Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Met 450 transacties heb je sowieso de 33% (en mogelijk meer) aan je been. Je moet echt hopen dat je niet op de radar verschijnt binnen de 3 jaar want ze mogen retroactief gaan controleren.
Indiengeen winst en met de juiste instrumenten natuurlijk niet maar ja dat schiet ook niet op
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Waarom mogen ze maar 3 jaar teruggaan in de tijd om te herkwalificeren naar toevallig inkomen of beroepsactiviteit en geen 7 
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
De 'deadline' van Bolero (31/03/2026) komt door de VERWACHTING dat de wet in het 1ste kwartaal gestemd raakt.
Maar dan nog is ie te krap.
Waarom het advies van Jambon niet volgen: de deadline werd door hem op 30/06/2026 gelegd.
Blijft dus dat Bolero zijn klanten onwettelijk pusht om sneller te kiezen dan nodig.
Waarom het advies van Jambon niet volgen: de deadline werd door hem op 30/06/2026 gelegd.
Blijft dus dat Bolero zijn klanten onwettelijk pusht om sneller te kiezen dan nodig.
Ik heb daar geen probleem mee. Heb mijn keuze al laten weten.spaarfreakje schreef: ↑21 januari 2026, 18:11 De 'deadline' van Bolero (31/03/2026) komt door de VERWACHTING dat de wet in het 1ste kwartaal gestemd raakt.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Als men voor opt-in kiest moet men dan ook iets laten weten aan bolero ?JOKER247 schreef: ↑21 januari 2026, 18:14Ik heb daar geen probleem mee. Heb mijn keuze al laten weten.spaarfreakje schreef: ↑21 januari 2026, 18:11 De 'deadline' van Bolero (31/03/2026) komt door de VERWACHTING dat de wet in het 1ste kwartaal gestemd raakt.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Je kunt niet kiezen voor opt-in, er is alleen een knop om te kiezen voor opt-out. Als je tegen 31/3 niets gedaan hebt, beslist Bolero dat je gekozen hebt voor opt-in.
Je kunt dus niet wachten met beslissen tot de wet er is. Als die wet na 31/3 gestemd wordt, en je hebt niets gedaan, zit je in opt-in.
Het wordt helemaal ridicuul want Bolero verwijst zelf naar het feit dat de details over de overgangsperiode nog niet gekend zijn.
De wetgever zal de mogelijkheid voorzien ...
Zodra hierover meer details bekend zijn, informeren we je verder.
Tekst van Bolero:
Wat tijdens de overgangsperiode (vanaf 1 januari tot wanneer de wet is gestemd)?
Zoals eerder gemeld is de wet nog niet gestemd. Zolang dat niet is gebeurd, kan Bolero deze belasting niet inhouden bij elke verkoop waarop je een meerwaarde realiseert. Tijdens de overgansperiode geldt voor iedereen het "opt-out"-systeem.
De wetgever zal wel een mogelijkheid voorzien voor de overgangsperiode om vrijwillig de 10%-heffing op jouw gerealiseerde meerwaarden te betalen. Bolero stort deze vervolgens anoniem naar de fiscus. Zo hoef je geen enkele meerwaarde op te nemen in je eigen belastingaangifte voor het inkomstenjaar 2026 (tenzij je gebruik wil maken van de vrijstelling, hogere aanschaffingswaarde of verrekening van minderwaarden).
Zodra hierover meer details bekend zijn, informeren we je verder.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 21 januari 2026, 18:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Geen idee. Ik dacht dat de termijn 3 jaar was. Is het 7 geworden?spaarfreakje schreef: ↑21 januari 2026, 18:10 Waarom mogen ze maar 3 jaar teruggaan in de tijd om te herkwalificeren naar toevallig inkomen of beroepsactiviteit en geen 7![]()
Tja en via KBC touch...dus ik kan naarKleineSpaarder schreef: ↑21 januari 2026, 16:21Zolang de wet er niet is, is niets zeker. Valt morgen de regering, dan komt die wet er niet de komende jaren.reteiP schreef: ↑21 januari 2026, 16:06
Daarnet door de opties van Bolero gegaan en er staat toch letterlijk dat de opt-in pas actief wordt van zodra de wet er is.
Je moet het wel nu al kiezen of je opt-in wil.
Ondanks de wet er nog niet is, is het wel duidelijk wat de verschillen tussen opt-in en -out zijn. Ik zie het probleem niet.
In elk geval, er is totaal geen wettelijke basis om de klanten te verplichten een keuze te maken.
Als ik voor 31/3 geen keuze maak (en de wet is dan nog niet gestemd), heeft Bolero geen enkel juridisch argument om zelf te beslissen dat ik dus voor opt-in kies (want dat is wat ze gaan doen als ik tegen 31/3 niet expliciet voor opt-out kies).
Je klanten verplichten om de keuze te maken voor de wet er is, heeft geen enkele juridische waarde.
KBC kantoor,heb enkel Bolero...
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Zijn jullie zeker? Ik heb ook enkel Bolero en sinds vandaag is er een knop naar de "opt-out" telkens als ik de app open op mijn GSM.
Ik heb er weliswaar nog niet durven op duwen want voor ik het weet heb ik zogezegd een keuze gemaakt.
Bij je mail over het 4e kwartaal overzicht, zit een link om je opt-out in te stellen.Gg70 schreef: ↑21 januari 2026, 20:39Tja en via KBC touch...dus ik kan naarKleineSpaarder schreef: ↑21 januari 2026, 16:21
Zolang de wet er niet is, is niets zeker. Valt morgen de regering, dan komt die wet er niet de komende jaren.
In elk geval, er is totaal geen wettelijke basis om de klanten te verplichten een keuze te maken.
Als ik voor 31/3 geen keuze maak (en de wet is dan nog niet gestemd), heeft Bolero geen enkel juridisch argument om zelf te beslissen dat ik dus voor opt-in kies (want dat is wat ze gaan doen als ik tegen 31/3 niet expliciet voor opt-out kies).
Je klanten verplichten om de keuze te maken voor de wet er is, heeft geen enkele juridische waarde.
KBC kantoor,heb enkel Bolero...
Wat een angsthaas! Zo snel gaat dat echt niet.KleineSpaarder schreef: ↑21 januari 2026, 21:29Zijn jullie zeker? Ik heb ook enkel Bolero en sinds vandaag is er een knop naar de "opt-out" telkens als ik de app open op mijn GSM.
Ik heb er weliswaar nog niet durven op duwen want voor ik het weet heb ik zogezegd een keuze gemaakt.
- VincentVega
- VIP member

Een Kleine Spaarder maar ook een Grote AngsthaasJOKER247 schreef: ↑21 januari 2026, 21:41Wat een angsthaas! Zo snel gaat dat echt niet.KleineSpaarder schreef: ↑21 januari 2026, 21:29
Zijn jullie zeker? Ik heb ook enkel Bolero en sinds vandaag is er een knop naar de "opt-out" telkens als ik de app open op mijn GSM.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen