Federale Arizona-regering
- MeneerParmentier
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Federale Arizona-regering
Het OCMW doet gelukkig wel wat meer dan enkel een leefloon uitbetalen. Niet genoeg, maar het is beter dan een werkloosheidsuitkering die zonder boe of ba wordt uitgbetaald. Het leefloon kan aan voorwaarden gekoppeld zijn, en mensen worden doorgaans ook geholpen om de oorzaken van het probleem aan te pakken, ik denk bijvoorbeeld aan het begeleiden in een verslavingsproblematiek, het naar school sturen van hun kinderen etc.
Ik wil best aannemen dat dat in de beleidsvooropstellingen van het OCMW staan. Hoe adequaat die opvolgingen kunnen gebeuren.... het zal daar ook wel roeien met de riemen die men heeft zijn zeker, waardoor opvolgingen van sommigen niet meer gebeuren....MeneerParmentier schreef: ↑9 januari 2026, 21:53Het OCMW doet gelukkig wel wat meer dan enkel een leefloon uitbetalen. Niet genoeg, maar het is beter dan een werkloosheidsuitkering die zonder boe of ba wordt uitgbetaald. Het leefloon kan aan voorwaarden gekoppeld zijn, en mensen worden doorgaans ook geholpen om de oorzaken van het probleem aan te pakken, ik denk bijvoorbeeld aan het begeleiden in een verslavingsproblematiek, het naar school sturen van hun kinderen etc.
onlangs was ik in een appartemensgebouw waarvan ik weet dat daar een aantal appartementen verhuurd worden via het OCMW.
Eentje moest leeggehaald worden, man in kwestie overgebracht naar ziekenhuis voor medische zorg. Eigenaar-en OCMW hebben op dat moment besloten dat het zo niet verder kon zijn, ik kon een oogje binnenwerpen in het appartement : werkelijk één grote vuilnisbelt zie je dan. Totaal onleefbaar dus.
Echt markant hoe ver het kan komen bij sommigen.
Ik denk dat dat voor zo'n maatschappelijk werkers van het OCMW toch werkelijk om gek van te worden moet zijn hoe ver het kan komen en hoe machteloos ze soms staan. Laat staan de tijd die ze nodig hebben om een adequate opvolging overal te moeten doen.
En daar dreigt nu een nog grotere groep bij te komen
- VincentVega
- VIP member

