Pensioensparen na 55 en na 60
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Pensioensparen na 55 en na 60
Klopt.xvsteep schreef: ↑4 juli 2024, 17:22 Als je contract minstens 10j oud is dan kan je inderdaad je pensioensparen opvragen vanaf je 60e zonder dat je hierop extra belast wordt (boete van 33% geldt in dit geval enkel als je het opvraagt voor je 60e). Ik zou het nooit helemaal opvragen omdat je dan nog kunt storten (zonder dat je erop belast wordt) tussen je 60e en 65e (laatste storting mogelijk in het jaar dat je 64 wordt).
Je moet een paar euro laten staan, de rest opvragen en in een indexfonds steken als je het verder wilt beleggen. Allé ge moet dat niet, maar dat is het slimste. Die pensioenspaarfondsen zijn allemaal pokkeduur voor een ondermaats rendement.
Maar voor de rest inderdaad netjes nog 5 jaar storten (jaar dat je 60 wordt na je verjaardag pas storten) en het belastingvoordeel op zak steken. Die bankensponsering uitmelken tot de laatste cent.
-
driesvaesen
- Newbie

- Contacteer:
Op zoek naar testgebruikers voor nieuw pensioenplatform
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met een onderzoek naar hoe mensen hun pensioen voorbereiden - niet alleen de cijfers, maar ook hoe ze zich hun leven na hun carrière voorstellen.
Hiervoor zoek ik enkele mensen tussen 55 en 65 jaar die nog werken en actief bezig zijn met hun pensioenplanning (timing, budget, projecten, woonplannen, enz.).
Wat houdt het in?
• Kort online gesprek van ±45 minuten
• Feedback geven op een vroege versie van een digitaal pensioenhulpmiddel
• €50 vergoeding voor je tijd
• Geen verkoop, geen commercieel aanbod - puur onderzoek
Interesse? Stuur gerust een berichtje of reactie hieronder.
Alvast bedankt!
Dries
Ik ben bezig met een onderzoek naar hoe mensen hun pensioen voorbereiden - niet alleen de cijfers, maar ook hoe ze zich hun leven na hun carrière voorstellen.
Hiervoor zoek ik enkele mensen tussen 55 en 65 jaar die nog werken en actief bezig zijn met hun pensioenplanning (timing, budget, projecten, woonplannen, enz.).
Wat houdt het in?
• Kort online gesprek van ±45 minuten
• Feedback geven op een vroege versie van een digitaal pensioenhulpmiddel
• €50 vergoeding voor je tijd
• Geen verkoop, geen commercieel aanbod - puur onderzoek
Interesse? Stuur gerust een berichtje of reactie hieronder.
Alvast bedankt!
Dries
Re: Pensioensparen na 55 en na 60
Niet zo heel veel activiteit op dit subforum, ik zet het dus maar op de meest recente draad
Wanneer ik ChatGPT vraag waarom het historisch goed presterende Argenta (Arpe) pensioenspaarfonds de laatste jaren van zijn pluimen laat en concurrenten van Belfius of KBC of ... ziet passeren, zegt ie over Arpe:
"Traditioneel een hogere weging in Europese en Belgische aandelen en een defensievere, waarde-gerichte benadering."
Tegenover een meer 'global' gerichte strategie van de concurrenten.
Klopt dit? In dat geval zou ik (een Europa-pessimist zijnde) inderdaad de voorkeur geven aan de anderen en niet meer aan Arpe. De lagere instapkosten bij Arpe wegen niet op tegen de veel hogere rendementen, toch niet als je dit ziet:
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
Zelf hecht ik ook meer belang aan recentere prestaties dan gemiddeldes over ik weet niet hoeveel jaar. Ik zie niet meteen een dino als bijvoorbeeld BASF opeens volgend jaren veel beter presteren dan bv een Alphabet.
Wanneer ik ChatGPT vraag waarom het historisch goed presterende Argenta (Arpe) pensioenspaarfonds de laatste jaren van zijn pluimen laat en concurrenten van Belfius of KBC of ... ziet passeren, zegt ie over Arpe:
"Traditioneel een hogere weging in Europese en Belgische aandelen en een defensievere, waarde-gerichte benadering."
Tegenover een meer 'global' gerichte strategie van de concurrenten.
Klopt dit? In dat geval zou ik (een Europa-pessimist zijnde) inderdaad de voorkeur geven aan de anderen en niet meer aan Arpe. De lagere instapkosten bij Arpe wegen niet op tegen de veel hogere rendementen, toch niet als je dit ziet:
https://www.spaargids.be/sparen/pensioe ... ijken.html
Zelf hecht ik ook meer belang aan recentere prestaties dan gemiddeldes over ik weet niet hoeveel jaar. Ik zie niet meteen een dino als bijvoorbeeld BASF opeens volgend jaren veel beter presteren dan bv een Alphabet.