Meerwaardebelasting 2026 POLL
TIP
Re: Meerwaardebelasting 2026 POLL
yep , en daar zal het in de meeste gevallen opt-out zijn.
De extra administratie gaan zij niet op zich nemen, dat zal dan gewoon voor de belegger dan.
Dat is niet wat Saxo schrijft. In hun mail staat dit:
“Er zal begin 2026 nog geen keuzemogelijkheid zijn om de belasting niet af te houden.”
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Die gaan daar niets mee doen. Ze moeten zich houden aan de wet van hun land. In de wet van hun land zal niets staan over de Belgische fiscaliteit.
Dat is dus anders dan wanneer de US iets vraagt. De US heeft aan alle OESO landen vriendelijk gevraagd (of anders trekken we alle banklicenties in van al jullie banken in de US + gaan we het al jullie dochter-ondernemingen in de US moeilijk maken + gaan we het al jullie diplomaten wereldwijd moeilijk maken) om alle financiële tegoeden van US ingezetenen of US belastingplichtigen aan de US fiscus te communiceren.
En al die landen hebben dat allemaal in hun binnenlandse wetgeving opgenomen. Dat de US fiscus geïnformeerd moet worden
Als De Wever zoiets zou vragen, wordt hij vierkant uitgelachen.
Dus: buitenlandse brokers en banken gaan niets doen. Nada, niente, noppes.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 22 december 2025, 16:49, 3 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Die *moeten* niets doen natuurlijk. En ik kan me ook niet direct inbeelden dat die iets zouden willen doen.KV schreef: ↑22 december 2025, 16:35Benieuwd hoe die buitenlandse brokers daar mee zullen omgaan.EarthNvstr1 schreef: ↑22 december 2025, 16:13 De exacte implementatie hangt dus voor een groot stuk van je broker af ...
Ik ben eerder benieuwd hoe beleggers met buitenlandse brokers met deze MWB zullen omgaan ...
"Dat is dus anders dan wanneer de US iets vraagt. De US heeft aan alle OESO landen vriendelijk gevraagd (of anders trekken we alle banklicenties in van al jullie banken in de US + gaan we het al jullie dochter-ondernemingen in de US moeilijk maken + gaan we het al jullie diplomaten wereldwijd moeilijk maken) om alle financiële tegoeden van US ingezetenen of US belastingplichtigen aan de US fiscus te communiceren."
Als ze naar gangster Trump niet luisteren, dan gaat hij ook nog eens een importtaks heffen van 10 000 000,00 % heffen, die na 2 dagen plots wordt gewijzigd.
Als ze naar gangster Trump niet luisteren, dan gaat hij ook nog eens een importtaks heffen van 10 000 000,00 % heffen, die na 2 dagen plots wordt gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dat is ook niet tegengesteld aan elkaar hé ...
Saxo zegt eigenlijk: je kan voorlopig nog niet kiezen voor opt-out
vortex zegt dan: dat is ook niet nodig, want de default is "opt-out" (alé eigenlijk "niets" want er is geen wet)
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Klopt, mijn excuses. Op hun faq-pagina staat: “Ook Saxo zal op 1 januari nog niet klaar zijn om de taks af te houden. Er zal een moment komen in het jaar waarbij Saxo, met terugwerkende kracht, de taks in één keer zal inhouden voor uw rekening. Wanneer u kiest voor het inhouden van de taks, zal u niets hoeven te doen. De standaardkeuze is dat we de taks voor u zullen inhouden.”EarthNvstr1 schreef: ↑22 december 2025, 16:52Dat is ook niet tegengesteld aan elkaar hé ...
Saxo zegt eigenlijk: je kan voorlopig nog niet kiezen voor opt-out
vortex zegt dan: dat is ook niet nodig, want de default is "opt-out" (alé eigenlijk "niets" want er is geen wet)
Er gaan nog dramas komen met degene die nog 10% moeten betalen en ondertussen na winst ook verlies gaan maken.
