getrouwheidspremie niet verliezen bij opname
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: getrouwheidspremie niet verliezen bij opname
Correctie : Voor stortingen van vóór 1-4-2009 zou volgens deze link de jaarlijkse vervaldag toch 1 januari zijn !
Samengevat : Stortingen op BMPB-spaarrekening
vóór 1-4-2009 : jaarlijkse vervaldag op 1 januari.
vanaf 1-4-2009 in januari : jaarlijkse vervaldag op 1 januari. ( 11-maanden regel )
vanaf 1-4-2009 in februari t/m december : jaarlijkse vervaldag op de kalenderdag nà storting.
Samengevat : Stortingen op BMPB-spaarrekening
vóór 1-4-2009 : jaarlijkse vervaldag op 1 januari.
vanaf 1-4-2009 in januari : jaarlijkse vervaldag op 1 januari. ( 11-maanden regel )
vanaf 1-4-2009 in februari t/m december : jaarlijkse vervaldag op de kalenderdag nà storting.
Via die link in het bericht van Urbain hierboven lees ik o.a.:
Dus toch die 1 januari.Werkpaard schreef: Dit betekende concreet (wanneer er geen afhalingen gebeurden):
- voor stortingen in januari: 6 maanden getrouwheidspremie, daarna tot het einde van het jaar getrouwheidspremie. Op 1 januari van het volgende kalenderjaar startte nieuwe getrouwheidsperiode.
- voor stortingen in februari t.e.m. juni: 6 maanden getrouwheidspremie, rest van het lopende kalenderjaar geen getrouwheidspremie of verlende aangroeipremie (alleen basisintrest!). Op 1 januari van het daaropvolgende kalenderjaar begon de eerste getrouwheidsperiode.
- voor stortingen in juli t.e.m. december: 6 maanden getrouwheidspremie, die dus eindigde in het volgende kalenderjaar. Na afloop van de aangroeipremie de rest van het jaar getrouwheidspremie. Op 1 januari van het daaropvolgende kalenderjaar startte nieuwe getrouwheidsperiode.
Het antwoord dat U van BMPB ontving, betreft de specifieke verrichtingen op uw persoonlijke spaarrekening.keesje schreef:Dus toch die 1 januari.
Meer algemeen geldt voor BMPB mijn samenvatting.
Voor de volledigheid :
vóór 1-4-2009 bestonden er verschillende systemen voor de berekening van de getrouwheidspremies ( = geen bindende wetgeving ). Iedere bank had zijn eigen regels !
vanaf 1-4-2009 is bijna* alles wettelijk vastgelegd voor de gereglementeerde spaarrekening.
Het « BMPB reglement op de gereglementeerde spaarrekening » bevat nog steeds clausules die in strijd zijn met de nieuwe wet !
* de 11-maanden regel is nog steeds voor interpretatie vatbaar.
Ik ben niet zo vertrouwd met intrestberekeningen dus mijn excuses indien mijn vraag hetzij evident, hetzij niet duidelijk geformuleerd is.
De situatie is als volgt: ik heb een bedrag staan op een internetrekening van Dexia en wens dit over te schrijven naar een meer rendabele spaarrekening van Rabobank. Mijn geld staat al meer dan een jaar op de internetspaarrekening, ik weet echter niet exact vanaf welke datum al.
Nu vraag ik me af of ik niet beter wacht tot begin januari om deze verrichting door te voeren teneinde mijn getrouwheidspremie die ik opgespaard heb van 1 januari van dit jaar tot nu niet te verliezen. Mijn vraag is dus of de getrouwheidspremie, als het geld er al langer dan 1 jaar op staat, elk jaar vanaf 1 januari herberekend wordt.
De situatie is als volgt: ik heb een bedrag staan op een internetrekening van Dexia en wens dit over te schrijven naar een meer rendabele spaarrekening van Rabobank. Mijn geld staat al meer dan een jaar op de internetspaarrekening, ik weet echter niet exact vanaf welke datum al.
Nu vraag ik me af of ik niet beter wacht tot begin januari om deze verrichting door te voeren teneinde mijn getrouwheidspremie die ik opgespaard heb van 1 januari van dit jaar tot nu niet te verliezen. Mijn vraag is dus of de getrouwheidspremie, als het geld er al langer dan 1 jaar op staat, elk jaar vanaf 1 januari herberekend wordt.
De getrouwheidspremie is definitief verworven 12 maanden nà de datum van storting maar wordt pas uitbetaaldSteven schreef:Nu vraag ik me af of ik niet beter wacht tot begin januari om deze verrichting door te voeren teneinde mijn getrouwheidspremie die ik opgespaard heb van 1 januari van dit jaar tot nu niet te verliezen. Mijn vraag is dus of de getrouwheidspremie, als het geld er al langer dan 1 jaar op staat, elk jaar vanaf 1 januari herberekend wordt.
op 1 januari nà de verwervingsdatum.
Daarna hernieuwt de getrouwheidspremie opnieuw voor 12 maanden.
bv : 20 april 2009 Storting 10.000 €
De getrouwheidspremie is verworven op 20 april 2010.
Op 20 april 2010 start een nieuwe getrouwheidsperiode van 12 maanden.
Op 1 januari 2011 wordt - naast de basisrente van 2010 - ook de getrouwheidspremie voor de periode 20 april 2009 tot 19 april 2010 uitbetaald.
Een afhaling gebeurt best zo kort mogelijk nà de verwervingsdatum.
Als ge vandaag dit bedrag afhaalt verliest ge de in-opbouw-getrouwheidspremie vanaf 20 april 2011 tot vandaag.
Op 1 januari 2012 krijgt ge de getrouwheidspremie voor de periode van 20 april 2010 tot 19 april 2011.
Ok, bedankt voor de duidelijke uitleg en het illustrerende voorbeeld! Het komt er dus op neer dat ik moet te weten komen wanneer ik mijn geld gestort heb. Merci!
Om de situatie wat moeilijker te maken:
Ik las dit ergens op een andere site
Ik las dit ergens op een andere site
Stel: Ik stortte 10.000 € op 1-5-2010 en nog eens 10.000 op 1-7-2010. Ik beslis om op 1-6-2011 10.000 € af te halen. Volgens de quote hierboven, wordt het geld afgehouden van de laatste storting en verlies ik dus de getrouwheidspremie op de storting van 1-7-2010. Of kan het zijn dan het geld wordt afgehouden van de storting waarvan de getrouwheidspremie het meest recent afgelopen is?Belangrijk is ook dat banken opgehaalde bedragen steeds in mindering brengen van de laatst gestorte bedragen. Meer bepaald wordt gekeken naar de berekeningsperiode van de getrouwheidspremie. Een terugtrekking van 500 euro zal in mindering worden gebracht van het bedrag waarvoor deze berekeningsperiode het minst ver gevorderd is. Stel bijvoorbeeld dat u op 1 januari en 1 februari telkens 500 euro stortte op een spaarrekening. Indien u op 1 maart 500 euro van uw spaarrekening weghaalt, dan is dat de 500 euro van 1 februari. Op 1 januari van het volgende jaar zal u dus een getrouwheidspremie krijgen op het bedrag dat u een jaar eerder stortte.
De tweede optie is juist, de getrouwheidspremie voor de eerste storting van 1-5-2010 is op 1-5-2011 reeds verworven en wordt uitbetaald op 31-12-2011. Op 1-6-2011 is de nieuwe periode voor de getrouwheidspremie van de eerste storting slechts 1 maand en de afhaling zal dus op het eerste bedrag worden afgehouden.frigobox schreef: Stel: Ik stortte 10.000 € op 1-5-2010 en nog eens 10.000 op 1-7-2010. Ik beslis om op 1-6-2011 10.000 € af te halen. Volgens de quote hierboven, wordt het geld afgehouden van de laatste storting en verlies ik dus de getrouwheidspremie op de storting van 1-7-2010. Of kan het zijn dan het geld wordt afgehouden van de storting waarvan de getrouwheidspremie het meest recent afgelopen is?