Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Zoals ik schreef:KleineSpaarder schreef: ↑26 januari 2026, 09:43Hiermee bevestig je indirect mijn punt: wil je de vrijstelling inroepen, dan ga je al die transacties moeten communiceren bij opt-in.
De meeste beleggers op dit forum zullen hun portefeuille al geoptimaliseerd hebben voor 2026 en de onzekerheid van de meerwaardebelasting.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Ik ga het anders formuleren: bijna iedereen die de volledige vrijstelling van 2026 wil recupereren bij opt-in zal al zijn transacties van 2026 bekend moeten maken aan de fiscus. Enkel de grote vermogens gaan kunnen selecteren wat ze aan de fiscus communiceren.B7H4long schreef: ↑26 januari 2026, 09:52Zoals ik schreef:KleineSpaarder schreef: ↑26 januari 2026, 09:43
Hiermee bevestig je indirect mijn punt: wil je de vrijstelling inroepen, dan ga je al die transacties moeten communiceren bij opt-in.
Kleine beleggers gaan voor 2026 al hun transacties aan de fiscus moeten communiceren als ze opt-in kiezen en de vrijstelling willen recupereren. Of ze moeten heel actieve beleggers zijn, en dan dreigt de 33%.
Voor kleine beleggers is er dus 0.0 anonimiteit als ze de vrijstelling willen recupereren.
Zoals eerder hier in het topic gemeld, is het waarschijnlijk niet interessant om in het eerste jaar aan tax harvesting te doen, je moet te veel verkopen. Achter enkele jaren is hopelijk de meerwaarde al veel groter. Je moet dan ook niet zo veel meer verkopen om aan de 10k meerwaarde te komen ( opt-in wordt dan interessanter, al kies ik voor opt-out).
Laatst gewijzigd door simonvb op 26 januari 2026, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Indien men meerdere effectenrekeningen heeft, kan men misschien wel een combinatie maken met opt-in en opt-out en enkel de fiscus direct maar een gedeelte laten zien.
Als ze natuurlijk bij de Nationale Ramp van België gaan kijken dan kunnen ze alles zien.
Als ze natuurlijk bij de Nationale Ramp van België gaan kijken dan kunnen ze alles zien.
Niet vergeten dat je bij opt-out ook al je verkooptransacties moet aangeven (zelfs al blijf je onder de 10.000 Euro meerwaarde). Dus veel verschil is er niet tussen opt-in en opt-out (wat betreft privacy dan).KleineSpaarder schreef: ↑26 januari 2026, 09:43Hiermee bevestig je indirect mijn punt: wil je de vrijstelling inroepen, dan ga je al die transacties moeten communiceren bij opt-in.
Zijn er beleggers die nu nog aandelen verkopen (via bolero of andere platformen) zolang je in de transitie periode zit?
Ik zou wel iets willen verkopen maar wil niet het probleem hebben van een ingewikkelde belastingaangifte.
Ik zou wel iets willen verkopen maar wil niet het probleem hebben van een ingewikkelde belastingaangifte.
Ik heb al min- en meerwaardes gerealiseerd via Bolero dit jaar. Totaal is voorlopig een kleine minwaarde.
Transitie periode maakt toch niets uit, ik kies voor opt-out. Pas in december zal ik een overzicht maken, en hopelijk een vergelijkbaar overzicht krijgen van de broker(s).
De minwaarde die ik realiseerde was enkel tov historische aankoop, niet tov de koers op 31/12. Dat wil ik dus wel verifiëren, eventueel corrigeren.
70% aandelen, 18% obligaties, 12% cash
Niemand hoeft het zo complex te zien. Speel op veilig en kies voor OPT IN. Kies vervolgens een 10 à 15 transacties uit waarbij je een behoorlijke meerwaarde realiseerde en vraag voor deze 10 à 15 transacties de ingehouden meerwaardetaks van 10% terug via jouw aangifte personenbelasting.
Voor de kleinere transacties moet je dan maar leren leven dat 10% meerwaarde verloren gaat maar dat is nu ook geen dood gaan hé..
Voor de kleinere transacties moet je dan maar leren leven dat 10% meerwaarde verloren gaat maar dat is nu ook geen dood gaan hé..