Beetje zoals margin
Beetje zoals margin
-
kierkegaard
- Full Member

- Contacteer:
95% hierKleineSpaarder schreef: ↑22 december 2025, 16:30In dit geval is er inderdaad geen reden. Maar je bent een uitzondering op dit forum. 95% denken dat ze behoren tot de 5% die beter doen dan de hangmatbeleggers![]()
Ik doe stockpicking maar ben een LT waardebelegger. Allemaal perfect in lijn met normaal beheer privé vermogen.
Ik doen niets bijzonder in aanloop naar 2026. Hoop natuurlijk dat grote posities die weinig liquide zijn (zoals Payton Planar of Moury Construct) nog een sprintje zetten voor 31/12.
Voor 2026 lijkt opt-out de beste optie, er is dan tenminste nog tijd om de eigenlijke wetteksten te krijgen en (laten) interpreteren.
Aantal transacties probeer ik al meerdere jaren te beperken (en dat is ook gelukt) maar ik ga daar ook niets speciaal doen.
Als er uiteindelijk een strategie interessant zou zijn om de belasting te beperken kan dat ook december volgend jaar nog bekeken worden dus daar is geen haast bij.
Voor 2026 lijkt opt-out de beste optie, er is dan tenminste nog tijd om de eigenlijke wetteksten te krijgen en (laten) interpreteren.
Aantal transacties probeer ik al meerdere jaren te beperken (en dat is ook gelukt) maar ik ga daar ook niets speciaal doen.
Als er uiteindelijk een strategie interessant zou zijn om de belasting te beperken kan dat ook december volgend jaar nog bekeken worden dus daar is geen haast bij.
70% aandelen, 18% obligaties, 12% cash
Het zou wel hilarisch zijn als de koers van Payton de laatste handeldag met 9% zou stijgen met 1 verhandeld aandeelreteiP schreef: ↑23 december 2025, 12:18 Ik doen niets bijzonder in aanloop naar 2026. Hoop natuurlijk dat grote posities die weinig liquide zijn (zoals Payton Planar of Moury Construct) nog een sprintje zetten voor 31/12.
Stel dat je voor >100k hebt en dat met <1k voor elkaar krijgt, wel de moeite heUmi schreef: ↑23 december 2025, 13:45Het zou wel hilarisch zijn als de koers van Payton de laatste handeldag met 9% zou stijgen met 1 verhandeld aandeelreteiP schreef: ↑23 december 2025, 12:18 Ik doen niets bijzonder in aanloop naar 2026. Hoop natuurlijk dat grote posities die weinig liquide zijn (zoals Payton Planar of Moury Construct) nog een sprintje zetten voor 31/12.
Als er uiteindelijk een strategie interessant zou zijn om de belasting te beperken kan dat ook december volgend jaar nog bekeken worden dus daar is geen haast bij.![]()
70% aandelen, 18% obligaties, 12% cash
Inderdaad jammer dat ons geen belastingvrije eindejaarsrally is gegund
Binnenkort als krantenkop: “beste januarimaand ooit!”, waar je dan als belegger tegelijk blij en triest van wordt.
Binnenkort als krantenkop: “beste januarimaand ooit!”, waar je dan als belegger tegelijk blij en triest van wordt.
Afwachten tot de wetteksten er zijn, is voor mij de boodschap. Als de administratieve last meevalt, zal het wellicht een opt-out worden, maar als dat praktisch onwerkbaar wordt gemaakt... Sowieso zie ik op dit moment weinig redenen om verkoopbewegingen in gang te zetten (en realiseer ik dus geen effectieve meerwaarden), eerder integendeel. Op de langere termijn zal dat (wellicht) een ander verhaal worden, maar 'haast en spoed' is niet aan mij besteed. Sowieso zal deze wetgeving nog ettelijke keren 'herzien' en 'gerepareerd' moeten worden.