heb ik ooit gezegd dat ik een " kernenergieportefeuille" heb?chesini schreef: ↑2 augustus 2025, 13:58Zegt de bitneuker. Ik gebruik de U om specifiek aan te geven dat U mij niet kan betrappen op een mogelijk gebrek aan respect. Dus voor U ganse ladingen U. Met plezier. En geef eens Uw kernenergieportefeuille door als je er een hebt tenminste. Wat ik betwijfel in het geval van een faker als jij.VincentVega schreef: ↑2 augustus 2025, 13:31
Neuten … gezijk… gezijk … fake … en dan verwacht je dat ik braaf aan jouw vragen ga voldoen?
Eerst en vooral: IK MOET JUST NIKS! En al zeker niet als je het zo vraagt![]()
U (hoofdletter?)
Vraag
Antwoord
Ik denk het niet. Enkel een beleggingsportefeuille. Wat ik allemaal qua beleggingen heb is "none of your business".
Maar ik heb je al een beetje geholpen door te schrijven dat ik o.a. coöperant ben bij een energiecoöperatieve. Dat zal moeten volstaan.
Beste CoöperantVincentVega schreef: ↑2 augustus 2025, 14:32
Maar ik heb je al een beetje geholpen door te schrijven dat ik o.a. coöperant ben bij een energiecoöperatieve. Dat zal moeten volstaan.![]()
Je bent het niet waard van lid te zijn van energie coöperaties.
Dat je daar u durft laten zien met uw kernenergie verhaal hier op forum.
Zo simpel is het.
Van een windmolen gesproken.
Eerst iedereen op stang jagen, waar is de tijd dat je aan mij vroeg waarom ik u aanviel op forum terwijl dit zo niet was.
Vroeg of laat door de mand vallen is opnieuw van toepassing.
Jonge heb Compass met u.
Af en toe een kaarsje branden als geen elek toch zo romantisch.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member

platin schreef: ↑2 augustus 2025, 17:21Beste CoöperantVincentVega schreef: ↑2 augustus 2025, 14:32
Maar ik heb je al een beetje geholpen door te schrijven dat ik o.a. coöperant ben bij een energiecoöperatieve. Dat zal moeten volstaan.![]()
Je bent het niet waard van lid te zijn van energie coöperaties.
Dat je daar u durft laten zien met uw kernenergie verhaal hier op forum.
Zo simpel is het.
Van een windmolen gesproken.
Eerst iedereen op stang jagen, waar is de tijd dat je aan mij vroeg waarom ik u aanviel op forum terwijl dit zo niet was.
Vroeg of laat door de mand vallen is opnieuw van toepassing.
Jonge heb Compass met u.
Af en toe een kaarsje branden als geen elek toch zo romantisch.
Sinds wanneer is lid zijn van een coöperatieve “door de mand vallen”. Is lid zijn van een energiecoöperatie soms enkel voorbehouden voor mensen met een (extreem-) links gedachtegoed? Kan je niet een realistische kijk hebben op kernenergie en lid zijn van een coöperatie? Rare jongens …
Misschien zijn we wel lid van dezelfde coöperatieve? Ik ben dit jaar - zoals ik bijna elk jaar doe - naar de Algemene Vergadering geweest. Jij ook?
Compass moet je niet hebben, compassie trouwens ook niet
Maar jij moet wel dringend je Nederlands verbeteren. Ik zal daar een kaarsje voor branden
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Tinne Gazpromova's plan om ons wat extra CO₂ te laten uitstoten lijkt te lukken:

Gascentrale Engie is net op tijd klaar om het licht aan te houden

Dikke proficiat

Dikke proficiat
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Opgepast, Doel2 en Tihange1 open houden had minstens 1,5 miljard eur gekost. Persoonlijk had ik dit bedrag geinvesteerd in windmolens en high- voltage interconnects binnen de EU. Maar dan moet je visie hebben uiteraard.CarpeNoctem schreef: ↑29 augustus 2025, 13:55 Tinne Gazpromova's plan om ons wat extra CO₂ te laten uitstoten lijkt te lukken:
Dikke proficiat![]()
Nuja, de gascentrales zijn piekcentrales. Als men extra in windmolens had geinvesteerd waren ze niet nodig geweest.
- VincentVega
- Hero Member

Het begrip "Dunkelflaute" is je nog steeds niet gekendchesini schreef: ↑29 augustus 2025, 14:11 Opgepast, Doel2 en Tihange1 open houden had minstens 1,5 miljard eur gekost. Persoonlijk had ik dit bedrag geinvesteerd in windmolens en high- voltage interconnects binnen de EU. Maar dan moet je visie hebben uiteraard.
Nuja, de gascentrales zijn piekcentrales. Als men extra in windmolens had geinvesteerd waren ze niet nodig geweest.
Ik zal het eenvoudig met een tekening uitleggen:
Geen zon en geen geen wind, zoals in december 2024 = geen elektriciteit.
En dam mag je nog zoveel extra windmolens plaatsen als je wil. Als de wind niet blaast, produceren ze niks
Bijkomend probleem is waar je al die molens gaat plaatsen. De boeren in de polder zijn in ieder geval geen voorstander ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 29 augustus 2025, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Windmolens hebben een rustgevend effect op mij , hoe meer hoe liever dus.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
En jij denkt dat als ze aan die boer vragen of ze daar kencentrales mogen bouwen, dat die boer "ja" zal zeggenVincentVega schreef: ↑29 augustus 2025, 14:35 Het begrip "Dunkelflaute" is je nog steeds niet gekend![]()
Ik zal het eenvoudig met een tekening uitleggen:
Dunkelflaute-2-600x600.png
Geen zon en geen geen wind, zoals in december 2024 = geen elektriciteit.
En dam mag je nog zoveel extra windmolens plaatsen als je wil. Als de wind niet blaast, produceren ze niks![]()
Bijkomend probleem is waar je al die molens gaat plaatsen. De boeren in de polder zijn in ieder geval geen voorstander ...![]()
protest tegen windmolens.png
Wat zit jij ook de elektriciteitsvoorziening op Belgisch niveau te bekijken. De netten zijn al lang internationaal gekoppeld. De ene keer heeft België wat te kort, dan Frankrijk eens, dan Duitsland eens. En andere landen hebben overschot.
Dat is al jaren zo.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/