Hulp nodig met flink verlies door pure dommigheid
TIP
-
LikeNobody
- Newbie

- Contacteer:
Re: Hulp nodig met flink verlies door pure dommigheid
Niet verzonnen spijtig genoeg. Ik blijf mij nog steeds afvragen hoe ik zo dom heb kunnen zijn. Maar nu ik heb een plan van aanpak gemaakt, zodra deze wordt goedgekeurd kunnen jullie hier feedback op geven. Dat zou ik apprecieren.KleineSpaarder schreef: ↑13 februari 2026, 09:18 Klinkt als het zoveelste voorbeeld van iemand die hier wat verzonnen verhaaltjes vertelt om te zien hoeveel erin meegaan.
Ja, de verzonnen verhaaltjes van jou hebben we ook al veel zien passeren en daar gaan er ook veel in mee. De pot verwijt de ketel.KleineSpaarder schreef: ↑13 februari 2026, 09:18 Klinkt als het zoveelste voorbeeld van iemand die hier wat verzonnen verhaaltjes vertelt om te zien hoeveel erin meegaan.
De post staat vol met beleggersfouten, dwz beginnersfouten:
- in iets instappen wat je niet ligt en waar je een aversie voor hebt nl. aandelen
- instappen als je mentaal in een dip zit
- 1 groot bedrag op 1 dag investeren
- 1 groot bedrag investeren in een ATH-periode
- geen DCA toepassen
- je vergissen van stock: SPGI kopen ipv S&P 500 ETF (dit tart wel echt alle verbeelding)
- niet spreiden
- blootstellen aan wisselkoersrisico's
- nog een significant bedrag bijkopen van dezelfde stock om de gemiddelde aankoopprijs naar beneden te halen
- een verlies zo snel mogelijk proberen uitwissen
- denken dat je snel moet herstellen
- paniekverkopen doen bij een eerste echte daling owv de markt en owv kwartaalcijfers
Als het verhaal door ChatGPT gegenereerd is, dan heeft iemand bovenstaand lijstje mooi in de prompt gezet.
Op de vraag hoe ik als beginnende belegger 43000 EUR best beleg zegt ChatGPT heel logisch en doordacht:
- kies een eenvoudige basisstrategie (ETF-strategie) voor 80% wereld ETF aandelen
- kies voor 20% obligaties bond ETF
- ben je jonger dan 40, minstens 10 jaar wil beleggen en je schommelingen aankunt, kies dan 100% wereld ETF aandelen
Als het verhaal verzonnen is, dan is dat door iemand die weet waar de valkuilen zitten en die weet hoe je ChatGPT dit kan laten debiteren.
Als het verhaal niet verzonnen is, dan is de vraag wat de kans is om zoveel fouten op 1 jaar op te stapelen. Die kans lijkt klein maar niet uitgesloten. Dus het is ofwel een verzonnen verhaal, ofwel een opeenstapeling van beginnersfouten.
Alleen LikeNobody weet het.
- in iets instappen wat je niet ligt en waar je een aversie voor hebt nl. aandelen
- instappen als je mentaal in een dip zit
- 1 groot bedrag op 1 dag investeren
- 1 groot bedrag investeren in een ATH-periode
- geen DCA toepassen
- je vergissen van stock: SPGI kopen ipv S&P 500 ETF (dit tart wel echt alle verbeelding)
- niet spreiden
- blootstellen aan wisselkoersrisico's
- nog een significant bedrag bijkopen van dezelfde stock om de gemiddelde aankoopprijs naar beneden te halen
- een verlies zo snel mogelijk proberen uitwissen
- denken dat je snel moet herstellen
- paniekverkopen doen bij een eerste echte daling owv de markt en owv kwartaalcijfers
Als het verhaal door ChatGPT gegenereerd is, dan heeft iemand bovenstaand lijstje mooi in de prompt gezet.
