Pricos
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pricos
Hallo,
Ik ben nieuw hier op dit forum.Ik heb sinds 1990 een pricos bij KBC.
Ik had daar in geen jaren naar gekeken tot gisteren.Ik ben nu 59j en als ik 60 ben ga ik emigreren naar Spanje.
Ik heb even geïnformeerd en gevraagd naar de taxen bij uitbetaling.Zo hebben ze mij gezegd dat er in 2012 een % is afgegaan(onder di Rupo) in 2015,2016,2017 en 2018 telkens 1% en de rest op 60.
Als ik het goed begrepen heb kan je de uitbetaling vragen op u 60 jaar(wat ik ga doen)ervoor betaal je een tax van 33%( wat ik niet ga doen).
Wat ze hebben beweerd is dat zo ongeveer juist?
Dank voor respons!!
Ik ben nieuw hier op dit forum.Ik heb sinds 1990 een pricos bij KBC.
Ik had daar in geen jaren naar gekeken tot gisteren.Ik ben nu 59j en als ik 60 ben ga ik emigreren naar Spanje.
Ik heb even geïnformeerd en gevraagd naar de taxen bij uitbetaling.Zo hebben ze mij gezegd dat er in 2012 een % is afgegaan(onder di Rupo) in 2015,2016,2017 en 2018 telkens 1% en de rest op 60.
Als ik het goed begrepen heb kan je de uitbetaling vragen op u 60 jaar(wat ik ga doen)ervoor betaal je een tax van 33%( wat ik niet ga doen).
Wat ze hebben beweerd is dat zo ongeveer juist?
Dank voor respons!!
Re: Pricos
Op je 60ste verjaardag is er nog een "anticipatieve heffing" van maximum 8% (afhankelijk hoeveel je reeds vroeger betaalde).
zie ook spaargide: opvragen-of-uitbetalen.html
zie ook spaargide: opvragen-of-uitbetalen.html
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ja is juist. De heffing wordt automatisch afgehouden als je zestig wordt.
8% min de afhoudingen die in het verleden reeds zijn gebeurd.
Wel geen goed idee -of je zou het geld echt nodig moeten hebben- om het geld dan op te vragen. Alle stortingen vanaf de eerste van de maand volgend op de maand dat je zestig werd zijn immers vrij van belastingen. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hoog de minimum gegarandeerde opbrengst van je pensioenrekening is of de prestaties van je fonds.
8% min de afhoudingen die in het verleden reeds zijn gebeurd.
Wel geen goed idee -of je zou het geld echt nodig moeten hebben- om het geld dan op te vragen. Alle stortingen vanaf de eerste van de maand volgend op de maand dat je zestig werd zijn immers vrij van belastingen. Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hoog de minimum gegarandeerde opbrengst van je pensioenrekening is of de prestaties van je fonds.
Kan iemand hier uitrekenen hoeveel % mij dit heeft opgebracht sinds de start op 01/01/1990 tot op heden.De pricos bedraagt momenteel €45000
Dank hiervoor.
Dank hiervoor.
Met of zonder strik rond?

Na een snelle berekening (rekening houdende met gemiddelde storting over 28 jaar van 700euro / jaarlijks belastingvoordeel / AH) zal je er ongeveer 18.000euro effectief in gestoken hebben.