Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Benieuwd welke Gak ze dan gebruiken voor de bepaling van de meerwaarde. Dat wordt nogal complex, en wat doen andere brokers?spaarfreakje schreef: ↑17 januari 2026, 14:06Volgens mij interpreteert Bolero de GAK als 'Gemiddelde AankoopKost', terwijl het eigenlijk staat voor 'Gemiddelde AankoopKoers'.
Moet er nog zand zijn?![]()
Eenmaal de wet gestemd en gepubliceerd zullen banken hun meerwaarden systeem wel online zetten vermoed ik, hopelijk met niet te veel fouten en kinderziektes, simpel zal het alvast niet zijn om gans dat meerwaarden gedrocht te implementeren.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
@MJF:
Zij moeten die GAK nooit gebruiken. Gij moet die gebruiken op de belastingaangifte als ge een meerwaarde tov 31/12/2025 wil verlagen, omdat ge hoger aangekocht hebt.
Allez... 'gewogen gemiddeld hoger aangekocht'...
Ik heb da ni zo ingewikkeld gemaakt zeh
Zij moeten die GAK nooit gebruiken. Gij moet die gebruiken op de belastingaangifte als ge een meerwaarde tov 31/12/2025 wil verlagen, omdat ge hoger aangekocht hebt.
Ik heb da ni zo ingewikkeld gemaakt zeh
Ah ok; dan zal ik in dat geval eens goed moeten gaan graven in mn historiek, en zelf de juiste echte gak bepalen.spaarfreakje schreef: ↑17 januari 2026, 14:20 @MJF:
Ik heb da ni zo ingewikkeld gemaakt zeh![]()
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik vind wel dat de Belgische brokers nu al op de verkoopborderellen de meerwaarde mogen vermelden, als een vorm van service.
De RV mogen ze nog niet afhouden maar als klant weten aan hoeveel meerwaarde je al zit, lijkt me interessant.
Ik heb ook al verkocht en zelf dan maar de meerwaarde berekent. Het was 130,68€
Nog 9869,32€ te gaan in 2026 en dat is met zekerheid.
Dat mogen ze niet meer verlagen, anders is retroactiviteit niet wettelijk
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Wat jij beschrijft is het rekenkundig resp. gewogen gemiddelde VAN de aankoopkoersen.
Maar met de 'gemiddelde aankoopkoers' (tout court) bedoelt men in finance inderdaad steeds gewogen gemiddelde.
De GAK, waarom schrijf jij GAC
Inderdaad, ik heb net zelf de berekeningen gedaan in Excel en op basis van FIFO en GAK een optimaal scenario uitgewerkt waarbij ik een deel van de positie behoud, ik ga op deze transactie geen meerwaarde realiseren, gewoon om het simpel te houden.spaarfreakje schreef: ↑17 januari 2026, 14:34Ik vind wel dat de Belgische brokers nu al op de verkoopborderellen de meerwaarde mogen vermelden, als een vorm van service.
De RV mogen ze nog niet afhouden maar als klant weten aan hoeveel meerwaarde je al zit, lijkt me interessant.
Dat mogen ze niet meer verlagen, anders is retroactiviteit niet wettelijk![]()
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Klopt. Alsook alle aankoopborderellen verzamelen om je claim te staven.MJF schreef: ↑17 januari 2026, 14:26Ah ok; dan zal ik in dat geval eens goed moeten gaan graven in mn historiek, en zelf de juiste echte gak bepalen.spaarfreakje schreef: ↑17 januari 2026, 14:20 @MJF:
Ik heb da ni zo ingewikkeld gemaakt zeh![]()
En dit is enkel mogelijk de eerste 5 jaar, dus tot en met inkomstenjaar 2030.
De brokers hebben al de belofte gedaan (althans in de kranten) dat ze voor een afschrift zullen zorgen met de waarden en meerwaarden. Een service voor de klanten.spaarfreakje schreef: ↑17 januari 2026, 14:34Ik vind wel dat de Belgische brokers nu al op de verkoopborderellen de meerwaarde mogen vermelden, als een vorm van service.
Dat mogen ze niet meer verlagen, anders is retroactiviteit niet wettelijk![]()
*sommige brokers
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Jaja, op het einde van het jaar. Dan kan je niks meer plannen...
benieuwd wat de meerwaardebeslasting zal opbrengen voor het jaar 2026 ; veelal hoor en lees ik (ook hier) :
A. men zal niet meer actief handelen en verkopen
B. men zal verkopen maar toch telkens onder zijn vrijstelling blijven
A. men zal niet meer actief handelen en verkopen
B. men zal verkopen maar toch telkens onder zijn vrijstelling blijven
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik verwacht dat er ook meer 2de vastgoed gaat gekocht worden, zeker door nog arbeidsactieve personen; wat de vastgoedprijzen én de huurmarkt gaat doen stijgen.
Bijgevolg gaat het kopen op de beurs, zeker de buy&hold, ook afnemen in België; omdat men dan teveel belastbare meerwaarde gaat creëren.
Na 10j is de verwachte belastbare meerwaarde bij buy&hold op de beurs immers >100%, terwijl de meerwaarde op vastgoed niet belastbaar is.
Bijgevolg gaat het kopen op de beurs, zeker de buy&hold, ook afnemen in België; omdat men dan teveel belastbare meerwaarde gaat creëren.
Na 10j is de verwachte belastbare meerwaarde bij buy&hold op de beurs immers >100%, terwijl de meerwaarde op vastgoed niet belastbaar is.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 18 januari 2026, 12:23, 4 keer totaal gewijzigd.
Men zal dan mogelijk een vermogensbelasting invoeren, maar de huisjesmelkers worden uitgesloten omdat er dan teveel mensen niet kunnen gaan wonen.