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Lijkt me een waardevolle tip
+1
+1
Wat is er nu zo ingewikkeld aan die belastingaangifte?
Gewoon je verkopen van dit jaar melden met de winst en/of verlies per transactie, dat is alles.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Dat was mijn punt: dat je bij opt-in (in elk geval voor 2026, als je geen grote belegger bent) evenveel info moet geven als bij opt-outxvsteep schreef: ↑26 januari 2026, 10:24Niet vergeten dat je bij opt-out ook al je verkooptransacties moet aangeven (zelfs al blijf je onder de 10.000 Euro meerwaarde). Dus veel verschil is er niet tussen opt-in en opt-out (wat betreft privacy dan).KleineSpaarder schreef: ↑26 januari 2026, 09:43
Hiermee bevestig je indirect mijn punt: wil je de vrijstelling inroepen, dan ga je al die transacties moeten communiceren bij opt-in.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
De fiscus heeft nu geen toegang tot de CAP van de NBB. De fiscus weet dus niet of je beleggingen gespreid zijn.
Maar als je in je belastingaangifte transacties van verschillende banken vermeldt, dan gaat de fiscus weten dat je beleggingen over verschillende banken zitten. En zullen ze geneigd zijn verder te onderzoeken of je met al die rekeningen niet boven 1 miljoen zit.
Met de data mining van Jambon ontsnappen we daar in elk geval niet meer aan. Jambon zal alle rekeningen onderzoeken; niet enkel de rekeningen waarvan er een vermoeden van fraude is.
En dus zal Jambon een lijstje krijgen van iedereen die meer dan 1 miljoen beleggingen heeft, netjes gespreid over meerdere rekeningen die allemaal onder 1 miljoen blijven.
Ik zag van 't weekend ergens een document passeren met een verglijking tussen opt-in en out-out. Eindconclusie: Opt-out is in bijna alle gevallen de betere keuze. Het argument van privacy gaat inderdaad niet op omdat de informatie die de broker aan de fiscus bezorgt in beide gevallen identiek is en alle transacties bevat. Je privacy ben je ook kwijt bij opt-in.
Ik heb een bliksemafleider van het merk Gallagher op het dak van mijn Airbnb in Avoriaz.
Bij opt-in wordt er helemaal niets doorgegeven aan de fiscus, tenzij je beroep wil doen op de vrijstelling. Enfin, dan zal je zelf bewijsstukken moeten bijhouden, zoals bij de dividenden.
B7, ik snap jouw redenering niet goed. Waarom zou je het eerste jaar niet aan tax harvesting doen als je meer dan 10k ongerealiseerde meerwaarden hebt?
B7, ik snap jouw redenering niet goed. Waarom zou je het eerste jaar niet aan tax harvesting doen als je meer dan 10k ongerealiseerde meerwaarden hebt?
Laatst gewijzigd door Barryke op 26 januari 2026, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
@Patrick4
Totaal onjuist. Bij Opt-In blijft alles anoniem, de broker moet in dat geval juist NIETS aan de fiscus mededelen.
Enkel voor de transacties waarvoor je de afgehouden taks van 10% wil terugvragen (via aangifte personenbelasting) moet je met de bewijsstukken over de brug komen.
Voor de overige transacties die je verrichtte blijft alles anoniem bij Opt-In. Dit werd reeds KLAAR en DUIDELIJK medegedeeld door de verschillende financiële instellingen. Voor de overgangsperiode (tot de Wet gestemd is) is het nog onduidelijk tot nu toe.
Totaal onjuist. Bij Opt-In blijft alles anoniem, de broker moet in dat geval juist NIETS aan de fiscus mededelen.
Enkel voor de transacties waarvoor je de afgehouden taks van 10% wil terugvragen (via aangifte personenbelasting) moet je met de bewijsstukken over de brug komen.
Voor de overige transacties die je verrichtte blijft alles anoniem bij Opt-In. Dit werd reeds KLAAR en DUIDELIJK medegedeeld door de verschillende financiële instellingen. Voor de overgangsperiode (tot de Wet gestemd is) is het nog onduidelijk tot nu toe.