Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
In tegenstelling van wat je zou denken is het juist het beste om de meest belaste weg te kiezen.
Het is misschien wat contra-intuitief, maar hetgeen waar je de meeste winst op hebt verkopen is het beste.
Ten eerste moet je een kleiner bedrag verkopen om al aan de 10.000 vrijstelling te geraken, wat kosten bespaart.
En ten tweede stop je het rente op rente sneeuwbaleffekt op een groter winstdeel. Dit maakt dat je latere belasting lager uitvalt.
Dus in tegenstelling van wat de meeste denken is dat FIFO principe juist het meest voordelige om in totaal minder belasting te betalen.
Je kunt best een bedrag verkopen waarbij de winst maximaal is ipv het tegenovergestelde. Idealiter blijf je binnen de 10.000 vrijstelling, maar dan nog als je erboven gaat is het in de meeste gevallen voordeliger van een zo groot mogelijk bedrag aan winst te nemen.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Het is niet slimmer en meestal zinloos, omdat FIFO vaak voordeliger zal uitvallen.spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 16:10 By the way, vanwege het FIFO systeem is het nu ook slimmer om nieuwe aankopen van eenzelfde effect op een andere effectenrekening te zetten, liefst bij een andere broker.
Een eenvoudig rekenvoorbeeld toont dit aan. Stel een jaarlijks rendement van 7%.
(afgeronde getallen en geen inflatie om het simpel te houden)
Na 10 jaar is 100.000 euro op rekening1 200.000 geworden.
Na 5 jaar starte je een rekening2 waar je ook 100.000 euro opzette, die is 5 jaar verder 140.000 euro waard.
Dus je hebt dus na 10j een rekening van 200.000 waarvan 100.000 winst is (100%) en een rekening van 140.000 waarvan 40.000 winst is.
Waarvan moet je nu verkopen als je bvb 140.000 euro nodig hebt ?
Je zou denken rekening2, last in first out, maar het is rekening1 de FIFO rekening omdat je dan later minder belasting betaalt.
Dus je verkoop de 140.000 van de 200.000. 70.000 is winst, 10.000 is vrijgesteld -> belasting 6.000 euro.
Laat je beide rekeningen nog 10 jaar verder lopen en verkoopt dan alles.
Belasting: 140k werd 280k -> winst 180k -> belasting 17.000
60k werd 120k -> winst 90k -> belasting 8.000
Totaal belasting betaalt: 6k + 17k + 8k = 31.000
Als je echter denkt te profiteren van het LIFO principe met je 2de rekening van 140.000 volledig te verkopen, betaal je initieel inderdaad minder belasting. Maar later veel meer op de andere.
40.000 winst -> belasting is maar 3000 (tov 6000 bij FIFO)
Maar na 10 jaar de rest verkopen is de rekening van 200.000 verkopen die ondertussen is verdubbeld tot 400.000 -> belasting 39.000
Totaal betaalt aan belasting 45.000. Dat is 14.000 meer.
Een enorm verschil met de verkoop volgens het FIFO principe.
Enkel als je later over heel veel jaren zou kunnen spreiden met verkopen van je portefeuille bvb na je pensioen EN niet te ver boven de vrijstelling gaat jaarlijks kun je wel voordeel halen uit LIFO verkopen.
Bij grotere portefeuilles en vooral grotere bedragen ineens opnemen later is het vrijwel altijd beter met het FIFO principe
Laatst gewijzigd door the_bishop op 24 januari 2026, 01:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Ook als later de taks eventueel zou verhogen is het beter volgens het FIFO principe te verkopen.
Als men die taks ooit zou verdubbelen net als de miljonairstaks kan dat enorm impact hebben en is het veel beter om FIFO te verkopen ipv een nieuwe rekening te openen en de winst (en belasting daarop bij verkoop) zo laag mogelijk te houden door LIFO.
Als men die taks ooit zou verdubbelen net als de miljonairstaks kan dat enorm impact hebben en is het veel beter om FIFO te verkopen ipv een nieuwe rekening te openen en de winst (en belasting daarop bij verkoop) zo laag mogelijk te houden door LIFO.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Of het voordeliger is om de FIFO te vermijden hangt af van:spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 17:17 Als je ooit een wat grotere som nodig hebt, kan je best die effecten met de kleinst opgebouwde meerwaarde verkopen. Wellicht de recentst gekochte dus. In ieder geval moet je die FIFO vermijden.
1) hoeveel van de portefeuille nog overschiet
2) hoelang je dat deel nog zult beleggen
3) over hoeveel jaren je later kunt spreiden om het te verkopen
4) of de taks in de toekomst al dan net nog stijgt.
Veel parameters waar rekening mee gehouden moet worden. Voor iedereen gaat dit verschillend zijn. Het is zeker niet zo dat LIFO voordeliger uit zal vallen dan FIFO. In de meeste gevallen zal het juist het tegendeel zijn. Vooral als ooit die taks opgetrokken gaat worden is het belangrijk een groot deel winst reeds genomen te hebben, FIFO dus.
Daar ben ik het volledig mee eens, deze belasting gaat op lange termijn enorm opbrengen voor de Staat op kap van de niet-rijke gewone kleine beleggers. Met de jaren wordt dit meer en meer.spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 17:17 Ik vind het toch verrassend dat het na 2j al minder dan 60 000€ is om aan de meerwaardebelasting te ontsnappen.
Op termijn gaat dat wel degelijk opbrengen voor de Overheid.
Vooral langetermijnbeleggers die aanzienlijk kapitaal opbouwen gaan zwaar gesjareld zijn als ze later grotere delen moeten verkopen. Want zoals het cijfervoorbeeld aantoont zit je over 10j al met 20.000 verkoop aan de maximale vrijstelling (inflatieaanpassing niet meegerekend).
Liquideer dan maar eens een portefeuille van 500.000 tot een miljoen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik ga ervan uit dat ik maar 1 keer een groot bedrag moet afhalen (en dan gebruik ik LIFO, liefst wat ik het jaar ervoor aangekocht heb).
Alle andere jaren verkoop ik volgens FIFO maar blijf onder de vrijstellingsdrempel.
Mijn punt was vooral om de nieuwe aankopen gescheiden te houden van bestaande (FIFO), zodat je tenminste op elk moment kunt kiezen wat je gaat verkopen. Die met veel meerwaarde op of die met weinig meerwaarde op.
Zoals je aangeeft, het hangt van ieders persoonlijke situatie af.
Alle andere jaren verkoop ik volgens FIFO maar blijf onder de vrijstellingsdrempel.
Mijn punt was vooral om de nieuwe aankopen gescheiden te houden van bestaande (FIFO), zodat je tenminste op elk moment kunt kiezen wat je gaat verkopen. Die met veel meerwaarde op of die met weinig meerwaarde op.
Zoals je aangeeft, het hangt van ieders persoonlijke situatie af.
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 24 januari 2026, 01:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Net in dit geval moet je NIET FIFO vermijden maar juist gebruiken.Qwan schreef: ↑23 januari 2026, 21:10
Ik ben van plan jaarlijks voor 20.0000 (we zijn met 2) meerwaarden te verkopen - of dat hoop ik toch - en onmiddellijk het bedrag dat ik verkocht heb opnieuw investeren in een bijna gelijke ETF, dus bijvoorbeeld CSPX verkopen en IWDA bijkopen, of omgekeerd. Da's toch perfect mogelijk met wat er momenteel gekend is over de meerwaardebelasting?
Een eerste nadeel van de FIFO te vermijden is trouwens dat je waarschijnlijk meer transactiekosten zal betalen als je het aandeel volledig wil verkopen (dus van alle effectenrekeningen) en een tweede is dat dit maar beperkt werkt als je DCA doet met een kleine set van aandelen. Dan vraag ik me af of het sop de kool wel waard is.
Bij taks harvesting van de vrijstelling.
Je moet een zo laag mogelijk bedrag verkopen waarvan het deel winst zo groot mogelijk is. Dus zeker geen 2de rekening gebruiken om de winst laag te houden.
Bij FIFO om 1 rekening normaal om lange termijn die aandelen het meeste winst hebben omgeleverd (zeker bij indexbeleggen), je moet er dus niks voor doen. Automatisch FIFO en dat is ook het beste.
En je zult waarschijnlijk gewoon dezelfde indexen mogen terugkopen, naar wat ik al gelezen heb gaat het niet verboden zijn maximaal te profiteren van de vrijstelling op welke manier ook.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Klopt je kunt dat altijd doen, dan kun je kiezen tussen de 2 rekeningen.spaarfreakje schreef: ↑24 januari 2026, 01:53 Mijn punt was vooral om de nieuwe aankopen gescheiden te houden van bestaande (FIFO)[/color][/b], zodat je tenminste op elk moment kunt kiezen wat je gaat verkopen.
En in bepaalde gevallen kan dat inderdaad voordeliger zijn, maar dat hangt van ieders situatie af. Je moet daar wat voor rekenen en weten hoelang je nog zoekt te beleggen en hoe je het later gaat opnemen.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Zeker de moeite om dat jaarlijks te doen. Ik ga dat ook doen jaarlijks, het is eigenlijk een no brainer, vooral als het winstpercentage groter en groter wordt.
De kost wordt dan steeds kleiner.
Echter moet je vooral dit eerste jaar (of paar jaren) kijken of door de kosten het sop de kolen waard is.
De kosten kunnen dan te hoog zijn als het rendement nog te laag is.
Bvb een ETF eind dit jaar verkopen nadat ie stel 8% rendement heeft, dan moet je al voor 125.000 euro verkopen en terugkopen om aan 10.000 vrijstelling te komen.
Dat is teveel aan kosten.
Deze berekeningen zijn niet eenvoudig.the_bishop schreef: ↑24 januari 2026, 01:17Het is niet slimmer en meestal zinloos, omdat FIFO vaak voordeliger zal uitvallen.spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 16:10 By the way, vanwege het FIFO systeem is het nu ook slimmer om nieuwe aankopen van eenzelfde effect op een andere effectenrekening te zetten, liefst bij een andere broker.
Een eenvoudig rekenvoorbeeld toont dit aan. Stel een jaarlijks rendement van 7%.
(afgeronde getallen en geen inflatie om het simpel te houden)
Na 10 jaar is 100.000 euro op rekening1 200.000 geworden.
Na 5 jaar starte je een rekening2 waar je ook 100.000 euro opzette, die is 5 jaar verder 140.000 euro waard.
Dus je hebt dus na 10j een rekening van 200.000 waarvan 100.000 winst is (100%) en een rekening van 140.000 waarvan 40.000 winst is.
Waarvan moet je nu verkopen als je bvb 140.000 euro nodig hebt ?
Je zou denken rekening2, last in first out, maar het is rekening1 de FIFO rekening omdat je dan later minder belasting betaalt.
Dus je verkoop de 140.000 van de 200.000. 70.000 is winst, 10.000 is vrijgesteld -> belasting 6.000 euro.
Laat je beide rekeningen nog 10 jaar verder lopen en verkoopt dan alles.
Belasting: 140k werd 280k -> winst 180k -> belasting 17.000
60k werd 120k -> winst 90k -> belasting 8.000
Totaal belasting betaalt: 6k + 17k + 8k = 31.000
Als je echter denkt te profiteren van het LIFO principe met je 2de rekening van 140.000 volledig te verkopen, betaal je initieel inderdaad minder belasting. Maar later veel meer op de andere.
40.000 winst -> belasting is maar 3000 (tov 6000 bij FIFO)
Maar na 10 jaar de rest verkopen is de rekening van 200.000 verkopen die ondertussen is verdubbeld tot 400.000 -> belasting 39.000
Totaal betaalt aan belasting 45.000. Dat is 14.000 meer.
Een enorm verschil met de verkoop volgens het FIFO principe.
Enkel als je later over heel veel jaren zou kunnen spreiden met verkopen van je portefeuille bvb na je pensioen EN niet te ver boven de vrijstelling gaat jaarlijks kun je wel voordeel halen uit LIFO verkopen.
Bij grotere portefeuilles en vooral grotere bedragen ineens opnemen later is het vrijwel altijd beter met het FIFO principe
1. Er is een foutje: je hebt maar 1x een vrijstelling als je alles verkoopt op het einde.
2. Het is niet belangrijk hoeveel belastingen je betaalt, het is belangrijk hoeveel je over houdt.
3. Kleine verschillen in het begin maken grote verschillen op het einde; je moet bvb TOB in rekening brengen en mag niet zo maar afronden.
4. Je moet de belastingen die je betaald ook aftrekken van je investering.
5. Je houdt geen rekening met inflatie, toekomstige waarde van het geld. 1k in 10 jaar is geen 1k vandaag, is geen 1k in 20 jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik weet ook nog niet wat ik ga doen. Ik zie het ook nog gebeuren dat de regeling achter enkele jaren volledig op de schop gaat en ze de tob ofzo verhogen en dit gedrocht afschaffen wegens te veel discussies/opbrengsten. Voor goud/crypto kan men ook genoeg zaken verzinnen.
Dan heb je daar zitten kopen en verkopen en tob betaalt waar je niets aan hebt.
Daarenboven in de huidige markt waarin Trump zijn beslissingen de beurs vaak 1-2% stijgen/dalen, je moet maar de pech hebben dat je verkoopt voor harvesting van de tax en de beurs stijgt die dag 2% omdat Trump iets beslist heeft.
Denk dat ik de eerste jaren de kat uit de boom wat kijk en pas na enkele jaren er ga mee beginnen, als ik dat al doe.
Het hangt ook veel af hoe hoog de tob is op de zaken dat je hebt 0,12%, 035% of 1,12%. Geeft totaal andere scenario's door het compounden dat onderbroken wordt.
Dan heb je daar zitten kopen en verkopen en tob betaalt waar je niets aan hebt.
Daarenboven in de huidige markt waarin Trump zijn beslissingen de beurs vaak 1-2% stijgen/dalen, je moet maar de pech hebben dat je verkoopt voor harvesting van de tax en de beurs stijgt die dag 2% omdat Trump iets beslist heeft.
Denk dat ik de eerste jaren de kat uit de boom wat kijk en pas na enkele jaren er ga mee beginnen, als ik dat al doe.
Het hangt ook veel af hoe hoog de tob is op de zaken dat je hebt 0,12%, 035% of 1,12%. Geeft totaal andere scenario's door het compounden dat onderbroken wordt.
spaarfreakje schreef: ↑23 januari 2026, 17:17 Als je ooit een wat grotere som nodig hebt, kan je best die effecten met de kleinst opgebouwde meerwaarde verkopen. Wellicht de recentst gekochte dus. In ieder geval moet je die FIFO vermijden.
En nu gooi ik een bom:
Na 1j kan je nog voor 100 000 € verkopen en toch binnen de vrijstelling vallen (bij 10% meerwaarde/j).
Na 2j nog maar voor 58 771,43 €
Na 3j nog maar voor 41 836,02 €
...
Na 10j nog maar voor 19 449,58 €
![]()
Ik denk dat ik snap wat jullie bedoelen, maar ik vind dat eerder normaal dan 'een bom'. Wat dat ik nog steeds niet snap is dat ik bij 10% meerwaarde per jaar het eerste jaar geen 110.000 zou mogen verkopen? Da's toch mijn 100.000 oorspronkelijk kapitaal en 10.000 meerwaarde?MarciaHoefmans schreef: ↑23 januari 2026, 23:33 Omtrent die bom ... ik weet wat je bedoelt!
Je bedoelt dat je, als je het tweede jaar 17% winst hebt, dat je dan slechts voor 58771.43 EUR mag verkopen, niet? Ik heb het nagerekend en het klopt.
Voor het derde jaar heb ik het percentage nog niet berekend.
Dan krijg ik:
Jaar 1: verkooop 110.000 waarvan meerwaarde: (110.000-10.000)*.10 = 10.000
Jaar 2: verkooop 57.619 waarvan meerwaarde: (57.619-10.000)*.21 = 10.000
...
Jaar 10: verkooop 16.275 waarvan meerwaarde: (16.275-10.000)*1.59 = 10.000
Of maak ik ergens een fout?
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik denk dat duidelijk is waarom je dit jaar bij 10% meerwaarde het nog niet interessant is om de vrijstelling al te claimen.Qwan schreef: ↑24 januari 2026, 13:44 Wat dat ik nog steeds niet snap is dat ik bij 10% meerwaarde per jaar het eerste jaar geen 110.000 zou mogen verkopen? Da's toch mijn 100.000 oorspronkelijk kapitaal en 10.000 meerwaarde?
Niks houdt u tegen dat wel te doen, maar of je daar voordeel uit gaat halen als je voor de lange termijn belegt is maar de vraag door de hoge kosten.
Je kunt dat wel uitrekenen als je weet hoelang je nog zoekt te beleggen.
Ikzelf zit bij Saxo dus 110.000 verkopen en direct terugkopen kost op mijn silver account:
110.000 x 0,05% x 2 = 110 euro transactiekost
110.000 x 0.12% x 2 = 264 euro beurstaks
Totaal 374 euro kwijt aan kost al je er al in slaagt tegen dezelfde prijs terug te kopen.
Die 374 euro ben je kwijt en kan je dus niet meer beleggen. En je moet dus voor 374 extra terugkopen.
Stel dat je 15 jaar zoekt te beleggen (opbouwfase) alsvorens te beginnen afbouwen en de beurs brengt stel 8% jaarlijks rendement op die 15 jaar, dan had die 374 uiteindelijk 1186 euro kunnen worden als je die kosten NIET had gemaakt.
Dat is meer dan de 1000 euro belasting die je nu uitspaart.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Vanaf jaar 2 en bij 10% meerwaarde (ik wil het eerst nog zien
) wordt het wel interessant... de kost zakt dan onder 200 euro.
Niet dat je bij 200 euro kost al veel voordeel doet, ook dat zou na 15 jaar aan 8% nog 634 geworden zijn.
De jaren daarna wordt het pas echt interessant.
Ikzelf zit met etf's als IWDA al op winstpercentages boven 100%. Als dit over zoveel jaar na het fotomoment ook zo wordt dan is een jaarlijkse vrijstelling claimen van 10000 (en inflatieaanpassing) vanzelfsprekend.
Je moet met verkopen en terugkopen zelfs niet meer het eindejaar afwachten, je kunt dat op eender welk moment in het jaar doen.
Niet dat je bij 200 euro kost al veel voordeel doet, ook dat zou na 15 jaar aan 8% nog 634 geworden zijn.
De jaren daarna wordt het pas echt interessant.
Ikzelf zit met etf's als IWDA al op winstpercentages boven 100%. Als dit over zoveel jaar na het fotomoment ook zo wordt dan is een jaarlijkse vrijstelling claimen van 10000 (en inflatieaanpassing) vanzelfsprekend.
Je moet met verkopen en terugkopen zelfs niet meer het eindejaar afwachten, je kunt dat op eender welk moment in het jaar doen.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Die 1000 die je nu uitspaart, beleg je ook aan 8% gedurende 15% en brengt meer dan 3100 op.the_bishop schreef: ↑24 januari 2026, 14:55Ik denk dat duidelijk is waarom je dit jaar bij 10% meerwaarde het nog niet interessant is om de vrijstelling al te claimen.Qwan schreef: ↑24 januari 2026, 13:44 Wat dat ik nog steeds niet snap is dat ik bij 10% meerwaarde per jaar het eerste jaar geen 110.000 zou mogen verkopen? Da's toch mijn 100.000 oorspronkelijk kapitaal en 10.000 meerwaarde?
Niks houdt u tegen dat wel te doen, maar of je daar voordeel uit gaat halen als je voor de lange termijn belegt is maar de vraag door de hoge kosten.
Je kunt dat wel uitrekenen als je weet hoelang je nog zoekt te beleggen.
Ikzelf zit bij Saxo dus 110.000 verkopen en direct terugkopen kost op mijn silver account:
110.000 x 0,05% x 2 = 110 euro transactiekost
110.000 x 0.12% x 2 = 264 euro beurstaks
Totaal 374 euro kwijt aan kost al je er al in slaagt tegen dezelfde prijs terug te kopen.
Die 374 euro ben je kwijt en kan je dus niet meer beleggen. En je moet dus voor 374 extra terugkopen.
Stel dat je 15 jaar zoekt te beleggen (opbouwfase) alsvorens te beginnen afbouwen en de beurs brengt stel 8% jaarlijks rendement op die 15 jaar, dan had die 374 uiteindelijk 1186 euro kunnen worden als je die kosten NIET had gemaakt.
Dat is meer dan de 1000 euro belasting die je nu uitspaart.
Het kan veel eenvoudiger:
Bij verkopen en terugkopen: 374 euro kosten
Besparing: 1000 euro
Saldo winst: 1000-374=626
"Bij verkopen en terugkopen: 374 euro kosten
Saldo winst: 1000-374=626"
Wel rekening houden met het verschil tussen bied- en laatprijs en dat tweemaal.
Bij een aandeel dat niet veel verhandeld wordt kan dat verschil oplopen, zeker bij opties.
Indien er niet ONMIDDELLIJK ( maar bv. na enkele uren ) na de verkoop teruggekocht wordt, dan kan het verschil, zowel in het voor- als nadeel wel behoorlijk oplopen.
Zodat het saldo van de winst totaal onzeker is.
Kans(je) dat de fiscus zoiets als speculeren beschouwt ( 33 % taks ).
Saldo winst: 1000-374=626"
Wel rekening houden met het verschil tussen bied- en laatprijs en dat tweemaal.
Bij een aandeel dat niet veel verhandeld wordt kan dat verschil oplopen, zeker bij opties.
Indien er niet ONMIDDELLIJK ( maar bv. na enkele uren ) na de verkoop teruggekocht wordt, dan kan het verschil, zowel in het voor- als nadeel wel behoorlijk oplopen.
Zodat het saldo van de winst totaal onzeker is.
Kans(je) dat de fiscus zoiets als speculeren beschouwt ( 33 % taks ).
Laatst gewijzigd door paul op 24 januari 2026, 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.