Oprichting vennootschap voor fiscale optimalisatie
TIP
Re: Oprichting vennootschap voor fiscale optimalisatie
Iedere klant/individu/land is anders. dus nee, geen standaard pakketKempen123 schreef: ↑3 oktober 2025, 12:54 Ik heb deze hele draad doorgelezen, omdat taxoptimalisatie mij interesseert. Ik heb het tot nu toe niet gedaan, maar de meerwaardetaks is de trigger om het toch eens serieus te bekijken.
Maar de hele draad blijft (voor mij toch) in vaagheden hangen. Er worden landen genoemd, voorwaarden, kosten, een outline van een actieplan... maar allemaal niets concreet. Ik zou wel geinteresseerd zijn om een buitenlandse vennootschap te hebben voornamelijk om taksen op een aandelenportefeuille (TOB, Dividend, Reynders, Meerwaarde) te vermijden (als er iets anders tevens geoptimaliseerd kan worden, des te beter, maar dat is niet het primaire doel), maar heb geen idee hoe te beginnen en heb geen zin in een hoop administratie en diverse reisverplichtingen en risico's op naheffingen over twee jaar omdat ik het net niet goed gedaan heb.
Zijn er geen betrouwbare adviseurs die advies geven welke constructie het beste bij welke situatie past en zoiets als een soort standaardpakket verkopen? Die zeg maar een lijstje hebben met de drie of vier meest aantrekkelijke mogelijkheden qua constructie + de opstartkosten, de jaarlijkse kosten, en de voordelen daarvan?
(Ik bedoel: Een pakket om de klant te ontzorgen: de onderaanneming van de buitenlandse accountant + de instructies op welke manier hij dingen dient te boeken + een lokale vertegenwoordiger die administratieve formele handelingen uitvoert + de belastingaangifte hier en in het buitenland + de coordinatie + een oogje in het zeil houden voor het geval de wet verandert of het betreffende buitenland een 'gevaarlijk' regime krijgt of de lokale vertegenwoordiger met zijn handen in de pot zit etc.)
Onder een bepaald aantal miljoenen is het zeker niet lonend. Dat dat is de eerste vraag.
Geen zin in reizen, administratie etc.? Dan ook zeker niet doen.
Gewoon kiezen tussen de nodige taksen hier betalen of emigreren lijkt mij.
Of je moet enige tientallen miljoenen bezitten en niet op een % kosten kijken.
Ja dat denkt iedere klant. Maar waarschijnlijk kan 80% van de klanten bediend worden met 3 of 4 constructies, dus ik kan me best voorstellen dat er een overzichtje zou zijn:
land A, oprichting: 10000€, jaarlijkse kosten 3000€, optimaal voor successieplanning
land B, oprichting: 8000€, jaarlijkse kosten 5000€, optimaal voor beleggers
land C, oprichting: 12000€, jaarlijkse kosten 20000€, optimaal voor alles
land D, zoals land B, maar minder jaarlijkse kosten, helaas ook minder politiek stabiel.
Ik heb het hier over de matige vermogens. Genoeg om geviseerd te worden door politici als zijnde 'rijk', maar niet genoeg om zorgenvrij te kunnen leven. Natuurlijk zou maatwerk beter zijn, maar dat is voor die groep te duur. Standaardpakketten zouden daarvoor aantrekkelijk zijn: misschien niet helemaal optimaal, maar al veel beter dan niets.
Eerder in deze draad heeft costaccountant het over 4-500K. En in sommige scenario's nog minder. Ik kan zelf wel bepalen of het voor mijn portefeuille lonend is, als ik de (vaste en variabele) kosten maar zou weten.
En waarom niet? Waarom kan de adviseur, uit alle mogelijkheiden die er zijn, geen mogelijkheid voorstellen waarbij reizen niet, of beperkt, nodig is? Waarom kan de adviseur, tegen betaling natuurlijk, de administratie niet doen? (die is daar in no time mee klaar omdat die weet wat zhij moet doen, terwijl ik daar dagen mee bezig ben en dan nog fouten maak)
Bij 400 à 500 K, moet je dan wel verzekerd zijn van een hoog percentage winst ieder jaar en dat ben je helaas niet.
Beter een app kopen in een gunstig land en je domicilie daar zetten.
Als je het hebt over iets wat serieuze administratie mee brengt is dat het wel. NIeuw ziekenfonds, nieuwe verzekeringen regelen, registreren bij diverse nieuwe overheden en bijbehorende belastingen, electriciteit en water aansluiting, nieuwe bankrekeningen, etc etc etc.
Emigreren (want daar hebben we het toch over?, in ieder geval administratief en minimaal deeltijds) is nu niet echt simpel. Of zie ik iets over het hoofd?
En de kosten zijn ook niet mals. Dan moet je twee woningen met de bijbehorende kosten (reizen er naar toe, lokale taksen, onderhoud, verwarming etc, om nog maar niet te spreken van een verlies aan financieel rendement omdat het geld vast zit in een appt in het buitenland) betalen. Vanaf hier een holding runnen lijkt me dan een pak goedkoper.
En welke landen zijn dan fiscaal aantrekkelijk? Ik zou het wel fijn vinden als er daar NL of FR of EN gesproken werd. Dat zijn er niet zoveel binnen de EU. En dat ik er ook langdurig zou WILLEN verblijven. Wat heb ik eraan als ik 180 dagen per jaar op een plek moet zitten waar ik niet echt wil zijn?
-
Costaccountant
- Jr. Member

- Contacteer:
Een appartement in het buitenland hoeft helemaal géén verliespost te zijn omdat je “kapitaal erin geblokkeerd is”. Er bestaat immers zoiets als toeristische verhuur. Het rendement daarvan ligt doorgaans hoger dan bij residentiële verhuur. Dat is alvast de oorzaak van de Spaanse crisis op de residentiële huurmarkt. Zelfs de gefortuneerde met een holding in Gibraltar die lente en herfst doorbrengt in zijn villaatje in Marbella, de zomer in België en de winter in Dubai, verhuurt dat villaatje in de zomermaanden. Het appartement in Dubai ook. Een appartement in een Belgische kunststad kan ook buiten de zomer nog een toeristisch rendement halen. Wie zijn verblijf in België wenst te beperken tot juli en augustus, kan zelfs een Belgische studentenstad overwegen. Op die manier heb je van al je vastgoed, vastgoed met huurrendement gemaakt. Het is altijd triest om vast te stellen dat mensen tot hun pensioen blijven doorwerken “omdat ze niet kunnen rentenieren van hun 500K” … terwijl ze in een villa van inmiddels 800K wonen.
Emigreren komt inderdaad niet zonder administratie. Als Europese onderdaan heb je bij een emigratie binnen de EU wel altijd een stok achter de deur: het vrij verkeer van personen. M.a.w. van elke bureaucraat die je op je administratieve weg tegenkomt, weet je dat hij het uiteindelijk MOET geregeld krijgen. Bij een emigratie buiten de EU is dat niet het geval. EU-landen werken dan ook veelal met 2 soorten verblijfsdocumenten: ééntje voor EU-burgers en ééntje voor niet EU-burgers. Voor een emigratie buiten de EU zou ik me alleszins laten assisteren. Zulke assistentie vind je soms als (gratis) dienstverlening bij … immobiliënmakelaars. Maar buyer beware: het is niet omdat je tenminste 183 dagen in het buitenland verblijft, dat je gegarandeerd géén Belgische personenbelasting meer verschuldigd bent. Wie er vastgoed in België blijft op nahouden en sociale banden met België heeft - denk aan kinderen, kleinkinderen - zou wel eens voor nare verrassingen kunnen komen te staan. Belgische ambtenarenpensioenen worden overigens ALTIJD in België belast. Voor wie dacht met zijn dik ambtenarenpensioen elders het mooie weer te maken … Merk ook op dat de overgrote meerderheid de zgn. 180/183-dagen-regel positief leest, terwijl je die eigenlijk negatief hoort te lezen. Wie bv. tenminste 90 dagen in Dubai verblijft, kan zich fiscaal domiciliëren in de UAE, voor zover hij niet langer dan 180 dagen in één ander land verblijft.
