huisje of appartement als belegging
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
modderbeest
- Newbie

- Contacteer:
huisje of appartement als belegging
Ik ben aan het overwegen om een klein huisje of appartement aan te kopen als belegging.
Mijn bedoeling is om enkel de schrijfkosten en eventuele herstellingskosten te betalen en de rest te lenen.
Binnen het budget dat ik aan het zoeken ben moet het mogelijk zijn om het pand voor ongeveer evenveel te kunnen verhuren als dat ik zou moeten aflossen voor de lening. Ik heb geen eigendom verder en woon in een kangeroe-woning samen met mijn vriendin.
Ik ben nu 34 jaar, doe aan pensioensparen, tak21, fiscaal langetermijnsparen, heb wat fondsen en argenta-bons, zou dit een goede zet kunnen zijn of zou ik beter verder sparen?
Graag jullie mening.
Alvast bedankt
Mijn bedoeling is om enkel de schrijfkosten en eventuele herstellingskosten te betalen en de rest te lenen.
Binnen het budget dat ik aan het zoeken ben moet het mogelijk zijn om het pand voor ongeveer evenveel te kunnen verhuren als dat ik zou moeten aflossen voor de lening. Ik heb geen eigendom verder en woon in een kangeroe-woning samen met mijn vriendin.
Ik ben nu 34 jaar, doe aan pensioensparen, tak21, fiscaal langetermijnsparen, heb wat fondsen en argenta-bons, zou dit een goede zet kunnen zijn of zou ik beter verder sparen?
Graag jullie mening.
Alvast bedankt
Re: huisje of appartement als belegging
Niet eenvoudig te beantwoorden, maar hou ook rekening met slijtagekosten, onroerende voorheffing , en vooral soms lastige en huurders die niet willen/kunnen betalen, deurwaarders en vrederechters.modderbeest schreef:Ik ben aan het overwegen om een klein huisje of appartement aan te kopen als belegging.
Graag jullie mening.
Alvast bedankt
Op http://www.juridischforum.be" onclick="window.open(this.href);return false; is er zo een huisbaas die een vijftal uitzettingen per jaar moet doen, hoeveel huizen zou die dan wel verhuren ?
Als je je hypothecaire lening aftrekt, is het ook gedaan met je fiscaal lange termijnsparen af te trekken
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
XXL66
Re: huisje of appartement als belegging
Ik ben momenteel zelf een appartementsblok aan het zetten (volledig eigen financiering) en nu in afwerkingsfase. Als ik deze verhuur brengt deze cash investering (na aftrok van alle belastingen en kosten) jaarlijks iets meer dan 5% op (berekening van m'n boekhouder). Ik was enigzins teleurgesteld maar goed. Let wel, ik heb heel veel zelf gedaan waardoor de investering maar 55 à 60% bedraagt van de normale verkoopwaarde van de appartementen (zelfs in deze vastgoeddip). Dus theoretisch haal je dan max. 3% rendement als je bv iets zou kopen. Mijn voordeel is natuurlijk ook dat ik m'n investering bijna verdubbeld heb. Maar ik heb er ook hard voor moeten werken...
Geen haar aan m'n hoofd dat er aan denk om die appartementen te verkopen, ik zie ze als m'n pensioenvoorziening. Ik reken niet op de beloften van welke minister van pensioenen dan ook...
Huurinkomsten stijgen mee met de eventuele inflatie die ons te wachten staat (ik verwacht eigenlijk hyperinflatie). Vandaar dat ik ook die vastgoed investering doe, ik wil uiteindelijk nog zo weinig mogelijk cash op de bank staan hebben.
Als hyperinflatie zich voordoet is een lening met VASTE rentevoet natuurlijk wel interessant op voorwaarde dat je deze lening kan blijven betalen. Schulden smelten dan als sneeuw voor de zon... net zogoed als de waarde van uw eventuele spaarcenten.
Dit bouwproject bevalt me zo goed (ik ben niet aan m'n proefstuk toe) dat ik ondertussen heb besloten van deze bouwactiviteiten verder te zetten in de vorm van grotendeels gefinancierde projecten (via overbrugging) en dan deels verkopen, deels verhuren.
Geen haar aan m'n hoofd dat er aan denk om die appartementen te verkopen, ik zie ze als m'n pensioenvoorziening. Ik reken niet op de beloften van welke minister van pensioenen dan ook...
Huurinkomsten stijgen mee met de eventuele inflatie die ons te wachten staat (ik verwacht eigenlijk hyperinflatie). Vandaar dat ik ook die vastgoed investering doe, ik wil uiteindelijk nog zo weinig mogelijk cash op de bank staan hebben.
Als hyperinflatie zich voordoet is een lening met VASTE rentevoet natuurlijk wel interessant op voorwaarde dat je deze lening kan blijven betalen. Schulden smelten dan als sneeuw voor de zon... net zogoed als de waarde van uw eventuele spaarcenten.
Dit bouwproject bevalt me zo goed (ik ben niet aan m'n proefstuk toe) dat ik ondertussen heb besloten van deze bouwactiviteiten verder te zetten in de vorm van grotendeels gefinancierde projecten (via overbrugging) en dan deels verkopen, deels verhuren.