Projektontwikkelaars
TIP
Projektontwikkelaars
Beste Spaargidsers,
Na een overlijden ben ik samen met mijn broer eigenaar geworden van een bouwvallige hoeve, die gelegen is op bouwgrond. Daarachter ligt nog een perceel dat in woonuitbreidingsgebied zou liggen.
Aangezien mijn broer noch ik hier enige ervaring mee hebben, overwegen wij om dit te verkopen aan een projectontwikkelaar. Zijn er spaargidsers die hier al ervaring mee hebben en deze wensen te delen ?
Alle info, tips en weetjes zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Na een overlijden ben ik samen met mijn broer eigenaar geworden van een bouwvallige hoeve, die gelegen is op bouwgrond. Daarachter ligt nog een perceel dat in woonuitbreidingsgebied zou liggen.
Aangezien mijn broer noch ik hier enige ervaring mee hebben, overwegen wij om dit te verkopen aan een projectontwikkelaar. Zijn er spaargidsers die hier al ervaring mee hebben en deze wensen te delen ?
Alle info, tips en weetjes zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie feedback.
Re: Projektontwikkelaars
Hoe groot is jullie perceel? Als het bvb 20 are is en je het niet mag verkavelen dan kan je het beter als boerderij verkopen. Dat er binnen 3 of 8 jaar extra woningen achter gebouwd worden is op zich niet zo'n probleem. Als het om een klein stuk grond gaat dan zal dat de prijs wel gevoelig drukken.
Je kan alvast de waarde gratis laten schatten door enkele makelaars.
Je kan alvast de waarde gratis laten schatten door enkele makelaars.

Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dit artikel is erg interessant: https://www.tijd.be/netto/vastgoed/zo-h ... 78473.html
70€ / m² voor "naakte" bouwgrond. 3x zoveel als er een vergunning is.
Het kan dus de moeite waard om samen met een architect een vergunning te lanceren.
Het kan dus de moeite waard om samen met een architect een vergunning te lanceren.
Zal nog eerst moeten goedgekeurd worden om te mogen verkavelensimbala schreef: ↑23 september 2020, 10:27 Dit artikel is erg interessant: https://www.tijd.be/netto/vastgoed/zo-h ... 78473.html
Pukkie, boerderij staat op ongeveer 32 are, achterliggende grond nog eens 100 are. Boerderij en koterij zijn echt wel bouwvallig. Bedankt voor je info.pukkie007 schreef: ↑23 september 2020, 08:57 Hoe groot is jullie perceel? Als het bvb 20 are is en je het niet mag verkavelen dan kan je het beter als boerderij verkopen. Dat er binnen 3 of 8 jaar extra woningen achter gebouwd worden is op zich niet zo'n probleem. Als het om een klein stuk grond gaat dan zal dat de prijs wel gevoelig drukken.
Je kan alvast de waarde gratis laten schatten door enkele makelaars.![]()
Zeer interessant artikel simbala, thx hiervoor.simbala schreef: ↑23 september 2020, 10:27 Dit artikel is erg interessant: https://www.tijd.be/netto/vastgoed/zo-h ... 78473.html
Dus de hoeve staat op 32 are 'bouwgrond' en achterliggend hebben jullie 1 ha dat in aanmerking komt voor woonuitbreidingsgebied?
- als ik de centen had zou ik de hoeve renoveren en het achterliggend stuk houden voor hobby ( paarden, lama's, geiten, ...). In de veronderstelling dat je daar de toelating voor krijgt van je gemeente.
- als je voor de centen gaat dan probeer je alles ( 32 are + 100 are) te (laten) verkavelen. Ook in de veronderstelling dat die 32 are nog opgesplitst mogen worden.
- rest nog de mogelijkheid om de hoeve en de achterliggende gronden apart te verkopen. Op zich is 32 are voldoende om toch wat gescheiden te zitten van die opkomende verkaveling.
Jullie hebben sowieso goud in handen, de streek bepaalt hoeveel karaat het is. Voor die hoeve krijg je in de Noorderkempen direct 450k euro. Op de verkaveling durf ik geen prijs op plakken. Verkavelen kost ook geld, dus dat is niet allemaal netto.
- als ik de centen had zou ik de hoeve renoveren en het achterliggend stuk houden voor hobby ( paarden, lama's, geiten, ...). In de veronderstelling dat je daar de toelating voor krijgt van je gemeente.
- als je voor de centen gaat dan probeer je alles ( 32 are + 100 are) te (laten) verkavelen. Ook in de veronderstelling dat die 32 are nog opgesplitst mogen worden.
- rest nog de mogelijkheid om de hoeve en de achterliggende gronden apart te verkopen. Op zich is 32 are voldoende om toch wat gescheiden te zitten van die opkomende verkaveling.
Jullie hebben sowieso goud in handen, de streek bepaalt hoeveel karaat het is. Voor die hoeve krijg je in de Noorderkempen direct 450k euro. Op de verkaveling durf ik geen prijs op plakken. Verkavelen kost ook geld, dus dat is niet allemaal netto.
Waar is het gelegen?
Zou het vooreerst door een onafhangkelijke schatter laten schatten, en het dan te koop zetten via allerlei kanalen of vastgoedmakelaars. Dan weet je wat het waard is,, en hoeveel je ervoor moet krijgen,,, dat zal wel de hoofdzaak zijn, wie het koopt of wat die er mee doet zal je dan worst wezen...
Laat enkele projectontwikkelaars komen. Laat ze een goed bod doen. Sommigen geven in ruil (enkele) appartement(en) /woning(en) aan grondeigenaars (opgelet voor betrouwbaarheid van bouwheer). Anderen geven bij verkoop van constructie aan grondeigenaar per verkoop hun aandeel in de grond. In één keer verkopen lijkt me het minst interessant financieel (maar ook minst risicovol).
Tja, goud in handen ik weet het niet. Een naburig dorp wil geen nieuwe bouwgronden meer verkavelen ook al is het uitbreiding gebied. Ze willen 1st de dorpskern vernieuwen dus zetten ze volledig in op renovatie.
Merci Ludo, zeker correct voor wat je laatste zin betreft...ludo schreef: ↑27 september 2020, 16:21 Zou het vooreerst door een onafhangkelijke schatter laten schatten, en het dan te koop zetten via allerlei kanalen of vastgoedmakelaars. Dan weet je wat het waard is,, en hoeveel je ervoor moet krijgen,,, dat zal wel de hoofdzaak zijn, wie het koopt of wat die er mee doet zal je dan worst wezen...
Een schatter is geen projectontwikkelaar. Het aantal eenheden (afhankelijk van het ontwerp/architect en de indiener/bouwheer - ons kent ons) dat op de grond kan, bepaalt de waarde. Grosso modo per 7 appartementen de waarde van één nieuwbouwappartement (200k a 250k). Succes!delaby schreef: ↑27 september 2020, 18:29Merci Ludo, zeker correct voor wat je laatste zin betreft...ludo schreef: ↑27 september 2020, 16:21 Zou het vooreerst door een onafhangkelijke schatter laten schatten, en het dan te koop zetten via allerlei kanalen of vastgoedmakelaars. Dan weet je wat het waard is,, en hoeveel je ervoor moet krijgen,,, dat zal wel de hoofdzaak zijn, wie het koopt of wat die er mee doet zal je dan worst wezen...