Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
Vooruit, bij wijze van probeersel maar eens een staatsobligatie gekocht, voor klein bedrag. Deze, enkele posts geleden aangehaald door een ander forumlid: - Republic of France 0% 25 Nov 2031, EUR - FR0014002WK3 -
Nu pas gemerkt dat de app van de broker (Lynx) meteen het verwachte rendement aangeeft van 2.91%, handig. Voor nul-coupon-obligaties toch.
Nu pas gemerkt dat de app van de broker (Lynx) meteen het verwachte rendement aangeeft van 2.91%, handig. Voor nul-coupon-obligaties toch.
Ik denk dat alle brokers wel een verwacht rendement opgeven voor obligaties. Het rendement is immers vooraf te berekenen.
Ik heb geen ervaring met LYNX als broker, maar vergewis u ervan dat de getoonde yield bruto is. In bovenstaand geval is bruto toevallig gelijk aan netto.
Wel opletten bij buitenlandse brokers opdat ze ook alle Belgische belastingsregeltjes correct toepassen voor rendementsberekening.
Ik heb geen ervaring met LYNX als broker, maar vergewis u ervan dat de getoonde yield bruto is. In bovenstaand geval is bruto toevallig gelijk aan netto.
Wel opletten bij buitenlandse brokers opdat ze ook alle Belgische belastingsregeltjes correct toepassen voor rendementsberekening.
Sorry, maar de redenering voor de berekening van het netto-rendement van chatgpt klopt langs geen kanten.Tissik9 schreef: ↑13 september 2025, 22:34Uw redenering klopt niet.malcolm schreef: ↑13 september 2025, 17:36 En is dit zeker netto? Ben er zelf niet zo in thuis, maar als ik de gegevens vanuit saxo neem, en deze in chatgtp zwier zegt hij het volgende::::
Bvb:
BE0000351602
Gegevens:
Koers vandaag = 95,8
Eindwaarde = 100
Looptijd = vandaag (13 sep 2025) → 22 okt 2027 = 2 jaar + 39 dagen ≈ 2,11 jaar
1. Bruto rendement (YTM)
(100/95,8)^(1/2,11)-1 = 2,1%
---
2. Netto rendement (na roerende voorheffing 30%)
Meerwaarde = 100 – 95,8 = 4,2
Belasting = 4,2 × 30% = 1,26