Wereldwijde aandelen ETFs (bv IWDA vs IMIE)
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Re: Wereldwijde aandelen ETFs (bv IWDA vs IMIE)
De SPDR MSCI All Country World Inv Market UCITS ETF USD (Acc) (IE00B3YLTY66) blijft voor mij voorlopig toch de voorkeur behouden. Het enige "AM LMS" fonds.
Beschikbaar bij Bolero op Parijs met 0,12% TOB.
Die Amundi Core MSCI World UCITS ETF Acc (IE000BI8OT95) lijkt voor mij dan wel een goed alternatief voor IWDA (IE00B4L5Y983). Mocht ik zo'n "DM LM" fonds ooit willen.
Ook beschikbaar bij Bolero op Parijs met 0,12% TOB.
In hoeverre registreert Amundi *bewust* zijn ETFs *niet* in België owv de TOB perikelen ?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Waaom verkies je IMIE boven een combinatie IWDA+EMIM+IUSN?
De combinatie bevat dik 3000 bedrijven meer en wanneer je wat geld nodig hebt, kan je kiezen welke van de 3 op dat moment extra hoog genoteerd staat?
De combinatie bevat dik 3000 bedrijven meer en wanneer je wat geld nodig hebt, kan je kiezen welke van de 3 op dat moment extra hoog genoteerd staat?
Hier ook een heel pak IMIE. Waarom dat boven de combinatie ? Gewoon eenvoud. 1 ETF ipv 3 is ook niet nadenken welke je nu weer gaat bijkopen, of bij verkoop uit welk potje je wil verkopen.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Waarom voor mij IMIE (IE00B3YLTY66):
- is verhandelbaar op Euronext Brussel/A'dam/Parijs bij courante "Belgische" broker(s), wat redelijke kosten geeft nu en wellicht ook in de te voorziene toekomst
- trackt net evenveel componenten dan de combinatie IWDA+EMIM+IUSN, misschien wat minder componenten maar dat is niet erg als tracking error ok is
- balanceren gebeurt inherent vanzelf binnen de ETF en is dus wellicht efficiënter dan zelf balanceren tussen ETFs (is ook nogal kostelijk, kost neemt echter wel af naarmate port groter is)
- is niet van mastodont iShares (Blackrock) - ik zou eigenlijk nog liever een Europese speler hebben die een index trackt van een Europese index provider
Veel hangt uiteraard af van wat je juist als wenselijk of als voor- dan wel nadeel beschouwt natuurlijk.
Voor mijn "wereld aandelen" exposure wil ik een zo breed mogelijke dekking op een zo eenvoudig/efficiënt mogelijke manier.
De combinatie van 3 afzonderlijke trackers heeft inderdaad meer flexibiliteit, zowel bij aan- als verkoop. Maar, als die redenering klopt, waarom dan stoppen bij 3? Waarom niet proberen op te splitsen in 5 of 10 trackers?spaarfreakje schreef: ↑15 maart 2026, 11:53 Waaom verkies je IMIE boven een combinatie IWDA+EMIM+IUSN?
Als je wilt vertrekken van een index, maar je wilt graag een iets beter rendement halen, dan lijkt het mij zinvoller om naast IMIE een multifactor ETF toe te voegen. Dat geeft je minder herbalanceringswerk, en wellicht een beter rendement zonder noemenswaardig extra risico aan boord te halen.
Ik neem alles terug en claim het tegenovergestelde.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb er dan ook 13
1) globale etf's:
IWDA/SWRD/MWRD
EMIM
IUSN/ZPRS
MWEQ (DM equal weighted) -op verlanglijstje-
2) regionale etf's (nog maar recent toegevoegd):
EXUS (DM ex USA) -voor het geval Vance na Trump president wordt-
NDIA (India)
3) sector etf's
GLUG (watertechnologie)
XAIX (art intel)
ISPY (cyber security)
RENW (renewable energy)
Bedankt voor de info: ik zal die multifactor etf's eens bestuderen...
1) globale etf's:
IWDA/SWRD/MWRD
EMIM
IUSN/ZPRS
MWEQ (DM equal weighted) -op verlanglijstje-
2) regionale etf's (nog maar recent toegevoegd):
EXUS (DM ex USA) -voor het geval Vance na Trump president wordt-
NDIA (India)
3) sector etf's
GLUG (watertechnologie)
XAIX (art intel)
ISPY (cyber security)
RENW (renewable energy)
Bedankt voor de info: ik zal die multifactor etf's eens bestuderen...
Laatst gewijzigd door spaarfreakje op 18 maart 2026, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Wellicht onderschat ik de inherente (her?)balancering.EarthNvstr1 schreef: ↑16 maart 2026, 18:57 Waarom voor mij IMIE (IE00B3YLTY66):
...
- balanceren gebeurt inherent vanzelf binnen de ETF ...
Ik zal dat wat verder moeten bestuderen.
Bedankt.
In een passieve, marktgewogen ETF wordt er niet geherbalanceerd. Een paar keer per jaar moeten sommige aandelen eruit en andere erin. Maar er moet niet onderling gebalanceerd worden. Dat is net het voordeel van de index en een reden waarom de lopende kosten zo laag liggen.
Bij factor-beleggen (of bij equal-weight) moet er continue bijgestuurd worden, met hogere kosten tot gevolg. Een multi-factor ETF zorgt er wel voor dat je bij wijze van spreken niet tegelijkertijd long en short gaat op hetzelfde aandelen omwille van een adere factor.
Bij de Rational Reminder podcast vind je een schat aan informatie over ETFs, indextrackers, equal-weight ETFs, thematisch beleggen, factorbeleggen etc.
Bij factor-beleggen (of bij equal-weight) moet er continue bijgestuurd worden, met hogere kosten tot gevolg. Een multi-factor ETF zorgt er wel voor dat je bij wijze van spreken niet tegelijkertijd long en short gaat op hetzelfde aandelen omwille van een adere factor.
Bij de Rational Reminder podcast vind je een schat aan informatie over ETFs, indextrackers, equal-weight ETFs, thematisch beleggen, factorbeleggen etc.
Ik neem alles terug en claim het tegenovergestelde.
https://www.reddit.com/r/ETFs_Europe/co ... 5_results/
Degelijk onderzoek
Degelijk onderzoek
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Weliswaar zonder small cap:EarthNvstr1 schreef: ↑16 maart 2026, 18:57 - is niet van mastodont iShares (Blackrock) - ik zou eigenlijk nog liever een Europese speler hebben die een index trackt van een Europese index provider
https://www.justetf.com/en/etf-profile. ... 9#overview
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer: