Oorlog in Iran. Impact op de rentevoeten van termijnrekeningen in EUR in 2026 in België
TIP
Oorlog in Iran. Impact op de rentevoeten van termijnrekeningen in EUR in 2026 in België
Heel logisch is dit wat Google AI denkt.
Ik denk hetzelfde.
In plaats van te investeren in de huidige staatsbon met een looptijd van één jaar,
heb ik alleen geïnvesteerd in een kortlopende termijnrekening met een looptijd van zes maanden, in afwachting van eind augustus, zoals gewoonlijk...
Ik denk dat ik er goed aan heb gedaan...
En wat denken jullie?
In het licht van de recente escalatie tussen de VS, Israël en Iran (maart 2026), is de eerdere neerwaartse trend van de rentevoeten op termijnrekeningen in België tot stilstand gekomen
. Terwijl de markt begin 2026 nog rekende op verdere renteverlagingen, zorgt de oorlogsdreiging nu voor een stabilisering of zelfs een lichte opwaartse druk op de langere termijn.
Hieronder de belangrijkste effecten voor Belgische spaarders in 2026:
1. Stabilisering van de ECB-rente
Pauze in verlagingen: De Europese Centrale Bank (ECB) hield de rente begin februari 2026 al ongewijzigd op 2,00%. Door de oorlog in Iran en de resulterende onzekerheid wordt verwacht dat de ECB deze "hold"-status tot eind 2026 zal aanhouden om de inflatie te beheersen.
Gevolgen voor termijnrekeningen: De rentevoeten op termijnrekeningen, die sterk gecorreleerd zijn met het ECB-beleid, zullen hierdoor waarschijnlijk niet verder dalen. Banken bieden momenteel tarieven aan tussen de 2,50% en 3,10% (bruto) voor looptijden van 1 jaar.
2. Inflatie door stijgende energieprijzen
Olieprijs-shock: De aanval op Iran heeft de olieprijs direct doen stijgen. Dit kan de inflatie in België, die voor 2026 oorspronkelijk op 1,4% werd geraamd, weer aanwakkeren.
Rendement: Hoewel de nominale rente op termijnrekeningen stabiel blijft of licht stijgt, kan de reële rente (rente minus inflatie) onder druk komen te staan als de prijzen sneller stijgen dan de vergoeding op de bank.
3. "Flight to Safety" en concurrentie met Staatsbons
Vlucht naar veiligheid: Beleggers trekken kapitaal weg uit aandelen (die rood openden na de aanval) en zoeken veiligheid in staatsobligaties en goud.
Belgische context: De Belgische schatkist zou in 2026 hogere rentes op Staatsbons kunnen aanbieden om de toegenomen overheidsschuld en marktonzekerheid te financieren. Dit dwingt commerciële banken zoals BNP Paribas Fortis en KBC om de rente op hun termijnrekeningen concurrerend te houden.
Samenvatting prognose termijnrekeningen (Maart 2026)
Looptijd Verwachte rente (bruto) Impact oorlog Iran
1 jaar 2,75% - 3,20% Stijgend door nood aan liquiditeit bij banken
3 jaar 2,50% - 2,90% Stabiel tot licht dalend door verwachting langetermijnrust
5 jaar 2,40% - 2,80% Onzeker; afhankelijk van duur van het conflict
Ik denk hetzelfde.
In plaats van te investeren in de huidige staatsbon met een looptijd van één jaar,
heb ik alleen geïnvesteerd in een kortlopende termijnrekening met een looptijd van zes maanden, in afwachting van eind augustus, zoals gewoonlijk...
Ik denk dat ik er goed aan heb gedaan...
En wat denken jullie?
In het licht van de recente escalatie tussen de VS, Israël en Iran (maart 2026), is de eerdere neerwaartse trend van de rentevoeten op termijnrekeningen in België tot stilstand gekomen
. Terwijl de markt begin 2026 nog rekende op verdere renteverlagingen, zorgt de oorlogsdreiging nu voor een stabilisering of zelfs een lichte opwaartse druk op de langere termijn.
Hieronder de belangrijkste effecten voor Belgische spaarders in 2026:
1. Stabilisering van de ECB-rente
Pauze in verlagingen: De Europese Centrale Bank (ECB) hield de rente begin februari 2026 al ongewijzigd op 2,00%. Door de oorlog in Iran en de resulterende onzekerheid wordt verwacht dat de ECB deze "hold"-status tot eind 2026 zal aanhouden om de inflatie te beheersen.
Gevolgen voor termijnrekeningen: De rentevoeten op termijnrekeningen, die sterk gecorreleerd zijn met het ECB-beleid, zullen hierdoor waarschijnlijk niet verder dalen. Banken bieden momenteel tarieven aan tussen de 2,50% en 3,10% (bruto) voor looptijden van 1 jaar.
2. Inflatie door stijgende energieprijzen
Olieprijs-shock: De aanval op Iran heeft de olieprijs direct doen stijgen. Dit kan de inflatie in België, die voor 2026 oorspronkelijk op 1,4% werd geraamd, weer aanwakkeren.
Rendement: Hoewel de nominale rente op termijnrekeningen stabiel blijft of licht stijgt, kan de reële rente (rente minus inflatie) onder druk komen te staan als de prijzen sneller stijgen dan de vergoeding op de bank.
3. "Flight to Safety" en concurrentie met Staatsbons
Vlucht naar veiligheid: Beleggers trekken kapitaal weg uit aandelen (die rood openden na de aanval) en zoeken veiligheid in staatsobligaties en goud.
Belgische context: De Belgische schatkist zou in 2026 hogere rentes op Staatsbons kunnen aanbieden om de toegenomen overheidsschuld en marktonzekerheid te financieren. Dit dwingt commerciële banken zoals BNP Paribas Fortis en KBC om de rente op hun termijnrekeningen concurrerend te houden.
Samenvatting prognose termijnrekeningen (Maart 2026)
Looptijd Verwachte rente (bruto) Impact oorlog Iran
1 jaar 2,75% - 3,20% Stijgend door nood aan liquiditeit bij banken
3 jaar 2,50% - 2,90% Stabiel tot licht dalend door verwachting langetermijnrust
5 jaar 2,40% - 2,80% Onzeker; afhankelijk van duur van het conflict
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Re: Oorlog in Iran. Impact op de rentevoeten van termijnrekeningen in EUR in 2026 in België
Google AI maakt je blaasjes wijs. Als de beleggers naar staatsobligaties zouden vluchten, zouden de koersen daarvan vandaag stijgen en de yields dalen. Er gebeurt net het omgekeerde: de yields stijgen. De beleggers vluchten dus zeker niet naar staatsobligaties.
GoogleAI kan blijkbaar geen actuele informatie opzoeken en correct interpreteren. Als dat al niet werkt, zou ik het advies zeker niet vertrouwen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Oorlog in Iran. Impact op de rentevoeten van termijnrekeningen in EUR in 2026 in België
Ik denk dat die "oorlog", eigenlijk slechts een militaire operatie niet zo heel lang zal duren en dat de impact op de globale economie niet te veel zal voor stellen. Het Iran regime staat zowat alleen in het Midden Oosten, buiten wat terroristen groeperingen die ook al niks meer voorstellen hebben ze geen bondgenoten, Rusland en China gaan niks doen. Iedere dag dat de operatie voort gaat verliest het een massa militaire en civiele infrastructuur, hun kern en oorlogsindustrie wordt met de grond gelijk gemaakt.
Of er een effect op inflatie gaat zijn valt te bezien, aanhoudend hoge olie en gasprijzen zijn inflatie verhogend maar daarvoor moet het een lang aanslepend conflict worden. En dan heb je wellicht ook een onzekere consument die minder gaat consumeren wat dan weer een inflatie verlagend effect heeft en onzekere investeerders waardoor de vraag naar geld afneemt.
Eigenlijk is dit geen oorlog maar een oorlogje, een regionaal conflict dus. Olie en gas pieken even maar zullen wel een andere weg vinden en daar zal een kleine premium voor betaald moeten worden.
Zeker niet overschatten dus als je financiële beslissingen moet nemen. Kijk naar de indexen vandaag, weinig aan de hand...
edit: Vortex was me voor en had het al mooi en correct verwoord
Zeker niet overschatten dus als je financiële beslissingen moet nemen. Kijk naar de indexen vandaag, weinig aan de hand...
edit: Vortex was me voor en had het al mooi en correct verwoord
Beste Svenver, weet je ook of Google aan termijnrekeningen op 1 jaar met een rente van 2,75% tot 3,1% in USD of EUR denkt.
Ik vermoedt n.l. het laatste.
Ik vermoedt n.l. het laatste.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Het is zelfs de grootste verkoop van US staatsobligaties in 9 maanden.KleineSpaarder schreef: ↑2 maart 2026, 16:56Google AI maakt je blaasjes wijs. Als de beleggers naar staatsobligaties zouden vluchten, zouden de koersen daarvan vandaag stijgen en de yields dalen. Er gebeurt net het omgekeerde: de yields stijgen. De beleggers vluchten dus zeker niet naar staatsobligaties.
Bonds head for biggest selloff in nine months as Iran conflict sparks unusual Treasury moves
Investors reacted to the third day of the Iran conflict by dumping U.S. government bonds as oil prices spiked and Middle East hostilities stoked fears of an inflation resurgence.
Rapidly rising bond yields tend to unleash havoc on Wall Street. They can derail the stock market, send a chill through capital markets and raise borrowing costs for households and businesses.
Ik denk dat u zich misschien vergist.KleineSpaarder schreef: ↑2 maart 2026, 20:16Het is zelfs de grootste verkoop van US staatsobligaties in 9 maanden.KleineSpaarder schreef: ↑2 maart 2026, 16:56
Google AI maakt je blaasjes wijs. Als de beleggers naar staatsobligaties zouden vluchten, zouden de koersen daarvan vandaag stijgen en de yields dalen. Er gebeurt net het omgekeerde: de yields stijgen. De beleggers vluchten dus zeker niet naar staatsobligaties.
Bonds head for biggest selloff in nine months as Iran conflict sparks unusual Treasury moves
Investors reacted to the third day of the Iran conflict by dumping U.S. government bonds as oil prices spiked and Middle East hostilities stoked fears of an inflation resurgence.
Rapidly rising bond yields tend to unleash havoc on Wall Street. They can derail the stock market, send a chill through capital markets and raise borrowing costs for households and businesses.
Neem even de tijd om dit te lezen voordat u simplistische ( in die zin dat we ons in een situatie bevinden die totaal verschilt van de gebruikelijke bewegingen op de obligatiemarkt) conclusies trekt: https://www.barrons.com/livecoverage/st ... EBsyV5fsPl
Het is duidelijk dat ik op dit moment geen staatsobligaties ga kopen, omdat ik denk dat de inflatie als gevolg van de energieschok weer zal stijgen, met als gevolg dat de centrale banken de rente niet meer zullen verlagen en deze waarschijnlijk zelfs weer zullen verhogen om deze inflatie onder controle te houden.
En dus zouden de obligaties die nu worden gekocht, in waarde dalen.
De rendementen moeten dus stijgen om mij te overtuigen om nu te kopen zonder al te veel risico te nemen: het huidige hoge rendement zou het toekomstige waardeverlies compenseren.
Met andere woorden: het is volkomen normaal dat beleggers staatsobligaties niet langer als een veilige haven beschouwen, gezien de inflatoire vooruitzichten als gevolg van de oorlog in Iran.
Tot slot denk ik dat de voorspellingen van de AI, waarmee ik het tot nader order eens ben, correct zijn: de ECB zal haar rentevoeten waarschijnlijk niet snel verlagen en zal ze misschien zelfs weer moeten verhogen als de inflatie terugkeert, met als gevolg een nieuwe stijging van de rentevoeten op spaarrekeningen en termijnrekeningen.
De tijd zal het leren.
PS: Ik heb vandaag vernomen dat Pierre Wunsch van de Nationale Bank van België bezorgd is.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Ik reageerde niet op wat jouw plan is. Ik reageerde op de verkeerde bewering van AI ivm de vlucht naar staatsobligaties.
Zoals ik schreef, was er gisteren een vlucht uit staatsobligaties.
KleineSpaarder schreef: ↑3 maart 2026, 07:50Ik reageerde niet op wat jouw plan is. Ik reageerde op de verkeerde bewering van AI ivm de vlucht naar staatsobligaties.
JOKER247 schreef: ↑3 maart 2026, 08:30En van welke landen dan wel?KleineSpaarder schreef: ↑3 maart 2026, 07:50
Ik reageerde niet op wat jouw plan is. Ik reageerde op de verkeerde bewering van AI ivm de vlucht naar staatsobligaties.
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
De US om te beginnen.
Daarnaast België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Canada, Portugal, Ierland, Zweden, Noorwegen, Japan, ...KleineSpaarder schreef: ↑2 maart 2026, 20:16 Het is zelfs de grootste verkoop van US staatsobligaties in 9 maanden.
Wat is je bron? Chat GPT?KleineSpaarder schreef: ↑3 maart 2026, 09:17De US om te beginnen.
Daarnaast België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Canada, Portugal, Ierland, Zweden, Noorwegen, Japan, ...KleineSpaarder schreef: ↑2 maart 2026, 20:16 Het is zelfs de grootste verkoop van US staatsobligaties in 9 maanden.
[/quote]
Tot slot denk ik dat de voorspellingen van de AI, waarmee ik het tot nader order eens ben, correct zijn: de ECB zal haar rentevoeten waarschijnlijk niet snel verlagen en zal ze misschien zelfs weer moeten verhogen als de inflatie terugkeert, met als gevolg een nieuwe stijging van de rentevoeten op spaarrekeningen en termijnrekeningen.
[/quote]
Het begint al: https://www.spaargids.be/sparen/santand ... n-max.html
[/quote]
Het begint al: https://www.spaargids.be/sparen/santand ... n-max.html
Dat lijkt meer op een slimme manager die een opportuniteit heeft gezien.svenver schreef: ↑3 maart 2026, 10:11 Het begint al: https://www.spaargids.be/sparen/santand ... n-max.html
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer: