Obligaties
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Obligaties
Ik heb interesse voor fondsen die een coupon uitkeren, graag tips.
Hoe is het verloop in deze hektische periode van uw fonds dat maandelijks een coupon uitkeert.
Hoe is het verloop in deze hektische periode van uw fonds dat maandelijks een coupon uitkeert.
Robeco Lux-o-rente is zo een fonds dat in overheidsobligaties belegt maar het rendement op 10 jaar geannualiseerd is 4,91%. Dus de beheerder heeft blijkbaar toch een meerwaarde die de kosten overstijgt.
Zeker: rendement op 10 jaar geannualiseerd is 6,14% en krijgt 5 sterren van Morningstar.luc1961 schreef:Wat vinden jullie van het fonds : R Obligations Privées C (FR0007008750) van Rothschild. Zou dit goed zijn om aan te kopen ?
dat is het verleden, je moet kijken naar de toekomst als je iets koopt, die 5% is het resultaat van een periode van algemene daling van de overheidsrentes. Nu koop je een mandje obligaties met een rendement van 2 a 4% met daarop 1% kosten. Zelfs met een wiskundig model er bovenop dat "slim" verkoopt en koopt kan je daar onmogelijk fantastische resultaten uit halen op langere termijn.Yaris schreef:Robeco Lux-o-rente is zo een fonds dat in overheidsobligaties belegt maar het rendement op 10 jaar geannualiseerd is 4,91%. Dus de beheerder heeft blijkbaar toch een meerwaarde die de kosten overstijgt.
Luc, Ik kijk het voor je na: ik draai dit fonds deze namiddag door mijn selectiesysteem en kom straks met de cijfers.luc1961 schreef:Wat vinden jullie van het fonds : R Obligations Privées C (FR0007008750) van Rothschild. Zou dit goed zijn om aan te kopen ?
Daarbovenop nog enkele andere interessante obligatiefondsen. Voor de zeer defensieve profielen: Carmignac Sécurité. Je moet de grafiek eens gaan bekijken op Morningstar: het gaat in geen rotvaart naar boven, maar een gemiddelde van zo'n 4 % per jaar en zoals je merkt op de grafiek volatiliteit is er amper.
Het gaat over een periode van 10 jaar, lang genoeg om een goed beeld te geven van de kwaliteit van een fonds. Of zijn de overheidsrentes al 10 jaar aan het dalen?zeverare schreef:dat is het verleden, je moet kijken naar de toekomst als je iets koopt, die 5% is het resultaat van een periode van algemene daling van de overheidsrentes.
Net zoals men dikwijls fouten maakt door regels van aandelen op fondsen toe te passen, maak jij hier de fout door obligatiefondsen te gaan vergelijken met obligaties. Een obligatie is een éénmalig gegeven terwijl een obligatiefonds een verandelijk gegeven is. De fondsbeheerder zit namelijk ( als ' t ne goeie is ) niet te slapen en past regelmatig zijn portefeuille aan. Die Lux-o-rente geeft een doorlopend rendement van gemiddeld zo'n 6 % over vele periodes van 5 jaar en 3 jaar: dus niet éénmalig zoals jij dat bedoelt.zeverare schreef:dat is het verleden, je moet kijken naar de toekomst als je iets koopt, die 5% is het resultaat van een periode van algemene daling van de overheidsrentes. Nu koop je een mandje obligaties met een rendement van 2 a 4% met daarop 1% kosten. Zelfs met een wiskundig model er bovenop dat "slim" verkoopt en koopt kan je daar onmogelijk fantastische resultaten uit halen op langere termijn.Yaris schreef:Robeco Lux-o-rente is zo een fonds dat in overheidsobligaties belegt maar het rendement op 10 jaar geannualiseerd is 4,91%. Dus de beheerder heeft blijkbaar toch een meerwaarde die de kosten overstijgt.
Als de beheerder van een obligatiefonds er niet in slaagt om dat fonds meer te laten renderen dan de afzonderlijke obligaties in het fonds dan is het inderdaad geen goeie. Anders kan ik mezelf ook wel tot fondsbeheerder uitroepen, wat obligaties op een hoop gooien en verder niets meer doen behalve ieder jaar de interesten innen.
De twee fondsen die hier vermeld worden (Lux-o-rente en Carmignac Securite) zijn wel interessant als illustratie van de diversificatie discussie.
Lux-o-rente heeft als doelstelling om voornamelijk te beleggen in staatsobligaties. Carmignac Securite heeft weinig beperkingen qua soorten obligaties waar het kan in beleggen, en heeft als doelstelling een regelmatig rendement en kapitaalbehoud.
CS heeft dus de vrijheid om afhankelijk van de marktomstandigheden meer of minder in bepaalde soorten obligaties te beleggen. Het kiest er dus nu voor om minder overheidsobligaties en meer bedrijfsobligaties aan te houden. Hierdoor heb je in feite geen omzien naar dit fonds, de beheerder zal op basis van risico en visie zijn spreiding aanpassen.
Lux-o-rente heeft door zijn doelstelling minder mogelijkheden om uit te wijken. Er zijn voldoende indicaties dat de rendementen op overheidsobligaties de komende jaren heel laag zullen zijn. Het is dus aan de belegger om uit te maken of het nu wel een goed moment is om hier in te stappen/blijven, want Lux-o-rente is beperkt in wat het kan doen.
De diversificatie discussie komt er dus op neer: is het verstandiger om alle soorten obligatiefondsen in de portefeuille te stoppen, of is het niet slimmer om selectief te zijn en in dit geval tijdelijk staatsobligatiefondsen te mijden tot er betere tijden aanbreken ?? Of kan je door teveel diversificatie uw rendement schaden, door ook dingen op te nemen met negatieve vooruitzichten ??
Lux-o-rente heeft als doelstelling om voornamelijk te beleggen in staatsobligaties. Carmignac Securite heeft weinig beperkingen qua soorten obligaties waar het kan in beleggen, en heeft als doelstelling een regelmatig rendement en kapitaalbehoud.
CS heeft dus de vrijheid om afhankelijk van de marktomstandigheden meer of minder in bepaalde soorten obligaties te beleggen. Het kiest er dus nu voor om minder overheidsobligaties en meer bedrijfsobligaties aan te houden. Hierdoor heb je in feite geen omzien naar dit fonds, de beheerder zal op basis van risico en visie zijn spreiding aanpassen.
Lux-o-rente heeft door zijn doelstelling minder mogelijkheden om uit te wijken. Er zijn voldoende indicaties dat de rendementen op overheidsobligaties de komende jaren heel laag zullen zijn. Het is dus aan de belegger om uit te maken of het nu wel een goed moment is om hier in te stappen/blijven, want Lux-o-rente is beperkt in wat het kan doen.
De diversificatie discussie komt er dus op neer: is het verstandiger om alle soorten obligatiefondsen in de portefeuille te stoppen, of is het niet slimmer om selectief te zijn en in dit geval tijdelijk staatsobligatiefondsen te mijden tot er betere tijden aanbreken ?? Of kan je door teveel diversificatie uw rendement schaden, door ook dingen op te nemen met negatieve vooruitzichten ??
Ik zie je punt, Robokat.
Maar betreffende je opmerking:
Dit maar om te zeggen dat je je niet teveel mag leiden door de verwachtingen van het ogenblik en dat je beslissingen achteraf gezien best de juiste kunnen blijken, zelfs als ze op het ogenblik zelf tegen de stroom in gaan.
Maar betreffende je opmerking:
Begin van het jaar waren er voldoende indicaties dat de rente ging stijgen. Als je in april intekende op een termijnrekening op 10 jaar aan 4,60 % werd je voor gek verklaard want de rente ging veel hoger gaan. En zie nu ...Er zijn voldoende indicaties dat de rendementen op overheidsobligaties de komende jaren heel laag zullen zijn.
Dit maar om te zeggen dat je je niet teveel mag leiden door de verwachtingen van het ogenblik en dat je beslissingen achteraf gezien best de juiste kunnen blijken, zelfs als ze op het ogenblik zelf tegen de stroom in gaan.
Men zegt wel eens dat een goede belegger tegen de stroom moet ingaan.
Het is inderdaad heel moeilijk te voorspellen welke dingen het goed gaan doen.
Het omgekeerde kan echter wel: je kan redelijk voorspellen welke dingen het slecht gaan doen, alhoewel timing niet gemakkelijk is. Je weet bvb. dat wie buitensporig veel schulden maakt, daar ooit de rekening voor betaalt.
Je kan die zaken met hoog risico dus wel mijden. En niet per se overal in willen diversifiëren.
Het omgekeerde kan echter wel: je kan redelijk voorspellen welke dingen het slecht gaan doen, alhoewel timing niet gemakkelijk is. Je weet bvb. dat wie buitensporig veel schulden maakt, daar ooit de rekening voor betaalt.
Je kan die zaken met hoog risico dus wel mijden. En niet per se overal in willen diversifiëren.
@Luc 1961
Ik had beloofd om het fonds van Rothschild eens door de molen te draaien maar... alhoewel het fonds blijkbaar al zeer lang bestaat, ben ik er niet in geslaagd om eenheidswaarden te vinden die ouder zijn dan 2010. Op zo'n korte termijn kan je weinig zien. Een goede prestatie tijdens een laatste korte periode kan zijn oorspring hebben in zuiver toeval of beginnersgeluk. Als je echter merkt dat het fonds op 04/01/2010 een NAV had van 302,93 en op 11/08/2011 van 318,91 dan vind ik dat juist over die periode niet schitterend. Ik vind het altijd erg dat men niet bereid is om de historiek van een fonds te publiceren. Ik vel dus geen oordeel maar zou het fonds niet voor mezelf aankopen....
Ik had wel nog andere obligatiefondsen beloofd ( niet gerangschikt volgens kwaliteit - jaarlijkse rendementen ):
a) Invesco European Corporate LU 0243957825 in euro: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 7,15%
b) Threadneedle Emerging Mkts Bond GB00B66GND72 in USD: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 11,51%
c) ING Renta Fund EMD in euro LU0041345751:gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 10,55 %
d) Schroder Em. Mkts Debt Absolute Return - euro-hedged LU0177592218: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 8,86 %
e) Threadneedle European Emerg Mkts GB00B0WH9Y53 in euro: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 9,59 %
f) Templeton Global Total return LU0260870661: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 14,25 %
Hopelijk kan je er iets mee doen. Succes
Ik had beloofd om het fonds van Rothschild eens door de molen te draaien maar... alhoewel het fonds blijkbaar al zeer lang bestaat, ben ik er niet in geslaagd om eenheidswaarden te vinden die ouder zijn dan 2010. Op zo'n korte termijn kan je weinig zien. Een goede prestatie tijdens een laatste korte periode kan zijn oorspring hebben in zuiver toeval of beginnersgeluk. Als je echter merkt dat het fonds op 04/01/2010 een NAV had van 302,93 en op 11/08/2011 van 318,91 dan vind ik dat juist over die periode niet schitterend. Ik vind het altijd erg dat men niet bereid is om de historiek van een fonds te publiceren. Ik vel dus geen oordeel maar zou het fonds niet voor mezelf aankopen....
Ik had wel nog andere obligatiefondsen beloofd ( niet gerangschikt volgens kwaliteit - jaarlijkse rendementen ):
a) Invesco European Corporate LU 0243957825 in euro: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 7,15%
b) Threadneedle Emerging Mkts Bond GB00B66GND72 in USD: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 11,51%
c) ING Renta Fund EMD in euro LU0041345751:gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 10,55 %
d) Schroder Em. Mkts Debt Absolute Return - euro-hedged LU0177592218: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 8,86 %
e) Threadneedle European Emerg Mkts GB00B0WH9Y53 in euro: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 9,59 %
f) Templeton Global Total return LU0260870661: gemiddeld rendement over periodes van 3 jaar: 14,25 %
Hopelijk kan je er iets mee doen. Succes
@Al Fonds: hierboven had nog iemand een vraag gesteld die specifiek voor jou bedoeld was denk ik maar door de andere discussies is die vraag een beetje over het hoofd gezien.
Al Fonds schreef:Doe je het voor de coupons: er zijn fondsen die ook coupon geven. Ik heb er zelfs één die dat maandelijks doet.
AMA schreef:Ik heb interesse voor fondsen die een coupon uitkeren, graag tips.
Het fonds met die maandelijkse coupon is Franklin Templeton Global Total Return LU0170475585: de maandelijkse coupon is elke maand bijna identiek. Het verloop van de waarde kan je makkelijk terugvinden.
Je hebt gelijk, Robokat. Diversificatie moet geen doel zijn op zich. Ik ga Lux-o-rente niet aankopen.robokat schreef:Je weet bvb. dat wie buitensporig veel schulden maakt, daar ooit de rekening voor betaalt.