Pensioensparen- welke garantie v. overheid bij faling?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen- welke garantie v. overheid bij faling?
Ik doe aan pensioensparen via een pensioenspaarfonds en ook via een tak 21 pensioenspaarverzekering
wat is beschermd door de overheid bij een faillisement van mijn bank?
ik weet dat mijn spaarboekjes beschermd zijn, maar mijn pensioensparen twijfel ik
ik weet dat mijn spaarboekjes beschermd zijn, maar mijn pensioensparen twijfel ik
Re: Pensioensparen- welke garantie v. overheid bij faling?
Tak 21 levensverzekeringen zijn sinds 1 januari 2011 door het Bijzonder Beschermingsfonds voor Deposito’s en Levensverzekeringen ten belope van 100.000 EUR per persoon beschermd tegen faillissement van de verzekeraar (KB 16-03-2009).gerd schreef:Ik doe aan pensioensparen via een pensioenspaarfonds en ook via een tak 21 pensioenspaarverzekering
Fondsen zijn uiteraard niet beschermd door de overheid.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
bedankt, maar wat dan als mijn bank failliet gaat? ben ik dan mijn pensioenspaarfonds gelden kwijt?
Een pensioenspaarfonds is een afzonderlijke vennootschap (ICB), jij bent altijd eigenaar van de onderliggende waarden.
Het omvallen van je bank is vervelend, maar het heeft juridisch helemaal niets met je pensioenspaarfonds te maken, de tegoeden staan totaal los van de activa van de bank.
Het omvallen van je bank is vervelend, maar het heeft juridisch helemaal niets met je pensioenspaarfonds te maken, de tegoeden staan totaal los van de activa van de bank.
Ja zoals aandelen die blijven ook je eigendom!
Oké, maar als de aandelen uit je pensioenspaarfonds crashen, ben je toch wel degelijk je geld kwijt, niet?evita schreef:Ja zoals aandelen die blijven ook je eigendom!
De waarde van de portefeuille kan verminderen, maar tenzij er bedrijven uit de portefeuille failliet gaan, ben je niks "kwijt".fatboy schreef: Oké, maar als de aandelen uit je pensioenspaarfonds crashen, ben je toch wel degelijk je geld kwijt, niet?
De pensioenspaarfondsen zijn vrij goed gespreid, meestal hebben ze enkele honderden aandelen en obligaties in hun portefeuille. Er moeten dus al honderden bedrijven failliet gaan voor je het volledige kapitaal zou kwijtspelen.
Je moet dus wel het moment waarop je het fonds liquideert goed kiezen. Koersen kunnen herstellen en soms is het kwestie van af te wachten voor je het kapitaal opneemt.