Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Bouwgrond

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
Wimble
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

Bouwgrond

• Citeer

Bericht door Wimble » 23 september 2025, 16:23

Hallo,

Ik kan grenzend aan mijn woning (achtergelegen straat) een stuk bouwgrond kopen (open bebouwing) van 800m2 voor 200K (=250euro/m2) + 27K kosten. Residentiële ligging op 20min. van Gent.
Grond ligt effen en is volledig omheind en voorzien van haag langs kant van de buren.
Wij zijn mid de 40 en hebben 2 tienerdochters.
Voorlopig zou ik dit kunnen laten aansluiten aan mijn tuin, gras zaaien en robot op zetten. Weinig werk aan en kan er toch van genieten. Niet dat mijn grond van 900m2 niet groot genoeg is.

Ik heb een paar 100K (<500K) in ETF's die gemiddeld 10% opbrengen. Zou dit ook als een diversificatie zien in de portefeuille.
De beurs staat momenteel op een ATH (ja, weet ik, dit is het merendeel van de tijd zo)

Ik zou mogelijks 100K eigen middelen gebruiken en 127K lenen (aan 3% op 15 jaar?).

Volgens mij stijgt de bouwgrond gemiddeld 4% per jaar.

Hier in de streek gaat de grond eerder richting 320euro/m2.

Uiteraard totaal niet zeker of één van de dochters ooit hier wilt komen wonen ... maar is dan niet verloren.

Is een ingesloten stuk grond dus hoef ook geen schrik te hebben m.b.t. betonstop.

Lijkt jullie dit een goeie investering? Zo ja, lenen of eigen middelen of deels/deels.

Langs de andere kant loop ik dan 10%/jaar rendement mis op mijn 100K en op mijn maandelijkse bijstortingen van 1K die ik nu nodig zal hebben voor de afbetaling van de lening.

Redenen om het te doen:
- Sluit aan aan mijn grond
- Mogelijks voor één van mijn dochters, leuk om hen in de buurt te hebben en tuin te kunnen delen
- Geen extra dichte buur op korte termijn
- interessante prijs voor de regio
- diversificatie van portefeuille
- beuren momenteel op ATH

Redenen om het niet te doen:
- minder liquide
- taksen?
- 27K verloren aan aankoopkosten
- verloren rendement t.o.v. ETF's
- totaal niet zeker of dochters ooit hier gaan willen wonen

Ik vind dit een zware beslissing.

Dank alvast voor jullie ongezouten mening.

KleineSpaarder
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer KleineSpaarder
Verstuur privébericht

Re: Bouwgrond

• Citeer

Bericht door KleineSpaarder » 23 september 2025, 16:33

Wimble schreef: ↑23 september 2025, 16:23 ...
250/m2 voor een goedgelegen stuk grond is niet veel, relatief gezien.

Is inderdaad een goede diversificatie, en het element van de kinderen is ook belangrijk. Is goed voor beide kanten. Als iemand anders het koopt en er een flatgebouw van 4 verdiepingen bouwt (wat meer en meer gemeentes willen) zal dit het karakter van de wijk volledig veranderen.

En als je wegens hoge leeftijd verhuist, en je kinderen hebben geen interesse, worden jouw 2 stukken heel veel waard voor bouwpromotoren. Jouw huis wordt afgebroken, en er worden 2 flatgebouwen van 4 verdiepingen gebouwd, met een leuk grasveld errond.

De investering neemt ook maar een deel weg van jouw investeringen. Dus je zet niet alles op 1 kaart.

Bovendien evolueren we meer en meer (in de veel gevraagde regio's) naar stukken grond van 300, 350, 400 m2. Een groter stuk grond is een luxe die heel welgekomen is, en meer en meer schaars wordt.

Mij lijkt het een zeer goede deal :)
Trumps MAGA = MAPA: Make Americans Poor Again
https://www.reddit.com/r/nederlands/comments/1itue3l/een_overzicht_voor_het_boycotten_van_amerikaanse/

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
tuinder666
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer tuinder666
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door tuinder666 » 23 september 2025, 18:43

Ik zou in dit geval wel tot aankoop overgaan. Vergeet niet om wat af te pingelen, dat is gemakkelijker wanneer je alles cash zou betalen. En laat de opschortende voorwaarde vallen.

