Langetermijnsparen volledig bedrag?
TIP
Kies voor het hoogste rendement vergelijk alle langetermijnsparen aanbieders
Re: Langetermijnsparen volledig bedrag?
Ik stort het maximum en dat wordt nu opgetrokken naar 2120 euro!
Als U voldoet aan de wettelijke bepalingen qua inkomen, is het altijd interessant om het maximum te storten dat aftrekbaar is. Dat kan men ook steeds verhogen tot het nieuwe maximum, zonder in de problemen te raken.DeJos schreef:Simpele vraag:
Nemen jullie voor het langetermijnsparen het volledige bedrag dat fiscaal aftrekbaar is of slechts een deel?
Momenteel stort ik jaarlijks 980€. En je kon iets van een 2200€ aftrekken geloof ik?
gr
Als men niet het maximum stort, zoals U, moet men oppassen dat men niet in conflikt geraakt met de fiscus, als men het bedrag verhoogt x jaar voor de einddatum(10 jaar?). Dan kan de fiscus het beschouwen als een nieuw contract. Wat dan voor gevolg heeft dat men tussen de 60 en de 65 ook voorheffing moet betalen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je kan best op basis van je belastbaar inkomen bepalen hoeveel je effectief fiscaal kan inbrengen (gemiddeld zal dit bij de meeste"normale inkomens"ergens rond 1.300/1.400 eur liggen).Stort je steeds het wettelijk maximum(nu dus 2.120 eur), hou er dan wel rekening mee dat je later op het volledige gekapitaliseerde bedrag 10 % heffing gaat betalen, terwijl je er uiteindelijk maar gedeeltelijk fiscaal voordeel hebt van genoten.Dan kan je beter het gedeelte dat geen fiscaal voordeel oplevert in een niet-fiscaal plan sparen.Hierop betaal je geen heffing en bepaal je vrij de looptijd, het bedrag en eventueel de manier van beleggen (bv. in een tak23-verzekeringscontract met eigen fondsen-keuze).Ook de begunstigde bij overlijden kan hier vrij worden gekozen, in een fiscaal contract is de keuze beperkt.
Ik ben 25 en spaar gedurende 3 jaar. Maar dan lijkt 2000€ per jaar veel . maar aangezien je er 30% van terugkrijgt is het rendement idd zeer mooi.
Vermits U nog maar 25 jaar zijt, bent U nog lang niet in de laatste 10 jaar van uw kontract, dus U kan het verhogen.
U dient echter ook rerkening te houden met de wettelijke bepalingen, dus niet meer inbrengen dan U fiscaal kunt aftrekken, volgens uw inkomen. Doe daarom eerst een simulatie met uw inkomen.
Anders zult u op het einde 10% voorheffing betalen op een gedeelte dat nu niet aftrekbaar is.
@dejos
Vermits de aftrek van langetermijn afhankelijk is van het inkomen in 2011, hebt U nog tijd tot het einde van het jaar om te simuleren hoeveel uw aftrek kan zijn.
Dan weet u ook beter hoeveel U zult kunnen aftrekken. Veronderstel dat U bvb werkloos wordt, dan kan het zijn dat U voorlopig beter nog niet verhoogt.
Bij een +/- identiek loon, als het vorig jaar, kunt U dat zien op de simulatie van de aangifte van vorig jaar, hoeveel U kunt storten. Normaal worden de belastingsschalen ook geindexeerd. Zodat u voor loonaanpassingen door de index, geen rekening moet houden. Maar of dat volgend jaar ook zo zal zijn?
Ik weet natuurlijk niet als ge uw aangifte zelf doet.
Hiermee kunt U zien hoeveel men in aanslagjaar 2010, inkomsten 2009 kon aftrekken. Vul uw codes in, in de berekening zal staan hoeveel U eventueel meer kon aftrekken.
https://sofiskonline.standaarduitgeveri ... 0/dvv.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vermits de aftrek van langetermijn afhankelijk is van het inkomen in 2011, hebt U nog tijd tot het einde van het jaar om te simuleren hoeveel uw aftrek kan zijn.
Dan weet u ook beter hoeveel U zult kunnen aftrekken. Veronderstel dat U bvb werkloos wordt, dan kan het zijn dat U voorlopig beter nog niet verhoogt.
Bij een +/- identiek loon, als het vorig jaar, kunt U dat zien op de simulatie van de aangifte van vorig jaar, hoeveel U kunt storten. Normaal worden de belastingsschalen ook geindexeerd. Zodat u voor loonaanpassingen door de index, geen rekening moet houden. Maar of dat volgend jaar ook zo zal zijn?
Ik weet natuurlijk niet als ge uw aangifte zelf doet.
Hiermee kunt U zien hoeveel men in aanslagjaar 2010, inkomsten 2009 kon aftrekken. Vul uw codes in, in de berekening zal staan hoeveel U eventueel meer kon aftrekken.
https://sofiskonline.standaarduitgeveri ... 0/dvv.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sommige LT-spaarcontracten vermelden in hun voorwaarden dat je
- de 1e keer het maximum stort
- dit bedrag laat indexeren
- de 1e keer het maximum stort
- dit bedrag laat indexeren
Natuurlijk, maar eind van het jaar, weet ge als ge als ge in de loop van het jaar volledig gewerkt hebt of niet. Maar nog niet in januari.DeJos schreef:Ik doe de aangifte zelf en laat het controleren door mijn DVV consulent.
Je moet toch de langetermijnspaarrekening storten in het jaar van de aftrek. Of zit hier een jaar vertraging op?
gr
De aangifte van het vorige jaar geeft dan ook reeds aanwijzigingen.
Trouwens, het simulatie programma dat ik U gaf komt van de site van DVV.
Daar staat erbij hoeveel belastingen men kan besparen met bijkomende stortingen.
zou het kunnen dat het jaar waarin u 55 jaar oud wordt gaat bepalen wat na 55 nog fiscaal in mindering te brengen is.lowietje schreef:Als U voldoet aan de wettelijke bepalingen qua inkomen, is het altijd interessant om het maximum te storten dat aftrekbaar is. Dat kan men ook steeds verhogen tot het nieuwe maximum, zonder in de problemen te raken.DeJos schreef:Simpele vraag:
Nemen jullie voor het langetermijnsparen het volledige bedrag dat fiscaal aftrekbaar is of slechts een deel?
Momenteel stort ik jaarlijks 980€. En je kon iets van een 2200€ aftrekken geloof ik?
gr
Als men niet het maximum stort, zoals U, moet men oppassen dat men niet in conflikt geraakt met de fiscus, als men het bedrag verhoogt x jaar voor de einddatum(10 jaar?). Dan kan de fiscus het beschouwen als een nieuw contract. Wat dan voor gevolg heeft dat men tussen de 60 en de 65 ook voorheffing moet betalen.
als vb ouderdom 54 jaar met fiskale optimalisatie stort u slechts 300 €.
als vb ouderdom 55 jaar met fiskale optimalisatie stort u slechts 300 €.
als vb ouderdom 56 jaar met fiskale optimalisatie stort u slechts 300 €.
als vb ouderdom 57 jaar met fiskale optimalisatie stort u slechts 300 €.
als vb ouderdom 55 jaar met fiskale optimalisatie stort u 1000 €. optimalisatie is slechts 300 €
deze storting op 55 bepaalt wat later nog maximum in aanmerking komt voor belasting vermindering.
dus na 55 j storten het maximum , slechts wat op 55 j gestort komt in aanmerking voor belasting vermindering.
en er zijn verzekeringen die u van deze regel op de hoogte brengen.
en er zijn verzekeringen die doen of hun neus bloed.
als vb DVV doet melding , Dexia doet het niet.
mijn eigen ervaring contract man , contract vrouw.