Roertende voorheffing op coupons van obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Roertende voorheffing op coupons van obligaties
Sommige obligaties keren een rentecoupon (jaarlijks) uit.
De bank houdt 30% roerende voorheffing op de rente af en stort die door naar de fiscus.
Die 30% roerende voorheffing is bevrijdend.
Kan men de ingehouden roerende voorheffingen op obligaties via de belastingsaangifte terugvorderen of geldt deze mogelijkheid enkel voor aandelen?
De bank houdt 30% roerende voorheffing op de rente af en stort die door naar de fiscus.
Kan men de ingehouden roerende voorheffingen op obligaties via de belastingsaangifte terugvorderen of geldt deze mogelijkheid enkel voor aandelen?
Re: Roertende voorheffing op coupons van obligaties
Niet voor aandelen wel voor dividend, daar is een belastingvrije som op.jos48 schreef: ↑17 april 2026, 16:39 Sommige obligaties keren een rentecoupon (jaarlijks) uit.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
@JOKER247JOKER247 schreef: ↑17 april 2026, 16:46Niet voor aandelen wel voor dividend, daar is een belastingvrije som op.jos48 schreef: ↑17 april 2026, 16:39 Sommige obligaties keren een rentecoupon (jaarlijks) uit.
je hebt het over dividenten van aandelen maar mijn vraag is of je de roerende voorheffing op de rente van obligaties kunt terugvorderen van de fiscus
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Vak VII A. 1. a) 1)
code 1160 (2160)
versus vak VII A. 1. b)
code 1437 (2437) voor dividenden
Bvb nuttig voor studenten die nog in de belastingvrije som of 25% schijf zitten.
code 1160 (2160)
versus vak VII A. 1. b)
code 1437 (2437) voor dividenden
Bvb nuttig voor studenten die nog in de belastingvrije som of 25% schijf zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
nee enkel dividenden
Het is VOORheffing, ja dus.
Enkel nuttig als.je echt heel weinig andere inkomsten hebt.
Enkel nuttig als.je echt heel weinig andere inkomsten hebt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik heb het over OBLIGATIES en niet over AANDELEN.
Ik wil weten of je de 30% die de banken afhouden op de rente van obligaties in je belkastingsaangifte kunt recupereren en zo ja onder welke voorwaarden.
Nee, terugvorderen van RV kan enkel op dividenden van individuele aandelen. Dus vallen uit de boot: obligaties, of dividenden van een ETF bv.
Buy bitcoin
Wat ze willen zeggen is dat als je inkomen onder de belastingvrije som ligt, je geen belastingen moet betalen en je (een deel van) de roerende voorheffing kan terugkrijgen. In dat geval maakt het niet uit waarop je de voorheffing hebt betaald.
(Ik heb me daar niet in verdiept dus ik ben zelf niet 100% zeker of dat wel klopt. Ik heb dit hier ergens gelezen. Dit om me in te dekken voor dat KleineMafkees weer komt aandraven)
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Klopt.
Als je marginale aanslagvoet 25% is of als ge nog in de belastingvrije som zit.
Zoals hoger geschreven, komt het in de praktijk wel voor bij studenten, die nog op kosten van hun ouders leven maar toch een beetje studentenjob uitvoeren en dus een aparte belastingaangifte doen.
Kronkel in de wet.
Als je marginale aanslagvoet 25% is of als ge nog in de belastingvrije som zit.
Zoals hoger geschreven, komt het in de praktijk wel voor bij studenten, die nog op kosten van hun ouders leven maar toch een beetje studentenjob uitvoeren en dus een aparte belastingaangifte doen.
Kronkel in de wet.
Iedereen mag de inkomsten waarop RV is ingehouden (intrest of dividend) aangeven om te laten belasten aan het progressief tarief (belastingvrije som, 25%, etc.). Als de verschuldigde belasting dan lager is dan 30%, dan krijg je een deel van de ingehouden RV terug. Dit is het geval waanneer je geen enkel ander inkomen hebt. Als de belasting hoger uitvalt dan 30% krijg je niets terug, maar moet je ook niets bijbetalen, 30% is het maximum.
Inderdaad.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Als je in je eigen onderhoud moet voorzien, zit zelfs je 25% schijf zo goed als direct vol. Logisch.
Vandaar toch 'kronkel' in de wet.
Vandaar toch 'kronkel' in de wet.