Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Het is wel door die "rechtstaat" dat er veel krom staat.spaarfreakje schreef: ↑14 februari 2026, 10:51 Voka gaat daarvoor naar het Grondwettelijk Hof. Vooral de motivering van het niet indexeren: 'op zo'n groot bedrag is een indexatie niet relevant' zal door het Hof niet aanvaard worden, wedden?
We leven uiteindelijk in een Rechtsstaat![]()
Er zijn nog 262 wachtende zaken bij het Grondwettelijk Hof.
https://nl.const-court.be/judgments/pending-cases
https://nl.const-court.be/judgments/pending-cases
Dag allen,
Waar kiezen jullie voor? out-in of opt-out?
Mvg.
Waar kiezen jullie voor? out-in of opt-out?
Mvg.
Even terug on-topic. Ttz feitelijk off-topic want het gaat over een kamelensoort die om de maand nieuwe bulten ontwikkelt(**):
https://businessam.be/de-meerwaardebela ... complexer/
(**) Het zou blijkbaar gaan om de Camelus Bulterus Jambonus, een nieuwe soort in de ontwikkelingsboom
(**) Blijkbaar is er bij het genetisch manipuleren in een poging om een volbloed te maken met de stamboom Vectigal Ex Lucro geen paard maar een Camelus gecreëerd.
Nochthans was eerder al een gelijkaardig experiment met een Vectigal Pretiis Additis falikant uitgedraaid.
Ondernemer Marc Coucke zou via zijn persoonlijke investeringsholding Alychlo een optie genomen hebben om beide dieren als curiosum onder te brengen in het bekende dierenpark Pairi Daiza. Bij Alychlo was evenwel niemand bereikbaar voor commentaar.
(**) Het zou blijkbaar gaan om de Camelus Bulterus Jambonus, een nieuwe soort in de ontwikkelingsboom
(**) Blijkbaar is er bij het genetisch manipuleren in een poging om een volbloed te maken met de stamboom Vectigal Ex Lucro geen paard maar een Camelus gecreëerd.
Nochthans was eerder al een gelijkaardig experiment met een Vectigal Pretiis Additis falikant uitgedraaid.
Ondernemer Marc Coucke zou via zijn persoonlijke investeringsholding Alychlo een optie genomen hebben om beide dieren als curiosum onder te brengen in het bekende dierenpark Pairi Daiza. Bij Alychlo was evenwel niemand bereikbaar voor commentaar.
Wat die wisselkoersmeerwaarden op cashlines betreft: in het voorbeeld van De Tijd, wat ze hogere wiskunde noemen, gaat het om een aankoop, een dividendbetaling en een verkoop.
In realiteit heb je een saldo op Het Fotomoment en tientallen transacties.
Daarvoor heb je eigenlijk een soort voorraadbeheersysteem nodig, wil je correct de verschuldigde meerwaardebelasting kunnen berekenen volgens het FIFO-principe. Normaal hou ik alle transacties netjes bij in Excel, maar daar haal ik nog geen FIFO uit. Met meer dan 100 dividendbetalingen in 4 verschillende munten heb ik nog wat Excel te leren...
Daarvoor heb je eigenlijk een soort voorraadbeheersysteem nodig, wil je correct de verschuldigde meerwaardebelasting kunnen berekenen volgens het FIFO-principe. Normaal hou ik alle transacties netjes bij in Excel, maar daar haal ik nog geen FIFO uit. Met meer dan 100 dividendbetalingen in 4 verschillende munten heb ik nog wat Excel te leren...
Als dit werkelijk allemaal zo absurpt zal uitdraaien (belastingen op de meerwaarden van wisselkoersen, hoe verzin je het toch in godsnaam) dan zullen de de kantoren van Prof. M. Maus druk bezocht worden voor assistentie voor het invullen of voorafgaande controles van de aangiftes.NVSTR schreef: ↑15 februari 2026, 09:15 Wat die wisselkoersmeerwaarden op cashlines betreft: in het voorbeeld van De Tijd, wat ze hogere wiskunde noemen, gaat het om een aankoop, een dividendbetaling en een verkoop.
En dat stoort me mateloos, men creëert complexe gedrochten die gedoemd zijn om uit te monden in onbedoelde foutieve aangiftes, waardoor je bijgevolg nog een boete of verhoging riskeert....
Lang leve de administratieve veréénvoudiging.