Het ene sluit ook het andere niet uit. In het land waarin je je private holding opricht, kan ook een appartement gekocht. Op jouw naam of op naam van je private holding. Of een combinatie daarvan. Dat bespaart je alvast hotelreservaties en -kosten. Buiten je trimestriële bestuursvergaderingen kan zulk appartement toeristisch verhuurd worden. In Bulgarijë vind je moderne appartementen voor minder dan 100000€. Studio’s/hotelsuites voor minder dan 50000€. Wie zijn private holding in Hongarijë opricht, kan daar zelfs met de auto naartoe. Voor wie vliegangst heeft, of dolgraag roadtrips onderneemt … al dan niet met Duitse zevenmijlslaarzen.
Zonder vliegtickets en zonder hotelreservaties kan je nog steeds een verblijf in het buitenland bewijzen: denk aan cash geld afhalen, met de kaart tanken of een foto op restaurant voor je instagramaccount. Een gepensioneerd koppel kan zijn hart verloren hebben aan reizen met de motorhome. Geen appartement in het buitenland, hotels of vluchten meer nodig. Om maar aan te geven hoe zwaar je persoonlijke voorkeuren en levensstijl kunnen doorwegen in de keuze van het land waarin je je private holding wenst te vestigen.
Emigreren komt inderdaad niet zonder administratie. Als Europese onderdaan heb je bij een emigratie binnen de EU wel altijd een stok achter de deur: het vrij verkeer van personen. M.a.w. van elke bureaucraat die je op je administratieve weg tegenkomt, weet je dat hij het uiteindelijk MOET geregeld krijgen. Bij een emigratie buiten de EU is dat niet het geval. EU-landen werken dan ook veelal met 2 soorten verblijfsdocumenten: ééntje voor EU-burgers en ééntje voor niet EU-burgers. Voor een emigratie buiten de EU zou ik me alleszins laten assisteren. Zulke assistentie vind je soms als (gratis) dienstverlening bij … immobiliënmakelaars. Maar buyer beware: het is niet omdat je tenminste 183 dagen in het buitenland verblijft, dat je gegarandeerd géén Belgische personenbelasting meer verschuldigd bent. Wie er vastgoed in België blijft op nahouden en sociale banden met België heeft - denk aan kinderen, kleinkinderen - zou wel eens voor nare verrassingen kunnen komen te staan. Belgische ambtenarenpensioenen worden overigens ALTIJD in België belast. Voor wie dacht met zijn dik ambtenarenpensioen elders het mooie weer te maken … Merk ook op dat de overgrote meerderheid de zgn. 180/183-dagen-regel positief leest, terwijl je die eigenlijk negatief hoort te lezen. Wie bv. tenminste 90 dagen in Dubai verblijft, kan zich fiscaal domiciliëren in de UAE, voor zover hij niet langer dan 180 dagen in één ander land verblijft.
Het ene sluit ook het andere niet uit. In het land waarin je je private holding opricht, kan ook een appartement gekocht. Op jouw naam of op naam van je private holding. Of een combinatie daarvan. Dat bespaart je alvast hotelreservaties en -kosten. Buiten je trimestriële bestuursvergaderingen kan zulk appartement toeristisch verhuurd worden. In Bulgarijë vind je moderne appartementen voor minder dan 100000€. Studio’s/hotelsuites voor minder dan 50000€. Wie zijn private holding in Hongarijë opricht, kan daar zelfs met de auto naartoe. Voor wie vliegangst heeft, of dolgraag roadtrips onderneemt … al dan niet met Duitse zevenmijlslaarzen.
Zonder vliegtickets en zonder hotelreservaties kan je nog steeds een verblijf in het buitenland bewijzen: denk aan cash geld afhalen, met de kaart tanken of een foto op restaurant voor je instagramaccount. Een gepensioneerd koppel kan zijn hart verloren hebben aan reizen met de motorhome. Geen appartement in het buitenland, hotels of vluchten meer nodig. Om maar aan te geven hoe zwaar je persoonlijke voorkeuren en levensstijl kunnen doorwegen in de keuze van het land waarin je je private holding wenst te vestigen.
In dictatorships we are more fortunate then you in the west, in one respect: we believe NOTHING about what we read in newspapers, and NOTHING about what we see on television, because - unlike you - we KNOW it's all propaganda and lies. Charter77.
-
Costaccountant
- Jr. Member

- Contacteer:
Ieder jaar is géén noodzaak. Het volstaat dat je gemiddelde jaarlijkse belastingbesparing groter is dan de jaarlijkse kosten. Die belastingbesparing zou het ene jaar flink hoger kunnen zijn dan je jaarlijkse kosten en het andere jaar net niet voldoende om de jaarlijkse kosten te dekken. Dan maak je nog steeds (fiscale) winst.
In dictatorships we are more fortunate then you in the west, in one respect: we believe NOTHING about what we read in newspapers, and NOTHING about what we see on television, because - unlike you - we KNOW it's all propaganda and lies. Charter77.
-
Costaccountant
- Jr. Member

- Contacteer:
Mmmm … De POEM regelgeving (= Place Of Effective Management) impliceert dat de Belgische fiscus je buitenlandse holding zal herkwalificeren tot een binnenlandse, omdat ze vanuit België bestuurd wordt. Gevolg: Belgische vennootschapsbelasting ! De POEM regelgeving verhindert evenwel niet, dat een Belg een buitenlandse holding bestuurt vanuit datzelfde buitenland. Principieel volstaat het daartoe om je trimestriële bestuursvergadering in datzelfde buitenland te houden. Die trimestriële bestuursvergadering kan in een holding met uitsluitend portefeuillewaarden, immers de enige daad van daadwerkelijk bestuur omvatten: de trimestriële herbalancering van je aandelenportefeuille. Sterker nog: je kan zelfs het complete ‘day-to-day management’ laten samenvallen met je bestuursvergadering. Denk bv. aan de betaling van de factuur van je accountant.
Daar bijt elke fiscale ambtenaar zijn tanden op stuk: het verslag van je bestuursvergadering omvat immers letterlijk de herbalancering van je portefeuille. Ook de data waarop die aan- en verkopen werden uitgevoerd, komen overeen met de data waarop jij in het buitenland was. Zelfs alle betalingsopdrachten kunnen overeenstemmen met die data. Welke andere daden van bestuur kunnen gesteld (in een private holding) ? Er kan derhalve géén enkele twijfel bestaan over het land van waaruit zulke holding geleid wordt. Als zulke trimestriële trip waarop je met jezelf vergadert (= je portefeuille herbalanceert) en daarvan een A4’tje opstelt, je te zwaar valt - of wanneer je holding dagelijks verrichtingen wenst te doen - zit er niets anders op dan 2 lokale bestuurders aan te stellen. Daar kan je dan een Zoom of FaceTime bestuursvergadering mee houden vanuit je luie zetel. Omdat de meerderheid der bestuurders in het buitenland gevestigd zijn, voldoe je nog steeds aan de POEM regels. Maar dan loopt de kostprijs van zulke private holding natuurlijk flink op. 4 businesstrips zullen sowieso goedkoper zijn. A fortiori wanneer je ze doorbrengt in je eigen appartement.
OK klopt.Costaccountant schreef: ↑14 oktober 2025, 11:09Ieder jaar is géén noodzaak. Het volstaat dat je gemiddelde jaarlijkse belastingbesparing groter is dan de jaarlijkse kosten. Die belastingbesparing zou het ene jaar flink hoger kunnen zijn dan je jaarlijkse kosten en het andere jaar net niet voldoende om de jaarlijkse kosten te dekken. Dan maak je nog steeds (fiscale) winst.
