Hoera meerwaardebelasting!
TIP
Re: Hoera meerwaardebelasting!
Ja ok, maar het is goede compacte info naast hún proberen dan vind ik persoonlijk.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Eigenlijk identiek dezelfde info maar geupdated tot op vandaag (tijd.be): https://archive.ph/2026.05.08-221136/ht ... 59550.html
Interessant te lezen . Sluit ook aan hoe en waarom ik mijn keuze voor opt-out maak.
Ik stond al versteld van het artikel in de tijd onlangs voor de massale keuze voor opt-in
https://www.tijd.be/netto/sparen-en-fon ... 57215.html
Ja dat is raar.
Elect a clown, expect a circus. Make America Go Away. En neem die Romeinse Pipo ineens ook maar mee.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Wellicht zien de meesten geen probleem in prefinanciering van de Overheid.
Ze staan er niet bij stil dat:
1) de koopkracht van dat bedrag daalt door de inflatie en
2) ze dat bedrag niet kunnen gebruiken om mee te beleggen...
Actievere beleggers zien dat wel in, ondanks het feit dat ze bij opt-in voor meer privacy kunnen kiezen.
Actievere beleggers zien dat wel in, ondanks het feit dat ze bij opt-in voor meer privacy kunnen kiezen.
De enige aannemelijke verklaringen zijn volgens mij ook : de ontzorging (geen administratie) , de onwetendheid / angst (angst om fouten te maken , « « laat de professionals van de bank het maar doen, dan is het goed gedaan ») , En een groep die met dermate hoge bedragen zit zodat de privacy van opt-in een dermate voordeel is tov de 1000€ die je bank inhoudt bij opt-inspaarfreakje schreef: ↑9 mei 2026, 15:36 Wellicht zien de meesten geen probleem in prefinanciering van de Overheid.
Of voornamelijk ook mensen die schrik hebben dat ze als "speculant" worden beschouwd ( Dan wordt er een aanslag '"gepleegd" van 33 % plus gemeentebelasting ).
De wet is totaal niet duidelijk vanaf wanneer men een speculant is.
En ook het feit dat sommige mensen schrik hebben dat de roverheid vindt dat hun vermogen belegd in aandelen zo groot is, dat ze vragen naar de afkomst van dat geld durven stellen.
Ik ken iemand die ooit eens 77 % van zijn vermogen in aandelen heeft weten stijgen op één jaar, door wat geschreven en gekochte put- en call opties te hebben van o.a. Argenx. Daar kan de roverheid niet mee lachen denk ik.
Een opt-in vermindert misschien de kans op ongezonde nieuwsgierigheid van de Roverheid, of misschien juist niet ?
De wet is totaal niet duidelijk vanaf wanneer men een speculant is.
En ook het feit dat sommige mensen schrik hebben dat de roverheid vindt dat hun vermogen belegd in aandelen zo groot is, dat ze vragen naar de afkomst van dat geld durven stellen.
Ik ken iemand die ooit eens 77 % van zijn vermogen in aandelen heeft weten stijgen op één jaar, door wat geschreven en gekochte put- en call opties te hebben van o.a. Argenx. Daar kan de roverheid niet mee lachen denk ik.
Een opt-in vermindert misschien de kans op ongezonde nieuwsgierigheid van de Roverheid, of misschien juist niet ?
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
bij de meeste beleggers zou ook dat nog meevallen, het niet speculatieve gedeelte wordt dan niet geviseerd veronderstel ik
Ik vrees dat de roverheid ineens bepaalt dat iemand voor 100 % een speculant is, niet voor bepaalde gedeelten.
( Overigens zou dat dan nog extra werk voor de lamme fiscus zijn ).
( Overigens zou dat dan nog extra werk voor de lamme fiscus zijn ).
Je kan natuurlijk altijd een ruling aanvragen of indien je vrij zeker bent aangeven als diverse inkomsten en hier plus minus 35% op betalen. Kans op controle zal dan wel pak groter zijn.
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Is iedereen hier er zich van bewust dat, indien ge na 31 augustus ergens een nieuwe effectenrekening opent, ge daar geen mogelijkheid meer hebt om opt-out op te kiezen?
-
spaarfreakje
- VIP member

- Contacteer:
Altijd al een effectenrekening bij saxo willen hebben? Doe het dan nu. Ik heb referral link beschikbaar, vraag me via pb.