hospitalisatieverzekering
-
- Newbie
- Contacteer:
hospitalisatieverzekering
Mijn man en ik zijn beiden op pensioen/brugpensioen.
We hebben beiden een hospitalisatieverzekering via Van Breda, nog aangesloten door werkgever toen we nog werkten. Mijn man betaalt 738 euro per jaar, ik 476 euro maar dat verhoogt nog wanneer we 70 jaar worden.
Omdat de kostprijs hiervan een serieuze hap uit ons budget beslaat, overwegen we om deze verzekering op te zeggen.
Mijn man heeft een prostaatverwijdering ondergaan, de opleg voor de verzekering was ong. 300 euro. Maar dat is nog altijd minder dan de 738 euro/jaar. Zelf heb ik nog nooit van de hospitalisatieverzekering gebruik dienen te maken. ik vraag mij nu af of deze verzekering niet overbodig is, m.a.w. zijn er redenen om deze verzekering niet op te zeggen? Welke kosten kunnen er hoog oplopen indien je geen verzekering hebt? Ik probeer hier wat informatie in te winnen, maar raak er niet veel wijzer uit.
Heeft hier iemand ervaring mee?
We hebben beiden een hospitalisatieverzekering via Van Breda, nog aangesloten door werkgever toen we nog werkten. Mijn man betaalt 738 euro per jaar, ik 476 euro maar dat verhoogt nog wanneer we 70 jaar worden.
Omdat de kostprijs hiervan een serieuze hap uit ons budget beslaat, overwegen we om deze verzekering op te zeggen.
Mijn man heeft een prostaatverwijdering ondergaan, de opleg voor de verzekering was ong. 300 euro. Maar dat is nog altijd minder dan de 738 euro/jaar. Zelf heb ik nog nooit van de hospitalisatieverzekering gebruik dienen te maken. ik vraag mij nu af of deze verzekering niet overbodig is, m.a.w. zijn er redenen om deze verzekering niet op te zeggen? Welke kosten kunnen er hoog oplopen indien je geen verzekering hebt? Ik probeer hier wat informatie in te winnen, maar raak er niet veel wijzer uit.
- KleineSpaarder
- Hero Member
- Contacteer:
Re: hospitalisatieverzekering
De ziektekosten worden bijna helemaal door de gewone ziekteverzekering (sociale zekerheid) terugbetaald. Alleen als je in een kamer alleen wilt liggen, is een extra ziekteverzekering nuttig. Maar zelfs dan betaal je in jouw geval veel te veel aan die extra ziekteverzekering.Sonneke001 schreef: ↑22 september 2025, 16:21 Ik probeer hier wat informatie in te winnen, maar raak er niet veel wijzer uit.
Je stopt dus best met die heel dure ziekteverzekering (en je wilt dan in een kamer van 2 liggen). Die dure ziekteverzekering zal trouwens ook niet alles dekken. Sommige ziektes zijn ook uitgesloten.
Anders betaal je al snel 2000 euro per jaar, om nu en dan een paar 100 euro te krijgen.
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik wens het in de verste verte niemand toe, maar kanker is een dure aangelegenheid heb ik gezien bij mijn moeder.
Zelf zou ik die verzekering aanhouden. En prijs jezelf vooral gelukkig als je ze niet nodig hebt!
Al 1x beroep op moeten doen, 1 maand hospitalisatie, ik durf er niet aan te denken wat dat anders zou gekost hebben.
Zelf zou ik die verzekering aanhouden. En prijs jezelf vooral gelukkig als je ze niet nodig hebt!
Al 1x beroep op moeten doen, 1 maand hospitalisatie, ik durf er niet aan te denken wat dat anders zou gekost hebben.
Je bent toch ook beschermd door de maximumfactuur:
https://www.vlaanderen.be/maximumfactuu ... che-kosten
Mijn man en ik hebben onze veel te dure hospisalitatieverzekering bij KBC opgezegd toen we nog gingen werken.
Als gepensioneerden betalen we voor 2025 elk 300,84 euro bij Hospimut (de eenvoudigste verzekering van Solidaris). Het tarief is afhankelijk van de leeftijd die je had bij je aansluiting.
Wij hebben daar al voordeel uit gehaald. En we beseffen dat hoe ouder je wordt, hoe groter de kans is op een hospitalisatie. (Toen wij jonger waren hebben we dat ook nooit nodig gehad)
Als gepensioneerden betalen we voor 2025 elk 300,84 euro bij Hospimut (de eenvoudigste verzekering van Solidaris). Het tarief is afhankelijk van de leeftijd die je had bij je aansluiting.
Wij hebben daar al voordeel uit gehaald. En we beseffen dat hoe ouder je wordt, hoe groter de kans is op een hospitalisatie. (Toen wij jonger waren hebben we dat ook nooit nodig gehad)
2000 euro per jaarKleineSpaarder schreef: ↑22 september 2025, 16:40 ...
Anders betaal je al snel 2000 euro per jaar, om nu en dan een paar 100 euro te krijgen.

Dat heb je als je op hogere leeftijd nog een aansluiting vraagt bij een verzekering.
De Maximumfactuur gaat toch enkel over de riziv bijdragen die een patient dient te betalen ?veje schreef: ↑22 september 2025, 18:36 Je bent toch ook beschermd door de maximumfactuur:
Niet over de persoonlijke bijkomende bedragen, die bij een hospitalisatie behoorlijk kunnen oplopen.
"Het tarief is afhankelijk van de leeftijd die je had bij je aansluiting. "Nefertari schreef: ↑22 september 2025, 18:51 ... Het tarief is afhankelijk van de leeftijd die je had bij je aansluiting.
Daarom kan men bij zijn mutualiteit op jonge leeftijd een continuiteitsverzekering afsluiten. Dan kan men later als de hospitalisatie verzekering van de werkgever wegvalt ( door ontslag of na pensionering stopzetting wegens te duur, ...) naadloos overgaan naar de verzekering van zijn mutualiteit aan het tarief afhankelijk van de leeftijd die je had bij je aansluiting. Het verschil voor een 60+ kan dan tot 500 per jaar zijn.