-
Costaccountant
- Jr. Member

- Contacteer:
Wat je eigenlijk zou willen is het soort dienstverlening dat sommige banken je verschaffen vanaf 10 miljoen €. In deze thread tracht ik de kennis daaromtrent te democratiseren. Het is allemaal heus zo moeilijk niet als sommigen in pluche salons met een Rolex om de pols je willen doen geloven.Kempen123 schreef: ↑3 oktober 2025, 12:54 (Ik bedoel: Een pakket om de klant te ontzorgen: de onderaanneming van de buitenlandse accountant + de instructies op welke manier hij dingen dient te boeken + een lokale vertegenwoordiger die administratieve formele handelingen uitvoert + de belastingaangifte hier en in het buitenland + de coordinatie + een oogje in het zeil houden voor het geval de wet verandert of het betreffende buitenland een 'gevaarlijk' regime krijgt of de lokale vertegenwoordiger met zijn handen in de pot zit etc.)
- - Buitenlandse accountant + de instructies op welke manier hij dingen dient te boeken: de accountant wéét heus wel hoe de dingen dienen geboekt. Daar heeft hij géén instructies voor nodig. Het enige wat je hem bij de start zal moeten aangeven, is hoe je je kapitaal structureert. In voorkomend geval zal hij je daarbij wijzen op de maximale debt:equity verhouding. In Gibraltar bv. bedraagt die 5:1.
- Een lokale vertegenwoordiger die administratieve formele handelingen uitvoert: in Angelsaksische wetgeving heet dat een ‘Company Secretary’. Een (verplichte) secretaris die je vennootschap ‘in good standing’ houdt. Kostprijs ? 300€ per jaar. Een accountantskantoor kan dergelijke dienstverlening optioneel verschaffen.
- De belastingaangifte hier en in het buitenland: de buitenlandse aangifte in de vennootschapsbelasting wordt uiteraard uitgevoerd door de accountant. Daarom is het een ‘accountant’, geen ‘boekhouder’. Voor zover je je private holding opricht in de EU, hoeft er NIETS te wijzigen aan je Belgische aangifte in de personenbelasting. Zulke holding hoeft immers géén ‘juridische constructie’ te zijn, zoals aan te geven onder code 1077. Je aangifte in de personenbelasting zou de eerste twee jaren vanaf 2026 wel kunnen wijzigen omdat je ruim 10000€ meerwaarden realiseert (= de exittaks, deel van de meerwaardebelasting op aandelen). Maar wie einde 2025 alles cash heeft om begin 2026 via zijn private holding opnieuw in te stappen, kan zulke belaste meerwaarden simpelweg niet realiseren.
- Een oogje in het zeil houden voor het geval de wet verandert: dat is waar je accountant elk jaar zoveel studie-uren voor uittrekt. Wil je je ook verzekeren van de opvolging van Belgische wetgeving in de personenbelasting, kan je overwegen je aangifte in de personenbelasting te laten uitvoeren door de Belgische tak van dezelfde internationale accountantsgroep - waar je private holding klant bij is in het buitenland. Niet de Big Four (PwC, Deloitte, EY, KPMG) waar je je blauw betaalt, maar eerder een BDO, Baker Tilly of Grant Thornton. Maar ik acht dat niet noodzakelijk.
- Het betreffende buitenland een ‘gevaarlijk’ regime krijgt: in mijn ervaring blijkt politieke stabiliteit vooral een kwestie van perceptie. Voor de ene getuigt bv. Gibraltar van een onwaarschijnlijke politieke stabiliteit, de andere vindt dat op losse schroeven staan. Als je het mij vraagt, deed Gibraltar een gouden zaak met de Brexit. Maar opnieuw: dat is perceptie. Het spreekt vanzelf dat je je private holding niet opricht in bv. Soedan.
- De lokale vertegenwoordiger met zijn handen in de pot zit: aan je accountant kan je een ‘read-only’ user-ID van je brokersaccount verlenen. Dat werkt makkelijk. Voor hem en voor jou. Maar het spreekt vanzelf dat noch je accountant, noch je company secretary, noch iemand anders daadwerkelijke toegang tot de rekeningen van je vennootschap hoeft te hebben. Wie kan er dan met zijn handen in de pot zitten ?
- De coördinatie: of de gebakken lucht waar sommigen in pluche salons met Rolex om de pols, je van willen overtuigen. Laten we wel wezen: wat valt er precies te ‘coördineren’ bij een rechtstreeks contact tussen de bestuurder van een private holding (= jij) en een internationaal accountantskantoor ? Heeft een Belgische ondernemer (= bestuurder van een vennootschap) enig “coördinerend overzicht” nodig tussen hemzelf en zijn accountant ? Waarom denk je dat dat in het buitenland anders zou zijn ?
Ik waardeer het dat je uitgebreid antwoord geeft. Het is me nog lang niet duidelijk, en voorlopig heb ik de indruk dat het (veel) meer complexiteit geeft dan ik wil, maar desalniettemin, bedankt. Ik ben het wel niet helemaal met eens:
Als ik een appartement in het buitenland zou willen hebben voor de verhuur, dan had ik dat al lang. Ik zie dat echter niet als een verstandige investering. We kunnen daarover van mening verschillen, maar laten we dat hier niet doen, want deze discussie gaat over fiscale optimalisatie.
En als ik een appartement zou hebben in een geschikt buitenland, dan zou ik dat inderdaad wellicht kunnen gebruiken voor de fiscale optimalisatie, maar dat is niet het geval, en ik verwacht ook niet dat dat snel zal veranderen.
En mocht ik wel een appartement in het buitenland willen kopen, dan zal de keuze van het appartement (land, specifieke locatie, inrichting, afwerkinsniveau, grootte) ingegeven worden door verhuurrendementsoverwegingen, niet door andere overwegingen.
Je moet zaken wel gescheiden houden: spreiding van je vermogen (bijv door een appartement in het buitenland) en fiscale optimilisatie.Costaccountant schreef: ↑14 oktober 2025, 11:08 Een appartement in het buitenland hoeft helemaal géén verliespost te zijn omdat je “kapitaal erin geblokkeerd is”. Er bestaat immers zoiets als toeristische verhuur. Het rendement daarvan ligt doorgaans hoger dan bij residentiële verhuur.
Als ik een appartement in het buitenland zou willen hebben voor de verhuur, dan had ik dat al lang. Ik zie dat echter niet als een verstandige investering. We kunnen daarover van mening verschillen, maar laten we dat hier niet doen, want deze discussie gaat over fiscale optimalisatie.
En als ik een appartement zou hebben in een geschikt buitenland, dan zou ik dat inderdaad wellicht kunnen gebruiken voor de fiscale optimalisatie, maar dat is niet het geval, en ik verwacht ook niet dat dat snel zal veranderen.
En mocht ik wel een appartement in het buitenland willen kopen, dan zal de keuze van het appartement (land, specifieke locatie, inrichting, afwerkinsniveau, grootte) ingegeven worden door verhuurrendementsoverwegingen, niet door andere overwegingen.
Dat moet je dan ook maar willen. Er is letterlijk NIETS wat mij trekt in Marbella (ach ja, het weer zal er wel aardig zijn), en er is wel wat mij ACTIEF tegenstaat in Dubai, met name de mindere rechten voor vrouwen en het algehele matige respect voor mensenrechten. Mij zul je er niet vrijwillig vinden (ik weet wel dat Dubai een van de betere, misschien wel de beste, is in het Midden-Oosten, maar op een wereldwijde schaal is het toch maar matigjes).Costaccountant schreef: ↑14 oktober 2025, 11:08 Zelfs de gefortuneerde met een holding in Gibraltar die lente en herfst doorbrengt in zijn villaatje in Marbella, de zomer in België en de winter in Dubai,
In theorie ja. Maar probeer het maar eens voor elkaar te krijgen in het Bulgaars of het Lets als de lokale bevoegde ambtenaar tegenwerkt (of misschien zelf de wet niet zo goed kent).Costaccountant schreef: ↑14 oktober 2025, 11:08
Emigreren komt inderdaad niet zonder administratie. Als Europese onderdaan heb je bij een emigratie binnen de EU wel altijd een stok achter de deur: het vrij verkeer van personen. M.a.w. van elke bureaucraat die je op je administratieve weg tegenkomt, weet je dat hij het uiteindelijk MOET geregeld krijgen.
