Hulp nodig met flink verlies door pure dommigheid
TIP
Re: Hulp nodig met flink verlies door pure dommigheid
Deze tekst wekt bij mij de indruk dat het een vertaling uit het Engels is. Niet alleen door enkele letterlijk overgenomen Engelse woorden, maar ook door de zinsbouw, die typisch Engels aandoet. Dat is uiteraard slechts een gevoel; ik wil daarmee niet beweren dat de topicstarter niet oprecht is.
Daarnaast vermeldt hij indirect dat hij €1500 per maand verdient — tenzij hij met €3000 twee maandlonen bedoelt, zoals men dat vroeger in de volksmond weleens zei, al is dat tegenwoordig minder van toepassing. Dat doet me afvragen: zijn er vandaag de dag nog mensen die als voltijdse werknemer daadwerkelijk €1500 per maand verdienen? Uiteraard ga ik er dan wel van uit dat hij fulltime werkt.
Daarnaast vermeldt hij indirect dat hij €1500 per maand verdient — tenzij hij met €3000 twee maandlonen bedoelt, zoals men dat vroeger in de volksmond weleens zei, al is dat tegenwoordig minder van toepassing. Dat doet me afvragen: zijn er vandaag de dag nog mensen die als voltijdse werknemer daadwerkelijk €1500 per maand verdienen? Uiteraard ga ik er dan wel van uit dat hij fulltime werkt.
Gezien het vastgelegde minimumloon (€2.154,11 bruto per maand in een fulltime régime) in België zou dat eigenlijk niet kunnen.
https://www.minimumlonen.be/index.html
- MarciaHoefmans
- Newbie

- Contacteer:
Ik ben ooit met Ergo begonnen dankzij een gelijkaardig verhaal:
"Ongeveer een jaar geleden botste het flink tussen mij en mijn familie. Ik dacht dat meer geld verdienen de enige weg was naar een beter leven. Ik had gehoord dat aandelen een goede manier waren om geld te laten groeien, maar eigenlijk hield ik er niet van: de enge verhalen, de onzekerheid... het stond me tegen."
De mijnheer die dit schreef (het was misschien wel zijn eerste post) is gelukkig tot inzicht gekomen:
"Ik ben ook sinds gisteren andere mensen beginnen helpen met juist beleggen in Ergo".
Zo moet het ongeveer geklonken hebben. Eind goed al goed! Zo leren we van iedereen iets.
"Ongeveer een jaar geleden botste het flink tussen mij en mijn familie. Ik dacht dat meer geld verdienen de enige weg was naar een beter leven. Ik had gehoord dat aandelen een goede manier waren om geld te laten groeien, maar eigenlijk hield ik er niet van: de enge verhalen, de onzekerheid... het stond me tegen."
De mijnheer die dit schreef (het was misschien wel zijn eerste post) is gelukkig tot inzicht gekomen:
"Ik ben ook sinds gisteren andere mensen beginnen helpen met juist beleggen in Ergo".
Zo moet het ongeveer geklonken hebben. Eind goed al goed! Zo leren we van iedereen iets.
- tuinder666
- Sr. Member

- Contacteer:
haha. Hebben jullie dat zelfs gelezen? Ik niet. Net zoals ik na 1 regel gelezen te hebben van de topicstarter er mee gestopt was.Barryke schreef: ↑13 februari 2026, 18:06Dat is inderdaad duidelijk AI, daar ben ik het mee eens.vortex schreef: ↑13 februari 2026, 17:57
Het gaat niet over topic starter hoor, wel over de AI copy post van tuinder666, zou bij een examen direct door de mand vallen en wie wat met AI vertrouwd is herkent het meteen![]()
BTW: vergelijk anders maar eens met wat hij gewoonlijk schrijft![]()
Na deze post (had ik nog niet eerder opgemerkt) is het toch duidelijk? Straks komt er reclame voor één of ander superfonds waar ook K3, Frank Deboosere en Eddy Snelders in beleggenLikeNobody schreef: ↑13 februari 2026, 09:23 Niet verzonnen spijtig genoeg. Ik blijf mij nog steeds afvragen hoe ik zo dom heb kunnen zijn. Maar nu ik heb een plan van aanpak gemaakt, zodra deze wordt goedgekeurd kunnen jullie hier feedback op geven. Dat zou ik apprecieren.
-
LikeNobody
- Newbie

- Contacteer:
Dag allemaal, ik had niet zoveel reacties verwacht na een nachtje slapen, en zeker niet zoveel dat denken dat mijn verhaal AI is. Spijtig genoeg niet haha.
Maar de tekst heb ik inderdaad laten van het Engels laten vertalen door AI, ik wou het eerst op verschillende subreddits posten, maar werd overal geblokkeerd (buiten r/stocks en r/BEFire als jullie het terug willen vinden). Ik had het inderdaad beter moeten nalezen, mijn excuses hiervoor.
En met eens side hustle bedoelde ik weer beginnen met webapplicaties maken voor mensen aangezien ik programmeur ben, zoals ik vroeger paar keer heb gedaan, maar dan op een serieuzere manier. Influencers over beleggen ETFs etc. bestaat al genoeg lol. En over andere mensen helpen, ik heb de laatste tijd een aantal vrienden op ETFs gezet, met mijn verhaal zie ik hun nu nooit van het plan afwijken.
In elk geval, nogmaals bedankt voor al jullie reacties en hopelijk heb jullie kunnen laten lachen met mijn AI vertaling, dan toch nog iets positiefs deze week!
Maar de tekst heb ik inderdaad laten van het Engels laten vertalen door AI, ik wou het eerst op verschillende subreddits posten, maar werd overal geblokkeerd (buiten r/stocks en r/BEFire als jullie het terug willen vinden). Ik had het inderdaad beter moeten nalezen, mijn excuses hiervoor.
En met eens side hustle bedoelde ik weer beginnen met webapplicaties maken voor mensen aangezien ik programmeur ben, zoals ik vroeger paar keer heb gedaan, maar dan op een serieuzere manier. Influencers over beleggen ETFs etc. bestaat al genoeg lol. En over andere mensen helpen, ik heb de laatste tijd een aantal vrienden op ETFs gezet, met mijn verhaal zie ik hun nu nooit van het plan afwijken.
In elk geval, nogmaals bedankt voor al jullie reacties en hopelijk heb jullie kunnen laten lachen met mijn AI vertaling, dan toch nog iets positiefs deze week!
Laatst gewijzigd door LikeNobody op 14 februari 2026, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is wel een voorbeeld van storytelling. Ik heb momenteel de link niet meer, maar dwz website met ronkende titels als "Hulp nodig met flink verlies door pure dommigheid" - dit is pure clickbait van de zuiverste soort - en dan een verhaal opbouwen tot je wel 15 keer moet clicken en dan nog niet de kern of het einde van het verhaal hebt.
De journalisten schrijven er vaak in de ik-vorm en gaan de dialoog aan met hun leden. Er staat maar liefst 61 keer "ik" in de 3 posts.
De journalisten schrijven er vaak in de ik-vorm en gaan de dialoog aan met hun leden. Er staat maar liefst 61 keer "ik" in de 3 posts.
Maar het is wel gelukt. De meesten geloofden het.
-
LikeNobody
- Newbie

- Contacteer:
Ik apprecieer elk bericht in deze thread, maar jouw bericht helpt me echt met relativeren momenteel. Echt hartelijk bedankt.tuinder666 schreef: ↑13 februari 2026, 14:23 ...
Kort gezegd: je verhaal leest niet als iemand die “slecht is in beleggen”, maar als iemand die versneld door de leercurve is gegaan. De vraag is nu niet hoe je het verleden repareert — dat kan niet — maar hoe je een keuze maakt die je toekomst rationeler en rustiger maakt.
Daarvoor is het ook ontworpen, als ze niet beginnen met iets gelovenswaardigs, maken ze geen kans.
Niet heel veel zullen er tot het einde in meegaan maar genoeg om er hun tijd in te steken en er aan te verdienen.
Als je niet tegen een "verlies" van 800 euro kan, begin niet met beleggen.LikeNobody schreef: ↑12 februari 2026, 23:22 ...
Een maand geleden was ik er bijna. Ik stond nog maar op een verlies van €800. Ik probeerde te verkopen aan -€500 (huidige ETF winst), maar de prijs werd net niet geraakt en zakte een beetje. Het werd weekend, had het even druk met werk en werd laks. Er was dus nog enkel het verkoop punt op die -€500. Opeens las ik over de kwartaalcijfers die eraan kwamen en raakte verblind door het positieve sentiment. Wat kon er mis gaan. Ik vergat de stop-loss volledig.
...
Sparen aan de huidige "rente" is meestal ook geld verliezen.
Vergeet niet dat ook vastgoed kan slabakken/dalen in waarde.
Alles afdekken met edelmetalen zal ook niet altijd werken.
Het leven zit vol "nachtmerries", vergeet de nacht pluk de dag!
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Of het nu een chatgpt of AI gegeneerd bericht is, het topic leeft wel onder de Sherlocks en Watsons. Er kan natuurlijk altijd iemand een hypothetisch "Wat als...?"-scenario voorleggen, en dat kan zeker interessante adviezen, inzichtingen en meningen voortbrengen.
AI is getraind op basis van wat mensen op fora schrijven (onder andere).vortex schreef: ↑13 februari 2026, 16:04 Och, toch stukken beter dan de zelf verzonnen onzin of de onnozele one-liners die sommigen hier elke dag posten. Die kunstmatige intelligentie overklast elke bijdrage in deze draad tot nu toe met kilometers voorsprong, zegt iets over het spaargids niveau en wat er ons nog te wachten staat met AI![]()
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
------------ 8< -------------------------------------- knip hier----------------------------------------------
De nick name .......
Volgens AI is de tekst niet AI gegenereerd.
Deze tekst lijkt typisch menselijk geschreven omdat:
- Hij bevat persoonlijke details, emoties en schaamte — AI schrijft dit meestal minder genuanceerd.
- De tekst heeft ongestructureerde zinsbouw, kleine foutjes en herhalingen, wat eerder menselijk is dan AI‑achtig.
- Er zitten concrete bedragen, tijdslijnen en contextuele twijfels in, die AI normaliter juist vereenvoudigt.
Mijn waarschijnlijkheidsschatting:
- > Grote kans dat dit door een mens is geschreven, of door iemand die AI‑tekst vervolgens stevig herschreven heeft.
Deze tekst lijkt typisch menselijk geschreven omdat:
- Hij bevat persoonlijke details, emoties en schaamte — AI schrijft dit meestal minder genuanceerd.
- De tekst heeft ongestructureerde zinsbouw, kleine foutjes en herhalingen, wat eerder menselijk is dan AI‑achtig.
- Er zitten concrete bedragen, tijdslijnen en contextuele twijfels in, die AI normaliter juist vereenvoudigt.
Mijn waarschijnlijkheidsschatting:
- > Grote kans dat dit door een mens is geschreven, of door iemand die AI‑tekst vervolgens stevig herschreven heeft.
Strookje afknippen en laten ondertekenen door ouders of voogd.