Termijn rekening in GBP
TIP
- VincentVega
- VIP member

Re: Termijn rekening in GBP
Het VK is al ankele jaren uit de EU gestapt ...chesini schreef: ↑7 mei 2026, 14:00 UK is uit de EURO en de EU en betaalt nu als veel kleinere onafhankelijke entiteit daar sowieso al de meerprijs voor in de vorm van een hogere rente.
De stelling dat de EU (of de ECB) de rente niet durft te verhogen is feitelijk onjuist; de ECB heeft de afgelopen jaren de rente historisch snel verhoogd. De ECB heeft tussen juli 2022 en september 2023 de meest agressieve reeks renteverhogingen in haar gehele geschiedenis doorgevoerd.
En de grootte van een land heeft maar een minimale invloed op het rentepeil. Wat dan met kleine landen als Zwitserland? Of Luxemburg?
Ter vergelijking:
ZW: De rente op 10-jarige Zwitserse staatsobligaties ligt zeer laag, recent rond 0,36% - 0,41%
UK: De rente op 10-jarige Britse staatsobligaties ligt aanzienlijk hoger dan in Zwitserland, recent rond 5,29% - 5,33%.
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Sinds 2022 is de UK BoE Base rente minstens 1,25% hoger dan de ECB Deposito Rate. De markt eist voor het Britse Pond een risicopremie.VincentVega schreef: ↑7 mei 2026, 14:46Het VK is al ankele jaren uit de EU gestapt ...chesini schreef: ↑7 mei 2026, 14:00 UK is uit de EURO en de EU en betaalt nu als veel kleinere onafhankelijke entiteit daar sowieso al de meerprijs voor in de vorm van een hogere rente.
De stelling dat de EU (of de ECB) de rente niet durft te verhogen is feitelijk onjuist; de ECB heeft de afgelopen jaren de rente historisch snel verhoogd. De ECB heeft tussen juli 2022 en september 2023 de meest agressieve reeks renteverhogingen in haar gehele geschiedenis doorgevoerd.![]()
En de grootte van een land heeft maar een minimale invloed op het rentepeil. Wat dan met kleine landen als Zwitserland? Of Luxemburg?![]()
Ter vergelijking:
ZW: De rente op 10-jarige Zwitserse staatsobligaties ligt zeer laag, recent rond 0,36% - 0,41%
UK: De rente op 10-jarige Britse staatsobligaties ligt aanzienlijk hoger dan in Zwitserland, recent rond 5,29% - 5,33%.
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

Ik heb tenminste een inhoudelijk argument dat bewijst dat jij onzin schrijft.JOKER247 schreef: ↑7 mei 2026, 13:50We moeten inderdaad, iedere dag weer, heel veel onzin lezen van Kleinespaarder.KleineSpaarder schreef: ↑7 mei 2026, 13:17
Man, man, man.
Het zijn de financiële markten die de 10y rente bepalen. De beleggers dus. De EU heeft daar niets aan te zeggen. De UK centrale bank ook niet.
Wat een onzin moeten we hier altijd lezen.
Jij, met je Vincent Vega syndroom, hebt niets inhoudelijks te bieden.
De Belgische economie hangt sterk samen met die van Duitsland en Frankrijk, waardoor binnenlandse ontwikkelingen grotendeels door die twee landen worden bepaald. Het VK staat daarentegen meer op zichzelf en ziet zijn betrekkingen met de VS verslechteren.
Ik zou als ik jou was maar niet over syndromen beginnen. Ken je Trump en de NVA nog? Zelfs een avatar van Trump ontbreekt bij jou niet.KleineSpaarder schreef: ↑7 mei 2026, 15:27Ik heb tenminste een inhoudelijk argument dat bewijst dat jij onzin schrijft.
- VincentVega
- VIP member

Het VK is tegenwoordig zowel letterlijk als figuurlijk een eiland. Uitgetreden uit de EU en ook niet meer zo’n goede relaties met de USA. Ze staan dus volledig op zichzelf … met alle voor- en nadelen van dien.
Schoonheid vinden in de lelijkheid der dingen
Inhoudelijk reageren a.u.b. Jokke.JOKER247 schreef: ↑7 mei 2026, 15:59Ik zou als ik jou was maar niet over syndromen beginnen. Ken je Trump en de NVA nog? Zelfs een avatar van Trump ontbreekt bij jou niet.KleineSpaarder schreef: ↑7 mei 2026, 15:27
Ik heb tenminste een inhoudelijk argument dat bewijst dat jij onzin schrijft.
- KleineSpaarder
- Verbannen Gebruiker

Dit was mijn inhoudelijke bijdrage.
KleineSpaarder schreef: ↑7 mei 2026, 13:17Man, man, man.
Het zijn de financiële markten die de 10y rente bepalen. De beleggers dus. De EU heeft daar niets aan te zeggen. De UK centrale bank ook niet.
Wat een onzin moeten we hier altijd lezen.
Maar ik begrijp dat je, totaal onbekend en ongeoefend, een inhoudelijk argument niet als dusdanig herkent.
Hopla, KleineForumvervuiler neemt deel en het gaat niet meer over termijnrekeningen en GBP. Jammer en voorspelbaar.
Was er hier maar een actieve moderator....
Was er hier maar een actieve moderator....