Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Verzekeringen Auto / Brand / Hospitalisatie
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Auto kopen: sparen of lenen?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
10 berichten • Pagina 1 van 1
Guest

Auto kopen: sparen of lenen?

• Citeer

Bericht door Guest » 25 januari 2010, 16:19

Beste Forumbezoeker,

Ik ben bezig met een onderzoek naar de wensen van de autobezitter/-rijder in Nederland.
Wat wil deze het liefst met verzekeringen en wat vindt hij/zij belangrijker hoe de aanschaf plaatsvindt: lenen of sparen.
Ik heb hiervoor een kleine vragenlijst opgesteld. U krijgt deze aangeboden in de bekende multiple choice vragen.

Ik vraag slechts 5 minuten van uw tijd om deze 13 meerkeuzevragen te beantwoorden.

Het invullen van deze vragenlijst is geheel vrijblijvend en volledig anoniem.

Hier vindt u de vragenlijst door naar de volgende URL te gaan:
URL verwijderd door webmaster, onvoldoende informatie over het waarom en wie van deze enquete

Succes!

insider
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer insider
Verstuur privébericht

Re: Auto kopen: sparen of lenen?

• Citeer

Bericht door insider » 25 januari 2010, 16:27

Lijkt me raar : op een Belgische site een bevraging lanceren om de wensen van Nederlandse autobezitters te weten te komen ... :o

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
pol
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer pol
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pol » 25 januari 2010, 20:14

Steeds meer Belgen hebben problemen om hun kredieten op tijd af te betalen. Het achterstallige bedrag steeg het afgelopen jaar met net geen 300 miljoen euro en bedroeg eind 2009 al bijna 2,16 miljard euro. Dat schrijft de krant De Standaard.Vorig jaar noteerde de kredietcentrale niet minder dan 15.904 nieuwe aanvragen voor een collectieve schuldenregeling. Dat is bijna een kwart meer dan in 2008

Pieterjan
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Pieterjan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Pieterjan » 25 januari 2010, 21:19

pol schreef:Steeds meer Belgen hebben problemen om hun kredieten op tijd af te betalen. Het achterstallige bedrag steeg het afgelopen jaar met net geen 300 miljoen euro en bedroeg eind 2009 al bijna 2,16 miljard euro. Dat schrijft de krant De Standaard.Vorig jaar noteerde de kredietcentrale niet minder dan 15.904 nieuwe aanvragen voor een collectieve schuldenregeling. Dat is bijna een kwart meer dan in 2008
Inderdaad, veel Belgen kunnen hun leningen niet meer afbetalen. Laten we de hypothecaire leningen daar buiten laten. Veel Belgen, kopen er maar op los. Gaan leningen aan om dat ze per se het laatste snufje willen hebben. Ze weten goed genoeg dat ze dat niet kunnen afbetalen maar toch doen ze het. Kredietmaatschappijen zijn kredietmaatschappijen , het is toch de pure dommigheid van mensen om geld uit te geven dat ze niet hebben? Geld is niet gratis, je betaalt er rente op. Ik geef mijn geld ook niet gratis aan een bank. Ik verwacht er rente op. Wie zijn gat brand, moet maar op de blaren zitten. Ik heb een autolening, maar ik weet dat ik ze kan afbetalen. Enkel wanneer je zeker bent dat je de lening kan betalen, ga je een lening aan. Anders moet je maar je levenstijl aanpassen.

Spruitekop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Spruitekop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Spruitekop » 26 januari 2010, 02:06

insider schreef:Lijkt me raar : op een Belgische site een bevraging lanceren om de wensen van Nederlandse autobezitters te weten te komen ... :o
Het is als in de vrouwenvereniging vragen of d'er iemand is die last heeft van haar prostaat. ::)
Pieterjan schreef: Inderdaad, veel Belgen kunnen hun leningen niet meer afbetalen. Laten we de hypothecaire leningen daar buiten laten. Veel Belgen, kopen er maar op los. Gaan leningen aan om dat ze per se het laatste snufje willen hebben. Ze weten goed genoeg dat ze dat niet kunnen afbetalen maar toch doen ze het. Kredietmaatschappijen zijn kredietmaatschappijen , het is toch de pure dommigheid van mensen om geld uit te geven dat ze niet hebben? Geld is niet gratis, je betaalt er rente op. Ik geef mijn geld ook niet gratis aan een bank. Ik verwacht er rente op. Wie zijn gat brand, moet maar op de blaren zitten. Ik heb een autolening, maar ik weet dat ik ze kan afbetalen. Enkel wanneer je zeker bent dat je de lening kan betalen, ga je een lening aan. Anders moet je maar je levenstijl aanpassen.
Merk wel op dat de kredietmaatschappijen soms ook hun gat branden, niet alle aankopen op afbetaling worden doorgegeven naar de kredietcentrale van de NB. Het is voor de kredietverleners soms ook 'n groot vraagteken wat ze nu juist moeten doen, krediet verlenen of niet. Tenslotte mogen ze d'er niet te veel weigeren ook om hun omzetcijfers te halen. Het is balanceren op 'n slappe koord. Nemen ze teveel risico en leggen ze de lat te laag, riskeren ze hun geld kwijt te zijn... en 'n kei kan je niet stropen.
Mijn principe is: voor 'n woning ga je lenen (fiscaal gunstig) voor 'n auto moet je sparen (fiscaal niet aftrekbaar, ...tenzij je niet voor de forfaitaire aftrek gaat)

Davy V
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Davy V
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Davy V » 26 januari 2010, 21:51

Pieterjan schreef: .
Mijn principe is: voor 'n woning ga je lenen (fiscaal gunstig) voor 'n auto moet je sparen (fiscaal niet aftrekbaar, ...tenzij je niet voor de forfaitaire aftrek gaat)
Beiden zijn naar mijn mening juist.Toch zijn er weer een heleboel mensen een autolening aangegaan met het afgelopen autosalon.Verscheidene banken hebben hun autolening verlaagd en/of in de spotlights geplaatst.Dat meer en meer mensen hun kredieten niet meer kunnen aflossen of schuldbemiddeling aanvragen lijkt voor ons allen een ver van mijn bed show tot men er zelf mee geconfronteerd word.Je moet niet denken dat dit fenomeen enkel en alleen te vinden is bij mensen die aan de rand van de maatschappij leven.Men vind dit terug in ALLE lagen van de bevolking.

relativity
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer relativity
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door relativity » 27 januari 2010, 00:39

Sparen of lenen voor een auto? In principe altijd sparen.

Maar ja, je moet maar eens net een bom geld in uw huis geïnvesteerd hebben (renovatie of onverwachte, hoge kosten) en nét op dat moment, dat je even wat minder middelen opzij hebt staan, geeft uw oud beestje er de brui aan.

Wanneer je dan zonder problemen een lening aankan, is het wel de moeite waard te overwegen om een klein bedragje te gaan bijlenen zodat je u gewoon een nieuwe kan aanschaffen.

In principe ben je enkele jaren kostenvrij (op onderhoud na) en als die lening dan op pakweg een tweetal jaartjes effen gemaakt is, zie ik hier geen problemen.

insider
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer insider
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door insider » 27 januari 2010, 11:14

Het geld dat ik cash zitten heb gebruik ik (voor een klein deel) om te speculeren op de beurs en dat geeft (tot op heden) een goed resultaat. Indien ik niet geleend had voor een nieuwe wagen ... nou ja dan had ik geen cash geld gehad om te doen wat ik nu doe... Al bij al is het een eindeloze discussie en iedereen moet voor zichzelf beslissen wat men ermee doet nietwaar. ;)

Davy V
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Davy V
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Davy V » 27 januari 2010, 16:28

Een waargebeurd verhaal dat nog steeds lopende is.
Een bevriend koppel van mij,beiden tewerkgesteld in hetzelfde bedrijf.Vrouw voltijds,man halftijds + zelfstandig bijberoep.Twee mooie wagens waarvan één op afbetaling.Pas een mooi huis gebouwd en baby op komst.Het leven lachtte ze toe op dat ogenblik.Tot plots de economische crisis de kop op stak.Gevolg.Vrouw verliest haar werk,man moet stempelen(economisch werkloos).Tot overmaat van ramp heeft de man des huizes een zwaar ongeval tijdens werken in de tuin.Is nu reeds een dik jaar op ziekenverlof.Zelfstandig bijberoep:inkomsten 0€.Auto op afbetaling verkocht wegens niet meer nodig en afbetaling dat weegt op het budget.Gelukkig hebben zij op dit ogenblik de steun van ouders/schoonouders om dit financieel te overbruggen(dit is niet iedereen gegeven).Dit is misschien een zeldzaam verhaal maar wel de pure realiteit.Zolang alles goed gaat is er geen enkel probleem,heb je een kleine tegenslag en heb je voldoende marge ingebouwd is er geen enkel probleem.Wanneer alles tegen zit heb je grote problemen als je niemand hebt om op terug te vallen.

Wook
Hero Member
Hero Member

• Citeer

Bericht door Wook » 27 januari 2010, 18:09

Davy V schreef:Een waargebeurd verhaal dat nog steeds lopende is.
Een bevriend koppel van mij,beiden tewerkgesteld in hetzelfde bedrijf.Vrouw voltijds,man halftijds + zelfstandig bijberoep.Twee mooie wagens waarvan één op afbetaling.Pas een mooi huis gebouwd en baby op komst.Het leven lachtte ze toe op dat ogenblik.Tot plots de economische crisis de kop op stak.Gevolg.Vrouw verliest haar werk,man moet stempelen(economisch werkloos).Tot overmaat van ramp heeft de man des huizes een zwaar ongeval tijdens werken in de tuin.Is nu reeds een dik jaar op ziekenverlof.Zelfstandig bijberoep:inkomsten 0€.Auto op afbetaling verkocht wegens niet meer nodig en afbetaling dat weegt op het budget.Gelukkig hebben zij op dit ogenblik de steun van ouders/schoonouders om dit financieel te overbruggen(dit is niet iedereen gegeven).Dit is misschien een zeldzaam verhaal maar wel de pure realiteit.Zolang alles goed gaat is er geen enkel probleem,heb je een kleine tegenslag en heb je voldoende marge ingebouwd is er geen enkel probleem.Wanneer alles tegen zit heb je grote problemen als je niemand hebt om op terug te vallen.

Ik denk dat dit soort verhalen minder zeldzaam is dan je denkt. Mensen hangen zo'n belevenissen niet direct aan de grote klok want velen zijn beschaamd dat ze te veel hooi op hun vork hebben genomen. Het is steeds triestig voor de mensen als ze dit moeten meemaken.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

10 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Auto / Brand / Hospitalisatie”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy