Stop Loss - een kater !!!
TIP
Stop Loss - een kater !!!
Hallo, ik ben nieuw op dit forum en zou graag onmiddellijk met de deur in huis vallen nav een voorval ivm de verkoop (Stop Loss verkooporder) van Bekaert aandelen eind augustus.
Ik had nl. al een tijdje aandelen van Bekaert in portefeuille en die hebben mij al wat winst opgeleverd. De hoogste koers die ze haalden toen ik ze nog in portefeuille had was 170€, en dat moet zowat de eerste helft van augustus geweest zijn. Op het einde van diezelfde maand zakken die plots tot onder de 160€ en ik beslis te verkopen met een Stop Loss aan 155. Ik verwittig telefonisch mijn makelaar met wie ik een goed vertrouwen heb opgebouwd en vraag hem dus van de aandelen te laten vekopen aan deze Stop Loss. Diezelfde dag zie ik dat de aandelen weer de hoogte inschieten en neem ik contact op met de agente en vertel haar dat de aandelen weer aan het klimmen zijn en ze bijgevolg toch niet verkocht zullen zijn. De dame antwoord mij : "Ach wacht eens, ik ga even checken als die toch al niet verkocht zijn". Enkele minuten later belt zij mij terug op met de boodschap dat mijn aandelen aan 156,23€ verkocht zijn en dat ik mag blij zijn, want ik zal nog wat meer winst hebben dan verwacht. Aangezien de aandelen nooit de drempel van 155 gehaald hebben, was ik wel wat verbaasd van deze reactie.
Voor zoverre ik weet kan een verkoop van een aandeel met Stop Loss aan 155 enkel uitgevoerd worden wanneer de marktkoers van het effect waarop de order betrekking heeft de stop (activeringsdrempel) in neerwaartse zin overschrijdt.
Nu de koers van het Bekaert-aandeel momenteel weer 178€ staat, ben ik uiteraard zwaar ontgoocheld in mijn beleggingskantoor.
Wat denken jullie hiervan.
Ik had nl. al een tijdje aandelen van Bekaert in portefeuille en die hebben mij al wat winst opgeleverd. De hoogste koers die ze haalden toen ik ze nog in portefeuille had was 170€, en dat moet zowat de eerste helft van augustus geweest zijn. Op het einde van diezelfde maand zakken die plots tot onder de 160€ en ik beslis te verkopen met een Stop Loss aan 155. Ik verwittig telefonisch mijn makelaar met wie ik een goed vertrouwen heb opgebouwd en vraag hem dus van de aandelen te laten vekopen aan deze Stop Loss. Diezelfde dag zie ik dat de aandelen weer de hoogte inschieten en neem ik contact op met de agente en vertel haar dat de aandelen weer aan het klimmen zijn en ze bijgevolg toch niet verkocht zullen zijn. De dame antwoord mij : "Ach wacht eens, ik ga even checken als die toch al niet verkocht zijn". Enkele minuten later belt zij mij terug op met de boodschap dat mijn aandelen aan 156,23€ verkocht zijn en dat ik mag blij zijn, want ik zal nog wat meer winst hebben dan verwacht. Aangezien de aandelen nooit de drempel van 155 gehaald hebben, was ik wel wat verbaasd van deze reactie.
Voor zoverre ik weet kan een verkoop van een aandeel met Stop Loss aan 155 enkel uitgevoerd worden wanneer de marktkoers van het effect waarop de order betrekking heeft de stop (activeringsdrempel) in neerwaartse zin overschrijdt.
Nu de koers van het Bekaert-aandeel momenteel weer 178€ staat, ben ik uiteraard zwaar ontgoocheld in mijn beleggingskantoor.
Wat denken jullie hiervan.
Re: Stop Loss - een kater !!!
je hebt opdracht gegeven om te verkopen. Stop loss is 155, ze zijn verkocht aan 156,23. Je hebt meer gekregen dan je had verwacht, wat is dan het probeem???????????, Je kan enkel ontgoocheld zijn in je eigen beslissing, je hebt opdracht gegeven om te verkopen. Achteraf de bal in het andere kamp gooien,is niet correct natuurlijk.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Op 25/08 is een bodem van 153,95 euro bereikt. Verkoop is dus mogelijk indien het order op die datum werd ingegeven.
Overweeg misschien om over te stappen naar een online broker, zodat je de boel zelf wat beter kunt opvolgen i.p.v. via telefonische orders.
Overweeg misschien om over te stappen naar een online broker, zodat je de boel zelf wat beter kunt opvolgen i.p.v. via telefonische orders.
