Federale Arizona-regering
Re: Federale Arizona-regering
Droge vaststelling: BE heeft meer dan 1miljoen personen in loondienst van de verschillende overheden. Het exacte cijfer wordt angstvallig geheim gehouden. Dit cijfer trekt ons langzaam maar zeker de dieperik in.VTEC schreef: ↑21 april 2026, 17:56 Ik volg niet. “Extra inkomsten genereren” was nodig om “extra uitgaven te beperken”.
En toch hebben we het hoogste overheidsbeslag, het hoogste deficit en aantal politici per capita van de EU? Die guy van GLB sprak gisteren in Ter Zake van 31.000.
Toen de allerbeste vriend van relnicht Soundos fijntjes opmerkte dat GLB zijn partij al 27 jaar onafgebroken aan de macht deelnam kwam er iets in de trant van “tja, we moeten ooit ergens beginnen”![]()
En de regering De Wever praat zelfs niet over deze olifant in de kamer.
Nvdr: volgens Bart Van Craeynest van VOKA is het totale aantal 1,6 miljoen.
- VincentVega
- VIP member

Die ambtenaren waren er ook al vooraleer de huidige regering aan de macht kwam. Sterker nog, de jobcreatie waarmee Vivaldi graag uitpakt is voor een groot deel gebaseerd op overheidsjobs.chesini schreef: ↑21 april 2026, 19:21Droge vaststelling: BE heeft meer dan 1miljoen personen in loondienst van de verschillende overheden. Het exacte cijfer wordt angstvallig geheim gehouden. Dit cijfer trekt ons langzaam maar zeker de dieperik in.VTEC schreef: ↑21 april 2026, 17:56 Ik volg niet. “Extra inkomsten genereren” was nodig om “extra uitgaven te beperken”.
En toch hebben we het hoogste overheidsbeslag, het hoogste deficit en aantal politici per capita van de EU? Die guy van GLB sprak gisteren in Ter Zake van 31.000.
Toen de allerbeste vriend van relnicht Soundos fijntjes opmerkte dat GLB zijn partij al 27 jaar onafgebroken aan de macht deelnam kwam er iets in de trant van “tja, we moeten ooit ergens beginnen”![]()
https://www.hln.be/binnenland/1-op-de-3 ... a92ebaa17/
1 op de 3 bijkomende jobs die De Croo creëerde, zijn banen bij de overheid: “Misschien moeten we een beetje op de rem gaan staan”
Premier Alexander De Croo (Open Vld) pakt graag uit met de tienduizenden jobs die er tijdens zijn regeerperiode zijn bijgekomen. Maar uit cijfers van de Nationale Bank blijkt nu dat één gecreëerde job op de drie een overheidsjob is. Bart Van Craeynest, hoofdeconoom van VOKA, vraagt zich af of de overheid kan blijven groeien?
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Ik heb alleen gepost dat er 1,6miljoen personen zijn in loondienst van alle overheden in BE. Een cijfer van VOKA-economist Van Craeynest.VincentVega schreef: ↑21 april 2026, 20:09Die ambtenaren waren er ook al vooraleer de huidige regering aan de macht kwam. Sterker nog, de jobcreatie waarmee Vivaldi graag uitpakt is voor een groot deel gebaseerd op overheidsjobs.chesini schreef: ↑21 april 2026, 19:21
Droge vaststelling: BE heeft meer dan 1miljoen personen in loondienst van de verschillende overheden. Het exacte cijfer wordt angstvallig geheim gehouden. Dit cijfer trekt ons langzaam maar zeker de dieperik in.
1 op de 3 bijkomende jobs die De Croo creëerde, zijn banen bij de overheid: “Misschien moeten we een beetje op de rem gaan staan”
Premier Alexander De Croo (Open Vld) pakt graag uit met de tienduizenden jobs die er tijdens zijn regeerperiode zijn bijgekomen. Maar uit cijfers van de Nationale Bank blijkt nu dat één gecreëerde job op de drie een overheidsjob is. Bart Van Craeynest, hoofdeconoom van VOKA, vraagt zich af of de overheid kan blijven groeien?
En dat de huidige regering De Wever deze olifant in de kamer niet vermeldt en dan ook niet aanpakt, wat een logische consequentie is van het niet willen zien.
Heb ik iets verkeerd gedaan of gezegd? De feiten van vandaag zijn toch de feiten van vandaag?
Laatst gewijzigd door chesini op 21 april 2026, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- VincentVega
- VIP member

Neen, en ik heb geschreven dat die aantallen ambtenaren er al waren bij het begin van de Arizonaregering. En dat er tijdens de Vivaldiregering een stijging is geweest van het aantal ambtenaren. Ook daarmee is niks verkeerd gezegd, denk ik.chesini schreef: ↑21 april 2026, 20:16Ik heb alleen gepost dat er 1,6miljoen personen zijn in loondienst van alle overheden in BE. Een cijfer van VOKA-economist van Craeynest.VincentVega schreef: ↑21 april 2026, 20:09
Die ambtenaren waren er ook al vooraleer de huidige regering aan de macht kwam. Sterker nog, de jobcreatie waarmee Vivaldi graag uitpakt is voor een groot deel gebaseerd op overheidsjobs.
En dat de huidige regering De Wever deze olifant in de kamer niet vermeldt en dan ook niet aanpakt wat een logische consequentie is.
Heb ik iets verkeerd gedaan of gezegd?
Neen, je zegt niets mis. Maar ik stel vast dat deze olifant vandaag nog altijd niet doorgedrongen is bij de regering De Wever en ook niet bij de regering Diependaele. Zoals ik zei, als ze dit niet aanpakken dan zinken we verder weg met NV BE.VincentVega schreef: ↑21 april 2026, 20:21Neen, en ik heb geschreven dat die aantallen ambtenaren er al waren bij het begin van de Arizonaregering. En dat er tijdens de Vivaldiregering een stijging is geweest van het aantal ambtenaren. Ook daarmee is niks verkeerd gezegd, denk ik.chesini schreef: ↑21 april 2026, 20:16
Ik heb alleen gepost dat er 1,6miljoen personen zijn in loondienst van alle overheden in BE. Een cijfer van VOKA-economist van Craeynest.
En dat de huidige regering De Wever deze olifant in de kamer niet vermeldt en dan ook niet aanpakt wat een logische consequentie is.
Heb ik iets verkeerd gedaan of gezegd?![]()
- VincentVega
- VIP member

Ambtenaren aanwerven zoals tijdens Vivaldi is eenvoudig, ambtenaren ontslaan is niet zo gemakkelijk.chesini schreef: ↑21 april 2026, 20:25Neen, maar ik stel vast dat deze olifant nog altijd niet doorgedrongen is bij de regering De Wever en ook niet bij de regering Diependaele. Zoals ik zei, als ze dit niet aanpakken dan zinken we verder weg met NV BE.VincentVega schreef: ↑21 april 2026, 20:21
Neen, en ik heb geschreven dat die aantallen ambtenaren er al waren bij het begin van de Arizonaregering. En dat er tijdens de Vivaldiregering een stijging is geweest van het aantal ambtenaren. Ook daarmee is niks verkeerd gezegd, denk ik.![]()
België is geen NV maar een overheid, een staat.
Je vermeldt de Vlaamse en federale regering, maar je vergeet de Waalse regering, de Brusselse regering, de Franse Gemeenschapsregering en de Duitse gemeenschapsregering. In Vlaanderen is 25% van de tewerkgestelden ambtenaar, in Wallonië is dat 33%. Waar zou dan eerst moeten bespaard worden op het aantal ambtenaren?
Ik gok op N-VA: nieuwe Vlaamse afgunst partij(afgunstig op werklozen-zieken-"vroeg"VincentVega schreef: ↑21 april 2026, 16:14Ik gok op de Partij Van De Afgunst, kortweg PVDA!!!!Destereir schreef: ↑21 april 2026, 15:57
Meester, Meester, ik weet het antwoord.
Nva !!!
https://youtu.be/DunPmJ87RDY?is=uqW6FHnzmwTQ537E![]()
Mede door Joske TikTok D’Haese![]()
gepensioneerden.)....
De regio's met al hun ministers-kabinetten-spaarfreakje schreef: ↑21 april 2026, 15:03 Uit betoog van Bouchez vorig weekend onthoud ik dat ze in Wallonië meer nood hebben aan steun voor benzine, omdat ze langere afstanden moeten rijden en er te weinig openbaar vervoer is.
1) Kan zijn maar in Brussel houden geen van beide argumenten steek.
2) Hij bewijst daarmee dat confederalisme meer dan nodig is.
Nu zou een maatregel genomen worden in heel het land, omdat het noodzakelijk is in 1 van de 3 regio's. Dat werkt toch verspillend.
Iedere regio zijn eigen beleid en daarmee uit.
regeringsgebouwen-enz...kost ook veel...
Te veel.Gg70 schreef: ↑21 april 2026, 21:08De regio's met al hun ministers-kabinetten-spaarfreakje schreef: ↑21 april 2026, 15:03 Uit betoog van Bouchez vorig weekend onthoud ik dat ze in Wallonië meer nood hebben aan steun voor benzine, omdat ze langere afstanden moeten rijden en er te weinig openbaar vervoer is.
Nu zou een maatregel genomen worden in heel het land, omdat het noodzakelijk is in 1 van de 3 regio's. Dat werkt toch verspillend.
- VincentVega
- VIP member

Kijk eens naar het lijstje met regionale regeringen en parlementen (naast de federale regering). In Vlaanderen is er 1, al de andere zijn in het Zuiden van het land. Ze kunnen in Wallonië al eens beginnen met de Franstalige gezelschap, het Waals gewest en de Duitstalige gemeenschap samen te voegen tot 1.Gg70 schreef: ↑21 april 2026, 21:08De regio's met al hun ministers-kabinetten-spaarfreakje schreef: ↑21 april 2026, 15:03 Uit betoog van Bouchez vorig weekend onthoud ik dat ze in Wallonië meer nood hebben aan steun voor benzine, omdat ze langere afstanden moeten rijden en er te weinig openbaar vervoer is.
En heeft Brussel een eigen gewest nodig?
Ik beloof plechtig:
- Als NVA voet bij stuk houdt - geen extra energiepremies - ga ik bij de volgende verkiezingen voor de eeste keer NVA stemmen. Spannend!
- Als NVA voet bij stuk houdt - geen extra energiepremies - ga ik bij de volgende verkiezingen voor de eeste keer NVA stemmen. Spannend!
Alles afschaffen , met een regering op federaal vlak hebben we voldoende en kost vele vele stukken minder.VincentVega schreef: ↑21 april 2026, 21:27Kijk eens naar het lijstje met regionale regeringen en parlementen (naast de federale regering). In Vlaanderen is er 1, al de andere zijn in het Zuiden van het land. Ze kunnen in Wallonië al eens beginnen met de Franstalige gezelschap, het Waals gewest en de Duitstalige gemeenschap samen te voegen tot 1.
Vertel jij mij maar eens de meerwaarde van allerhande regeringen op verschillende niveaus , behalve dat het veel geld kost
Echter zie ik ze bij de Nieuwe Vlaamse Afgunst , niet tot inzicht van kostenefficientie komen ….
- VincentVega
- VIP member

Een unitaire regering zoals in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw? Neen bedankt …KV schreef: ↑21 april 2026, 21:36Alles afschaffen , met een regering op federaal vlak hebben we voldoende en kost vele vele stukken minder.VincentVega schreef: ↑21 april 2026, 21:27
Kijk eens naar het lijstje met regionale regeringen en parlementen (naast de federale regering). In Vlaanderen is er 1, al de andere zijn in het Zuiden van het land. Ze kunnen in Wallonië al eens beginnen met de Franstalige gezelschap, het Waals gewest en de Duitstalige gemeenschap samen te voegen tot 1.
Vertel jij mij maar eens de meerwaarde van allerhande regeringen op verschillende niveaus , behalve dat het veel geld kost
Echter zie ik ze bij de Nieuwe Vlaamse Afgunst , niet tot inzicht van kostenefficientie komen ….
Hou het dan maar nodeloos duur en complex met een enorme inefficiëntie.VincentVega schreef: ↑21 april 2026, 21:53Een unitaire regering zoals in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw? Neen bedankt …KV schreef: ↑21 april 2026, 21:36
Alles afschaffen , met een regering op federaal vlak hebben we voldoende en kost vele vele stukken minder.
Neen bedankt …
- VincentVega
- VIP member

Zoals reeds gezegd, de efficiëntie met vele regeringen en parlementen is er vooral in het Zuiden van het land.KV schreef: ↑21 april 2026, 21:55Hou het dan maar nodeloos duur en complex met een enorme inefficiëntie.VincentVega schreef: ↑21 april 2026, 21:53
Een unitaire regering zoals in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw? Neen bedankt …
Neen bedankt …
Maar je wil slechts 1 regering? Enkel een Vlaamse regering dan?