obligaties via Degiro
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: obligaties via Degiro
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Je kunt altijd kijken op de beurs van Frankfurt (waar Bolero de orders bijna altijd naartoe stuurt).
Er is niet altijd handel geweest maar de spread is heel klein en de geboden volumes zijn hoog. Je kunt dus op elk moment aan de marktprijs kopen.
Bijvoorbeeld vandaag:
Bid Ask
59.39
59.51
Bruto yield 3,64% (is dus praktisch zo goed als de netto yield).
14,5 jaar is zalig
En het feit dat het Belgisch-fiscaal fantastisch is (0 coupon, geen RV op de koerswinst), maakt het feest compleet. De keuze zal kleiner en kleiner worden aangezien dergelijke interessante obligatie slechts gedurende een jaar op 2 op de markt werden gebracht.
Laatst gewijzigd door KleineSpaarder op 16 april 2026, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je ze zelf gekocht dan?KleineSpaarder schreef: ↑16 april 2026, 17:55Je kunt altijd kijken op de beurs van Frankfurt (waar Bolero de orders bijna altijd naartoe stuurt).
Er is niet altijd handel geweest maar de spread is heel klein en de geboden volumes zijn hoog. Je kunt dus op elk moment aan de marktprijs kopen.
Bijvoorbeeld vandaag:
Bid Ask
59.39
59.51
Bruto yield 3,64% (is dus praktisch zo goed als de netto yield).
14,5 jaar is zalig- niet naar omkijken en niets anders moeten zoeken. En slechts om de 14,5 jaar gedoe met meerwaarde
![]()
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Wat sneu nu voor je als de rente gaat stijgen.....KleineSpaarder schreef: ↑16 april 2026, 18:22Ja, ik heb ze ook.
Mijn langste obligatie loopt momenteel tot 2041:
EU000A3KT6B1 (EU; coupon van 0,45% maar dat is OK voor mij. Het lukt niet altijd voor 0%).
- KleineSpaarder
- VIP member

- Contacteer:
Ik lig daar niet wakker van. Over 14,5 jaar beleg ik die obligatie opnieuw aan de rentevoet die er dan is. Ik ga geen dag wachten.
Al die mensen die wachten, wachten, wachten, ... op lagere beurskoersen, op hogere rentes, op lagere onzekerheid, op meer duidelijkheid ... verliezen veel meer dan ze denken te winnen.
Maar iedereen moet doen waar hij zich goed bij voelt.
@KleineSpaarder: ik kan jouw visie volledig bijtreden. Als je op deze manier netto bijna 4% netto intrest kan verwerven, ja waarom niet hé. Toch zeker voor een deel(tje) van jouw financieel vermogen. Zelfs de meest gulle dividendbetalers onder de aandelen komen niet eens aan die 4% netto, en dan heb ik het niet eens over de onzekerheid om ooit het volledig bedrag van de investering terug te zien.
Ja ik weet dat de intrestvoeten kunnen stijgen (en dat tussentijds dus ook de koersen van langlopende obligaties kunnen dalen) maar we hebben gedurende meer dan tien jaren ook het omgekeerde gezien : nl. dat de centrale banken massaal obligaties opkochten om de LT-rente naar beneden te krijgen (zelfs tot onder 0%).
De koersen v/d bestaande obligaties explodeerden daarop spectaculair.. Kan iemand garanderen dat dit niet weer eens zal gebeuren? Alvast in de V.S. binnenkort met de nieuwe door Trump aangestelde Centrale Bankier...
Ja ik weet dat de intrestvoeten kunnen stijgen (en dat tussentijds dus ook de koersen van langlopende obligaties kunnen dalen) maar we hebben gedurende meer dan tien jaren ook het omgekeerde gezien : nl. dat de centrale banken massaal obligaties opkochten om de LT-rente naar beneden te krijgen (zelfs tot onder 0%).
De koersen v/d bestaande obligaties explodeerden daarop spectaculair.. Kan iemand garanderen dat dit niet weer eens zal gebeuren? Alvast in de V.S. binnenkort met de nieuwe door Trump aangestelde Centrale Bankier...
@pereboom. Ik lees graag tussenkomsten van optimisten maar jij hebt wel een heel sterke roze bril op. 3, 64% is niet bijna 4% maar ruim 3,5% en de meest gulle dividendbetalers zitten boven de 8% bruto. Ik begrijp ergens wel dat je zo'n obligatie wilt kopen maar jij stelt het toch veel mooier voor dan het is en als je een heel klein beetje meer risico wil nemen, krijg je al snel een pak meer rendement.
@Surya
Die roze bril laat ik graag voor jou. Maar opgelet ook zelfs Paul D'Hoore waarschuwde onlangs dat beurzen ook wel eens jaren dalende kunnen zijn. Er is idd. nu een nieuwe generatie beleggers actief die grote (en lange dalingen) nooit meegemaakt heeft. Niemand heeft die glazen bok hé.
Maar die 4% is helemaal niet uit de lucht gegrepen, kijk bv eens naar de Belgische OLO met vvd. 22/6/2040. Op sommige van de voorbije dagen kon je die kopen aan koersen die je netto idd. 4% opleveren.
Die roze bril laat ik graag voor jou. Maar opgelet ook zelfs Paul D'Hoore waarschuwde onlangs dat beurzen ook wel eens jaren dalende kunnen zijn. Er is idd. nu een nieuwe generatie beleggers actief die grote (en lange dalingen) nooit meegemaakt heeft. Niemand heeft die glazen bok hé.
Maar die 4% is helemaal niet uit de lucht gegrepen, kijk bv eens naar de Belgische OLO met vvd. 22/6/2040. Op sommige van de voorbije dagen kon je die kopen aan koersen die je netto idd. 4% opleveren.
@pereboom we spreken elkaar niet tegen en 'roze bril' was zeker niet beledigend bedoeld
. Ieder moet zelf maar uitmaken met hoeveel risico hij/zij kan leven.
Beurzen kunnen inderdaad jaren lager gaan maar dat hoeft natuurlijk niet hé en er is altijd wel iets dat beter dan de norm zal presteren in een bear market. Als je op de beurs actief bent, is het trouwens altijd een goed idee om tijdig winst te nemen (buy-and-hold met aandelen is m.i. niet de beste strategie). Er zijn echter nog andere alternatieven die meer dan 4% netto zullen opbrengen met een risico ergens tussenin een Belgische OLO tot 2040 en een ETF zoals IWDA.
Beurzen kunnen inderdaad jaren lager gaan maar dat hoeft natuurlijk niet hé en er is altijd wel iets dat beter dan de norm zal presteren in een bear market. Als je op de beurs actief bent, is het trouwens altijd een goed idee om tijdig winst te nemen (buy-and-hold met aandelen is m.i. niet de beste strategie). Er zijn echter nog andere alternatieven die meer dan 4% netto zullen opbrengen met een risico ergens tussenin een Belgische OLO tot 2040 en een ETF zoals IWDA.