Het gaat er hem niet om dat ik moet blij zijn dat ik meer gekregen heb dan verwacht. Mijn bedoeling was de aandelen te behouden indien ze niet lager dan 155 zouden gaan. Ik moest nl. vertrekken met verlof en kon de zaak niet op afstand onder controle houden. Ik wou dus een zekerheid om zeker niet te verkopen onder de 155€. En bovendien, een stop loss order bij verkoop aan 155€ betekent toch alleen te verkopen als de koers de stop van 155€ in neerwaartse zin overschrijdt !ludo schreef:je hebt opdracht gegeven om te verkopen. Stop loss is 155, ze zijn verkocht aan 156,23. Je hebt meer gekregen dan je had verwacht, wat is dan het probeem???????????, Je kan enkel ontgoocheld zijn in je eigen beslissing, je hebt opdracht gegeven om te verkopen. Achteraf de bal in het andere kamp gooien,is niet correct natuurlijk.
Laatst gewijzigd door zdrie op 16 september 2010, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Opdracht is gegeven op 26/08 toen koers 155.20€ stond.robokat schreef:Op 25/08 is een bodem van 153,95 euro bereikt. Verkoop is dus mogelijk indien het order op die datum werd ingegeven.
Ga de koersbewegingen op 26/08 eens na, de koers zal gewoon op een gegeven moment tot op of lager dan 155 euro zijn gegaan waarbij het stop loss order geactiveerd werd. Uw beleggingskantoor heeft daar niets mee te maken.zdrie schreef:Opdracht is gegeven op 26/08 toen koers 155.20€ stond.robokat schreef:Op 25/08 is een bodem van 153,95 euro bereikt. Verkoop is dus mogelijk indien het order op die datum werd ingegeven.
Een stop loss order is een mes dat aan twee kanten snijdt. Het beschermt u tegen verdere koersdalingen maar bij verkoop verkoopt u altijd aan een lage koers.
Logisch gezien klopt er ergens toch iets niet !
Als de stop loss op 155 staat kunnen ze toch niet verkocht worden aan 156.23, welke rol speelt dan nog de stop loss
Die bankbediende heeft misschien, per vergissing, een gewoon limietorder voor je ingebracht en stond de koers op dat moment reeds op 156.23 !
Als de stop loss op 155 staat kunnen ze toch niet verkocht worden aan 156.23, welke rol speelt dan nog de stop loss

Die bankbediende heeft misschien, per vergissing, een gewoon limietorder voor je ingebracht en stond de koers op dat moment reeds op 156.23 !
Heel heel uitzonderlijk zou dit toch kunnen , indien de koersen plots gaan stijgen zijn.
Een stoploss order, kan je vergelijken met een order zonder limiet, dat enkel op de beurs wordt geplaatst zodra het geactiveerd is
( dwz zodra het beneden de 155 euro is gezakt ).
Meer waarschijnlijker is dat er een foutief order werd ingebracht, kan je dat niet controleren aan de aan van het borderel.
Een stoploss order, kan je vergelijken met een order zonder limiet, dat enkel op de beurs wordt geplaatst zodra het geactiveerd is
( dwz zodra het beneden de 155 euro is gezakt ).
Meer waarschijnlijker is dat er een foutief order werd ingebracht, kan je dat niet controleren aan de aan van het borderel.
je moet de intraday koersen bekijken, een spike naar boven of beneden is niet uitzonderlijk, maar ik zou je idd een goeie online broker aanraden, maakt het leven stukken makkelijker
Op 26-8-2010 was de laagste koers van Bekaert 155.75 €.zdrie schreef: Opdracht is gegeven op 26/08 toen koers 155.20€ stond.
Als u zeker bent van die 155.20 € kan uw order niet van 26 augustus zijn, maar eerder van 25 augustus ( H-L 158.45 € - 153.95 € )
In dit geval is de uitvoering correct gebeurt, aangezien uw stop-loss op 25 augustus doorbroken werd.
Uw " stop-loss " wordt geactiveerd van zodra de koers onder 155 € zakt en wijzigt automatisch in een koersorder.
De uitgevoerde koers kan zowel hoger als lager ( geen limiet ! ) zijn dan uw stop-loss.
