Nulcoupons overzicht
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Nulcoupons overzicht
Vooruit, bij wijze van probeersel maar eens een staatsobligatie gekocht, voor klein bedrag. Deze, enkele posts geleden aangehaald door een ander forumlid: - Republic of France 0% 25 Nov 2031, EUR - FR0014002WK3 -
Nu pas gemerkt dat de app van de broker (Lynx) meteen het verwachte rendement aangeeft van 2.91%, handig. Voor nul-coupon-obligaties toch.
Nu pas gemerkt dat de app van de broker (Lynx) meteen het verwachte rendement aangeeft van 2.91%, handig. Voor nul-coupon-obligaties toch.
Ik denk dat alle brokers wel een verwacht rendement opgeven voor obligaties. Het rendement is immers vooraf te berekenen.
Ik heb geen ervaring met LYNX als broker, maar vergewis u ervan dat de getoonde yield bruto is. In bovenstaand geval is bruto toevallig gelijk aan netto.
Wel opletten bij buitenlandse brokers opdat ze ook alle Belgische belastingsregeltjes correct toepassen voor rendementsberekening.
Ik heb geen ervaring met LYNX als broker, maar vergewis u ervan dat de getoonde yield bruto is. In bovenstaand geval is bruto toevallig gelijk aan netto.
Wel opletten bij buitenlandse brokers opdat ze ook alle Belgische belastingsregeltjes correct toepassen voor rendementsberekening.
Sorry, maar de redenering voor de berekening van het netto-rendement van chatgpt klopt langs geen kanten.Tissik9 schreef: ↑13 september 2025, 22:34Uw redenering klopt niet.malcolm schreef: ↑13 september 2025, 17:36 En is dit zeker netto? Ben er zelf niet zo in thuis, maar als ik de gegevens vanuit saxo neem, en deze in chatgtp zwier zegt hij het volgende::::
Bvb:
BE0000351602
Gegevens:
Koers vandaag = 95,8
Eindwaarde = 100
Looptijd = vandaag (13 sep 2025) → 22 okt 2027 = 2 jaar + 39 dagen ≈ 2,11 jaar
1. Bruto rendement (YTM)
(100/95,8)^(1/2,11)-1 = 2,1%
---
2. Netto rendement (na roerende voorheffing 30%)
Meerwaarde = 100 – 95,8 = 4,2
Belasting = 4,2 × 30% = 1,26
Netto opbrengst = 4,2 – 1,26 = 2,94
Eindwaarde netto = 95,8 + 2,94 = 98,74
(98,74/95,8)^(1/2,11)-1 = 1,45%
Resultaat:
Bruto rendement: ~2,1% per jaar
Netto rendement: ~1,45% per jaar
De belasting is de meerwaardebelasting van 10%
Als de obligate op 31 december aan 95,8% noteert dan zal je 10% betalen op de meerwaarde (als je in totaal meer dan 10.000 € meerwaarde hebt).
De belasting is dan 4,2 x 10% of 0,42.
Er is geen RV van 30% verschuldigd omdat de staatsobligatie uitgegeven is boven pari.
Er is inderdaad geen RV te betalen omdat de uitgifteprijs >100. Tot daar ben ik het eens met het standpunt van Tissik9.
Betreft de meerwaardebelasting is er voorlopig een consensus onder fiscalisten die de ontwerpteksten konden inzien, dat er geen meerwaardebelasting (solidariteitsbijdrage) van toepassing is op obligaties die tot vervaldag worden aangehouden.
Trends heeft vorige maand ook een artikel gepubliceerd die dit standpunt bevestigd.
@malcolm: Voorlopig blijf ik dus de netto-rendementen uit mijn eerdere post te confirmeren.
Alles zal afhangen van de finale teksten die nog moeten gestemd worden. Hierom wordt de bovenstaande informatie dan ook onder voorbehoud verstrekt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Thx dat is duidelijk.
Mjah, zoals ik zei, ben er niet helemaal in thuis.
Maar zoals ik begrijp, als de uitgifteprijs coupon >100, of gelijk aan 100, dan is bruto gewoon netto. (En dan klopt die bruto berekening wel van chatgtp)
Correct me if I'm wrong
Mjah, zoals ik zei, ben er niet helemaal in thuis.
