Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Zoals ik schreef:KleineSpaarder schreef: ↑26 januari 2026, 09:43Hiermee bevestig je indirect mijn punt: wil je de vrijstelling inroepen, dan ga je al die transacties moeten communiceren bij opt-in.
De meeste beleggers op dit forum zullen hun portefeuille al geoptimaliseerd hebben voor 2026 en de onzekerheid van de meerwaardebelasting.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Ik ga het anders formuleren: bijna iedereen die de volledige vrijstelling van 2026 wil recupereren bij opt-in zal al zijn transacties van 2026 bekend moeten maken aan de fiscus. Enkel de grote vermogens gaan kunnen selecteren wat ze aan de fiscus communiceren.B7H4long schreef: ↑26 januari 2026, 09:52Zoals ik schreef:KleineSpaarder schreef: ↑26 januari 2026, 09:43
Hiermee bevestig je indirect mijn punt: wil je de vrijstelling inroepen, dan ga je al die transacties moeten communiceren bij opt-in.
Kleine beleggers gaan voor 2026 al hun transacties aan de fiscus moeten communiceren als ze opt-in kiezen en de vrijstelling willen recupereren. Of ze moeten heel actieve beleggers zijn, en dan dreigt de 33%.
Voor kleine beleggers is er dus 0.0 anonimiteit als ze de vrijstelling willen recupereren.
Zoals eerder hier in het topic gemeld, is het waarschijnlijk niet interessant om in het eerste jaar aan tax harvesting te doen, je moet te veel verkopen. Achter enkele jaren is hopelijk de meerwaarde al veel groter. Je moet dan ook niet zo veel meer verkopen om aan de 10k meerwaarde te komen ( opt-in wordt dan interessanter, al kies ik voor opt-out).
Laatst gewijzigd door simonvb op 26 januari 2026, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.