hoe werkt de opbrengst van fondsen?
TIP
hoe werkt de opbrengst van fondsen?
Hallo,
Ik heb enkele malen de zoekfunctie hier geprobeert, maar vind nog altijd niet een antwoordt op mijn vraag (misschien snap ik het ook gewoon niet ?)
Hoop dat jullie mij dit even kunnen uitleggen:
Momenteel zit ik met mijn pensioensparen bij ING star fund. (ben op zoek naar iets beters?)
Hoe kan ik mijn opbrengst berekenen?
Moet ik mijn totaal aantal duizendsten vermenigvuldigen met de huidige koers?
Het verschil tussen dit bedrag en de totale som door mij gestorte bedragen, dat is toch gewoon de meerwaarde, niet?
Krijg ik niet ook elk jaar een rente en zoja wat gebeurt er met de opbrengst?
Wordt dit gewoon aan de kant gezet en steeds opgeteld of worden hier opnieuw "duizendsten" van gekocht?
Bij voorbaat hartelijk dank
Ik heb enkele malen de zoekfunctie hier geprobeert, maar vind nog altijd niet een antwoordt op mijn vraag (misschien snap ik het ook gewoon niet ?)
Hoop dat jullie mij dit even kunnen uitleggen:
Momenteel zit ik met mijn pensioensparen bij ING star fund. (ben op zoek naar iets beters?)
Hoe kan ik mijn opbrengst berekenen?
Moet ik mijn totaal aantal duizendsten vermenigvuldigen met de huidige koers?
Het verschil tussen dit bedrag en de totale som door mij gestorte bedragen, dat is toch gewoon de meerwaarde, niet?
Krijg ik niet ook elk jaar een rente en zoja wat gebeurt er met de opbrengst?
Wordt dit gewoon aan de kant gezet en steeds opgeteld of worden hier opnieuw "duizendsten" van gekocht?
Bij voorbaat hartelijk dank
Re: hoe werkt de opbrengst van fondsen?
Klopt.Moet ik mijn totaal aantal duizendsten vermenigvuldigen met de huidige koers?
Een pensioenspaarfonds keert geen rente uit. De winsten die ze met hun beleggingen maken worden opnieuw op de beurs belegd en zo groeit je kapitaal aan.Krijg ik niet ook elk jaar een rente en zoja wat gebeurt er met de opbrengst?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Okee, dus als ik het goed begrijp blijft je aantal aangekochte delen onveranderd?
Maar de waarde vermeerderd door een hogere koerswaarde die gegenereerd wordt door de herbelegging van de winsten?
Dus uiteindelijk is de "enige" winst die je maakt de meerwaarde op de dag dat je je pensioenspaarfonds laat uitbetalen?
Hm, op het eerste zicht zou je dan zeggen dat gekapitaliseerd sparen met een redelijke rente meer op zou moeten brengen.
Maar de waarde vermeerderd door een hogere koerswaarde die gegenereerd wordt door de herbelegging van de winsten?
Dus uiteindelijk is de "enige" winst die je maakt de meerwaarde op de dag dat je je pensioenspaarfonds laat uitbetalen?
Hm, op het eerste zicht zou je dan zeggen dat gekapitaliseerd sparen met een redelijke rente meer op zou moeten brengen.
Zo is het.Okee, dus als ik het goed begrijp blijft je aantal aangekochte delen onveranderd?
Nee, want het bedrag dat je jaarlijks aan pensioensparen besteedt kun je fiscaal aftrekken. Dat is het grote en enige voordeel van pensioensparen. Zonder die fiscale aftrek zouden er inderdaad veel betere alternatieven zijn om je geld te laten renderen.Hm, op het eerste zicht zou je dan zeggen dat gekapitaliseerd sparen met een redelijke rente meer op zou moeten brengen.
Je bent op zoek naar een beter alternatief, kijk dan zeker eens deze ranking na :
http://www.morningstar.be/be/pensionqui ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staan alle Belgische pensioenspaarfondsen beschikbaar, afhankelijk van je risicoprofiel en je leeftijd kies je soms al beter voor een dynamischer of defensiever fonds.
http://www.morningstar.be/be/pensionqui ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staan alle Belgische pensioenspaarfondsen beschikbaar, afhankelijk van je risicoprofiel en je leeftijd kies je soms al beter voor een dynamischer of defensiever fonds.
lillnemo1 schreef:
Hierover kwam deze week dit interessante artikel uit op netto.be :
http://netto.tijd.be/dossier/wvhg_pensi ... .art?ckc=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Lectuur voor op een koude zaterdag
@Boogje
In het artikel van Netto gaat het over groepsverzekeringen en pensioenfondsen. Zelfs daar is het niet zo eenvoudig om te zien wie er nu het beste rendement kan leveren. Dat lees je in dat artikel.
Hier op het forum ging het volgens mij over pensioenspaarfondsen. Da's nog iets totaal anders. De kwaliteit van die fondsen is beneden alle peil. Als ze daar geen fiscale stimuli zouden aanplakken, dan waren al die fondsen al opgedoekt.
Nu doen vele mensen zonder veel nadenken aan pensioensparen want je mag het aftrekken...
In het artikel van Netto gaat het over groepsverzekeringen en pensioenfondsen. Zelfs daar is het niet zo eenvoudig om te zien wie er nu het beste rendement kan leveren. Dat lees je in dat artikel.
Hier op het forum ging het volgens mij over pensioenspaarfondsen. Da's nog iets totaal anders. De kwaliteit van die fondsen is beneden alle peil. Als ze daar geen fiscale stimuli zouden aanplakken, dan waren al die fondsen al opgedoekt.
Nu doen vele mensen zonder veel nadenken aan pensioensparen want je mag het aftrekken...