Zelf heb ik een vergelijkbare beslissing genomen, deels vanuit diversificatie-oogpunt en ook om te vermijden dat er in de toekomst ongewenste buren of een kleinschalig bouwproject zouden opduiken. Nu ben ik misschien wel de ongewenste buur voor anderen. Beter zo! Ik heb de bouwgrond destijds volledig met eigen middelen (cash) gefinancierd.

Wanneer je de grond aankoopt, behoud je dus de controle over wat er rond je huis gebeurd. Bovendien kan je een stuk bouwgrond beschouwen als een relatief liquide belegging: het kapitaal zit wel vast, maar de waarde is duidelijk en in geval van financiële tegenslag kan je altijd tot verkoop overgaan. Waarschijnlijk zal een verkoop niet nodig zijn, maar het biedt gemoedsrust en vormt in zekere zin een tweede spaarbuffer. En zelfs als je kinderen er later niet op wensen te bouwen, zullen ze toch blij zijn met de waarde die het vertegenwoordigt.

Vergeet niet: er zijn hooguit één of twee percelen die zo dicht bij je eigen woning gelegen zijn en die moeten dag nog eens te koop komen staan ook. Als je die kans krijgt, is aankopen dus zeker het overwegen waard.

Het hangt dus af van je prioriteit:
• maximaal financieel rendement (mocht je 10% kloppen in de toekomst natuurlijk haha) → niet kopen
• spreiding + rust naast je woning + optie voor je dochter(s) voor later → wel kopen

Je kan aan CHATGPT eens vragen om de bereking te doen ETF vs bouwgrond met lening vs bouwgrond zonder lening. Maar voor mij is het duidelijk, koop gewoon die grond. ;D

VTEC
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer VTEC
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door VTEC » 23 september 2025, 19:16

Hoe vaak krijg je zo een kans? Ik zou het doen - ik ben al jaren overtuigd dat ruimte, rust en de privacy van je eigendom een grote luxe zal worden in de toekomst.
Ik was laatst bij het nieuwe huis van een goede vriend - mooi huis, chique afgewerkt, halfopen bebouwing en nu niet echt goedkoop. Eveneens ca. 20' van Gent in de richting van Aalst / Brussel. Ik ben kwijt hoeveel m² grond het was 135 of 155 met een "voortuin' waar een auto kan staan (ook nog een inpandige garage), een minuscule zijtuin langs de woning en een piepklein tuintje. Zou er zelf niet kunnen wonen.

Eteab
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Eteab
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Eteab » 23 september 2025, 20:10

Ik ben iemand die ook behoorlijk wat afwegingen maakt alvorens een beslissing te nemen. Maar in dit geval lijkt het zo dat je geen boterham minder gaat eten als je de 27K opbrengsten niet hebt en je dus geen pijn zal hebben indien je de koop realiseert. En de grond, die blijft sowieso zijn waarde houden en zal ook geen massa aan K.I. kosten.
Als jij (of de robot) het ziet zitten om die lap grond proper te onderhouden, dan zou ik in uw geval waarschijnlijk niet te lang twijfelen. Je zal daar nog jarenlang plezier aan beleven. Niet kopen gaat je daarentegen waarschijnlijk de volgende jaren telkens een "had ik maar..." verhaal laten opdissen. Zoals ik het hier lees, ga je dan een ferme oprit bijkrijgen. Perfecte parking zodra de dochters allemaal met hun autotootje beginnen rond te rijden. Succes ermee! Laat maar horen of je de stap gezet hebt.

Sooi86
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Sooi86
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sooi86 » 23 september 2025, 20:26

Wat mij betreft: kopen. Dat gaat je enorm veel gemoedsrust geven.
Ik heb zelf aan beide kanten oudere buren en ik hoop dat ik ooit hetzelfde kan doen…

bryanv
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer bryanv
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door bryanv » 23 september 2025, 20:32

Niet twijfelen, gewoon doen en geef al diegene die je het voordeel van de twijfel gegeven hebben, een flesje cava. Voor mij mag dat alcoholvrij zijn. Danku.

Popkwiskampioen
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Popkwiskampioen
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Popkwiskampioen » 23 september 2025, 21:10

Zeker doen!