Maar zoals ik begrijp, als de uitgifteprijs coupon >100, of gelijk aan 100, dan is bruto gewoon netto. (En dan klopt die bruto berekening wel van chatgtp)
Correct me if I'm wrong
De volledige tekst van artikel 43 is:
Waar is trends mee bezig?Artikel 43. ( ... - ... )
De verwezenlijkte meerwaarde is gelijk aan het positieve verschil tussen
eensdeels de ontvangen vergoeding of de verkoopwaarde bij de vervreemding van het goed [verminderd met de kosten van vervreemding (verv. W. 22 juni 2005, art. 2, I: AJ 2007)] en
anderdeels de aanschaffings- of beleggingswaarde ervan verminderd met de voorheen aangenomen waardeverminderingen en afschrijvingen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Neen, ik snap het toch nog niet helemaal goed..
bvb NL0015031501
huidige koers = 97,68
eindwaarde = 102,57
einddatum = 15-1-2027
Wat is de berekening om hier aan een nettorendement van 1,92% te komen?
chatgtp komt aan 3,7%
bvb NL0015031501
huidige koers = 97,68
eindwaarde = 102,57
einddatum = 15-1-2027
Wat is de berekening om hier aan een nettorendement van 1,92% te komen?
chatgtp komt aan 3,7%
Haha
Nu ligt het niet aan chatgpt maar aan jezelf.
De uitgifteprijs is 102,57. De terugbetalingsprijs is 100.
De koers op 12 september was 97,48 en het aantal resterende dagen waren 490.
r =(100/97,48)^(365/490) - 1 = 0,0192 = 1,92%.
De uitgifteprijs is 102,57. De terugbetalingsprijs is 100.
De koers op 12 september was 97,48 en het aantal resterende dagen waren 490.
r =(100/97,48)^(365/490) - 1 = 0,0192 = 1,92%.
haha, jah ik vrees het ook...
chatgtp gebruikte deze keer wel 102,57 ipv 100... vreemd
Maar de koers om te gebruiken voor de berekening... welke is dit?
vorige slotkoers (15-9-25) = 97,36 => 2,03%
bied koers = 97,4 => 2%
laat koers = 97,68 => 1,78%
dat scheelt hem toch wel wat?
Dit is jouw aankoopkoers. Hoe beter je kan aankopen, hoe beter je rendement.
Mocht je nog vragen hebben over de rendementsberekening kan je misschien beter een nieuw topic openen, want we dwalen een beetje af van de nulcoupons.
P.S. Ik heb de berekening iets bijgesteld omdat ik zat te werken met waarden van 12 september en resterende dagen op vandaag.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Als je ze nu direct wilt kopen, betaal je de laat koers 97,68 (of wat de laat koers nu is): dat is de prijs aan wie iemand nu wil verkopen (*). Je kunt altijd hopen op een lagere prijs, maar dan ga je ze misschien nooit kopen.
Hoe korter de resterende looptijd, hoe groter het verschil in rendement tussen bied en laatkoers (bij gelijke spread i.e. verschil tussen bied en laat koers).
Voor (betrouwbare) overheidsobligaties is het verschil tussen bied en laat zeer klein, soms maar 0,05% of zelfs kleiner, behalve bij zeer lange resterende looptijden: nog 30 jaar of langer of zo.
(*) Als je koersen hebt die niet real-time zijn (bvb 15 minuten vertraging) kan de echte koers ondertussen anders zijn dan wat je ziet. Hoe korter de resterende looptijd, hoe sneller de koers verandert, soms in minder dan een minuut of nog sneller.
@malcolm: Op welke beurs of broker zit je naar de koersen te kijken? Jouw spread is inderdaad te hoog.
Op XETRA is de biedkoers 97,385 en de laatkoers 97,406. Oftewel een spread van 0,021.
Op XETRA is de biedkoers 97,385 en de laatkoers 97,406. Oftewel een spread van 0,021.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Saxo stuurt de obligatie orders meestal niet naar een beurs. Ze geven daarom indicatieve koersen. Die koersen zijn slechter dan de beurzen, en zelfs dan kun je ze niet altijd kopen aan die koersen. Je moet dus nog een slechtere koers opgeven. Saxo is totaal niet transparant.
Bij Saxo moet je daarom steeds goed uit je doppen kijken: veel obligaties koop je beter elders.
Da's toch omgekeerd, hoe langer de resterende looptijd, hoe volatieler de prijs?KleineSpaarder schreef: ↑16 september 2025, 15:44 Hoe korter de resterende looptijd, hoe sneller de koers verandert, soms in minder dan een minuut of nog sneller.
- JulusCesar
- VIP member

- Contacteer:
ik heb deze gekocht bij saxo:
United Kingdom 0.625% 22 Oct 2050,
https://www.boerse-frankfurt.de/bond/gb ... 0?mic=XFRA
Is dus een bijna nulcoupon.
Blijkt inderdaad ongeveer 0,35 duurder te zijn aangekocht dan hij noteerde op de beurs van frankfurt; toch als je kijkt in de transactie.
Als je kijkt in de order historiek dan is het 0,10 duurder dan in Frankfurt....
United Kingdom 0.625% 22 Oct 2050,
https://www.boerse-frankfurt.de/bond/gb ... 0?mic=XFRA
Is dus een bijna nulcoupon.
Blijkt inderdaad ongeveer 0,35 duurder te zijn aangekocht dan hij noteerde op de beurs van frankfurt; toch als je kijkt in de transactie.
Als je kijkt in de order historiek dan is het 0,10 duurder dan in Frankfurt....