Sommigen zullen ongetwijfeld liever gewoon maandelijks hun (werkloosheids)uitkering krijgen zonder al te veel begeleiding of voorwaarden. En zonder echt naar werk te zoeken …MeneerParmentier schreef: ↑9 januari 2026, 21:53Het OCMW doet gelukkig wel wat meer dan enkel een leefloon uitbetalen. Niet genoeg, maar het is beter dan een werkloosheidsuitkering die zonder boe of ba wordt uitgbetaald. Het leefloon kan aan voorwaarden gekoppeld zijn, en mensen worden doorgaans ook geholpen om de oorzaken van het probleem aan te pakken, ik denk bijvoorbeeld aan het begeleiden in een verslavingsproblematiek, het naar school sturen van hun kinderen etc.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Toen ze nog aan den dop stonden, was er ook geen opvolging, dus op dat punt hoef je al niet te neuten over achteruitgang. OCMW's zijn lokale besturen en staan dus dichter bij hun inwoners dan een federale overheid. De OCMW's krijgen nu ook extra middelen voor de rechthebbende langdurig werklozen. De beste garantie tegen vereenzaming en zelf verwaarlozing zijn sociale contacten, wie weer aan het werk geholpen wordt of andere hulp krijgt loopt daarvoor minder risico, het is dus juist goed dat die groep nu onder het OCMW komt.
klopt
De VDAB werkt op Vlaams niveau.
Van wat ik er van zie en hoor was VDAB overbelast en kon de taak niet aan.
En dat wordt net hetzelfde met de OCMW's.
Dat is de NVA propaganda die je na-aapt. Het is nonsens.vortex schreef: ↑10 januari 2026, 13:36 De OCMW's krijgen nu ook extra middelen voor de rechthebbende langdurig werklozen. De beste garantie tegen vereenzaming en zelf verwaarlozing zijn sociale contacten, wie weer aan het werk geholpen wordt of andere hulp krijgt loopt daarvoor minder risico, het is dus juist goed dat die groep nu onder het OCMW komt.
Vereenzaming : daar geeft geen kat om die voor deze regels getekend heeft.
Hou het maar gewoon simpel : Wie aan het werk gaat kost de staat geen geld maar brengt geld op.
Dat is alles. Al de rest die erbij komt is theater.
En zo komen we weer aan de scheiding in groepjes.
Al wie gewoon geen zin had om te werken ... of al wie niet meer kon werken maar toch in dat statuut gehouden werd van werkloze.
Dat verschil is er nog steeds.
Nu komt er een ander verschil aan :
Wie alles verbrast heeft gaat naar het OCMW. Wie gespaard heeft en spaargeld + wat eigendom heeft, gaat bot vangen bij het OCMW.
Gelukkig (??) zit ik zelf in die groep die niet meer gekoppeld kan worden aan een job. En ben ik al even van de VDAB vanaf ook.
Dat klopt volledig. De beperking van de werkloosheid in de tijd verpakken als sociale maatregel is onzin. Nu opeens de kaart trekken van inclusie en begeleiding is een zwaktebod. Axel Ronse is daar kampioen in.haelewyn schreef: ↑10 januari 2026, 15:56Dat is de NVA propaganda die je na-aapt. Het is nonsens.vortex schreef: ↑10 januari 2026, 13:36 De OCMW's krijgen nu ook extra middelen voor de rechthebbende langdurig werklozen. De beste garantie tegen vereenzaming en zelf verwaarlozing zijn sociale contacten, wie weer aan het werk geholpen wordt of andere hulp krijgt loopt daarvoor minder risico, het is dus juist goed dat die groep nu onder het OCMW komt.
Vereenzaming : daar geeft geen kat om die voor deze regels getekend heeft.
Hou het maar gewoon simpel : Wie aan het werk gaat kost de staat geen geld maar brengt geld op.
Dat is alles. Al de rest die erbij komt is theater.
Misschien moeten we alle langdurig werklozen gratis psychologische ondersteuning geven. Het gaat de besparing wel teniet doen, maar daar ligt Axel Ronse wellicht niet van wakker.
Precies en daar gaat het om, de strik er rond hoeft voor mij ook niet, het voornaamste is dat het enerzijds een besparing oplevert en anderzijds een stukje profitariaat opkuist.
Ik gun iedereen die er nood aan heeft een gepast sociaal vangnet, zelfs een beter dan de huidige dertien in een dozijn hangmatten die tot nu toe werden uitgedeeld aan iedereen die er een wou.
Wat is dat nu weer voor afgunstige opmerking. Gewoon omdat een ander zijn pensioen iets hoger is, wil je alle pensioenen gelijktrekken.
- VincentVega
- VIP member

Wie spreekt er over pensioen? Ik meen begrepen te hebben dat de betrokkene nog lang niet met pensioen is en zich nog een 10-tal jaren vrijwillig zal “nestelen” in zijn werkloosheidsuitkering (zonder werk te zoeken welteverstaan). Hij is 1 van de “gelukkigen” die in een overgangsregeling zit en niet na 2 jaar werkloosheid automatisch geschorst wordt.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Ik wacht nog steeds op een fors standpunt van onze regering mbt. Groenland .
We zouden die jongens die starten met het vrijwillig militair dienstjaar naar Groenland kunnen sturen om te boel te bewaken 
- PotjeVickx
- Jr. Member

- Contacteer:
Het zou beter zijn dat NAVO baas Rutten of von der Leyen eens met een standpunt op de proppen komen en welke tegen maatregelen ze in petto hebben. Ik stel voor dat we Groenland wat minder interessant maken door daar een mega groot Europees asielcentrum op te richten en alle asiel zoekers die toekomen, afgewezen worden en illegaal in Europa verblijven daar te huisvesten. Dat worden dan allemaal Amerikaanse staatsburgers indien het VS grondgebied wordt
Ik vermoed dat België wel zijn tanden zal laten zien nadat de Amerikanen Groenland hebben bezet.
En wel middels de volgende uitspraken:
- wij veroordelen dit en zeerste!
- dit is absoluut onaanvaardbaar!
Daarna gaat men weer over tot de orde van de dag en wordt er weer druk gedebatteerd over een volgende nieuwe belasting.