Hoewel ik Vincent van Quickenborne afgeschreven achtte begin ik stilaan te denken dat Arizona de wederopstanding van quickie mee aan het bewerkstelligen is .....
Ook benieuwd of BDW de Nederlandse maatregel (belasingen op fictieve meerwaarden) ook zal durven doorvoeren hier.
Gezien zijn waardering voor Nederland, zijn droom voor een Benelux model vrees ik er voor.
Vroeger gebruikte de Wever zijn - door de belastingbetaler gevoede - poes als bliksemafleider voor flaters van de overheid. Nu is hij blijkbaar al overgeschakeld naar een kamelensoort. Zou dat dier ook in zijn bureau geplaatst worden ?chesini schreef: ↑15 februari 2026, 00:36 Even terug on-topic. Ttz feitelijk off-topic want het gaat over een kamelensoort die om de maand nieuwe bulten ontwikkelt(**):
Nee Paul, de beide dieren gaan effectief in Pairi Daiza komen, hoewel er blijkbaar ook een kweekprogramma gestart zal worden met oog op uitzet in de Wetstraat- en Luxemburgpleinbiotoop:paul schreef: ↑15 februari 2026, 09:58Vroeger gebruikte de Wever zijn - door de belastingbetaler gevoede - poes als bliksemafleider voor flaters van de overheid. Nu is hij blijkbaar al overgeschakeld naar een kamelensoort. Zou dat dier ook in zijn bureau geplaatst worden ?chesini schreef: ↑15 februari 2026, 00:36 Even terug on-topic. Ttz feitelijk off-topic want het gaat over een kamelensoort die om de maand nieuwe bulten ontwikkelt(**):
PERSBERICHT: ALYCHLO BREIDT COLLECTIE UIT MET CURIOSA
BRUGGE/BRUGELETTE – Alychlo, de investeringsholding van Marc Coucke, bevestigt de optie op de overname van de Camelus Bulterus Jambonus. De dieren zullen worden ondergebracht in de nieuwe zone ‘Fiscale Archeologie’ van Pairi Daiza, laat een bron dicht bij de ondernemer weten.
"Zowel de BTW- als de Meerwaardekameel zijn biologische wonderen die de belevenis van het park een nieuwe dimensie zullen geven", klinkt het.
Kenmerken van deze exemplaren:
• Voeding: Teren uitsluitend op meerwaardes en versnipperde BTW-tarieven.
• Gedrag: Spuwen onnavolgbare wetteksten naar iedereen die ook maar probeert in de buurt te komen.
• Status: In België lijkt de diersoort goed te gaan gedijen wegens voldoende aanwezigheid van Kafka-biotoop, met name in de omgeving van de Wetstraat en het Luxemburgplein. Er zal een kweekprogramma gestart worden met het oog op verder uitzet in de toekomst.
Bij Alychlo was verder niemand bereikbaar voor commentaar.
Laatst gewijzigd door chesini op 15 februari 2026, 11:47, 5 keer totaal gewijzigd.
chesini schreef: ↑15 februari 2026, 11:41Nee Paul, de beide dieren gaan effectief in Pairi Daiza komen, hoewel er blijkbaar ook een kweekprogramma gestart zal worden met oog op uitzet in de Wetstraat- en Luxemburgpleinbiotoop:
PERSBERICHT: ALYCHLO BREIDT COLLECTIE UIT MET CURIOSA
BRUGGE/BRUGELETTE – Alychlo, de investeringsholding van Marc Coucke, bevestigt de optie op de overname van de Camelus Bulterus Jambonus. De dieren zullen worden ondergebracht in de nieuwe zone ‘Fiscale Archeologie’ van Pairi Daiza, laat een bron dicht bij de ondernemer weten.
"Zowel de BTW- als de Meerwaardekameel zijn biologische wonderen die de belevenis van het park een nieuwe dimensie zullen geven", klinkt het.
Kenmerken van deze exemplaren:
• Voeding: Teren uitsluitend op meerwaardes en versnipperde BTW-tarieven.
• Gedrag: Spuwen onnavolgbare wetteksten naar iedereen die ook maar probeert in de buurt te komen.
• Status: In België lijkt de diersoort goed te gaan gedijen wegens voldoende aanwezigheid van Kafka-biotoop, met name in de omgeving van de Wetstraat en het Luxemburgplein. Er zal een kweekprogramma gestart worden met het oog op verder uitzet in de toekomst.
Bij Alychlo was verder niemand bereikbaar voor commentaar.
Ja natuurlijk, deze staat zelfs bovenaan zijn verlanglijstje. Het is maar een kleine attentie vanwege de belastingbetaler, dus voor wie zich geroepen voelt kan het laten leveren op de 16
Het zijn exact delfde regels als op aandelen - aankoop (ontvangst) - verkoop (gebruik) - meerwaarde - FIFO - 10%.NVSTR schreef: ↑15 februari 2026, 09:15 Wat die wisselkoersmeerwaarden op cashlines betreft: in het voorbeeld van De Tijd, wat ze hogere wiskunde noemen, gaat het om een aankoop, een dividendbetaling en een verkoop.
Ik begrijp het probleem niet.
Heel veel landen hebben CGT op muntmeerwaarde. Waarom zouden wij als belgen dit dan niet kunnen bijhouden en berekenen.
Ik weiger te geloven dat wij niet zo slim zouden zijn dan andere landen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Ik begrijp niet waarom iedereen het altijd heeft over de complexiteit van de meerwaardebelasting
Jambon bedankt de collega’s die dit compromis mogelijk maakten. “We zochten en vonden een evenwichtige regeling die rechtvaardig en duidelijk is. Voor de gewone spaarder blijft het systeem helder en heeft het een beperkte impact”, besluit Jambon.
... lezen we op
https://www.n-va.be/nieuws/akkoord-over ... e-spaarder
Jambon heeft gelijk. De impact op de gewone spaarder is helder en beperkt, namelijk onbestaande. De impact op de gewone belegger daarentegen
Jambon bedankt de collega’s die dit compromis mogelijk maakten. “We zochten en vonden een evenwichtige regeling die rechtvaardig en duidelijk is. Voor de gewone spaarder blijft het systeem helder en heeft het een beperkte impact”, besluit Jambon.
... lezen we op
https://www.n-va.be/nieuws/akkoord-over ... e-spaarder
Jambon heeft gelijk. De impact op de gewone spaarder is helder en beperkt, namelijk onbestaande. De impact op de gewone belegger daarentegen
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Dat bericht op n-va.be dateert van 30 juni 2025.
Later heeft Jambon wel toegegeven dat het een te ingewikkelde wet is.
Het heeft tenslotte nog 6 maanden geduurd voor hij het in een Ontwerptekst gegoten kreeg, die trouwens langs alle kanten problemen oproept.
Later heeft Jambon wel toegegeven dat het een te ingewikkelde wet is.
Het heeft tenslotte nog 6 maanden geduurd voor hij het in een Ontwerptekst gegoten kreeg, die trouwens langs alle kanten problemen oproept.
Als De Tijd al één aankooptransactie, één dividendbetaling, één verkooptransactie en het stopzetten van een USD-cashline als "hogere wiskunde" ziet, zou het dan niet kunnen dat een FIFO-berekening van zeg maar even 100 transacties op een cashline heel complex wordt?B7H4long schreef: ↑15 februari 2026, 14:10Het zijn exact delfde regels als op aandelen - aankoop (ontvangst) - verkoop (gebruik) - meerwaarde - FIFO - 10%.NVSTR schreef: ↑15 februari 2026, 09:15 Wat die wisselkoersmeerwaarden op cashlines betreft: in het voorbeeld van De Tijd, wat ze hogere wiskunde noemen, gaat het om een aankoop, een dividendbetaling en een verkoop.
Ik begrijp het probleem niet.
Heel veel landen hebben CGT op muntmeerwaarde. Waarom zouden wij als belgen dit dan niet kunnen bijhouden en berekenen.
Ik weiger te geloven dat wij niet zo slim zouden zijn dan andere landen.
Trouwens, zelfs al boek je geen enkele meerwaarde op verkopen, vanaf dat je iets doet met geld van een cashline en je realiseert daarbij een minimale meerwaarde, al is het maar een halve euro, ben je meerwaardebelasting verschuldigd. Die kan je niet laten innen met opt-in, dus die moet je zelf berekenen en aangeven. Tegelijk mag je geen vrijstelling vragen, anders kan je je vrijstelling niet van 10000 euro naar 15000 na 5 jaar laten stijgen, wat bij een opt-in wel kan.