Meerwaardebelasting 2026 POLL
TIP
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Meerwaardebelasting 2026 POLL
Goed gezien. Dat haalt niets uit. Zou dom zijn ook 
Ik merk dat ik zeer veel weerstand voel om een transactie te doen. Ik durf amper iets te doen, wetende dat al uw transacties (mogelijk) in handen van de fiscus terecht gaan komen…
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Jambon van NVA heeft wel gezegd dat hij data mining wil toepassen, maar er is daar zelfs nog geen wetsvoorstel rond.
Maar misschien heb je gelijk: misschien vindt NVA een manier om de wetten een beetje te plooien, en nu al hun data mining toe te passen.
Maar dan zal hij je pakken op je transacties van het verleden. Of je nu nieuwe transacties doet of niet, verandert daar niets aan.
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Mijn gedrag is niks veranderd. Ik blijf handelen zoals vroeger. Ze mogen gerust 10% hebben van mij. Als het retroactief wordt zal er plots wel geld van mijn rekening verdwijnen.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +800%
Oh maar van mij ook gerust 10% hoor, ik teken direct. Maar geen 33% (speculatief inkomen) of 50% (beroepsinkomen). Retroactief dan nog, waarbij hij 3 tot 7 jaar zal teruggaan, naargelang. Je zal volledig afhangen van de willekeur van een controleur en geruïneerd zijn wanneer hij herkwalificeert.koenvhaver schreef: ↑5 januari 2026, 15:56 Mijn gedrag is niks veranderd. Ik blijf handelen zoals vroeger. Ze mogen gerust 10% hebben van mij. Als het retroactief wordt zal er plots wel geld van mijn rekening verdwijnen.
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
Jambon van NVA heeft wel gezegd dat hij data mining wil toepassen, maar er is daar zelfs nog geen wetsvoorstel rond.
Maar misschien heb je gelijk: misschien vindt NVA een manier om de wetten een beetje te plooien, en nu al hun data mining toe te passen.
Maar dan zal hij je pakken op je transacties van het verleden. Of je nu nieuwe transacties doet of niet, verandert daar niets aan.
Die datamining , dat wordt een tool dat overal wordt ingezet ? Op iedereen en alles ? Of hoe het uitkomt ?
- KleineSpaarder
- Hero Member

- Contacteer:
NVA heeft ervoor gezorgd dat de kleine spaarders en beleggers 10% meerwaardetaks betalen op jaarlijkse winsten boven de 10.000.
NVA's lievelingspubliek betaalt niets tot 1 miljoen meerwaarde, dan 1,25% dan 2,5% dan 5% en pas 10% boven de 10 miljoen meerwaarde.
Dat doet het ergste verwachten over Jambon's (van NVA) plan om data mining toe te passen.
De kleine spaarders en beleggers kunnen zich niet verweren, en zijn dus een dankbare prooi van NVA's aanvallen op het spaar- en beleggingsgeld, dat in België voornamelijk bij de Vlamingen zit. Helaas zijn ook de Vlamingen die niet voor NVA gestemd hebben, hiervan het slachtoffer.
Vandaag is mijn eerst (automatische herbalancereings) transactie uitgevoerd - > 102 Euro meerwaarde is binnen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Automatische herbalancering: doe je dit zelf of via een bank/raadgever..waar je dus voor betaalt? Hoe doe je dit zelf? In mijn ogen moet je al bankier zijn hiervoor.
Die dikbetaalde onbekwame pipos - die in de privé nooit aan de bak zouden komen zelfs niet om rekken te vullen - zijn er blijkbaar weer over aan het bekvechten (De Tijd). Wordt nog leuk.
Doe ik zelf.
Voor elk van mijn posities heb ik een doelpercentage en "gebruik" de 5/25 regel om te herbalanceren naar dat doelpercentage.
Praktisch gezien zet ik een reeks limietorder voor verkoop en aankoop.
Deze verkoop was voor ZPRX Europe small cap value die vorig jaar hard omhoog gegaan was en al een tijdje tegen zijn maximum aanschurkt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Volgens mij ben je iets te vroeg met winst nemen.
Allez, ik wacht nog even omdat ik ook altijd de neiging heb om te snel te zijn
Allez, ik wacht nog even omdat ik ook altijd de neiging heb om te snel te zijn
Lap, door de stijging van de voorbije dagen is mijn vrijstelling reeds opgebruikt