En dat is voor mij van toepassing, voor de komende tijd toch zeker. Ik heb geen zin mijn hele leven overhoop te gooien. Teveel gedoe voor wat het oplevert.Costaccountant schreef: ↑14 oktober 2025, 11:08 Wie er vastgoed in België blijft op nahouden en sociale banden met België heeft - denk aan kinderen, kleinkinderen - zou wel eens voor nare verrassingen kunnen komen te staan.
En dan moet je daar weer aan denken. Minimaal x dagen in land X, maximaal y dagen in land Y, op bepaalde dagen in land Z zijn. Bewijzen verzamelen daarvan en die bijhouden. Wat een gedoe. Niets voor mij.Costaccountant schreef: ↑14 oktober 2025, 11:08 Wie bv. tenminste 90 dagen in Dubai verblijft, kan zich fiscaal domiciliëren in de UAE, voor zover hij niet langer dan 180 dagen in één ander land verblijft.
En dat wist ik dus niet. Bedankt voor de toelichting. Ik dacht dat puur het feit dat het een buitenlandse rechtspersoon betreft, voldoende was (of voldoende zou kunnen zijn mits bepaalde randvoorwaarden).Costaccountant schreef: ↑14 oktober 2025, 11:15Mmmm … De POEM regelgeving (= Place Of Effective Management) impliceert dat de Belgische fiscus je buitenlandse holding zal herkwalificeren tot een binnenlandse, omdat ze vanuit België bestuurd wordt.
En daar heb ik dus geen zin in. Om met fiscale ambtenaren te vechten en dan hopen dat ik win.Costaccountant schreef: ↑14 oktober 2025, 11:15 De POEM regelgeving verhindert evenwel niet, dat een Belg een buitenlandse holding bestuurt vanuit datzelfde buitenland. Principieel volstaat het daartoe om je trimestriële bestuursvergadering in datzelfde buitenland te houden. Die trimestriële bestuursvergadering kan in een holding met uitsluitend portefeuillewaarden, immers de enige daad van daadwerkelijk bestuur omvatten: de trimestriële herbalancering van je aandelenportefeuille. Sterker nog: je kan zelfs het complete ‘day-to-day management’ laten samenvallen met je bestuursvergadering. Denk bv. aan de betaling van de factuur van je accountant.
Daar bijt elke fiscale ambtenaar zijn tanden op stuk: het verslag van je bestuursvergadering omvat immers letterlijk de herbalancering van je portefeuille.
En die kunnen dan, zoals ik in een andere bijdrage schreef, met hun vingers in de pot zitten, of niet? Ze zijn immers bestuurder, dus ze kunnen 'alles'. Als ze het slim spelen zie ik het niet eens, en zelfs al zie ik het wel, dan moet daar weer de nodige juridische stappen voor ondernemen.Costaccountant schreef: ↑14 oktober 2025, 11:15 Als zulke trimestriële trip waarop je met jezelf vergadert (= je portefeuille herbalanceert) en daarvan een A4’tje opstelt, je te zwaar valt - of wanneer je holding dagelijks verrichtingen wenst te doen - zit er niets anders op dan 2 lokale bestuurders aan te stellen.
Sorry Kempen. Je krijgt een uitgebreide uitleg en advies, maar reageeert op alles met "maar dat wil ik niet doen en "daar heb ik geen zin in".
Blijf dan gewoon in België en aanvaardt de hoge belastingen.
Blijf dan gewoon in België en aanvaardt de hoge belastingen.
Ja ik krijg een uitgebreide uitleg (ik snap het nog niet helemaal, maar OK), dank daarvoor, maar ik acht mezelf niet competent genoeg om het te implementeren. De aanvullende stress die ik daardoor zou krijgen kan me gestolen worden.
Maar ik wil er best iemand voor betalen om het voor mij allemaal goed te regelen, dat is het probleem niet.
Er zal toch wel iets zijn op de markt dat ligt tussen 'alles zelf doen' en de gepersonaliseerde diensten die alleen nuttig zijn voor 10M€+ bezitters?