Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
By the way, vanwege het FIFO systeem is het nu ook slimmer om nieuwe aankopen van eenzelfde effect op een andere effectenrekening te zetten, liefst bij een andere broker.
"By the way, vanwege het FIFO systeem is het nu ook slimmer om nieuwe aankopen van eenzelfde effect op een andere effectenrekening te zetten, liefst bij een andere broker"
Prachtig ideetje
Legaal de minst belaste weg kiezen.
Prachtig ideetje
Legaal de minst belaste weg kiezen.
Wat is er verkeerd aan meerdere effectenrekeningen, het is veiliger je beleggingen te spreiden over verschillende brokers, zeker als het grotere bedragen zijn.Surya schreef: ↑23 januari 2026, 15:27Daar was ik helemaal niet van op de hoogte. Hoe kunnen ze dan hard maken dat andere rekeningen openen, fraude kan zijn? Is dat dan geen loze dreiging?spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 15:17 ...door de geniale truk toe te passen om de JTER dus te heffen op de effectenrekeningen zelf en niet op de houders ervan...
Het best kun je dat doen tijdens een crash, omdat dan de reden dat je wilt spreiden i.v.m. de slechts 100.000 euro dekking per bank per rekening veel te weinig is. ;-)
Klopt, heb je helemaal gelijk in, maar de fiscus komt dan direct met een andere reden.
Meerdere rekeningen hebben is altijd goed.
Klopt.paul schreef: ↑23 januari 2026, 15:49 "Dus eigenlijk als je (ver) onder het miljoen zit, moet je al enkele rekeningen hebben om eventueel jaren later geen discussie te hebben?"
Discussie kan men ALTIJD krijgen met de "lieve overheid".
Er kan eventueel een onderscheid gemaakt worden tussen een rekening die men VOOR 2021 heeft geopend, omdat die taks op die manier dan nog niet werd aangerekend.
De overheid heeft zich enorm in bochten moeten wringen om de echte rijken wat te sparen van die taks op de effectenrekeningen, dat hun wetgeving op de effectenrekening langs alle kanten enorm wringt.
Tegen hun gezichtsverlies kan de overheid niet.
Tegen hun gezichtsverlies kan de overheid niet.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Als je ooit een wat grotere som nodig hebt, kan je best die effecten met de kleinst opgebouwde meerwaarde verkopen. Wellicht de recentst gekochte dus. In ieder geval moet je die FIFO vermijden.
En nu gooi ik een bom:
Na 1j kan je nog voor 110 000 € verkopen en toch binnen de vrijstelling vallen (bij 10% rendement/j).
Na 2j nog maar voor 58 771,43 €
Na 3j nog maar voor 41 836,02 €
...
Na 10j nog maar voor 19 449,58 €

En nu gooi ik een bom:
Na 1j kan je nog voor 110 000 € verkopen en toch binnen de vrijstelling vallen (bij 10% rendement/j).
...
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 24 januari 2026, 04:10, 4 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Op effecten heb je geen 100 000 dekking he, enkel op cash.
Op effecten heb je wel 20 000 dekking en bij degiro (Duits stelsel) gaat daar nog een francise van 10% af... Weinigen weten dat.
Niet hetzelfdespaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 17:19Op effecten heb je geen 100 000 dekking he, enkel op cash.
Op effecten heb je wel 20 000 dekking en bij degiro (Duits stelsel) gaat daar nog een francise van 10% af... Weinigen weten dat.
De 100k is een garantie bij marktevolutie.
De 20k is een maximum bij fraude van de broker.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik zie die bom niet.spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 17:17 Als je ooit een wat grotere som nodig hebt, kan je best die effecten met de kleinst opgebouwde meerwaarde verkopen. Wellicht de recentst gekochte dus. In ieder geval moet je die FIFO vermijden.
En nu gooi ik een bom:
Na 1j kan je nog voor 100 000 € verkopen en toch binnen de vrijstelling vallen (bij 10% meerwaarde/j).
...
![]()
Wat is de reden, de stijging van de meerwaardebelasting?
Als je verkoopt, dan krijg je toch geld op je rekening, dat is dan maar tot 100.000 gedekt.B7H4long schreef: ↑23 januari 2026, 17:37Niet hetzelfdespaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 17:19
Op effecten heb je geen 100 000 dekking he, enkel op cash.
De 100k is een garantie bij marktevolutie.
De 20k is een maximum bij fraude van de broker.
Hoewel ik eerlijk gezegd niet zo erg in die dekking geloof.
Als er een grote bank omvalt (b.v. Deutsche Bank), dan volgen er nog heel wat. Denk niet dat het geld voor die dekking er dan nog is.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik vind het toch verrassend dat het na 2j al minder dan 60 000€ is om aan de meerwaardebelasting te ontsnappen.JOKER247 schreef: ↑23 januari 2026, 18:12Ik zie die bom niet.spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 17:17 ...
En nu gooi ik een bom:
Na 1j kan je nog voor 100 000 € verkopen en toch binnen de vrijstelling vallen (bij 10% meerwaarde/j).
...
![]()
Op termijn gaat dat wel degelijk opbrengen voor de Overheid.
Ik snap het ook niet. Iets meer uitleg zou nuttig zijn?JOKER247 schreef: ↑23 januari 2026, 18:12Ik zie die bom niet.spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 17:17 Als je ooit een wat grotere som nodig hebt, kan je best die effecten met de kleinst opgebouwde meerwaarde verkopen. Wellicht de recentst gekochte dus. In ieder geval moet je die FIFO vermijden.
En nu gooi ik een bom:
...
![]()
Ik ben van plan jaarlijks voor 20.0000 (we zijn met 2) meerwaarden te verkopen - of dat hoop ik toch - en onmiddellijk het bedrag dat ik verkocht heb opnieuw investeren in een bijna gelijke ETF, dus bijvoorbeeld CSPX verkopen en IWDA bijkopen, of omgekeerd. Da's toch perfect mogelijk met wat er momenteel gekend is over de meerwaardebelasting?
Een eerste nadeel van de FIFO te vermijden is trouwens dat je waarschijnlijk meer transactiekosten zal betalen als je het aandeel volledig wil verkopen (dus van alle effectenrekeningen) en een tweede is dat dit maar beperkt werkt als je DCA doet met een kleine set van aandelen. Dan vraag ik me af of het sop de kool wel waard is.
- MarciaHoefmans
- Newbie

- Contacteer:
Omtrent die bom ... ik weet wat je bedoelt!
Je bedoelt dat je, als je het tweede jaar 17% winst hebt, dat je dan slechts voor 58771.43 EUR mag verkopen, niet? Ik heb het nagerekend en het klopt.
Voor het derde jaar heb ik het percentage nog niet berekend.
Je bedoelt dat je, als je het tweede jaar 17% winst hebt, dat je dan slechts voor 58771.43 EUR mag verkopen, niet? Ik heb het nagerekend en het klopt.
Voor het derde jaar heb ik het percentage nog niet berekend.