Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Er zijn geen officiële gevallen bekend in BE waarin EV’s vanwege een nationaal of regionaal stroomtekort massaal moesten stoppen met opladen of werden verboden om te laden. En we zijn nu bijna met 600.000 EV's. Maw "Le Problème Imaginaire". Spijtig dat Molière dood is, anders kon hij een stuk hierover schrijven.
- VincentVega
- VIP member

Ik had nochtans duidelijk op voorhand gewaarschuwd: HUMORchesini schreef: ↑21 januari 2026, 13:59Er zijn geen officiële gevallen bekend in BE waarin EV’s vanwege een nationaal of regionaal stroomtekort massaal moesten stoppen met opladen of werden verboden om te laden. En we zijn nu bijna met 600.000 EV's. Maw "Le Problème Imaginaire". Spijtig dat Molière dood is, anders kon hij een stuk hierover schrijven.
Laatst gewijzigd door VincentVega op 21 januari 2026, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Schoonheid kan je ook vinden in de lelijkheid der dingen
- VincentVega
- VIP member

Ook dit is humor (maar met een vleugje waarheid) 
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sterker nog: het tegendeel is waar. Vehicle-to-grid en Vehicle-to-home kunnen enorm helpen om stroomtekorten op te vangen.chesini schreef: ↑21 januari 2026, 13:59 Er zijn geen officiële gevallen bekend in BE waarin EV’s vanwege een nationaal of regionaal stroomtekort massaal moesten stoppen met opladen of werden verboden om te laden. En we zijn nu bijna met 600.000 EV's. Maw "Le Problème Imaginaire". Spijtig dat Molière dood is, anders kon hij een stuk hierover schrijven.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Dat is inderdaad slechts een vleugje. Want zelfs al zou je alle EVs laden met uit steenkool gegenereerde energie, dan nog zou het minder milieubelastend zijn dan met een ICE auto te rijden.
- VincentVega
- VIP member

Het vleugje waarheid - eerder een vleug dan een vleugje - gaat niet zozeer over de CO2-uitstoot (voor sommigen blijkbaar het enige criterium dat telt inzake al dan niet milieubelastend zijn
Maar al bij al: het was maar een humoristisch plaatje
Blijkbaar zijn de EV rijders hier net zoals in het facebook filmpje nogal snel op hun lange electrische (en hypocriete) teentjes getrapt.
Ik zal pas een kermisauto kopen wanneer ik niet meer anders kan en ze afkomen met een batterij waarmee ik minstens 800 echte kmstand kan rijden, in 10 minuten volledig vol is en geen rib uit je lijf kost. Tot nader order blijf ik dus lekker volle gas geven.
Ik zal pas een kermisauto kopen wanneer ik niet meer anders kan en ze afkomen met een batterij waarmee ik minstens 800 echte kmstand kan rijden, in 10 minuten volledig vol is en geen rib uit je lijf kost. Tot nader order blijf ik dus lekker volle gas geven.
De Skoda Enyaq coupe is toch een mooi exemplaar?Trivium schreef: ↑21 januari 2026, 15:48 Blijkbaar zijn de EV rijders hier net zoals in het facebook filmpje nogal snel op hun lange electrische (en hypocriete) teentjes getrapt.
Je geraakt er niet mee tot in Spanje maar wel tot aan de luchthaven
(En je bent tenminste niet tesla nr 400.312.)
Zelfs een humoristisch plaatje dat niet de doelstelling heeft van wetenschappelijke acuuraatheid mag aanleiding geven tot een ernstige discussie.VincentVega schreef: ↑21 januari 2026, 15:26 Het vleugje waarheid - eerder een vleug dan een vleugje - gaat niet zozeer over de CO2-uitstoot (voor sommigen blijkbaar het enige criterium dat telt inzake al dan niet milieubelastend zijn) maar over de nood aan zeldzame grondstoffen en edelmetalen die in het productieproces van een EV nodig zijn, zoals kobalt, neodymium, nikkel, grafiet enz …. Met name voor de accu zijn een groot aantal grondstoffen en edelmetalen nodig.
Maar al bij al: het was maar een humoristisch plaatje![]()
Zeldzame grondstoffen in batterijen kunnen herbruikt worden. Bovendien raad ik om het concrete duurzaamheidsplan van BMW eens te lezen en hoe ze ervoor verzekeren dat de sourcing van materialen op een treffelijke manier gebeurt. Zo wordt het gebruik van kobalt tot een minimum beperkt etc.
Klagen dat als je "anders denkt" je gekleineerd wordt, maar zelf kleineren wel mag toepassen? 2 maten 2 gewichten??
Je geraakt perfect in Spanje. Er bestaat iets zoals onderweg laden, zoals onderweg tanken ook bestaat.
Akkoord dat het rijbereik hoger moet, kwestie van tijd. Echter in 99,99% van de ritten niet nodig. Maar als je zelf thuis kan laden, is dat makkelijk zeggen. Het gaat vooral over mensen zonder eigen oprit (en dus zonder eigen laadpaal). De prijzen van die laadpalen moet ook gereguleerd worden, net zoals de brandstofprijzen dat zijn.Trivium schreef: ↑21 januari 2026, 15:48 Blijkbaar zijn de EV rijders hier net zoals in het facebook filmpje nogal snel op hun lange electrische (en hypocriete) teentjes getrapt.
Naast het feit dat batterijen voor het overgrote deel te recycleren zijn, beginnen er ook meer en meer batterijen zonder zeldzame grondstoffen hun weg te vinden naar zowel EV's als thuisbatterijen. Geef het nog een aantal jaren en dan zullen er nog gigantische stappen gezet worden waar we nu het bestaan nog niet van weten.VincentVega schreef: ↑21 januari 2026, 15:26 Het vleugje waarheid - eerder een vleug dan een vleugje - gaat niet zozeer over de CO2-uitstoot (voor sommigen blijkbaar het enige criterium dat telt inzake al dan niet milieubelastend zijn) maar over de nood aan zeldzame grondstoffen en edelmetalen die in het productieproces van een EV nodig zijn, zoals kobalt, neodymium, nikkel, grafiet enz …. Met name voor de accu zijn een groot aantal grondstoffen en edelmetalen nodig.
Ik vind het wel grappig dat dit vaak bij EV's aangehaald wordt, maar niet bij bv smartphones of andere batterijen die iedereen al in huis heeft.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Ik ben in se niet tegen een EV, ik ben gewoon niet bereid om zoveel geld te betalen voor een blikken doos op 4 wielen en waar er nog te veel beperkingen mee zijn.Vaganzza schreef: ↑21 januari 2026, 17:31Klagen dat als je "anders denkt" je gekleineerd wordt, maar zelf kleineren wel mag toepassen? 2 maten 2 gewichten??
Je geraakt perfect in Spanje. Er bestaat iets zoals onderweg laden, zoals onderweg tanken ook bestaat.
Akkoord dat het rijbereik hoger moet, kwestie van tijd. Echter in 99,99% van de ritten niet nodig. Maar als je zelf thuis kan laden, is dat makkelijk zeggen. Het gaat vooral over mensen zonder eigen oprit (en dus zonder eigen laadpaal). De prijzen van die laadpalen moet ook gereguleerd worden, net zoals de brandstofprijzen dat zijn.Trivium schreef: ↑21 januari 2026, 15:48 Blijkbaar zijn de EV rijders hier net zoals in het facebook filmpje nogal snel op hun lange electrische (en hypocriete) teentjes getrapt.
Naast het feit dat batterijen voor het overgrote deel te recycleren zijn, beginnen er ook meer en meer batterijen zonder zeldzame grondstoffen hun weg te vinden naar zowel EV's als thuisbatterijen. Geef het nog een aantal jaren en dan zullen er nog gigantische stappen gezet worden waar we nu het bestaan nog niet van weten.VincentVega schreef: ↑21 januari 2026, 15:26 Het vleugje waarheid - eerder een vleug dan een vleugje - gaat niet zozeer over de CO2-uitstoot (voor sommigen blijkbaar het enige criterium dat telt inzake al dan niet milieubelastend zijn) maar over de nood aan zeldzame grondstoffen en edelmetalen die in het productieproces van een EV nodig zijn, zoals kobalt, neodymium, nikkel, grafiet enz …. Met name voor de accu zijn een groot aantal grondstoffen en edelmetalen nodig.
Ik vind het wel grappig dat dit vaak bij EV's aangehaald wordt, maar niet bij bv smartphones of andere batterijen die iedereen al in huis heeft.
Ik denk trouwens dat de meeste EV rijders in België die niet zelf kopen maar verplicht worden om ermee te rijden als salariswagen. Het meest verkochte merk bij particulieren in België is Dacia.
Trouwens, ik rij al 30 jaar op lpg. Zeer tevreden van. Mijn huidige wagen heeft 263000 km en is nog lang niet versleten.
Ondertussen hebben we onze tweede auto vorige week weg gedaan omdat we er toch amper mee reden.
Ik ging eerst een andere kopen in de plaats maar na rijp beraad gaan we het met 1 auto (en mijn motorfiets) ook wel redden.
Ik ga trouwens altijd met de bus naar de regionale luchthaven want die is hier maar 10 kilometer vandaan met een rechtstreekse vlucht naar mijn favoriete vakantiebestemming.
- VincentVega
- VIP member

Ik vind het vooral grappig dat dit argument wordt geminimaliseerd.
Sterker nog, enkel recyclage wordt een beetje pruttelend als tegenargument gegeven. Recyclage is goed op het einde van de levensloop. Maar in die fase zitten de meeste EV’s nog niet.
In een sterk groeiende markt volstaat recyclage trouwens niet en moeten grondstoffen en edelmetalen vooral nieuw ontgonnen worden. En die ontginning via mijnbouw is niet milieuvriendelijk. Gelukkig gebeurt het niet hier maar op andere plaatsen in de wereld. Wij hebben er dan zo geen last van …
Wat mij stoort, is de morele superioriteit die sommige EV-eigenaars uitstralen. Elektrische auto’s groeien niet aan de bomen, staan net zo goed in de file en maken bij snelheid ook geluid. “Groen rijden” bestaat volgens mij niet, net zoals “milieubewust vliegen” niet bestaat. Mobiliteit heeft altijd een impact, en dat is niet per se problematisch — zolang we realistisch blijven.
De Vlaamse excellenties en kabinetten rijden liever op onze kosten met een ICE duidelijk; BMW 7-serie 750e, Volvo XC90 (x2) en noem het maar.
Weer echt een daadkrachtig plan van juan Jamon in 2023 : beetje stoer doen “we gaan enkel nog peperdure EVs leasen”. Realiteit : “Dagedegijniebepoalen” of in mensentaal Amehoela klootjesvolk.
Weer echt een daadkrachtig plan van juan Jamon in 2023 : beetje stoer doen “we gaan enkel nog peperdure EVs leasen”. Realiteit : “Dagedegijniebepoalen” of in mensentaal Amehoela klootjesvolk.
- VincentVega
- VIP member

Brr … de winterkoude treft niet enkel mensen maar ook EV’s
https://www.hln.be/mobiliteit/winterkou ... ~a03d421e/
Winterkou doet rijbereik elektrische wagens dalen tot wel 50%. Tesla komt het beste uit nieuwe test: deze wagens doen het slechter
De winter deelt opnieuw een prik uit. Daar hou je maar beter rekening mee als je een elektrische auto hebt, blijkt uit een nieuwe studie van de Duitse automobilistenvereniging ADAC: ze testten 14 elektrische wagens bij vriestemperaturen. Sommige modellen verliezen al rond het vriespunt de helft van het rijbereik dat het merk belooft.
https://www.hln.be/mobiliteit/winterkou ... ~a03d421e/
Winterkou doet rijbereik elektrische wagens dalen tot wel 50%. Tesla komt het beste uit nieuwe test: deze wagens doen het slechter
De winter deelt opnieuw een prik uit. Daar hou je maar beter rekening mee als je een elektrische auto hebt, blijkt uit een nieuwe studie van de Duitse automobilistenvereniging ADAC: ze testten 14 elektrische wagens bij vriestemperaturen. Sommige modellen verliezen al rond het vriespunt de helft van het rijbereik dat het merk belooft.