Hoera meerwaardebelasting!
TIP
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Hoera meerwaardebelasting!
het ging over dat 'goekoper' aankopen bij geschreven putJOKER247 schreef: ↑27 januari 2026, 19:34Als je de onderliggende waarde heb is er geen mogelijk verlies. En ook geen margin.doorwinterd schreef: ↑27 januari 2026, 18:05
goh, men kan daar een uitleg aan geven hoe men wil in feite, bij geschreven opties
als: winst beperkt tot de premie itt tot het mogelijke verlies
en in de zin van: uw margin is in feite uw geïnvesteerd kapitaal, dus een grote hefboom op de investering
terwijl de rest van het geld elders aan het werk kan zijn
goedkoper aankopen is relatief tov 'de goede huisvader die wacht tot de koers effectief gezak is'
in de zin van: een koers van 80 die morgen 50 opent terwijl de put 70 is bv
wat ik bedoel is; ze kunnen aan alles een draai geven zodat he speculatief klinkt
Als je sterft met een effectenrekening op je naam zal de bank eerst deze blokkeren (net als je andere rekeningen).
Uiteindelijk komen de effecten bij je roerende nalatenschap.
Daarop zijn dan successierechten te betalen.
Het is aan de erfgenamen om te kiezen of ze aandelen willen verkopen, bijvoorbeeld om de successierechten te betalen of om een onverdeeldheid tussen erfgenamen 'op te lossen'. Het hangt er natuurlijk ook sterk van af hoe groot het onroerende deel is, want dat is minder liquide.
In de nieuwe meerwaardebelastingswet zal hopelijk dit scenario beschreven staan want er zijn hier nog altijd 2 mogelijkheden bij een verkoop na erfenis: ofwel geldt de meerwaarde gerealiseerd door de overledene, dan ben je dus dubbel belast als erfgenaam. Zeker als deze portefeuille al jaren aangroeit. Ofwel werkt het overlijden als bevrijdend op vlak van meerwaarde en is de erfdatum ook de erfwaarde en de 'foto' voor de erfgenamen. Je betaalt dan nog altijd de successierechten dus het is niet dat dit een loophole is of zo.
Ik vermoed eigenlijk het tweede want de overledene heeft nooit de meerwaarde gerealiseerd.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
-
Popkwiskampioen
- Full Member

- Contacteer:
Ik heb de indruk dat er hier wat overdreven wordt. Zolang je niet met geleend geld als een gek zit te daytraden, ga ik ervan uit dat het wel goed komt. De regels zijn in se niet veranderd en actievere beleggers zijn er altijd geweest. Dat maakt van hen geen "slechte" huisvaders.doorwinterd schreef: ↑27 januari 2026, 20:16het ging over dat 'goekoper' aankopen bij geschreven put
goedkoper aankopen is relatief tov 'de goede huisvader die wacht tot de koers effectief gezak is'
wat ik bedoel is; ze kunnen aan alles een draai geven zodat he speculatief klinkt
Ze kunnen de interpretatie toch heel simpel houden? Met hefboom en/of financiering is speculatie en nu ze alle informatie en technologie in handen gaan krijgen, zie ik het ook gebeuren.
Volgens mij is het "en", maw de erfgenamen betalen eerst sucessierechten op de erfenis (dus inclusief de waarden van de geërfde portefeuille op dag van overlijden) en later, wanneer een erfgenaam zijn deel verkooopt betaalt die ook nog eens meerwaardetaks. Wat het referentiepunt is voor bepalen van de de meerwaarden is mij niet duidelijk maar ik vermoed nietr dat dat de datum van overlijden zal zijn.reteiP schreef: ↑27 januari 2026, 20:30Als je sterft met een effectenrekening op je naam zal de bank eerst deze blokkeren (net als je andere rekeningen).
Het is aan de erfgenamen om te kiezen of ze aandelen willen verkopen, bijvoorbeeld om de successierechten te betalen of om een onverdeeldheid tussen erfgenamen 'op te lossen'. Het hangt er natuurlijk ook sterk van af hoe groot het onroerende deel is, want dat is minder liquide.
In de nieuwe meerwaardebelastingswet zal hopelijk dit scenario beschreven staan want er zijn hier nog altijd 2 mogelijkheden bij een verkoop na erfenis: ofwel geldt de meerwaarde gerealiseerd door de overledene, dan ben je dus dubbel belast als erfgenaam. Zeker als deze portefeuille al jaren aangroeit. Ofwel werkt het overlijden als bevrijdend op vlak van meerwaarde en is de erfdatum ook de erfwaarde en de 'foto' voor de erfgenamen. Je betaalt dan nog altijd de successierechten dus het is niet dat dit een loophole is of zo.
Ik vermoed eigenlijk het tweede want de overledene heeft nooit de meerwaarde gerealiseerd.
De tijd:reteiP schreef: ↑27 januari 2026, 20:30Als je sterft met een effectenrekening op je naam zal de bank eerst deze blokkeren (net als je andere rekeningen).
"
Bij een overlijden wordt erfbelasting betaald op de nalatenschap, maar geen meerwaardetaks. Verkoopt de erfgenaam de effecten later, dan wordt voor de aankoopkoers gekeken naar het moment van de aankoop. De meerwaarde die daarna is opgebouwd, wordt in rekening gebracht. "
Andere bronnen schrijven dat na de erfenis de 'startprijs' de prijs van de erfenis is.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Precies.Popkwiskampioen schreef: ↑27 januari 2026, 20:40Ik heb de indruk dat er hier wat overdreven wordt. Zolang je niet met geleend geld als een gek zit te daytraden, ga ik ervan uit dat het wel goed komt. De regels zijn in se niet veranderd en actievere beleggers zijn er altijd geweest. Dat maakt van hen geen "slechte" huisvaders.doorwinterd schreef: ↑27 januari 2026, 20:16
het ging over dat 'goekoper' aankopen bij geschreven put
PS mag je mag het geen goede of slechte huisvaders meer noemen. Dat is namelijk discriminerend.
I.v.m. met de welig tierende LHBTQIA+ gemeenschappen, heet dit in het wetsontwerp voor de meerwaardebelasting "een verstandig en voorzichtig mens".
Nu is het verstandig en voorzichtig zijn voor een mens met betrekking tot beleggen in vrijwel ieders omstandigheden anders en niet simpel te definiëren.
Het hangt n.l onder andere af van:
leeftijd
beleggingshorizon
kennis van zaken
kapitaal
inkomen
gezinssamenstelling
beschikbare tijd
marktomstandigheden
nieuwe financiële producten
gebrek aan grondstoffen
geldontwaarding
Trump
toekomstvisie
Ukraïne
Eursula v/d L
inflatie
rentevoet
en nog veel meer andere dingen.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Dat laatste is achterhaald: je erft de fiscale status mee. Dus 31/12/2025 blijft het fotomoment voor activa van vroeger en de aankoopdatum voor activa, door de erflater gekocht vanaf 2026.B7H4long schreef: ↑27 januari 2026, 20:56De tijd:
"
Bij een overlijden wordt erfbelasting betaald op de nalatenschap, maar geen meerwaardetaks. Verkoopt de erfgenaam de effecten later, dan wordt voor de aankoopkoers gekeken naar het moment van de aankoop. De meerwaarde die daarna is opgebouwd, wordt in rekening gebracht. "
Andere bronnen schrijven dat na de erfenis de 'startprijs' de prijs van de erfenis is.
Er is bovendien bij wijze van uitzondering, geen meerwaardebelasting verschuldigd bij uit onverdeeldheidtreding binnen de 3 jaar na overlijden, echtscheiding enz.
Zie bijlage (WIB92 nieuw in te voeren art 96/2 1ste lid 8° VRIJSTELLING).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Je hebt gelijk natuurlijk en de rechter zal je ook gelijk geven maar pas nadat je de 'rechtzetting' van de fiscus aangevochten hebt.
Als de fiscus snel geld kan binnenhalen door van kleine beleggers speculanten te maken, gaan ze het niet laten liggen.
In elke begroting staat wel een bedrag dat extra moet binnenkomen door opgedreven fiscale controles.
Ik denk niet dat het nodig zal zijn, maar anders mag de belastingcontroleur van mij naar de rechter lopen. Wordt n.m.m. één grote klucht.Surya schreef: ↑27 januari 2026, 21:56Je hebt gelijk natuurlijk en de rechter zal je ook gelijk geven maar pas nadat je de 'rechtzetting' van de fiscus aangevochten hebt.
Als de fiscus snel geld kan binnenhalen door van kleine beleggers speculanten te maken, gaan ze het niet laten liggen.
In elke begroting staat wel een bedrag dat extra moet binnenkomen door opgedreven fiscale controles.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Logisch dat het dat 1ste moet zijn.B7H4long schreef: ↑27 januari 2026, 20:56 Bij een overlijden wordt erfbelasting betaald op de nalatenschap, maar geen meerwaardetaks. Verkoopt de erfgenaam de effecten later, dan wordt voor de aankoopkoers gekeken naar het moment van de aankoop. De meerwaarde die daarna is opgebouwd, wordt in rekening gebracht. "
In het 2 de geval wordt de meerwaarde blijkbaar uit compassie terug op nul gezet.
Zou nergens op slaan. Er wordt een taks op meerwaarde ingevoerd, dan moet je alle meerwaarde gelijk behandelen.
In het 2de geval is de ene meerwaarde blijkbaar de andere niet
Maar we leven in Belgie en ongelijk behandelen is hier de norm in alles, dus van niks verschieten met die bende achterlijken.
-
the_bishop
- Sr. Member

- Contacteer:
Zijn daar eigenlijk betrouwbare cijfers van hoe vaak dat al is gebeurd dat beleggers als speculant werden beboet door de fiscus?JOKER247 schreef: ↑27 januari 2026, 22:02Ik denk niet dat het nodig zal zijn, maar anders mag de belastingcontroleur van mij naar de rechter lopen. Wordt n.m.m. één grote klucht.Surya schreef: ↑27 januari 2026, 21:56
Je hebt gelijk natuurlijk en de rechter zal je ook gelijk geven maar pas nadat je de 'rechtzetting' van de fiscus aangevochten hebt.
Ik heb eens gelezen met AI dat dat op een jaar zo’n 8 keer was. Een nauwelijks gecontroleerde regel dus dat ‘beleggen als een goede huisvader’ als dat klopt. En lijkt me ergens ook logisch, de fiscus krijgt zowieso meer geld binnen door de beurstaks als er wat gehandeld wordt.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ge hebt mijn bijdrage niet goed gelezen.the_bishop schreef: ↑27 januari 2026, 22:03...
Maar we leven in Belgie en ongelijk behandelen is hier de norm in alles, dus van niks verschieten met die bende achterlijken.
Ten gelde maken binnen de 3j na overlijden geeft vrijstelling van meerwaardebelasting.
A fortiori uitbetaalde Tak 21/23 bij overlijden.
Het idee is dat ge er Erfenisbelasting op betaalt en dus geen 2de keer (hoewel het een andere Overheid is: regionaal versus federaal).
Straffer, vind ik, is dat het ook geldt bij scheiding of beëindigen van samenwonen.
Dat is pas iets raar.
Terug alleen gaan wonen en later weer bijeen?
Sorry, maar het is: een verstandig en voorzichtig mens.the_bishop schreef: ↑27 januari 2026, 22:11Zijn daar eigenlijk betrouwbare cijfers van hoe vaak dat al is gebeurd dat beleggers als speculant werden beboet door de fiscus?
Ik heb eens gelezen met AI dat dat op een jaar zo’n 8 keer was. Een nauwelijks gecontroleerde regel dus dat ‘beleggen als een goede huisvader’ als dat klopt. En lijkt me ergens ook logisch, de fiscus krijgt zowieso meer geld binnen door de beurstaks als er wat gehandeld wordt.
Tussen 2012 en 2016 heeft de fiscus 'slechts' 76 keer een aanslag gepleegd wegens speculatieve beursinkomsten
https://beursbever.be/meerwaardebelasting-op-aandelen/
Ik vrees dat het in de toekomst EXPONENTIEEL gaat stijgen die aanslagen, omdat de gegevens hen min of meer op een schoteltjes dan worden aangeboden.
https://beursbever.be/meerwaardebelasting-op-aandelen/
Ik vrees dat het in de toekomst EXPONENTIEEL gaat stijgen die aanslagen, omdat de gegevens hen min of meer op een schoteltjes dan worden aangeboden.