In uw geval viel het nog mee, het had slechter kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door Urbain op 16 september 2010, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb net hetzelfde mee gemaakt.Dit bij Argenta.Ik beheer alles zelf.Aangezien ik ook op verlof ging en de beurs op dat moment zeer volatiel was heb ik voor het aandeel Telenet een Stop loss ingegeven van 21€.Ze zijn verkocht aan 21,90€.Meer winst volgens hun na telefonisch contact met hoofdzetel Argenta.zdrie schreef:Het gaat er hem niet om dat ik moet blij zijn dat ik meer gekregen heb dan verwacht. Mijn bedoeling was de aandelen te behouden indien ze niet lager dan 155 zouden gaan. Ik moest nl. vertrekken met verlof en kon de zaak niet op afstand onder controle houden. Ik wou dus een zekerheid om zeker niet te verkopen onder de 155€. En bovendien, een stop loss order bij verkoop aan 155€ betekent toch alleen te verkopen als de koers de stop van 155€ in neerwaartse zin overschrijdt !ludo schreef:je hebt opdracht gegeven om te verkopen. Stop loss is 155, ze zijn verkocht aan 156,23. Je hebt meer gekregen dan je had verwacht, wat is dan het probeem???????????, Je kan enkel ontgoocheld zijn in je eigen beslissing, je hebt opdracht gegeven om te verkopen. Achteraf de bal in het andere kamp gooien,is niet correct natuurlijk.

Eens je de geneugten van een online broker gesmaakt hebt wil je niets anders meer.kiama schreef:je moet de intraday koersen bekijken, een spike naar boven of beneden is niet uitzonderlijk, maar ik zou je idd een goeie online broker aanraden, maakt het leven stukken makkelijker
Je belegt met realtime koersen, je kan je orders volgen, ingrijpen wanneer nodig - zelfs op je vakantiebestemming - en dit doorgaans met aanzienlijk minder kosten.
zdrie kan ook vroeg opgestaan zijn voor beursopening.Urbain schreef:Op 26-8-2010 was de laagste koers van Bekaert 155.75 €.zdrie schreef: Opdracht is gegeven op 26/08 toen koers 155.20€ stond.
Als u zeker bent van die 155.20 € kan uw order niet van 26 augustus zijn, maar eerder van 25 augustus ( H-L 158.45 € - 153.95 € )
In dit geval is de uitvoering correct gebeurt, aangezien uw stop-loss op 25 augustus doorbroken werd.

als 155 de stoploss is dan wordt het order uitgevoerd aan de eerstvolgende koers, normaal zou die voor een bel20 aandeel niet zoveel mogen afwijken.
is er geen schriftelijke bevestiging ergens van dat order?
Dit is juist het probleem. Door de goeie verstandhouding en vertrouwen dat ik tot nog had opgebouwd met mijn beleggingskantoor gaf ik meestal de orders telefonisch door. Ik weet nu ondertussen wel beter en zal in het vervolg zorgen dat hiervan een geschrift is, ofwel fax of mail. Dan is er geen discussie mogelijk omtrent terminologiën en dergelijke. Ik weet ook dat ik geen pikkel heb om op te staan, juist door het feit dat er in het verleden altijd al vanuit een vertrouwensrelatie werd gewerkt.zeverare schreef:Urbain schreef:
Op 26-8-2010 was de laagste koers van Bekaert 155.75 €.
is er geen schriftelijke bevestiging ergens van dat order?
Juist door het feit dat de opdracht telefonisch is gebeurd heb ik nog geen verkoopsorder ondertekend. Nu ik mijn ongenoegen heb geuit tov mijn kantoor zitten ze blijkbaar met een klein probleem, nl. dat ik niks heb ondertekend. Maar ik maak mij geen ilusies, dit orderdocument zal ook wel zonder mijn handtekening vertikaal geklasseerd worden. Ik ben immers niet zinnens een document te ondertekenen met verkoopsorder 156.23, terwijl ik had gevraagd alleen te verkopen bij 155.
Maar feit is wel dat mijn vertrouwen toch een serieuze deuk heeft gekregen en ik nu wel overweeg om met gans mijn bundel (beleggingen, verzekeringen enz., toch zeker de moeite waard als kliënt voor een kantoor) te verhuizen.
Een tip voor een goeie brooker graag ?Tope schreef:Eens je de geneugten van een online broker gesmaakt hebt wil je niets anders meer.kiama schreef:je moet de intraday koersen bekijken, een spike naar boven of beneden is niet uitzonderlijk, maar ik zou je idd een goeie online broker aanraden, maakt het leven stukken makkelijker
Je belegt met realtime koersen, je kan je orders volgen, ingrijpen wanneer nodig - zelfs op je vakantiebestemming - en dit doorgaans met aanzienlijk minder kosten.