goudbubbel staat op barsten
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: goudbubbel staat op barsten
Lijkt me straf, zijn beide edelmetalen. Ben echter geen kenner, hier zullen wel kenners zitten denk ik...Spruitekop schreef:Ikzelf heb geen ervaring met zilver. Volgens mij is er 21% BTW op zilver en is goud daarvan vrijgesteld??? Klopt dit?Hier in België en Nederland zijn we zo ver niet. De koper van zilver wordt zelfs zwaar benadeeld door de BTW heffing (B: 21%, NL 19%), maar ook de handelaar in zilveren munten of baren is hier het slachtoffer van. Het is niet logisch dat over een betaalmiddel BTW moet betaald worden, net zomin als er over papieren geld zoals de euro, dollar of pond dit hoeft. Deze ongerijmdheid maakt beleggen in zilveren munten en baren minder interessant. (BRON)
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Volgens dat ik gelezen heb (vraag me nu niet naar de bron) is de vrijstelling enkel voor fysiek goud. ETF's in zilver zouden dan weer zonder BTW zijn. Het zou volgens dat artikel daarom zijn dat het moeilijker is om aan fysiek zilver te geraken dan aan fysiek goud.cardoman schreef:Lijkt me straf, zijn beide edelmetalen. Ben echter geen kenner, hier zullen wel kenners zitten denk ik...
Spruitekop schreef:Volgens mij gaat het goud zeker niet drastisch dalen alvorens er 'n goede oplossing is voor de schuldencrisis, integendeel, telkens als er negatief nieuws komt zal d'er nog 'n stukje bijkomen. En als het echt lang gaat duren gaan de beleggers met ETF's op hun eigen kop kloppen dat ze niet voor fysiek gegaan zijn. Zilver heeft dan weer 'n minder fiscaal kantje.Goldbug schreef:Goud is wel aan een correctie toe, kopen op de dip zou ik zeggen, zilver heeft ook nog heel veel potentieel.
Klopt beleggingsgoud art. 1 § 8 van het BTW wetboek is vrijgesteld van BTW.
Enkel handel tussen particulieren van zilver ( vrij onbestaande markt dus ) is ook vrijgesteld van btw
§ 8. Voor de toepassing van dit Wetboek wordt verstaan onder " beleggingsgoud " :
1° goud, in de vorm van staven of plaatjes van een door de goudmarkten aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995 duizendsten, al dan niet belichaamd in certificaten.
De kleine staven of plaatjes met een gewicht van ten hoogste 1 gram worden evenwel niet aangemerkt als beleggingsgoud.
2° gouden munten die :
- een zuiverheid van ten minste 900 duizendsten hebben,
- na 1800 zijn geslagen,
- in het land van oorsprong als wettig betaalmiddel fungeren of hebben gefungeerd, en
- normaliter verkocht worden voor een prijs die de openmarktwaarde van het in de munten vervatte goud niet met meer dan 80 % overschrijdt.
Dergelijke munten worden geacht niet verkocht te zijn wegens hun numismatisch belang.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Als je het wil weten hoe het écht allemaal in elkaar zit hebben we natuurlijk Paul nog!
Misschien nog 'n intressant artikel meegeven: Hoe fysiek goud en zilver kopen.
Misschien nog 'n intressant artikel meegeven: Hoe fysiek goud en zilver kopen.
Net nog gelezen op netto.tijd.be:
"Jah bankiers; k'geloof dat het nu wel voor iedereen duidelijk is waaruit het werk van een bankier bestaat: s'morgens wit hemdje goed, dasje goed en dan klantjes beleggen in goud afraden, fondsjes proberen aanraden of spaarboekje met 1% rente en een leuke getrouwheidpremie. Daarna die spaarcentjes overmaken aan Griekenland waar 17% rente op obligaties geboden wordt. Tegen de middag taak volbracht, goed gewerkt, leuk verdient. Doe zo verder zou ik zo zeggen, alleen, voor hoelang nog? Leterme en Di Rupo staan altijd klaar om je te helpen, je hoeft echt niks te vrezen."
Link: http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... m=referral" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan het er niet mee eens zijn maar toch leuk om lezen?!
"Jah bankiers; k'geloof dat het nu wel voor iedereen duidelijk is waaruit het werk van een bankier bestaat: s'morgens wit hemdje goed, dasje goed en dan klantjes beleggen in goud afraden, fondsjes proberen aanraden of spaarboekje met 1% rente en een leuke getrouwheidpremie. Daarna die spaarcentjes overmaken aan Griekenland waar 17% rente op obligaties geboden wordt. Tegen de middag taak volbracht, goed gewerkt, leuk verdient. Doe zo verder zou ik zo zeggen, alleen, voor hoelang nog? Leterme en Di Rupo staan altijd klaar om je te helpen, je hoeft echt niks te vrezen."
Link: http://netto.tijd.be/sparen_en_beleggen ... m=referral" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan het er niet mee eens zijn maar toch leuk om lezen?!
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
ik denk dat eerder het "Worlds Giant Ponchi Scheme" op barsten staat...vandaar reflectie op de goudprijs.