Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Is intekenen op een achtergesteld certificaat risicovol?

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
31 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Sebastiaan1985
Verstuur privébericht

Re: Is intekenen op een achtergesteld certificaat risicovol?

• Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 14 september 2010, 13:01

@ sanjuan

Die nakende verhoging van de RV geldt nog niet op obligaties die je nu opent en ik denk niet dat dat er gaat doorkomen. Niemand tekent dan nog in op obligaties en beter 15% op iets dan 25% op veel minder :)

sanjuan
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door sanjuan » 14 september 2010, 14:05

Beste Sebastiaan 1985,

ik wil hier helemaal geen polemiek opstarten (of gewoon kibbelen) dat lost niets op.
In mijn vorige mail zeg ik alleen dat het zeer moeilijk is om in een bestaande tak21 verzekering in te breken (omdat dat net geen eindvervaldag heeft... en de voorwaarden van de eerste storting blijven gelden, zo ook voor de looptijd van 8 jaar). Wat wel zeker is, dat je bij uitbetaling van een obligatie (na een verhoging van de roerende voorheffing) ZEKER roerende voorheffing zal betalen (en ga er maar van uit dat het net die verhoogde roerende voorheffing zal zijn. Dat is in het verleden al genoeg gebeurd. Dus koop je nu een obligatie dan weet je wat het bruto rendement is, maar het netto rendement ga je pas weten na de betaling van de roerende voorheffing. Lees maar de kleine lettertjes bij obligatiebeleggingen : de opgegeven rendementen zijn bruto, de intresten zijn onderworpen aan roerende voorheffing (en nu komt het...) op dit moment zijn die 15 %. Ik weet nog van vroegere verhogingen, had je een kasbon (of zelfs een kapitalisatiebon die net verviel na de verhoging dan betaalde je de verhoogde roerende voorheffing op het volledige intrestbedrag (en was je de pineut). Ik heb ook geen glazen bol om te voorspellen wat de verhoging van de roerende voorheffing zal zijn maar ik lees en hoor toch overal dat 'ze veel geld nodig zullen hebben''... Daaruit trek ik mijn conclusies... Maar ik wil u niet beinvloeden: zoals steeds doet iedereen wat hij wil...

Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 14 september 2010, 14:40

Maakt niet uit, ik beleg toch alleen in Tak 21 en fondsen/aandelen :) Laten ze de 'gewone man' die braaf spaart, zonder risico, nog maar eens ambeteren :)

cp1234
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door cp1234 » 14 september 2010, 15:31

Sebastiaan1985 schreef:@ sanjuan

Die nakende verhoging van de RV geldt nog niet op obligaties die je nu opent en ik denk niet dat dat er gaat doorkomen. Niemand tekent dan nog in op obligaties en beter 15% op iets dan 25% op veel minder :)
Deze uitspraak klopt totaal niet, als je vandaag een obligatie koopt, en morgen stijgt de RV naar bv. 25% zal je wel degelijk 25% moeten betalen.
Trouwens de RV is al vaak veranderd, in mijn beginjaren was die nog 10%.

cp1234
VIP member
VIP member

• Citeer

Bericht door cp1234 » 14 september 2010, 15:32

Sebastiaan1985 schreef:Maakt niet uit, ik beleg toch alleen in Tak 21 en fondsen/aandelen :) Laten ze de 'gewone man' die braaf spaart, zonder risico, nog maar eens ambeteren :)
Dat doen ze ook, de extra taks van een paar jaar al vergeten die je nu op elke storting moet betalen.
En als ze weer geld nodig hebben, zullen ze wel nieuwe taksen uitvinden, gene schrik, ze zijn inventief.

pol
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer pol
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pol » 14 september 2010, 21:07

zeverare schreef:
Astralon schreef: Ik ga er (voorlopig?) van uit dat KBC gezond is en dat het ook nog eens een bank is die "too big to fail" is zodat er altijd staatssteun zal zijn.
of stilaan "too big to bail out"?
de kans dat er uiteindelijk toch een land zijn staatschuld moet herstructureren is reëel en dat zal ergens moeten doorgerekend worden. Of achtergestelde certificaten daarbij zullen zijn is moeilijk te zeggen maar ze staan toch wel ergens vooraan in de rij.

Een gewaarborgde termijnrekening bij de rabobank op 10 jaar levert momenteel 3,85% op
en dan vind ik 0,35% extra voor een achtergesteld certificaat waanzin.
Bij Rabo krijg je nu op 10 jaar: netto 2,98%
Bij Credit Europe krijg je nu op 10 jaar: netto 3,40%

Sebastiaan1985
VIP member
VIP member
Contacteer:
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Sebastiaan1985 » 14 september 2010, 21:36

cp1234 schreef:
Sebastiaan1985 schreef:Maakt niet uit, ik beleg toch alleen in Tak 21 en fondsen/aandelen :) Laten ze de 'gewone man' die braaf spaart, zonder risico, nog maar eens ambeteren :)
Dat doen ze ook, de extra taks van een paar jaar al vergeten die je nu op elke storting moet betalen.
En als ze weer geld nodig hebben, zullen ze wel nieuwe taksen uitvinden, gene schrik, ze zijn inventief.
Ah ja die 1,1% verzekeringstaks zeker bij tak21 enzo. Dat is de reden waarom mijn vader nooit nog gestort heeft bij levensverzekeringen :P Zolang ze de taksen op fondsen/aandelen maar niet verhogen, anders gaat het geld naar Isle of Man ofzo ;D

relativity
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer relativity
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door relativity » 14 september 2010, 22:38

Ikzelf vind die 1,1% taksen ook een doorn in het oog.
Het eerste jaar een serieuze domper op uw stortingen, dus ik heb ook nog nooit in dergelijke producten ingestapt.

Bij een bepaalde maatschappij heb ik het eens uitgerekend en samen met hun instapkosten, beheerskosten, 1,1% taksen, schoot er het eerste jaar niet veel meer van over.

Voor mij hoeft het ook niet.

sanjuan
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door sanjuan » 17 september 2010, 11:35

relativity schreef:Ikzelf vind die 1,1% taksen ook een doorn in het oog.
Het eerste jaar een serieuze domper op uw stortingen, dus ik heb ook nog nooit in dergelijke producten ingestapt.

Bij een bepaalde maatschappij heb ik het eens uitgerekend en samen met hun instapkosten, beheerskosten, 1,1% taksen, schoot er het eerste jaar niet veel meer van over.

Voor mij hoeft het ook niet.
Beste relativity,
de 1.1 % taks die gerekend wordt bij stortingen (in tak21) moet je verrekenen over 8 jaar (want dat moet je beleggingshorizon zijn, anders beleg je beter niet in tak21) Maar ik vergelijk met termijnbeleggingen of kasbons over bvb 10 jaar. Je kunt dan wel geen taksen of kosten betalen op die beleggingen maar je weet op dit moment NIET hoeveel die zullen opbrengen (de mail van pol van 14 september is dus prietpraat). Over de periode van 8 jaar geen roerende voorheffing betalen is pure bonus op dit moment en zeker nog meer als die RV stijgt !...
En wat je zegt over instapkosten en beheerskosten en zelfs conjuncturele vergoedingen: wie goed zoekt op deze website (of op dit forum) vindt toch zeker producten zonder die kosten (geen instapkosten, geen beheerskosten en geen conjuncturele vergoedingen). Altijd de 8 jaar voor ogen houden, natuurlijk. Zoals al gezegd, als je instapt en je hebt je geld binnen de acht jaar nodig dan is tak21 NIET de oplossing... Maar wel een perfecte oplossing voor zekerheid en zeker een hoger rendement dan die verdomde spaarrekeningen waar er veel te veel geld op staat en waar de rente maar blijft van dalen...

sanjuan
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door sanjuan » 17 september 2010, 11:39

pol schreef:
zeverare schreef:
of stilaan "too big to bail out"?
de kans dat er uiteindelijk toch een land zijn staatschuld moet herstructureren is reëel en dat zal ergens moeten doorgerekend worden. Of achtergestelde certificaten daarbij zullen zijn is moeilijk te zeggen maar ze staan toch wel ergens vooraan in de rij.

Een gewaarborgde termijnrekening bij de rabobank op 10 jaar levert momenteel 3,85% op
en dan vind ik 0,35% extra voor een achtergesteld certificaat waanzin.
Bij Rabo krijg je nu op 10 jaar: netto 2,98%
Bij Credit Europe krijg je nu op 10 jaar: netto 3,40%
Hoe kun je nu (op dit moment) een netto rendement beloven op iets waar zeker nog roerende voorheffing (in de toekomst) af gaat ??? En als de roerende voorheffing verhoogt (wat gaat gebeuren !) waar blijf je dan met je netto-belegging ?

sanjuan
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door sanjuan » 17 september 2010, 11:45

cp1234 schreef:
Je geeft de indruk dat alles kan. Ik geloof dat het zeer moeilijk zal zijn om in te breken in bestaande tak21 en tak23 contracten. Het lijkt me mogelijk om de taksen (voor nieuwe stortingen in dergelijk producten) te verhogen (bvb 2.5 % ipv de huidige 1.1 %). Maar puur juridisch kan er volgens mij geen sprake zijn van roerende voorheffing op de datum dat je opneemt. Als je natuurlijk de regeltjes volgt (zoals je houden aan minimaal 8 jaar in een tak21...).

Frisse Freddy
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Frisse Freddy
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frisse Freddy » 10 oktober 2010, 22:11

Achtergestelde certificaten zijn blijkbaar weer "in". Oa Landbouwkrediet en Record Bank maken er reclame voor op de frontpagina van hun website.

Record: 4% op 7 jaar
Landbouwkrediet: 4,10% op 10 jaar

Bruto natuurlijk :)

robokat
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer robokat
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door robokat » 10 oktober 2010, 23:54

Dat lijkt me geen toeval.

Nu men in de US ongebreideld geld wil gaan drukken, en in Europa de geldpersen ook al goed gedraaid hebben, lijkt de consensus de laatste weken te groeien onder analysten, dat we een periode van hoge inflatie tegemoed gaan. Inflatie lijkt het beste middel om de prijs te betalen voor al die geldcreatie.

Als de banken dezelfde analyse maken, zullen ze nu proberen om tegen heel lage rentes nog wat geld op te halen. Want in de toekomst zullen ze veel hogere rentes moeten bieden om geld binnen te halen.

Wie dus nu voor 7 of 10 jaar instapt, is dan gezien want de inflatie zal hoger liggen dan het rendement.

In feite is dat een beetje vergelijkbaar met die energiecontracten tegen vaste prijs, die de energieleveranciers (bewust) sterk gepromoot hebben toen de prijzen op hun hoogtepunt stonden voor ze gingen dalen. Als we nu nog meer achtergestelde certificaten zien opduiken, weten we dat de banken hetzelfde doen in omgekeerde zin nu de rentes op hun dieptepunt staan.

NB: In Ierland is men de Anglo Irish Bank opnieuw aan het redden met kapitaalsinjecties. Houders van achtergestelde obligaties, zullen moeten meebetalen aan de verliezen. Details hierover zijn nog niet bekend.

Dit geeft aan hoe "veilig" achtergestelde obligaties in feite zijn.

Frisse Freddy
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Frisse Freddy
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frisse Freddy » 11 oktober 2010, 00:06

robokat schreef:NB: In Ierland is men de Anglo Irish Bank opnieuw aan het redden met kapitaalsinjecties. Houders van achtergestelde obligaties, zullen moeten meebetalen aan de verliezen. Details hierover zijn nog niet bekend.

Dit geeft aan hoe "veilig" achtergestelde obligaties in feite zijn.

Jep, je hebt gelijk. 4% op zo een lange looptijd is het risico totaal niet waard. De risicopremie die ze bieden tov gewaarborgde termijnrekeningen en kasbons is gewoon lachwekkend.
En de mensen zijn blijkbaar al vergeten wat er nog geen twee jaar terug gebeurd is met de banken.

Stier
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stier » 11 oktober 2010, 09:58

Momenteel zijn er weinig banken die achtergestelde certificaten aanbieden. Inderdaad enkel het Landbouwkrediet en Record Bank. BNP Paribas Fortis, Argenta en KBC ( via KBC IFIMA) hadden tot voor kort ook een aanbod maar momenteel kan je er niet op inschrijven. Banken kunnen tegen een lage rente geld ophalen bij institutionele beleggers.

Eerder dit jaar waren ook bij Record bank geen inschrijvingen op achtergestelde certificaten mogelijk. Ik denk dat ze voornamelijk opnieuw zijn opengesteld uit marketingoverwegingen.

Het surplusrendement op achtergestelde certificaten voor de gewone beleggers is momenteel veel te klein om in te stappen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

31 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy