PSN - Persimmon
TIP
PSN - Persimmon
Profiteren van de Brexit psychose? Het Britse Persimmon (PSN) biedt op dit ogenblik een goede opportuniteit.
PSN is een huizenbouwer, zeg maar het Britse Matexi, zij het dan vele malen groter. Aantal opgeleverde huizen in 2015: PSN= 14572, Matexi = 1323. Met een zakencijfer van £2.9B behoort PSN tot de FTSE100. Het huizenspectrum waarin PSN actief is gaat van sociale woningen (via Westbury Partnership) tot op maat gemaakte villa's (via Charles Church). Alles daartussen behoort tot de Persimmon Core. Belangrijk om weten is dat PSN niet in London actief is (waar de huizenprijzen door de Brexit perikelen nogal heftig aan het dalen zijn).
Het vorig boekjaar sloot PSN af met £637M winst en een vrije kasstroom van £484M. Tevens had het £570M aan cash op de balans staan. PSN heeft dan ook besloten om deze cash geleidelijk aan de aandeelhouders uit te keren: het Capital Return Plan (dat nog loopt tot 2021) wordt in de gunstige zin aangepast. Dat plan voorziet in een dividend van minstens 110p voor elk van de volgende 5 Jaren. Het aandeel is de voorbije dagen serieus afgestraft. Aan de huidige koers van 1900p krijg je een bruto rendement van 5.8%.Eigenlijk kan je stellen dat het een bijna een obligatie is (weliswaar in GBP) met een looptijd van 5 jaar aan 5.8%
PSN is een huizenbouwer, zeg maar het Britse Matexi, zij het dan vele malen groter. Aantal opgeleverde huizen in 2015: PSN= 14572, Matexi = 1323. Met een zakencijfer van £2.9B behoort PSN tot de FTSE100. Het huizenspectrum waarin PSN actief is gaat van sociale woningen (via Westbury Partnership) tot op maat gemaakte villa's (via Charles Church). Alles daartussen behoort tot de Persimmon Core. Belangrijk om weten is dat PSN niet in London actief is (waar de huizenprijzen door de Brexit perikelen nogal heftig aan het dalen zijn).
Het vorig boekjaar sloot PSN af met £637M winst en een vrije kasstroom van £484M. Tevens had het £570M aan cash op de balans staan. PSN heeft dan ook besloten om deze cash geleidelijk aan de aandeelhouders uit te keren: het Capital Return Plan (dat nog loopt tot 2021) wordt in de gunstige zin aangepast. Dat plan voorziet in een dividend van minstens 110p voor elk van de volgende 5 Jaren. Het aandeel is de voorbije dagen serieus afgestraft. Aan de huidige koers van 1900p krijg je een bruto rendement van 5.8%.Eigenlijk kan je stellen dat het een bijna een obligatie is (weliswaar in GBP) met een looptijd van 5 jaar aan 5.8%
Re: PSN - Persimmon
Vandaag PSN bijgekocht aan 1400 GBX - en wisselkoers aan 0.78 - Bruto div rendement (in GBX) 7.85%
Tijd zal uitwijzen of het verstandig was.
Tijd zal uitwijzen of het verstandig was.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
woodpeckerbird
- Hero Member

- Berichten: 997
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Contacteer:
Re: PSN - Persimmon
Lijkt wel interessant inderdaad. Wel London/Dublin Transaction Tax te betalen (10 euro) aldus DeGiro.
Re: PSN - Persimmon
Ja, interessant! Ik zie in dezelfde hoek dat British Land en Land Securities resp. 19% en 16% gezakt zijn. Dit zouden ook wel eens koopkansen kunnen worden/zijn.
Re: PSN - Persimmon
Nooit van gehoord. Wel is er een éénmalige "stamp duty" te betalen van 0.5% op het aankoopbedrag - niet op de verkoop.bartgo schreef:.... Wel London/Dublin Transaction Tax te betalen (10 euro) aldus DeGiro.
Tax when you buy shares
Re: PSN - Persimmon
PSN kon dus nog lager
Vandaag geëindigd op 1310p. Samen gekelderd zonder onderscheid met de andere vastgoed aandelen.
Britse vastgoedaandelen kwart minder waard in 2 dagen
Nogmaals herhalen dat PSN geen vastgoed in London heeft en dat deze negatieve reactie op zijn minst ondoordacht is. Het bruto rendement is nu opgelopen tot 8.4%. En gegarandeerd voor de volgende 5 jaar!. Het zal (hopelijk) rap terug opgepikt worden.
Vandaag geëindigd op 1310p. Samen gekelderd zonder onderscheid met de andere vastgoed aandelen.
Britse vastgoedaandelen kwart minder waard in 2 dagen
Nogmaals herhalen dat PSN geen vastgoed in London heeft en dat deze negatieve reactie op zijn minst ondoordacht is. Het bruto rendement is nu opgelopen tot 8.4%. En gegarandeerd voor de volgende 5 jaar!. Het zal (hopelijk) rap terug opgepikt worden.
Re: PSN - Persimmon
@Belca2 - Jaarraport spreekt van de Group en de Company. Heb jij die structuur bekeken ?
Re: PSN - Persimmon
The Company = Persimmon plc= de beursgenoteerde 'holding', die de operationele Groep controleert. Aandelen zijn van de Company en het is deze die de dividenden uitbetaald. Je kan stellen dat de Company het gezicht is van het bedrijf voor de beleggers. Naar binnen toe valt de Groep uiteen in vier segmenten: Persimmon homes Ltd, Charles church ltd, Westbury partnerships en Space4. Het is met deze segmenten dat de klanten in aanraking komen.
Zie o.a. blz 8 en 53
Zie o.a. blz 8 en 53
Re: PSN - Persimmon
Bedankt voor de toelichting. Had nog niet de tijd gehad om erin te duiken. Lijkt idd een koopkans met de aangehaalde argumenten. Risico is misschien dat de brexit op middeltermijn voor een afkoeling van de immo markt in UK zorgt (ook buiten London).
Re: PSN - Persimmon
IC, June 29Th over de gevolgen van de Brexit op de vastgoed sector (house builders)
...Three key factors appear to be behind the sharp fall in prices. The first is that, given the uncertainty, housebuilders are perceived to have shifted to much lower growth. The second worry is that higher inflation will push interest rates higher. The third is that there are concerns that the queue of buyers will dry up. Profit taking in housebuilders is understandable after their meteoric rise had stretched valuations, but the other two points are weak. Just this week, Redrow (RDW) announced that profits for the year to June will be at the top end of expectations, and pointed out that even after the referendum vote there was a queue of potential buyers at its latest sales site. This tends to suggest that the mark down in prices has been overdone, and we feel that even if margins are slightly eroded, the supply/demand imbalance will provide a major pillar of support. For investors reloading now, there is also the yield factor to consider, with dividends in some major builders touching 9 per cent...
Re: PSN - Persimmon
Het was. Nu boven 1800GBX. Commentaar in De Tijd (24 aug, blz 22)Belca2 schreef:Vandaag PSN bijgekocht aan 1400 GBX - en wisselkoers aan 0.78 - Bruto div rendement (in GBX) 7.85%
Tijd zal uitwijzen of het verstandig was.
...De vrees dat de Britten hun investeringen in bakstenen zouden bevriezen door de brexit blijkt onterecht. Toch als we afgaan op de jongste cijfers van Persimmon.
De tweede grootste huizenbouwer van het Verenigd Koninkrijk liet weten dat het aantal bestellingen sinds juli met 17 procent in de lift zit ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat cijfer overtrof de verwachtingen van de analisten.
In juni stemden de Britten in een referendum voor de Britse exit uit de Europese Unie. Een aantal huizenbouwers waarschuwde toen dat die beslissing de huizenmarkt kon pijn doen. Shore Capital-analist Robin Hardy: 'Het lijkt erop dat de brexit amper of helemaal geen impact zal hebben op de markt van nieuwbouwhuizen.'