Naar later toe: goed laten informeren door een notaris. Het schenken van de grond aan de ene dochter en het uitbetalen van de andere (grondwaarde in euro's) kan tot erfrechtelijke problemen leiden, herinner ik mij uit een lang geleden gevolgde opleiding.

cyprus
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer cyprus
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door cyprus » 25 september 2025, 07:07

informeren als je geen jaarlijkse boute moet betalen zoals bij leegstand en als er geen bouwverplichting op de grond zit zal volgens mij af hangen van wanneer het stuk "verkaveld" is

tuinder666
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer tuinder666
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door tuinder666 » 25 september 2025, 11:51

DE fameuze "Belasting onbebouwde percelen in verkavelingen".

Soms is er vrijstelling wanneer je kinderen te laste hebt.

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 25 september 2025, 13:26

"Zou dit ook als een diversificatie zien in de portefeuille."

hoeveel heb je al in vastgoed?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

Wimble
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Wimble
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Wimble » 25 september 2025, 14:44

B7H4long schreef: ↑25 september 2025, 13:26 "Zou dit ook als een diversificatie zien in de portefeuille."

Mijn gezinswoning van rond de 700K.

Maar ik geef toe, het eerder een emotionele aankoop zijn. Voorlopig grotere tuin en later een in elkaar vloeiende tuin met één van de dochters.

Doch, enkel wanneer ik hem effectief kan kopen voor 250euro/m2, want staat nu te koop voor 295. Maar de onderhandelingen zijn gestart.

Van beide ouders ook nog wel e.e.a. te verwachten ...

bryanv
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer bryanv
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door bryanv » 25 september 2025, 15:05

Wimble schreef: ↑25 september 2025, 14:44
B7H4long schreef: ↑25 september 2025, 13:26 "Zou dit ook als een diversificatie zien in de portefeuille."

Maar ik geef toe, het eerder een emotionele aankoop zijn. Voorlopig grotere tuin en later een in elkaar vloeiende tuin met één van de dochters.
Het mag niet enkel een emotionele beslissing zijn. Dat is waar. Focus op een gediversieerde portefeuille. Maar, ik weet niet waar de grond precies ligt, maar zoals hier al vaker werd geschreven, is de kans reëel dat iemand anders het misschien zou kunnen verkavelen voor meerdere woningen of appartementen. Als dit uw enige "extra" vastgoed is dat je zou kopen, naast uw eigen huis, lijkt het me logisch om die controle zelf te houden..

Nu, waarom het altijd sowieso een stuk emotioneel altijd zal zijn (als je daar blijft wonen):
Rendement in het leven gaat niet alleen over wat het financieel oplevert denk ik. Er is ook zoiets als levenskwaliteit dat we soms vergeten als we onze meerwaarde zien in de portefeuille. Natuurlijk is een wereldwijde tracker op lange termijn waarschijnlijk een betere investering. Maar in ruil daarvoor krijg je er wel in één keer andere buren bij, en dat is ook een risico. Met het lagere rendement koop je dus eigenlijk de kans op buren die je mogelijks liever niet hebt, én het mislopen van een potentieel stuk grond dat misschien ooit waardevol kan zijn voor je dochters.

Ik heb zelf de helft van m'n portefeuille geliqideerd om een stuk bouwgrond aan te kopen waar ik nu m'n nieuw huis zal bouwen (en het huidige uiteindelijk te verkopen). M'n stelde hier mij onlangs de vraag waarom ik niet m'n huidig huis behoud, vernieuw, en m'n geld verder investeer.. ja, rendementsgewijs inderdaad de meest voor de hand liggende keuze. Dat is ook de keuze die ik heb gemaakt toen ik begon met beleggen. Maar op een gegeven moment is het tijd om een stuk meerwaarde te verzilveren in iets wat je niet uit het oog mag verliezen vind ik persoonlijk, en dat is levenskwaliteit.

EarthNvstr1
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer EarthNvstr1
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door EarthNvstr1 » Gisteren 18:43

Wimble schreef: ↑23 september 2025, 16:23 - Mogelijks voor één van mijn dochters, leuk om hen in de buurt te hebben en tuin te kunnen delen
Wimble schreef: ↑23 september 2025, 16:23 - totaal niet zeker of dochters ooit hier gaan willen wonen
Schrap die 2 redenen maar dus ... andere/betere redenen genoeg om wel of niet tot aankoop over te gaan, zou ik denken. ;)
Wimble schreef: ↑23 september 2025, 16:23 Dank alvast voor jullie ongezouten mening.
Graag gedaan.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy