Wereldwijde aandelen ETFs (bv IWDA vs IMIE)
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Wereldwijde aandelen ETFs (bv IWDA vs IMIE)
FWIA en WEBN zijn beiden ook niet verhandelbaar op Amsterdam of Parijs wat mogelijks meer kosten met zich meebrengt.
Wat is er mis met Xetra?EarthNvstr1 schreef: ↑2 oktober 2025, 16:50 FWIA en WEBN zijn beiden ook niet verhandelbaar op Amsterdam of Parijs wat mogelijks meer kosten met zich meebrengt.
Bron: het internet.
JustSpike schreef: ↑3 oktober 2025, 08:40Wat is er mis met Xetra?EarthNvstr1 schreef: ↑2 oktober 2025, 16:50 FWIA en WEBN zijn beiden ook niet verhandelbaar op Amsterdam of Parijs wat mogelijks meer kosten met zich meebrengt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dit is een investering. Bij investeringen kijk je niet naar de kosten, maar naar de netto-opbrengsten.
Snel even gekeken: bij Keytrade kost het 25 euro voor een order op Frankfurt, ongeacht de grootte. Als je echt overtuigd bent dat de ene tracker beter is dan de andere, dan is die 25 euro niks om je zorgen over te maken. Als je zo sterk naar kosten kijkt dan is het nog zinvoller om naar de niet-eenmalige kosten te kijken, en dan kom je wellicht weer bij SWRD uit.
Snel even gekeken: bij Keytrade kost het 25 euro voor een order op Frankfurt, ongeacht de grootte. Als je echt overtuigd bent dat de ene tracker beter is dan de andere, dan is die 25 euro niks om je zorgen over te maken. Als je zo sterk naar kosten kijkt dan is het nog zinvoller om naar de niet-eenmalige kosten te kijken, en dan kom je wellicht weer bij SWRD uit.
Bron: het internet.
-
Popkwiskampioen
- Full Member

- Contacteer:
Ik beleg voor mijn kinderen in fwia. Kleine bedragen maandelijks dus makkelijk dat de koers rond de 7 euro draait, zodat alles meteen geïnvesteerd geraakt. Time in the market....
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
IMIE/SPYI (IE00B3YLTY66) blijft nog altijd verder de goede richting uitgaan ...
Nu:
AUM: 5.000 milj. USD
Componenten: 4.400
En binnenkort wellicht eindelijk split 25/1 ...
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 14 januari 2026, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Is er ook nieuws dat ACWE (ook van SPDR) gaat splitsen? Ongeveer dezelfde prijs momenteel…
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Heeft die split invloed op de meerwaardebelasting? Stel op het moment van de foto stond imie '100' na de splitsing '50' hoe gaat dat dan?EarthNvstr1 schreef: ↑14 januari 2026, 15:46IMIE/SPYI (IE00B3YLTY66) blijft nog altijd verder de goede richting uitgaan ...
Nu:
AUM: 5.000 milj. USD
Componenten: 4.400
En binnenkort wellicht eindelijk split 25/1 ...
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
De logica zegt dat je dezelfde bewerking uitvoert op de aankoopwaarde van je aandelen in port.
Ik neem aan dat de Belgische brokers dit ook zo zullen uitvoeren in hun systemen.
Bv. splitsing 25/1:
Voor de splitsing heb je 10 aandelen met een aankoopwaarde van 200 en een koers van 250 => (250-200)*10 = 500 meerwaarde als je alles zou verkopen
Na de splitsing heb je 250 aandelen met een aankoopwaarde van 8 en een koers van 10 => (10-8)*250 = 500 meerwaarde als je alles zou verkopen
De broker zal dan de waarde zoals die op de foto stond op 31/12 moeten aanpassen, want anders zal het lang duren eer je meerwaarde moet betalen.EarthNvstr1 schreef: ↑15 januari 2026, 12:29De logica zegt dat je dezelfde bewerking uitvoert op de aankoopwaarde van je aandelen in port.
Ik neem aan dat de Belgische brokers dit ook zo zullen uitvoeren in hun systemen.
Bv. splitsing 25/1:
Voor de splitsing heb je 10 aandelen met een aankoopwaarde van 200 en een koers van 250 => (250-200)*10 = 500 meerwaarde als je alles zou verkopen
Na de splitsing heb je 250 aandelen met een aankoopwaarde van 8 en een koers van 10 => (10-8)*250 = 500 meerwaarde als je alles zou verkopen
Imie 31/12 €248.992 per aandeel
na splitsing door vb 25 = €9.59 per aandeel.
De meerwaarde wordt toch berekend op het getal van 31/12?
Ben gewonnen voor de Amundi WEBN ETF.
Small- en microcaps blijven de interessantste voor stockpicking, die overlappen dan ook nooit met een ETF als deze.
- Lage TER van slechts 0,07% !
- 2438 bedrijven in de korf
- IE ISIN code
- Accumulerend
- Large én midcap
- Developed én emerging
- NAV is laag dus makkelijk om een rond aantal deelbewijzen te kopen
- Tradegate, Xetra, Gettex, Borsa Italiana
Small- en microcaps blijven de interessantste voor stockpicking, die overlappen dan ook nooit met een ETF als deze.
72% aandelen, 18,5% obligaties, 9,5% cash
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Nee, de meerwaarde wordt berekend adhv van de verkoopwaarde en de aankoopwaarde.
De aankoopwaarde kan van eender wanneer zijn, die "foto" op 31/12 is maar 1 moment. En het kan zelfs van verschillende aankopen zijn!
Door zo'n splitsing verandert gewoon de aankoopwaarde van de aandelen die je op het moment van splitsing in port hebt.
Als je bij een buitenlandse broker bent, zal je zo'n dingen dus ook allemaal zelf moeten documenteren voor een correcte aangifte.