Pensioenspaarfonds na 60 jaar, dadelijk inbaar zonder fiscaal nadeel!
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioenspaarfonds na 60 jaar, dadelijk inbaar zonder fiscaal nadeel!
Iets wat ik tot voor kort zelf niet wist en graag met de bezoekers van dit forum wil delen: heb je de voorbije jaren ook stortingen gedaan in een pensioenfonds en ben je intussen de 60 voorbij, dan kan je – zodra de anticipatieve taks is ingehouden – je opgebouwde kapitaal gewoon laten uitbetalen.
Voor mij persoonlijk lijkt nu een interessant moment om dat te overwegen. De resultaten van veel fondsen staan momenteel op een uitzonderlijk hoog niveau. Je kan natuurlijk wachten, maar dan loop je het risico dat er opnieuw een beurscorrectie komt. Anderzijds kunnen de markten nog verder stijgen. Ik neem dat risico liever niet en laat het geld naar mij terugkomen.
Ik ben benieuwd hoe andere forumleden hierover denken.
P.S. Als je bent begonnen met pensioensparen na je 55ste, dan wordt de anticipatieve taks niet op 60 jaar geheven, maar 10 jaar na de start van het contract.
→ In dat geval kan je dus nog niet zomaar uitkeren op 60.
Voor mij persoonlijk lijkt nu een interessant moment om dat te overwegen. De resultaten van veel fondsen staan momenteel op een uitzonderlijk hoog niveau. Je kan natuurlijk wachten, maar dan loop je het risico dat er opnieuw een beurscorrectie komt. Anderzijds kunnen de markten nog verder stijgen. Ik neem dat risico liever niet en laat het geld naar mij terugkomen.
Ik ben benieuwd hoe andere forumleden hierover denken.
P.S. Als je bent begonnen met pensioensparen na je 55ste, dan wordt de anticipatieve taks niet op 60 jaar geheven, maar 10 jaar na de start van het contract.
→ In dat geval kan je dus nog niet zomaar uitkeren op 60.