Op de vraag hoe ik als beginnende belegger 43000 EUR best beleg zegt ChatGPT heel logisch en doordacht:
- kies een eenvoudige basisstrategie (ETF-strategie) voor 80% wereld ETF aandelen
- kies voor 20% obligaties bond ETF
- ben je jonger dan 40, minstens 10 jaar wil beleggen en je schommelingen aankunt, kies dan 100% wereld ETF aandelen
Als het verhaal verzonnen is, dan is dat door iemand die weet waar de valkuilen zitten en die weet hoe je ChatGPT dit kan laten debiteren.
Als het verhaal niet verzonnen is, dan is de vraag wat de kans is om zoveel fouten op 1 jaar op te stapelen. Die kans lijkt klein maar niet uitgesloten. Dus het is ofwel een verzonnen verhaal, ofwel een opeenstapeling van beginnersfouten.
Alleen LikeNobody weet het.
Er was ooit eens iets in het nieuws over Snapchat (ik dacht een mogelijke beursgang ofzo) en de dag daarop zag je de prijs van het aandeel met ticker symbool SNAP in de hoogte schieten. Dat is een bedrijf dat niks te maken heeft met Snapchat en er was geen enkele aanwijsbare reden voor die plotse prijsstijging.
Maw: dit is couranter dan je verwacht.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
Ja, door iemand van de KBC die dat in het echt heeft beleefd...Sint1 schreef: ↑13 februari 2026, 09:21Denk ik ook eerlijk gezegd. Precies door ChatGPT geschreven. Of door iemand in de bankwereld.KleineSpaarder schreef: ↑13 februari 2026, 09:18 Klinkt als het zoveelste voorbeeld van iemand die hier wat verzonnen verhaaltjes vertelt om te zien hoeveel erin meegaan.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven
+1.Trivium schreef: ↑13 februari 2026, 06:03 Neem je verlies en laat het los. Je hebt een dure maar goede les geleerd.
Je bent nog jong en aangezien je op zo'n jonge leeftijd toch al een aardig bedrag bij elkaar hebt kunnen sparen ziet de toekomst er rooskleurig uit.
Lees een paar goede boeken over beleggen en probeer binnen een paar maanden voorzichtig opnieuw te beginnen.
Je moet beseffen dat het altijd erger kan. Ongeveer op jouw leeftijd ben ik eens 18.000 euro verloren op 3 uur tijd met een turbo. Een auto kwijt, denk je dan. Daar ben je een paar weken niet goed van, maar uiteindelijk is het geen “life changing” money. Als je 1 miljoen hebt, en je verliest dat, dat is iets anders…
Wat Trivium zegt lijkt me het beste wat je kan doen. Binnen een paar weken zal je beseffen dat het allemaal niet zo erg is. Fouten maken is niet erg. Probeer eruit te leren.
Laatst gewijzigd door Barryke op 13 februari 2026, 12:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Goede post chesini!
Ik heb ook draken gehad toen ik begon met beleggen. Innogenetics, Netvision, waarom niet in de 90s? Bomen groeien tot in de hemel toch?
Les geleerd toen voor een groot bedrag voor mij op dat moment, MAAR een zeer goede les geleerd en dat was het mij terugblikkend eigenlijk wel waard. Maar op het moment zelf was het erg zuur.
Ik heb ook draken gehad toen ik begon met beleggen. Innogenetics, Netvision, waarom niet in de 90s? Bomen groeien tot in de hemel toch?
Les geleerd toen voor een groot bedrag voor mij op dat moment, MAAR een zeer goede les geleerd en dat was het mij terugblikkend eigenlijk wel waard. Maar op het moment zelf was het erg zuur.
- tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
Wat je hier beschrijft is minder een beleggingsfout dan een botsing tussen menselijke psychologie en een systeem dat weinig vergevingsgezind is voor emotionele beslissingen. Dat klinkt zwaar, maar het is belangrijk om dit op de juiste schaal te bekijken — zowel financieel als mentaal.
Je eerste “fout” raakt een klassiek onderscheid: investeren in een markt versus investeren in één bedrijf. De S&P 500 is in essentie een statistische doorsnede van honderden bedrijven. Het idee van veiligheid komt niet uit voorspelbaarheid, maar uit spreiding. Door per ongeluk S&P Global te kopen, ging je van spreiding naar concentratie — niet omdat je roekeloos was, maar omdat financiële terminologie verwarrend kan zijn. Dit is geen intellectueel falen; het is een semantische val waar verrassend veel beginners intrappen.
Wat daarna gebeurde is bijna schoolboek-gedragseconomie: verlies → herstel willen versnellen → bijna break-even → overmoed → paniek. Dit patroon zie je bij particuliere én professionele beleggers. Markten bewegen niet alleen op cijfers, maar op verhalen en sentiment. De sectorpaniek rond nieuws van Anthropic is daar een goed voorbeeld van: verwachtingen en groepspsychologie kunnen op korte termijn zwaarder wegen dan fundamentals.
De kern van je dilemma lijkt financieel — “houden of verkopen?” — maar is eigenlijk psychologisch: hoe ga je om met een fout die je niet meer kunt terugdraaien? Financieel gezien is er maar één echt relevante denkoefening:
> Als dit geld vandaag cash was, zou ik dit aandeel opnieuw kopen?
Als het antwoord nee is, dan is blijven zitten geen strategie maar emotionele verankering aan een aankoopprijs. De markt kent jouw break-even niet. Alleen jij koppelt er betekenis aan.
Tegelijk laat je verhaal ook groei zien. Je overstap naar gespreid beleggen via wereld-ETF’s — vaak gebaseerd op indices zoals de FTSE All-World Index — toont dat je van impulsief naar systematisch denken bent gegaan. Ironisch genoeg is dat precies hoe competente beleggers gevormd worden: niet door foutloosheid, maar door correctie na pijn.
Het zwaarste element hier is waarschijnlijk niet de -30%, maar de schaamte. Veel mensen interpreteren financiële verliezen als karakterfouten. In werkelijkheid is beleggen een domein waarin zelfs experts structureel ongelijk zitten. Een verlies is geen moreel oordeel; het is informatie over risico, timing en emotie.
Praktisch gezien is er geen magisch juiste keuze — alleen trade-offs:
* **Blijven zitten:** kans op herstel, maar geconcentreerd risico en mentale belasting.
* **Verkopen:** verlies realiseren, maar rust en kapitaal vrijmaken voor een strategie waarin je wél vertrouwen hebt.
Wat uiteindelijk telt, is welke keuze je weer rationeel laat functioneren. Een belegger die slecht slaapt maakt doorgaans duurdere fouten dan een belegger die een verlies accepteert en opnieuw structureel handelt.
En het perspectief mag niet ontbreken: je bent 24. Zelfs een verlies van €10.000 — hoe pijnlijk ook — is op levensschaal klein vergeleken met toekomstige inkomsten, compounding en financiële discipline. Wat nu als catastrofe voelt, wordt later waarschijnlijk het moment waarop je écht begreep hoe risico aanvoelt. Dat leer je niet uit boeken.
Kort gezegd: je verhaal leest niet als iemand die “slecht is in beleggen”, maar als iemand die versneld door de leercurve is gegaan. De vraag is nu niet hoe je het verleden repareert — dat kan niet — maar hoe je een keuze maakt die je toekomst rationeler en rustiger maakt.
Je eerste “fout” raakt een klassiek onderscheid: investeren in een markt versus investeren in één bedrijf. De S&P 500 is in essentie een statistische doorsnede van honderden bedrijven. Het idee van veiligheid komt niet uit voorspelbaarheid, maar uit spreiding. Door per ongeluk S&P Global te kopen, ging je van spreiding naar concentratie — niet omdat je roekeloos was, maar omdat financiële terminologie verwarrend kan zijn. Dit is geen intellectueel falen; het is een semantische val waar verrassend veel beginners intrappen.
Wat daarna gebeurde is bijna schoolboek-gedragseconomie: verlies → herstel willen versnellen → bijna break-even → overmoed → paniek. Dit patroon zie je bij particuliere én professionele beleggers. Markten bewegen niet alleen op cijfers, maar op verhalen en sentiment. De sectorpaniek rond nieuws van Anthropic is daar een goed voorbeeld van: verwachtingen en groepspsychologie kunnen op korte termijn zwaarder wegen dan fundamentals.
De kern van je dilemma lijkt financieel — “houden of verkopen?” — maar is eigenlijk psychologisch: hoe ga je om met een fout die je niet meer kunt terugdraaien? Financieel gezien is er maar één echt relevante denkoefening:
Als het antwoord nee is, dan is blijven zitten geen strategie maar emotionele verankering aan een aankoopprijs. De markt kent jouw break-even niet. Alleen jij koppelt er betekenis aan.
Tegelijk laat je verhaal ook groei zien. Je overstap naar gespreid beleggen via wereld-ETF’s — vaak gebaseerd op indices zoals de FTSE All-World Index — toont dat je van impulsief naar systematisch denken bent gegaan. Ironisch genoeg is dat precies hoe competente beleggers gevormd worden: niet door foutloosheid, maar door correctie na pijn.
Het zwaarste element hier is waarschijnlijk niet de -30%, maar de schaamte. Veel mensen interpreteren financiële verliezen als karakterfouten. In werkelijkheid is beleggen een domein waarin zelfs experts structureel ongelijk zitten. Een verlies is geen moreel oordeel; het is informatie over risico, timing en emotie.
* **Blijven zitten:** kans op herstel, maar geconcentreerd risico en mentale belasting.
* **Verkopen:** verlies realiseren, maar rust en kapitaal vrijmaken voor een strategie waarin je wél vertrouwen hebt.
Wat uiteindelijk telt, is welke keuze je weer rationeel laat functioneren. Een belegger die slecht slaapt maakt doorgaans duurdere fouten dan een belegger die een verlies accepteert en opnieuw structureel handelt.
En het perspectief mag niet ontbreken: je bent 24. Zelfs een verlies van €10.000 — hoe pijnlijk ook — is op levensschaal klein vergeleken met toekomstige inkomsten, compounding en financiële discipline. Wat nu als catastrofe voelt, wordt later waarschijnlijk het moment waarop je écht begreep hoe risico aanvoelt. Dat leer je niet uit boeken.
Kort gezegd: je verhaal leest niet als iemand die “slecht is in beleggen”, maar als iemand die versneld door de leercurve is gegaan. De vraag is nu niet hoe je het verleden repareert — dat kan niet — maar hoe je een keuze maakt die je toekomst rationeler en rustiger maakt.
+1tuinder666 schreef: ↑13 februari 2026, 14:23 Wat je hier beschrijft is minder een beleggingsfout dan een botsing tussen menselijke psychologie en een systeem dat weinig vergevingsgezind is voor emotionele beslissingen. Dat klinkt zwaar, maar het is belangrijk om dit op de juiste schaal te bekijken — zowel financieel als mentaal.
-1 wegens pure AI-slop.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
Bij beleggen is wat geduld hebben ook belangrijk, meestal bewandeld een aandeel/de beurs the wall of worries, met soms periodes van stilstand; er is ook het elastiek effect, als een aandeel door nieuws/beleggerssentiment vb plots 10% zakt, KAN het net zo goed, als de stressor weg is terug snel omhoogschieten.
Nooit grote posities nemen als beginner,
Liever 10 kleinere, als er dan 2 fors naar beneden duiken, ervaar je de stress en daaruit voortkomende lessen ook, maar de schade blijft beperkt.
Al doende leert men...
Nooit grote posities nemen als beginner,
Liever 10 kleinere, als er dan 2 fors naar beneden duiken, ervaar je de stress en daaruit voortkomende lessen ook, maar de schade blijft beperkt.
Al doende leert men...
Och, toch stukken beter dan de zelf verzonnen onzin of de onnozele one-liners die sommigen hier elke dag posten. Die kunstmatige intelligentie overklast elke bijdrage in deze draad tot nu toe met kilometers voorsprong, zegt iets over het spaargids niveau en wat er ons nog te wachten staat met AI
De kans bestaat dat dit fake is, en zelfs gemaakt is door AI. Maar zijn jullie daar 100% zeker van? Ik niet. Daarom heb ik kort geantwoord.