Re: PSN - Persimmon
Good news show in het Halfjaarverslag:
Een presentatie van deze halfjaarcijfers kan hier bekeken worden
Volledig op schema om begin Juli 2017 een dividend van 110GBX uit te betalen.- Profit before tax increased 29% to £352.3m (2015: £272.8m)
- Revenue up 12% to £1.49bn (2015: £1.33bn)
- Average selling price of £205,762 up 6% (2015: £194,378)
- Net free cash generation*** of £229.9m in the period (2015: £190.7m)
- Net cash of £462.0m at 30 June 2016 (2015: £278.0m)
- Basic earnings per share increased 19% to 92.0p (2015: 77.3p)
- Current forward sales 2% ahead at £1.75bn (2015: £1.71bn)
Een presentatie van deze halfjaarcijfers kan hier bekeken worden
Re: PSN - Persimmon
In een vooruitblik op de jaarresultaten heeft PSN vandaag een persbericht gepubliceerd dat in een zin samengevat kan worden: Er zijn meer huizen verkocht dan vorig jaar en dat voor een hogere prijs. De volledige resultaten worden op 27 februari bekend gemaakt. Ondertussen is de koers reeds boven de 1900 GBX gestegen (vandaag +5.5% tot dus ver)
Re: PSN - Persimmon
Dag Belca,
volgt u in het kader van PSN toevallig ook Bovis Homes (BVS) en/of Bellway (BWY)?
Zijn wel iets kleiner dan PSN, maar vertonen een meer gelijkmatige groei qua eps en div (met ook lagere payout-ratio).
Uw mening/idee?
volgt u in het kader van PSN toevallig ook Bovis Homes (BVS) en/of Bellway (BWY)?
Zijn wel iets kleiner dan PSN, maar vertonen een meer gelijkmatige groei qua eps en div (met ook lagere payout-ratio).
Uw mening/idee?
Re: PSN - Persimmon
BVS en BWY zijn eveneens het overwegen waard, met een voorkeur voor BWY (wel lagere dividend opbrengst ~4.3% tov ~5% voor BVS - maar grotere operationele winstmarge (20% tov17%) en grotere return on capital (ROCE 23.9% tov 18.3%))
De redenen waarom ik destijds voor PSN gekozen heb waren kortweg: nog betere cijfers (op. winstmarge 21.9%,ROCE 32% !) maar vooral het tot en met 2021 'gegarandeerde' dividend - wat zelfs nu na de recente stijging nog altijd een rendement van 5.6% betekent. Ze hebben ook voldoende cash om die belofte waar te maken. En misschien komt er door de goede cijfers hier nog wel een positieve verrassing.
Een bijkomend plus punt was dat ze niet in London actief zijn en dat hun prijzen waarschijnlijk minder onderhevig zullen zijn aan de Brexit perikelen.
Het enig min punt dat ik aan PSN zie is, hoe eigenaardig het ook moge klinken, dat ze opgenomen zijn in de FTSE. Gezien deze index sterk gevolgd word door ETFs en fondsen (die hem als benchmark nemen) is het aandeel meer dan de twee anderen onderhevig aan een daling van die index. Bij een daling worden immers de onderliggende aandelen verkocht voor beleggers die hun geld opvragen. Maar dat risico zal wel beperkt zijn door het royale dividend.
Kortom: ook vandaag zou mijn voorkeur nog naar PSN gaan.
De redenen waarom ik destijds voor PSN gekozen heb waren kortweg: nog betere cijfers (op. winstmarge 21.9%,ROCE 32% !) maar vooral het tot en met 2021 'gegarandeerde' dividend - wat zelfs nu na de recente stijging nog altijd een rendement van 5.6% betekent. Ze hebben ook voldoende cash om die belofte waar te maken. En misschien komt er door de goede cijfers hier nog wel een positieve verrassing.
Een bijkomend plus punt was dat ze niet in London actief zijn en dat hun prijzen waarschijnlijk minder onderhevig zullen zijn aan de Brexit perikelen.
Het enig min punt dat ik aan PSN zie is, hoe eigenaardig het ook moge klinken, dat ze opgenomen zijn in de FTSE. Gezien deze index sterk gevolgd word door ETFs en fondsen (die hem als benchmark nemen) is het aandeel meer dan de twee anderen onderhevig aan een daling van die index. Bij een daling worden immers de onderliggende aandelen verkocht voor beleggers die hun geld opvragen. Maar dat risico zal wel beperkt zijn door het royale dividend.
Kortom: ook vandaag zou mijn voorkeur nog naar PSN gaan.
