Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Na 31/12/2030 mag je ze niet meer terugvragen.
Dat is wat ik niet ok vind!
Er zit niets anders op dan je verliesposten van voor de Wet, uiterlijk eind 2030 uit vrije wil te verkopen.
Er zit niets anders op dan je verliesposten van voor de Wet, uiterlijk eind 2030 uit vrije wil te verkopen.
Ik las ergens dat je bij opt-out toch verplicht bent om je winsten jaarlijks aan te geven? Ook onder de 10.000.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
En bij opt-out worden al je transacties ook doorgegeven. haha.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
Als goede huismoeder?
Het is al mooi dat je 5 jaar meerwaarden kunt reduceren met eerder opgelopen verlies, kon net zo goed niks zijn. Dus je verkoopt ze eind 2030, neutraliseert de meerwaarde tussen 1/1/26 en eind 2030 en vervolgens koop je ze opnieuw begin 2031 om met een verse lei te beginnen, moeilijk hé.spaarfreakje schreef: ↑25 januari 2026, 10:11 Na 31/12/2030 mag je ze niet meer terugvragen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Dat is inderdaad een positieve benadering van het probleem.
Bedankt!
Bedankt!
Eens.
En dat is de situatie vandaag, het gaat er zeker niet op beteren. De Europese desindustrialisering gaat snel, en wat komt er in de plaats? Neem daarbij de veranderende demografie, de onhoudbare welvaartstaat, enz. Ingrijpende hervormingen zullen politiek sowieso nooit gebeuren, dus de enige andere optie is meer belastingen op de alsmaar mindere vermogenden.
Waarom trouwens 2 à 3 miljoen? Wie bijvoorbeeld jong en hoogopgeleid is, zou ik ongeacht het vermogen ook aanraden betere oorden op te zoeken. Want vandaag is het hier misschien "zo slecht nog niet"; over 10, 15 of 25 jaar kan het er hier wel eens heel anders gaan uitzien.
+1NVSTR schreef: ↑25 januari 2026, 17:56Eens.
En dat is de situatie vandaag, het gaat er zeker niet op beteren. De Europese desindustrialisering gaat snel, en wat komt er in de plaats? Neem daarbij de veranderende demografie, de onhoudbare welvaartstaat, enz. Ingrijpende hervormingen zullen politiek sowieso nooit gebeuren, dus de enige andere optie is meer belastingen op de alsmaar mindere vermogenden.
Waarom trouwens 2 à 3 miljoen? Wie bijvoorbeeld jong en hoogopgeleid is, zou ik ongeacht het vermogen ook aanraden betere oorden op te zoeken. Want vandaag is het hier misschien "zo slecht nog niet"; over 10, 15 of 25 jaar kan het er hier wel eens heel anders gaan uitzien.
- VincentVega
- VIP member

Ik kan je hierin echt niet tegensprekenNVSTR schreef: ↑25 januari 2026, 17:56Eens.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
Wij hebben samen 3 (1+2) kinderen; het zijn gelukkig clevere gasten die flink studeren, maar geen van hen wil in BE blijven na hun studies… ik geef ze groot gelijk en ze zullen een serieuze duw in de rug krijgen eens ze op eigen benen staan, maar een fijne gedachte vind ik het niet.
Getalenteerd, gemotiveerd, de oudste van de 3 (mijn zoon) heeft een sollicitatie bij een WZC lopend als jobstudent. Toen ik zei “maar je wil toch geen hallen en trappen dweilen?” Zei ie, “nee papa maar dat moet ook gebeuren”. Die van mijn lief zijn wat jonger en doen kleinere klusjes.
Getalenteerd, gemotiveerd, de oudste van de 3 (mijn zoon) heeft een sollicitatie bij een WZC lopend als jobstudent. Toen ik zei “maar je wil toch geen hallen en trappen dweilen?” Zei ie, “nee papa maar dat moet ook gebeuren”. Die van mijn lief zijn wat jonger en doen kleinere klusjes.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Een bedenking. Graag jullie feedback
Aangezien de foto van 31/12 telt als beginpunt (behalve als de aankoopprijs hoger was) zullen de verkopen in 2026 relatief weinig meerwaarde opleveren.
Dit geldt nog veel meer voor 0% obligaties die in 2026 aflopen. Of zelfs 2027 ...
Bedenking: wie opt-in kiest, en de vrijstelling wil terugvragen, zal veel verkopen aan de fiscus moeten communiceren, en dus veel inzicht in zijn portefeuille moeten geven, om aan 10.000 of 20.000 meerwaarde voor een koppel te komen.
Je hebt voor 50.000 € aandelen verkocht (bvb gekocht aan 30.000) met koers van 48.000 op 31/12/2025: slechts 2.000 meerwaarde.
100.000 € obligaties die aflopen in 2026: foto op 31/12/2025 zal 97.000 of 98.000 of meer tonen. Dus weinig meerwaarden.
Wil je minwaarden in rekening brengen, dan wordt het nog erger. Voorbeeld: voor 50.000 verkocht, met de foto van 31/12/2025 op 40.000, maar aangekocht aan 43.000: je kunt 3.000 recupereren.
Je zult dus moeten "schrapen" om aan de maximale vrijstelling te geraken, en dus veel info moeten geven aan de fiscus.
Zo verdwijnt een groot deel van de anonimiteit, ook bij opt-in.
Graag jullie feedback
.
Aangezien de foto van 31/12 telt als beginpunt (behalve als de aankoopprijs hoger was) zullen de verkopen in 2026 relatief weinig meerwaarde opleveren.
Dit geldt nog veel meer voor 0% obligaties die in 2026 aflopen. Of zelfs 2027 ...
Bedenking: wie opt-in kiest, en de vrijstelling wil terugvragen, zal veel verkopen aan de fiscus moeten communiceren, en dus veel inzicht in zijn portefeuille moeten geven, om aan 10.000 of 20.000 meerwaarde voor een koppel te komen.
Je hebt voor 50.000 € aandelen verkocht (bvb gekocht aan 30.000) met koers van 48.000 op 31/12/2025: slechts 2.000 meerwaarde.
100.000 € obligaties die aflopen in 2026: foto op 31/12/2025 zal 97.000 of 98.000 of meer tonen. Dus weinig meerwaarden.
Wil je minwaarden in rekening brengen, dan wordt het nog erger. Voorbeeld: voor 50.000 verkocht, met de foto van 31/12/2025 op 40.000, maar aangekocht aan 43.000: je kunt 3.000 recupereren.
Je zult dus moeten "schrapen" om aan de maximale vrijstelling te geraken, en dus veel info moeten geven aan de fiscus.
Zo verdwijnt een groot deel van de anonimiteit, ook bij opt-in.
Graag jullie feedback
Verkopen en terugkopen is in vele gevallen geen financieel optimale strategie.
Bij opt-out geeft men inzage in alle transacties.
Opt-in en opt-out worden per effectenrekening gezet, men heeft daar veel vrijheid.
Er is geen verplichting om te verkopen. Om de eerste jaren aan 10k meerwaarde bij een gemiddelde opbrengst (bvb 5%) te komen moet men al 200k verkopen dit jaar. Je moet al een heel grote (of hele slechte) portefeuille hebben om dit jaar 200k te verkopen.KleineSpaarder schreef: ↑26 januari 2026, 09:30 Bedenking: wie opt-in kiest, en de vrijstelling wil terugvragen, zal veel verkopen aan de fiscus moeten communiceren, en dus veel inzicht in zijn portefeuille moeten geven, om aan 10.000 of 20.000 meerwaarde voor een koppel te komen.
Bij opt-out geeft men inzage in alle transacties.
Opt-in en opt-out worden per effectenrekening gezet, men heeft daar veel vrijheid.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer: